Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Hilde
#510122
Donna en de kindertjes maken het erg goed. De kleintjes drinken, groeien en slapen geweldig. Dat geeft mij rust.
Ik wil alleen wel dat Donna genoeg binnen krijgt. En het is nog een beetje zoeken. Ze eet op dit moment Carnibest en daar doe ik een scheut bouillon bij (kip- of ossestaart). Ik had zelf gedacht haar ook melk, ei, honing en olie mengsel te geven waar Billinghurst het over heeft. I.p.v. melk gebruik ik dan geitenyogurt.
Maar Donna moet er niets van hebben. Ik had het voor haar zangerschap al uitgeprobeert maar toen was ze ook niet enthousiast. Ik had gehoopt dat ze, nu ze het gebruiken kan, wel zou eten.

Maar ik wil haar iets geven voor het zog. Ze is geen grote drinker. Ze drinkt alleen in het bos uit plassen e.d.) Ik heb nu wel regenwater binnen staan maar en daar drinkt ze wel wat van maar niet veel. En die boullion vind ze heerlijk. Maar ik vroeg me af hoe dat dan zit met gekookte dingen geven samen met rauw. Of dat kwaad kan??? Of dat de vertering lastiger maakt???
Iemand enig idee?
Verder maak ik de bouillon met winterwortels, knolselderij en een ui meegekookt. Ik weet dat honden geen uien mogen, maar ik weet ook dat uien reinigend zijn, In ieder geval voor mensen. Maar dat hoeft natuurlijk niet voor honden te werken. Ik merk dat Donna het er goed op doet dus misschien moet ik daar op vertrouwen??
Bedenk me nu dat vrouwen ook voorzichtig moeten zijn met ui en prei e.d. , omdat dat darmkrampen kan geven. Dus toch maar uitkijken. Maar ik er nog niets van gemerkt.

Ik heb haar gisteren een kippenek gegeven, maar daar moet ze nog niets van hebben. Ze moet toch gauw weer aan de botten en zolang ze dat niet eet krijgt ze nog K.V.V. Vanmiddag ga ik Bandit halen. Ik ben benieuwd hoe dat bevalt.

Foto's volgen als ik de tijd heb. Want het gezin draait hier ook gewoon door.

Hilde
Door Lizzy
#510131
Hoi Hilde, misschien kun je de mix van Billinghurst ook nog met geitenmelk proberen. Dat is iets zoeter van smaak. Of probeer gewone yoghurt. Misschien vindt ze geitenyoghurt te sterk van smaak.

Qua bouillon: ik zou zelf toch geen ui gebruiken. Ik weet niet of je tijdens het zogen uberhaubt verstandig doet om te reinigen, maar gezien de reactie van honden en pups op ui: ik zou het risico niet nemen.

En verder zou ik me geen zorgen maken over de vertering van de bouillon in combinatie met rauw. Ik denk dat het niks doet. Ik denk dat het de vertering niet lastiger maakt. Het enige is wel dat het versvlees nog sneller het spijsverteringssysteem door gaat en verlaat wanneer je het met bouillon geeft. Ik zou zelf de bouillon dus zeker apart van het vlees geven.

Ik heb overigens toch even in het boekje van Juliette de Bairacli Levy gekeken. Zij raadt aan om 's morgens rauwe melk (van de koe of geit) met honing en boombestmeel en granen te geven. Naaah, laat die granen maar weg. Verder schrijft ze dit om de melkgift te vergroten:

Ongepasteuriseerde koe of geitenmelk, zeer fijn gehakte rauwe wortel, gekookte wortel, volkoren tarwe, rogge, zeewiermineralen, bruine stroop of melasse, honing, rauwe eieren, lijnzaadthee, kalmoeswortel, dillezaad, olmbast-meel, en overvloedig drinkwater.

Verder schrijft ze dat de teef wel wat rauwe knoflook mag krijgen, gedurende de zoogperiode. Ik geloof dat we hier op Barfplaats wel al een paar keer discussie hebben gehad of dat werkelijk een goed idee is...
Door Hanny
#510153
Hallo,

Waarom voer je niet gewoon een beetje meer kvv.
Is toch helemaal niets mis mee en als ze dat nu graag lust, is het toch voor elkaar.
Als de pups goed drinken, dan is de melkgift toch in orde. Normaal gesproken houd de gift gelijke tred met de vraag.
Ze krijgt echt wel dorst. Als je wel gelooft in een wat natuurlijker manier van voeren, dan kun je toch ook wel geloven in een normale reactie van je hond.
In het begin bied ik wel water een in de werpkist, want als de teef haastig en druk naar haar water gaat, blijft er wel eens zo'n vast gekit puppekind aan de tepel hangen en valt er dan halverwege af. Nou daar zit niemand op te wachten.
Niet te veel zorgen, als het goed gaat, genieten. Er komt nog een heel drukke tijd. Veel plezier.
Door Hilde
#510179
Ik ga inderdaad maar stoppen met de ui in de bouillon. Dat is dan bij mij zo'n gewoonte, moet je aansterken dan met ossestaart bouillon met o.a. ui. Maar ik denk dat het niet nodig is. Ik zal de bouillon ook afbouwen. De puppies waren na een dag allemaal krap 10% gegroeit. Vanmorgen heb ik ze weer gewogen en toen zaten ze allemaal heel ruim over de 10% heen. En ze zijn de rust zelve. Ik hoef me er eigenlijk helemaal niet meer mee te bemoeien. Ze vinden mams en de tepel allemaal zelf als ze honger hebben. Het enige dat ik nog wel eens een keer doe is grootste dikkert die alleen uit de beste tepel wenst te drinken (en het vertikt om uit een tepel te drinken waar hij moeite voor moet doen) van de dikste tepel af te halen en daar de kleinste aan te leggen. Ik leg dan de dikzak gewoon weer bij een tepel waar hij wel wat meer moet zuigen.

Maar het gaat gewoon goed. Dus moet niet teveel gaan zorgen met allerlei extraatjes denk ik.

Geitenmelk wil ze ook niet. En (koe)melk ook niet. Geitenyogurt (ik heb biologische die erg op biogarde lijkt) wil ze dan nog wel eens een lik van nemen. Maar nooit van harte.
Ik zal wat verse wortel door de carnibest doen.

Hilde
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door