Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door *Robin*
#512831
de hond van mijn schoonmoeder (berner sennen) is 8 jaar hij heeft nu een hele dikke vetbult op zijn borst hangen en we zijn naar de da geweest. mijn schoonmoeder is een beetje angstig voor de da wegens haar vorige hond daar is het niet zo goed mee afgelopen

nu vond ik dat ze boas (zo heet de hond) te lang heeft laten lopen met die bult >:( maarja ik kan jammer genoeg geen keuzes voor haar maken (het blijft haar hond)
en nu kan ze m laten opereren voor meer dan 500 euro of in laten slapen. maar we willen onze hond eigenlijk niet missen,

hebben jullie tips of wat zouden jullie doen in die situatie hij is al wel oud voor een berner :-\ :'(
Laatst gewijzigd door *Robin* op zo 19 mar 2006, 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#512865
Robin86 schreef: de hond van mijn schoonmoeder (berner sennen) is 8 jaar hij heeft nu een hele dikke vetbult op zijn borst hangen en we zijn naar de da geweest. mijn schoonmoeder is een beetje angstig voor de da wegens haar vorige hond daar is het niet zo goed mee afgelopen

nu vond ik dat ze boas (zo heet de hond) te lang heeft laten lopen met die bult >:( maarja ik kan jammer genoeg geen keuzes voor haar maken (het blijft haar hond)
en nu kan ze m laten opereren voor meer dan 500 euro of in laten slapen. maar we willen onze hond eigenlijk niet missen,

hebben jullie tips of wat zouden jullie doen in die situatie hij is al wel oud voor een berner :-\
Dat hangt er van af hoe zijn gezondheid verder is.
Ik zou ook eens bij een andere da informeren. Ik vind 500 euro voor het verwijderen van een vetbult best duur klinken. Zelfs al is het een grote.
Door *Robin*
#512869
ja daar zat ik ook al mee (zo veel geld)
ik zal eerst eens kijken voor een andere DA
nu gaat hij naar een ziekenhuis maar ben niet zo zeker van de kwaliteit (aangezien ze een ab kuur geven en ik denk dat hij dat niet nodig is)
bedankt voor je reactie :)
Door Madame
#512875
Als ik het goed begrijp, dan moet je schoonmoeder meer dan 500 euro betalen voor een operatie van een grote vetbult, en als ze dat niet doet dan heeft ze dus geen keuze.
Heeft de hond nog andere problemen, waardoor hij/zij tot deze conclusie is gekomen??

Uiteraard kan ik niet beoordelen of Boas wel of niet oud is. De ene hond is al "oud" met 5 jaar en de andere hond kan zich met 11 jaar nog gedragen als een pup.

Ik zou dus inderdaad op zoek gaan naar een andere DA.
De prijs van 500 euro vind ik ook erg overdreven, maar ik weet niet of je schoonmoeder ook in Rotterdam woont, maar de klinieken en DA's zijn daar vrij prijzig.
Indien mogelijk kan je ook naar een DA gaan buiten de stad.
Door karin2
#512880
dit bedrag vind ik buiten alle proportie :o :o :o
dit is bijna 2x zo duur dan een sterilisatie (castratie)van een middelgrote hond :o(dat gaat hier per gewicht )
ik wil nog aannemen dat de grote van de hond hier een rol speelt voor de verdoving en dat een grote vetbult wat meer snij en naaiwerk is maar dan nog ....
ik zou zeker een second opinion vragen !!!!!
als het een vetbult is moet die dan noodzakelijk weggenomen worden trouwens ???
Gebruikersavatar
Door Hitam
#512891
Een vetbult kan hooguit in de weg zitten, dus ik zie niet in waarom inslapen zo nodig zou moeten zijn.
Door *Robin*
#513064
Madame schreef: Als ik het goed begrijp, dan moet je schoonmoeder meer dan 500 euro betalen voor een operatie van een grote vetbult, en als ze dat niet doet dan heeft ze dus geen keuze.

het is meer een optie voor ons om hem een spuitje te geven omdat hij al heel veel geld heeft gekost en omdat hij al oud is voor zijn ras zal hij (waarschijnlijk) niet zo lang meer hebben
Heeft de hond nog andere problemen, waardoor hij/zij tot deze conclusie is gekomen??

ja hij zakt soms door zijn poten en is erg humeurig, je kan aan hem merker dat hij last heeft van die bult, hij is aggressief en als iets hem niet zint probeert hij je te bijten. de situatie word er niet veiliger op op deze manier. en hij heeft last van zijn darmen, hij laat zijn (dunne) ontlastig vaak gewoon in huis lopen.
Ik zou dus inderdaad op zoek gaan naar een andere DA.
De prijs van 500 euro vind ik ook erg overdreven, maar ik weet niet of je schoonmoeder ook in Rotterdam woont, maar de klinieken en DA's zijn daar vrij prijzig.
Indien mogelijk kan je ook naar een DA gaan buiten de stad.

