Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#512399
Ben net nieuw hier en dus nog heel onervaren.... Daarom een vraag over probiotica....

Ik lees veel over probiotica op dit forum... Maar wat is dat nu precies? Wat zit er in (capsules zijn het toch?) en wat doet het precies? Voor welke klachten kan het gebruikt worden? Geven jullie het ook als "onderhoud"? Welke dosis kan gehanteerd worden? Welke voor- en nadelen heeft probiotica? Wat is het verschil tussen de onderlinge merken?

Oef, lijkt wel een kruisverhoor...... :-[ Hopelijk kunnen jullie me helpen?!

Rachel.
Door mutsie
#512428
Probiotica overleeft het maagzuur en kan ondersteunend werken bij het instand houden van een goede en gezonde darmflora.

Bij een gezonde hond hoef je geen probiotica te geven vind ik.
Ik geef het wel als er één aan de diarree is of een rommelend maagje heeft of zo. Maar ik geef dan ook wel eens biogarde.

Bij carnibest kan je potjes kopen met poeder.

Karin
Door Lizzy
#512435
Hahaha, nou, inderdaad net een kruisverhoor ;D. Geeft niks hoor!

Nadelen aan probiotica: geen.
Bijwerkingen: geen.

Zo. Dat is simpel ;D.

Nu de rest van je vragen.

Probiotica zijn micro-organismen. Ook wel melkzuurbacterieen genoemd. Er bestaan verschillende van deze bacterie-stammen en vele daar van hebben een zeer positieve werking op het spijsverteringssysteem. En, daarom leveren ze ook direct een positieve bijdrage aan de hele gezondheid/immuunsysteem van het wezen (mens of hond bijvoorbeeld. Maar ook paarden en tegenwoordig hebben je zelfs koi-karpervoedingen met probiotica!).

Deze "probiotica bacterieen" overleven het zure maagzuur van mens en hond en komen vervolgens in de darm terecht. Deze goede bacterieen zorgen er o.a. voor dat de niet-gunstige bacterieen verdrongen worden door de gunstige zodat er een goede balans bestaat tussen goede en niet-goede bacterieen. Niet goede bacterieen kunnen de overhand krijgen door stress, antibiotica's, ongezonde levensstijl, ziekten, etc. Probiotica zorgt er dus voor dat je darmflora in optimale condintie komt en blijft. Overigens scheiden ziekmakende bacterieen ook stoffen uit en deze stoffen worden door probiotica geneutraliseerd. Onschadelijk gemaakt. Antibiotica (en meer medicijnen) zorgen ervoor dat de goede bacterieen die normaal gesproken in de darm aanwezig zijn ook vernietigt worden. Probiotica vult de goede bacterieen weer aan.

Wanneer je een goed functionerend spijsverteringssysteem hebt, een goede darmflora heb, heb je ook een betere weerstand. Dat is nou eenmaal de invloed van de werking van de darmen op de rest van je lichaam.

Probiotica kan gewoon gebruikt worden als onderhoudsmiddel om een goede weerstand te behouden. Net als er mensen zijn die bijv. vitamine C innemen. Maar, het kan ook gebruikt worden bij diarree, obstipatie, dikkedarmkoliek, prutteldarmen, spastische darmen, winderigheid, maar ook bij veel serieuzere problemen als de ziekte van Crohn en IBS kan probiotica een goede dienst bewijzen. Er worden op dit moment ook onderzoeken gedaan waaruit naar voren lijkt te komen dat probiotica bepaalde kwaadaardige bacterieen vernietigt die de veroorzaker van darmkanker zouden zijn. Kun je nagaan. Maar goed, voor meer details omtrent deze onderzoeken zou ik even in mijn info-map moeten zoeken...

De merken verschillen wel. Ik ben in ieder geval groot voorstander van een probiotica product waar meerdere bacterie-stammen in zitten. Zoals bijv.

Lactobacillus casei Shirota
Lactobacillus Acidophilus
Bifidobacteri lactis
Etc.

Ik heb een aantal merken zelf uitgeprobeerd. Hier komt wat ik er van vind:

Akropharma: prima product
Solgar: prima product, wel erg duur
De Tuinen: lijkt vooralsnog een goed product (nog niet zo lang ervaring mee)
Protexin (via DA te bestellen): prima product
Orthica: ik vond het niet goed helpen en werd er zelfs misselijk van
Jacob Hooy: ik vind het niks.

