Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ferro
#510497
Hey iedereen,

bestaat er zoiets als een ''zoetere'' groentemix. Nu is Ferro zn eerst mix er bijna door ( groene kool, appels, wortelen, rapen, broccoli) We mengen het nochtans met vlees maar hij lust het dus niet zo :( Iemand raad want dit weekend leggen we een nieuwe voorraad aan
Door mutsie
#510518
Je kan er een ei bijgeven, of wat yoghurt.
Yoghurt lusten de meeste honden wel.

Je maakt een basis groentenmix en dat doe je dat erbij.
Of 1 sardines uit een blikje erdoor heen?

Ik zou geen fruit door de groentenmix heen doen, ik heb begrepen dat dit gaat gisten(maar helemaal zeker weten doe ik dat niet......)

Karin
Door Lizzy
#510522
Ferro schreef: Hey iedereen,

bestaat er zoiets als een ''zoetere'' groentemix. Nu is Ferro zn eerst mix er bijna door ( groene kool, appels, wortelen, rapen, broccoli) We mengen het nochtans met vlees maar hij lust het dus niet zo :( Iemand raad want dit weekend leggen we een nieuwe voorraad aan
Wat je kunt proberen is een mix maken waar je wat gekookte pompoen doorheen doet. De meeste honden vinden dat heerlijk. Ik zou iets minder koolsoorten gebruiken en dan in plaats daarvan wat bladgroente. Zoals waterkers of andijvie. Teentje knoflook erin, vinden ze ook lekker.

En dan zou ik zelf eerst minder groentemix geven. Ik heb geen idee hoeveel je nu geeft? Maar begin eens met de helft van wat je nu geeft. En dan mengen met bijv. inderdaad wat yoghurt en vlees. Kijken of hij het dan eet. Afhankelijk van het percentage groente dat je nu geeft, kun je dan weer langzaam wat op gaan bouwen naar meer.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#510528
mutsie schreef: Ik zou geen fruit door de groentenmix heen doen, ik heb begrepen dat dit gaat gisten(maar helemaal zeker weten doe ik dat niet......)

Karin
Wanneer je dit tezamen met vlees geeft kan het gisten geven. Wanneer je de mix met vlees mengt is het dus raadzamer alleen groenten te gebruiken.
Door Ferro
#510599
@Lizzy, nu krijgt ie zo'n 1600gram GM per week. Die pompoen zal dan wel lichtgekookt zijn?
@Mutsie, das dan gewone witte yoghurt vermoed ik? Vette of eerder mager of half-mager?
Door tieneke
#510617
Ik geef altijd een eitje bij de mix en yoghurt of cottage-cheese,gewoon voor het lekkere.
Door Lizzy
#510660
Ferro schreef: @Lizzy, nu krijgt ie zo'n 1600gram GM per week. Die pompoen zal dan wel lichtgekookt zijn?
@Mutsie, das dan gewone witte yoghurt vermoed ik? Vette of eerder mager of half-mager?
Is die 1600 gram ongeveer 11% groentemix? Of meer? Als dat correct is, dan zou ik even teruggaan naar ongeveer de helft en langzaam weer opbouwen. Pompoen kook ik meestal even licht ja, want dan wordt het lekker zoetig.
Door Ferro
#511013
@Lizzy, idd die GM is zo'n 11% van zn menu. Zn nieuwe schema zal ik hier trouwens strakjes plaatsen
Door Ferro
#511741
Oef, het is ons eindelijk gelukt denken we. Gisteren een kleine voorraad gemaakt van een nieuwe mix: appelen, bananen, courgette, champignons, komkommer en 2 teentjes look erdoor. We hebben hem dat gegeven met wat melk erdoor, 1 ei en wat brood en hij vloog er op. is dit een goeie combinatie van GM of eerder te beperkt qua variatie en/of groentes waarmee we moeten oppassen?
Door tieneke
#511776
Ferro schreef: Oef, het is ons eindelijk gelukt denken we. Gisteren een kleine voorraad gemaakt van een nieuwe mix: appelen, bananen, courgette, champignons, komkommer en 2 teentjes look erdoor. We hebben hem dat gegeven met wat melk erdoor, 1 ei en wat brood en hij vloog er op. is dit een goeie combinatie van GM of eerder te beperkt qua variatie en/of groentes waarmee we moeten oppassen?
Waarom nu weer brood erdoor :-X
Verder vind ik het veeel te weinig groenten,misschien het fruit apart geven en niet erdoor doen?
Door Lizzy
#511788
Ferro schreef: Oef, het is ons eindelijk gelukt denken we. Gisteren een kleine voorraad gemaakt van een nieuwe mix: appelen, bananen, courgette, champignons, komkommer en 2 teentjes look erdoor. We hebben hem dat gegeven met wat melk erdoor, 1 ei en wat brood en hij vloog er op. is dit een goeie combinatie van GM of eerder te beperkt qua variatie en/of groentes waarmee we moeten oppassen?
Bij de volgende mix zou ik zelf geen champignons meer gebruiken. Het schijnt (volgens het voedingscentrum.nl) dat rauwe champignons niet zo gezond zijn. Brood vind ik eerlijk gezegd ook niet zo... ach, een keer een korstje brood is helemaal niet erg maar vaak brood geven: zou ik zelf niet doen.

