Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Suzanne
#511657
Hoihoi,
In het kader van 'veel lezen' op deze "lijst" kwam ik een aantal keren tegen dat gehakt aan honden gegeven wordt.

Eh... vast en zeker rauw ;-) maar gewoon... 'hier heb je een rauw gehaktballetje'? Of is het de bedoeling dat het ergens door gaat? Dat kon ik ff niet terugvinden....

Ik begrijp uitstekend (jaja.. ik LEER wel ;-) dat het beslist geen varkensgehakt mag zijn of h.o.h.... maar kipgehakt... zou dat kunnen? Daar kan ik namelijk wel aankomen in de omgeving.
Ook begrijp ik dat er verder niets door zou moeten aan kruiden en dergelijke (natuurlijk...)?

(Het is voor mij nu nog niet bedoeld als echte maaltijd, maar meer als 'tussendoortje' dus hij krijgt al zijn voedingsstoffen (nog???) uit brok en kvv)

Groetjes,
Suzanne
Door Lizzy
#511662
Rundergehakt en kippengehakt en lamsgehakt. En dit wordt gegeven met bijv. een eitje en wat groente. Dus als maaltijd. Als tussendoortje lijkt het me minder geschikt. Kan wel, een balletje rauw gehakt. Je zou er een vers of brokmaaltijd mee kunnen vervangen. Nadeel alleen van gemalen vlees: je weet nog steeds niet wat je je hond te eten geeft (laatst is gehakt onderzocht door Kassa! en in een groot deel van het gehakt bleek varkensvlees en zelfs paardenvlees te zitten). Een ander nadeel is dat het gemalen is. Honden hebben dat gebit niet voor niets gekregen! En grotere brokken vlees verteren beter als gemalen vlees.
Door nikèdog2000
#511664
hallo susanne welkom bij de klub
je kunt alle gehakt geven behalven varken
zonder kruiden
er hoeft niets door heen maar mag wel
zoals groenten of gemalen bot
laat je hond maar lekker smullen
Door Suzanne
#511880
Hoi Lizzy,
Ja, ik begrijp je bezwaaar tegen gehakt. Ik koop zelf vaak rundergehakt bij een biologische slagerij en ik weet vrij zeker dat het dan ook alleen puur gemalen rundvlees is.
En, als wij dan een gehaktbal eten (gebraden :-) krijgt Merlijn een 'frutseltje' rauw.

Juist door dit soort relatief kleine dingen eerst toe te passen hoop ik later eventueel meer te gaan barfen en er complete maaltijden mee te maken.

Alles op zijn tijd... geldt beslist voor mij ;-)

Groetjes,
Suzanne
Door Ike
#511882
Geef Ike af en toe als ik zelf (Runder) gehakt maakt wel eens een klein stukje en in de vakantie (in het buitenland) is het af en toe wel makelijk omdat je dan niet altijd alles kan kopen (soorten vlees dus) ;)
Door tieneke
#511907
Ik zou hier beslist geen gehakt meer durven geven.
Varkens EN rundergehakt liggen hier gewoon tegen elkaar aan in de vitrine bij de slager...ik koop ook niets voor onszelf bij de slager trouwens,alles ligt er open en bloot met de welbekende donkere randjes....ieks!!! :-X
Door Lizzy
#512312
Suzanne schreef: Hoi Lizzy,
Ja, ik begrijp je bezwaaar tegen gehakt. Ik koop zelf vaak rundergehakt bij een biologische slagerij en ik weet vrij zeker dat het dan ook alleen puur gemalen rundvlees is.
En, als wij dan een gehaktbal eten (gebraden :-) krijgt Merlijn een 'frutseltje' rauw.

Juist door dit soort relatief kleine dingen eerst toe te passen hoop ik later eventueel meer te gaan barfen en er complete maaltijden mee te maken.

Alles op zijn tijd... geldt beslist voor mij ;-)

Groetjes,
Suzanne
Hoi Suzanne, ik vrees dat er door het biologische gehakt paardenvlees zat. En men vond dat heeeeeel vreemd want biologisch paardenvlees bestaat namelijk niet... Biologische slagers verkopen geen paardenvlees. En toch zat er paardenvlees door het gehakt... Nou maakt dat voor de hondjes niet uit, maar het is maar dat je weet dat het ook binnen de biologische vleeswereld een puinhoop is.....
Door Remke
#512607
Dan maar gehalt van de Turk, daar zit zeker weten geen varken in :D
Door Suzanne
#512617
Kun je dan ook helemaal niemand meer vertrouwen :-(

Ik koop met regelmaat biologisch vlees via Odin en heb daar goede ervaringen mee, maar eerlijk is eerlijk, ik laat het niet onderzoeken of het paardenvlees bevat.... het zou dus kunnen...

Nou ja... bij de supermarkt vandaan krijgt hij het in geen geval... al die 'oxidanten'... enzo... voor mezelf tot daar aan toe, maar voor hem maar niet...

Liefs,
Suzanne
Door tieneke
#512639
Remke schreef: Dan maar gehalt van de Turk, daar zit zeker weten geen varken in :D
Word ie meteen gemolesteerd ;D ;D
Door herder_lover
#512697
ach ik geef ook wel rundergehakt, of tartaar. Soms ook gemalen stoofvlees (rund, gemaakt van biefstuk). Gewoon als maaltijd met een ei, groenten enzo. Vinden ze erg lekker. Zeker Saiko, is nu druk aan het wisselen en vindt dan zo'n "sop hapje" wel lekker ;D

en ach bij de turk....er zijn islamieten die ook wel graag een spare ribje lusten hoor..... van het varken bedoel ik dan ;D
Door roefus
#512705
Kan wel zo zijn.....maar ik moet de eerste islamitische slagerij, die varkensvlees verkoopt, dan toch nog vinden.
Dus denk ik dat gehakt van de islamiet 'veilig' is.

Ikzelf geef (of gaf) ook die schep rundergehakt met een eitje door de groentemix, om die laatste 'lekker' te maken.
Maar krijg er nu toch wel mijn bedenkingen bij.
Als hier zo duidelijk gezegd wordt dat in rundergehakt geregeld varkensvlees wordt aangetroffen.
Mijn keuze is 'geen varkensvlees'...dus, ik heb dat liever niet erbij.
Runderriblappen, soepvlees, succadelappen of bief...ja dat probleem zie ik óók niet.
Wordt hier ook gegeten (bief maar mondjesmaat ;D...omdat ik dat ronduit te duur vind om daar het 'spiervlees' mee aan te vullen).

Ik heb zelf jarenlang mijn gehakt zélf gemalen.
En denk dat ik dat weer opnieuw ga doen (deze keer vooral voor de beestjes).
Ik weet overigens niet hoe dit in Curacau eraan toe gaat.

Wat Tsjechië betreft (tieneke): ik weet dat begin jaren negentig daar het gehakt gemalen werd waar ik bij stond.
Het was niet 'kant en klaar' te koop.
Dus dan wist je zéker dat het rund was.
Door Nelly
#512712
Heb ook wel eens een paar kilootjes rundergehakt van de C 1*** voor de hondjes meegenomen, als die in de aanbieding was. Er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat er misschien wel ander gehakt, dus ook varkens, door kon zitten. Denk dat ik het in de toekomst maar niet meer doe.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door