Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Erna
#510639
Fleur is vanmiddag met spoed opgenomen in de dierenkliniek omdat haar bloedwaardes niet goed zijn. Vanmorgen was ze goed beroerd zodat we gelijk bloed hebben laten controleren.

Haar waardes zijn:
BUN 53.2 mmol/L
Glu 5.6 mmol/L
ALP 122 lU/L
T-Pro 75 g/L
GPT 986 lU/L
Cre 183 umo/L

Ureum en Creatine veel en veel te hoog. Ze had uitdrogingsverschijnselen en ligt nu aan het infuus. We hebben geen idee wat de oorzaak hiervan is en hopen dat ze er bovenop komt. De enige logische verklaring die wij kunnen bedenken is ibuprofen. Afgelopen vrijdag hebben de honden een doosje van tafel gepakt en stukgemaakt. We weten niet hoeveel pillen er in zaten, of er van gesnoept is en hoeveel er dan opgegeten is. Ook geen idee of dit de oorzaak kan zijn.
Door Lizzy
#510646
Pfff, wat een toestanden Erna.... Ik ga er vooralsnog vanuit dat het de ibuprofen is geweest omdat nierfalen nou niet 'past' bij een jonge hond van 1 jaar..... Ik hoop dat Fleur gauw opknapt!
Door Erna
#510648
Ik ben al aan het zoeken geweest maar kan eigenlijk niet echt veel vinden over de gevolgen van.......

Ibuprofen kan nierfalen veroorzaken maar dan ....wat zijn de verwachtingen e.d. Kan een hond daar bovenop komen?
Door Lizzy
#510695
Ik heb het boekje "Toxic Drugs and Chemicals" gevonden en ik tik het even over, wat daar staat bij ibuprofen:

"Clinical findings: Urine GGT will be elevated. Increasing BUN and creatinine, electrolyte disturbances and possible oliguria or more rarely polyuria will follow these early signs of acute renal failure.

Treatment: treatment involves preventing or correcting GI ulceration, perforation and acute renal failure. There is no specific antidote for NSAIDs. For recent exposure (less than 2 hours) without any signs of toxicity: induce emesis, administer activated charcoal. If the ingested was likely a toxic dose, admit the patient for fluid therapy and observation".
Door Erna
#510702
Dit lijkt er wel verdomd veel op :(

Wat ik begrijp is dat er dus niets tegen te doen is en we moeten gaan afwachten hoe groot de schade is?
Door Helen
#510715
Ik ken van een hondenschool waar ik ooit eens getraind heb twee honden die ook ibu's op had gegeten. Ik weet niet meer hoeveel etc. Was lang geleden. De een is helemaal hersteld en de ander heeft schade aan zijn nieren overgehouden met een aangepast dieet en levenslange medicatie als gevolg.
Door Erna
#510717
Helen schreef: Ik ken van een hondenschool waar ik ooit eens getraind heb twee honden die ook ibu's op had gegeten. Ik weet niet meer hoeveel etc. Was lang geleden. De een is helemaal hersteld en de ander heeft schade aan zijn nieren overgehouden met een aangepast dieet en levenslange medicatie als gevolg.
Klinkt misschien stom maar dat kan me helemaal niets schelen. Als ze maar weer thuiskomt!

Heb verdorie net een hartstikke lekker kussen voor haar op Crufts gekocht en nu kan ze er niet eens op liggen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door