Groentes die je niet moet geven: ui en prei. En geef ook niet teveel kool in een mix. Koolsoorten hebben een licht niet gunstige werking op de schildklier. Af en toe een beetje kool is prima, maar niet teveel/te vaak. Verder geen rozijnen of druiven geven. En bij de volgende mix kun je ook eens wat bladgroente gebruiken zoals waterkers, peterselie, andijvie, paksoi, donkere sla, etc. etc.
Door mutsie
#511808
Ferro schreef: @Lizzy, nu krijgt ie zo'n 1600gram GM per week. Die pompoen zal dan wel lichtgekookt zijn?
@Mutsie, das dan gewone witte yoghurt vermoed ik? Vette of eerder mager of half-mager?
Ik geef meestal biogarde erdoor.
(je hebt zelf in de dierenwinkel speciale hondenyoghurt, na ja ??? wat is er mis met de gewone)
En vaak groentes van het seizoen.
Ongeveer een evenwicht van groentes boven de grond en onder de grond. Dus weer niet teveel knollen.

En altijd bladgroenten erbij. vnl. andijvie, beetje spinazie. (maar ja, dit groeit ook in een kas dus is eigenlijk niet van het seizoen).
Ik heb nu:
broccoli, peen, tauge, peterselie, andijvie, bietjes(rauw),
spruitjes, witlof. Mixen. verpakken. invriezen. en ik geef het meestal in combinatie met iets (vis, vlees, pens, ei), ca. 2 a 3x per week.

Een appeltje/banaan geef ik door de cottagecheese.

Karin
Door Mevroi Kruim
#511819
Spinazie kun je ook uit de diepvries halen, lekker goedkoop ;D
En zelf kiemen kweken, voor jezelf ook heerlijk (op brood, door salade).
Door roefus
#511834
Ik moet ook vanalles door de groentenmix doen, om het aantrekkelijk te maken.
Dan weer een schep gehakt met een eitje.
Dan weer klein-gesneden lever.
Dan weer een blikkie vis.
En....o ja.....rauwe honing (da's zoet) en dus favoriet.

Maar tis elke keer gehannes, want 'zo maar' groente eten dat is bleh...vindt Roef.
Stel je voor dat het gezond is 8)

Voor spinazie neem ik ook vaak zo'n ingevroren deelblokjes.
Maar 'kiemen' heb ik nog nooit gedaan.
Ach ja, een mens is nooit te oud om te leren......grrrr.....
Door tieneke
#511839
Hier geef ik het altijd met kippennekken of lever en biogarde/cottage-cheese,doe ik dat niet dan meuten ze :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door