Nou wordt er wel gezegd dat je ook heel goed yoghurt en kefir met melkzuurbacterieen kan eten. Ik wil verder niet te diep op deze materie in gaan maar bij mij helpen deze producten helemaal niet. Bij de honden ook helemaal niet. Ergo, ik ben zelf vrij allergisch voor melkproducten en doe het er 'ronduit slecht' op, terwijl ik het op probiotica ronduit erg goed doe (ik ben door probiotica praktisch ex-spastische darmpatient). In diverse documenten heb ik ook gelezen dat de meeste van de probiotica bacterieen in melkproducten niet maagzuur resistent is en daarom de weg naar de darmen niet red. Bovendien werk je met minder grote hoeveelheden bacterieen. Ik ben dus zelf voorstander van de capsule/poeder.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 16 mar 2006, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mutsie
#512455
Bij verstopping geef ik pens of orgaanvlees.

Je moet het niet zien als medicijn, maar als een ondersteunende stof voor de darmflora.

Karin
Door Lizzy
#512484
Pauline schreef: Valt volgens mij wel mee, kijk aub naar mijn uitleg onder topic alweer diarree.
Yep, ik heb het net gelezen en inderdaad, als je het uitrekend dan is Solgar niet duurder als Akropharma! Waar heb jij de Solgar's gekocht Pauline? (want vroeger had De Tuinen ook Solgar, maar die hebben ze ook uit het assortiment gekieperd).
Gebruikersavatar
Door Pauline
#512491
Lizzy schreef: Yep, ik heb het net gelezen en inderdaad, als je het uitrekend dan is Solgar niet duurder als Akropharma! Waar heb jij de Solgar's gekocht Pauline? (want vroeger had De Tuinen ook Solgar, maar die hebben ze ook uit het assortiment gekieperd).
Ik heb het gekocht bij Reformhuis Twente; volgens mij is dat wel een landelijke keten. Heten natuurlijk in elke plaats wel anders.... ;D
Door Lizzy
#512506
pippy schreef: Lizzy en de rest.........

Hoe zit DIT PRODUCT eruit volgens jullie?
Qau omschrijving en prijs.
Moeilijk te zeggen. Het schijnt dat probiotica vrij moeilijk stabiel te houden is. Het is best een moeilijk product. Zo is bewaartemperatuur belangrijk en hangt het er vanaf hoe de producent de bacterieen heeft behandeld (hoe het product gevriesdroogd is enzo). De bacterie-stammen zien er goed uit, Het beste heb je zoveel mogelijk stammen die lichaamseigen zijn. De bacterieen moeten daarnaast goed levensvatbaar zijn en zich snel kunnen vermenigvuldigen (de stammen moeten dus goed 'gekweekt' zijn door de fabrikant). Dus ik vrees dat je zelf moet vaststellen of dit een goed product is of niet (of het helpt).
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 16 mar 2006, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Elise
#512507
Orthica: ik vond het niet goed helpen en werd er zelfs misselijk van
Hier heb ik zelf weer wel goede ervaringen mee. De Tuinen vind ik trouwens ook prima.
Door *wendy*
#512514
pff dat word lastig, want ik heb geen klachten met mijn mannen. Echter omdat Gandor heel lang antibiotica moet hadden jullie mij dit (probiotica) aangeraden.

En welke kun je het beste van Solgar gebruiken? Heb net op hun site gekeken, maar er zijn zoveel verschillende dat ik niet weet welke ik hebben moet. Poeder capsules .......helppp ???
Laatst gewijzigd door *wendy* op do 16 mar 2006, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door danielle1980
#512545
Lizzy schreef: Ik zou van Solgar niet de baby-probiotica nemen en ook niet de 40+. Maar je kunt deze die je nu hebt toch lekker opmaken?
ik heb solgar en zo duur vond ik het ook weer niet.
120 capsules voor geloof 38 euro.
ik vind die echt heel goed werken, ik heb andere merken ook geprobeerd, maar deze en protexin van de da vind ik ook goed.

maar lizzy waarom geen baby of 40+ vraag ik me af?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door