Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door JR
#513803
hallo allemaal.
mijn jr pup eet nu kvv van energique,maar nou zag ik hier zoveel goeie en enthousiaste reacties over barf,dat dat me toch wel aanspreekt.ook zag ik dat ik bakker vleeshandel redelijk in de buurt is,dus ik zit er serieus over te gaan denken om te gaan barfen.
maar nou is mijn vraag:waar geven jullie je hond t eten?het lijkt mij niet zo hygienisch om dit gewoon in de huiskamer te doen...kan ik hem bijv in zn bench zijn botten geven?dit is zo weer schoon te maken namelijk,of zijn sommige botten daar te groot voor?
Door Syllie
#513822
Botten zoals ribben, karkassen ed krijgen ze hier in de bench of buiten. Vis en pens krijgen ze altijd buiten.
En dingen die ze in een keer doorslikken zoals kiporganen gewoon in de voerbak.
Door tieneke
#513830
Vanmorgen hebben ze zalm op,ik gooi gewoon een groot stuk vis voor ieder door de open deur ;D ;D
Het raakt niet eens de grond ???
Kippennekken/rugstukken met groenten etc en spiervlees/orgaan krijgen ze binnen in de etensbak.
Door JR
#513836
oke en dan nog een vraag:ik heb een beetje zitten bereken hoeveel hij van alles nodig heeft.ik maak dan gebruik van 3 diersoorten:lam,kalf en kip,en door de gfmix wat vis of dat er gewoon bij.
nou is mijn volgende vraag:mijn pup weegt 3,5 kg en zou zo'n 150 gr per dag moeten krijgen.maar als hij een bot moet dan wegen die dingen natuurlijk wel is meer moet hij iedere dag van alles wat hebben?of kan ik hem gewoon bijvoorbeeld de ene dag een stuk pens geven,de andere 2 dagen een groot bot,en de volgende dag alleen gfmix?kan dit dan geeen kwaad voor zn ontlasting?ik heb namelijk weinig zin om die botten in stukken te gaan zagen van precies zoveel gram ;D laats staan om een stinkende vuile pens in stukken te gaan verdelen.ik wilde dan bijv 1x per 4 maanden vlees in gaan kopen.over dit totaal van 4 maanden zou zijn eten dan precies uitgebalanceerd zijn.is dit goed?of kan je het beter per bijv 2 weken uitbalanceren?
Laatst gewijzigd door JR op zo 19 mar 2006, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#513846
Misschien is het een goed idee om deze link ook door te lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=17448

Al je vragen worden in deze link wel behandeld/beantwoord.

Via deze link kom je ook bij de rekenhulp, die je van BarfClub kunt downloaden. Ik weet namelijk niet hoe oud je pup is, maar pups eten ongeveer 5% tot 10% van hun lichaamsgewicht. En 5% is voor pups van grote rassen en 10% is voor pups van mini rassen. Mogelijk heeft je pup dus wel meer als die 150 gram per dag nodig. Maar bij een erg jonge pup zou ik wel proberen om iedere dag ongeveer de dagbehoefte te voeren. En dat steekt echt niet op een paar gram hoor. Je kunt best de ene dag 250 gram en de dag erop 190 gram voeren. Maar, als je gaat barfen, dan vrees ik dat je er niet aan ontkomt om botten in porties te snijden of hakken en pens in porties te knippen/snijden. Dat is iets wat er wel bij komt kijken.

Ik vind drie vleessoorten een beetje aan de magere kant, als ik eerlijk ben. Ik vind 4 vlees/vleesbot en orgaanvlees soorten en dan nog bijv. 1 vissoorten eigenlijk wel minimaal.
Door JR
#513861
oke dus dan wordt het toch wegen zagen en verdelen ;D.ik was er al bang voor :P
ik kan ook nog aan rund komen maar ik dacht dat dat niet zo goed was?harder botten?ik kan dan aan ribben komen.ik heb mijn menu ook al geplaatst,misschien dat ik dan de kippenbotten kan halveren,en de helft daarvan vervangen door runderribben,is dit beter?
Laatst gewijzigd door JR op zo 19 mar 2006, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#513863
JR schreef: oke dus dan wordt het toch wegen zagen en verdelen ;D.ik was er al bang voor :P
ik kan ook nog aan rund komen maar ik dacht dat dat niet zo goed was?harder botten?ik kan dan aan ribben komen.ik heb mijn menu ook al geplaatst,misschien dat ik dan de kippenbotten kan halveren,en de helft daarvan vervangen door runderribben,is dit beter?
Runderbotten zijn inderdaad te hard. Dus nee, ribben zou ik niet geven. Maar rundvlees (bijv. kopvlees) is prima vlees en runderhart is prima orgaanvlees.
Door JR
#513864
oke dus dan hoeft het niet persee ook bot te zijn?kan ik dan gewoon door de gf mix wat rundvlees geven?en dan ander orgaanvlees is vervangen door runderhart?
Door Lizzy
#513868
Qua botten zijn kalfsbotten geschikt. Bijv. kalfswervels. En verder natuurlijk niet-dragende lamsbotten (geef alleen geen enkele lamsribben!) en geitenbotten en verder natuurlijk delen van bijv. eend, parelhoen, konijn, fazant, etc.
Door Lizzy
#513871
JR schreef: oke dus dan hoeft het niet persee ook bot te zijn?kan ik dan gewoon door de gf mix wat rundvlees geven?en dan ander orgaanvlees is vervangen door runderhart?
Nee hoor, het hoeft niet persee met bot te zijn. Stel, je voert je hond 40% a 50% vleesbotten, dan gaat het erom dat je dat per week voert. Dus het totaal van 1 week menu bestaat voor ongeveer 40% a 50% uit vleesbot. En je hoeft dat niet iedere dag te geven. Je kunt inderdaad prima ook maaltijden geven met alleen runderkopvlees en groentemix. Je kunt allerlei orgaanvleessoorten geven! Ik geef zelfs diverse orgaanvleessoorten in 1 maaltijd. Ze krijgen hier 1 keer per week een maaltijd met bijv. runderhart + lamslever + kippenmaagjes en groentemix (en meestal een vleesbotje toe). Of lamslong + biologisch runderlever + biologische rundertong. Of lamshart + kippenlever + rundernier.
Door JR
#513877
dus als ik wat de gfmix en orgaanvlees hoeveelheid op zo'n 150 gr per dag zit,en dan af en toe een bot erbij,of dagelijks een x-aantal kippennekken erbij,dan zit ik goed?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door