ja ze woont ook in rotterdam we hebben al gedacht om in de richting van barendrecht en omstreken te gaan zoeken naar een da. dat ga ik vandaag doen. ik laat je morgen meer weten

bedankt voor je reactie :)
Door *Robin*
#513067
karin2 schreef: als het een vetbult is moet die dan noodzakelijk weggenomen worden trouwens ???
ja de bult zit hem echt in de weg er komt ook wondvocht en puss uit.
omdat ze een kweek hebben genomen moesten ze er in prikken en is het open, ik denk dat daar de ab kuur ook voor is om een verdere ontsteking te voorkomen.
en je merkt aan hem dat hij erg humeurig is omdat het in de weg zit. hij is al vrij dominant en soms aggressief. (hij heeft mijn vriend al eens gebeten) dus veiliger word het er niet op.
Door conleeuw
#513074
er speelt dus meer dan alleen maar een vetbult, de vraag is maar als de vetbult verwijderd is wat is dan de kwaliteit van leven die overblijft, de vetbult neem ik aan is niet verantwoordelijk voor zijn zindelijkheids (diaree) probleem, ook vraag ik mij af of zijn humeur direct met de vetbult te maken heeft, en ook het zakken door zijn poten. als ik het goed lees dan is de vetbult een klein onderdeel van zijn medische problematiek, en zal het verwijderen ervan ook niet een bijzondere verbetering teweeg brengen, maar goed ik kan er ook natuurlijk goed naast zitten. Het is mijn hond niet, dus mijn beslissing niet, maar kan mij wel voorstellen met wat ik lees dat 500 euro voor zo'n ingreep als bijzonder veel ervaren wordt vooral met de oog op de overige medische problemen.
Door roefus
#513078
Ik denk dat bij elke beslissing in de eerste plaats 'de kwaliteit van leven`voorop staat.
Een vetbult lijkt me normaal gesproken iets onschuldigs.
Maar in dit geval lijkt hij er veel last van te hebben.
Het komt zijn humeur niet ten goede (en dat is al niet zo bijster, als ik dit zo lees).
Moeilijk om hier een mening over te geven, zonder hem voor de rest te kennen.
Als het mijn hond was, dan liet ik die bult weghalen, zonder meer.
Maar ik zou wel nog voor een second opinion ergens anders gaan.
Ik vind de prijs wel heel hoog, voor een kleine operatie.

Een vetbult lijkt me overigens geen excuus om een hond in te laten slapen.
Door *Robin*
#513100
we hebben besloten om (zolang de hond nog een goede kwaliteit van leven heeft) hem nog zo lang mogelijk bij ons te houden. als we aan hem merken dat hij geen zin meer heeft om verder te leven (als hij de dingen die hij het liefste doet niet meer kan of er geen zin meer in heeft) dat we hem dan toch maar in laten slapen. we geven hem nog veel liefde en hij krijgt goed te eten en hij is nog steeds vrolijk als we komen. als de situatie voor ons en de hond echt niet meer houdbaar is kunnen we hem het beste uit zijn lijden verlossen hoe moeilijk dat ook is. :'(
voor mijn schoonmoeder is het ook een hele moeilijke beslissing, ze wil de hond niet kwijt maar de da heeft ook nog gezegt dat ze niet weten of hij de narcose van de operatie wel zal overleven. dus kiezen we voorlopig voor de middenweg. het is geen perfecte keuze maar er is eigenlijk weinig om uit te kiezen :'(
Door K&D
#513183
Het is altijd heel makkelijk om van een afstandje te roepen dat je de operatie moet wagen. Maar jullie zien de hond, weten hoe zijn conditie is, en wat mogelijk de prognose is.
Jullie nemen zelf de beste beslissing, anders zou je andere opties kiezen. Ik hoop dat hij geen pijn heeft en zolang als het gaat, gaat het.
Het is een keuze tussen 2 kwaden, en dat is altijd een hele moeilijke.
Wij hebben onze vorige hond op 14 jarige leeftijd nog laten opereren. Ze heeft de operatie heel goed doorstaan, maar een paar maanden later moesten we toch nog afscheid van haar nemen. Haar organen gaven er de brui aan. Achteraf hadden we haar de stress van de operatie kunnen besparen, maar weet alles maar eens van te voren......
Dus knuffel je kanjer nog maar lekker en verwen hem maar een beetje (veel :D )
Door *Robin*
#513306
bedankt voor je begrip lindsey. :-*
we willen hem ook niet bloodstellen aan het risico dat hij de narcose niet door komt en wat je zegt is stress inderdaad ook een factor.
ik zal m erg verwennen en straks nog erger missen :'(
Door herder_lover
#513323
een vetbult is geen reden tot inslapen en ook mij lijkt de problematiek verder te gaan dan dat. Als hij diaree heeft, lijkt me dat een ander probleem ;).
En zijn gedrag, ja dat kan van de pijn komen.

En het geld, dat is voor ieder een persoonlijke kwestie, hoewel ik me aansluit bij de mening dat 500 euro veel geld is. Sec. opinion is zo gevraagd.

En wat een hond mag kosten, ook daar kan men niet over oordelen. Ik zou alles gegeven hebben om toendertijd Nitro te redden. Dat hebben we ook bijna gedaan (duizenden guldens) maar wel in de hoop dat hij het zou redden.
Had ik geweten dat hij toch binnen een paar dagen dood zou gaan, had ik hem direct een spuit gegeven en verder lijden voorkomen :'(. Maar dan wel uit liefde voor hem, niet vanwege het geld.
Maar ik neem aan dat je niet in de portemonee van je schoonmoeder kan kijken en zij zal zelf de beslissing moeten nemen. Moeilijk hoor dus veel sterkte :-*
Door *Robin*
#513335
een echte geld kwestie is het niet maar die onzekerheid is zo erg. het is echt kiezen tussen twee kwaden.

het is zo dat zij de keuze moet maken, ik wou alleen nog de mening van andere mensen weten, hun ervaring en mening kan je toch helpen om de "juiste" beslissing te nemen.

bedankt voor je steun :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door