Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#5095
Omdat Kali de laatste tijd zo aan het schooien is, heb ik besloten om het iets anders te doen. Alleen wil ik graag even jullie mening, omdat ik er niet helemaal zeker van ben.
Mijn idee is als volgt: 's morgens nog steeds een hapje bibi (tegen eventueel galspuwen). 's Avonds bibi (natuurmix), gevolgd op een bot-met-vlees maaltijd (verhouding bot-vlees 50-50).
Het totaal aan bibi wordt dan 500 gram, het bot-met-vleesgedeelte dan ongeveer 250-300 gram. Dit bot-met-vlees wordt dan af en toe afgewisseld met een half pond pens, groentemix met sardine of ei.
Waarom de bibi (en niet de carnibest, zoals ik eerst opperde) is heel simpel: ik wil wel nog even de voorraad bibi opmaken (en dat is nu nog zo'n 7 kg).
Het bot-met-vleesgedeelte bestaat uit rund (geen bot), kalf, lam en kip.
Ok, shoot  ;D.
Door roger
#5096
<<Omdat Kali de laatste tijd zo aan het schooien is, heb ik besloten om het iets anders te doen. Alleen wil ik graag even jullie mening, omdat ik er niet helemaal zeker van ben.
Mijn idee is als volgt: 's morgens nog steeds een hapje bibi (tegen eventueel galspuwen). 's Avonds bibi (natuurmix), gevolgd op een bot-met-vlees maaltijd verhouding bot-vlees 50-50).<<


Janet,

 
Mag wat mij betreft , en ook volgens Kali,meer vlees dan bot zijn.
En geef hem eerst zijn bibi en laat hem dat dat vlees van het bot scheuren en dan op het bot wat sabbelen.


>>Het totaal aan bibi wordt dan 500 gram, het bot-met-vleesgedeelte dan ongeveer 250-300 gram. Dit bot-met-vlees wordt dan af en toe afgewisseld met een half pond pens, groentemix met sardine of ei.>>


Sorry, ben een domme belg , hoeveel is een half pond? 250 gram of zoiets ? Ok dan !


<<Waarom de bibi (en niet de carnibest, zoals ik eerst opperde) is heel simpel: ik wil wel nog even de voorraad bibi opmaken (en dat is nu nog zo'n 7 kg).<<

Groot gelijk.


<<Het bot-met-vleesgedeelte bestaat uit rund (geen bot), kalf, lam en kip.<<

Uit de kunst !


Gr.
Roger.
#5097
Mag wat mij betreft , en ook volgens Kali,meer vlees dan bot zijn.
En geef hem eerst zijn bibi en laat hem dat dat vlees van het bot scheuren en dan op het bot wat sabbelen.
Gr.
Roger.
Meer in de richting van vlees - bot in een verhouding van 60-40? Of nog meer vlees?
Door roger
#5098
<<Meer in de richting van vlees - bot in een verhouding van 60-40? Of nog meer vlees?<<

Ja, of inderdaad zelfs nog wat meer vlees.
Ik zit nog op geen 15 % bot, en daarmee bedoel ik  % op de totale voeding en wel botten die ze helemaal opeten.
Hier noemt men dat soepvlees, dat zijn runderribben met een ongeveer 5 centimeter dikke laag vlees/vet.
Dat is natuurlijk het beste, maar als je dat niet kan vinden dan is een min of meer kale zachte kalfsrib of lamsbot  ook goed en dan doe je daar runds- schape- of paardevlees los bij.

Verder is er nu terug volop wild.
Hazekarkas is de ideale afwisseling voor kipkarkas.
Reekarkas is perfect voor grotere honden en de middenslagen.
Er zit soms nog heel wat vlees aan de ruggewervels en poten.

Je moet die bedrijven hebben die het wild uitbenen.
Elke restauranthouder word rond deze tijd om de oren geslagen met prijslijsten van groothandels wildpoeliers.
Die restauranthouders gebruiken die karkassen om wildbouillons van te trekken en weten dus perfect waar dat alles te koop is.


Dus wie horeca mensen in zijn vriendenkring heeft, die kunnen jullie perfect aan die adressen helpen.


Gr.
Roger.


 
Door roger
#5100
<<Roger,als ik nu hier bij de jachtopziener aan karkassen kan komen moet ik die dan ook in eerst in de vriezer gooien ?<<



Sylvia,

Ik hou het minstens 10 dagen op min 20

Gr.
Roger.
Door sylvia
#5101
<<Roger,als ik nu hier bij de jachtopziener aan karkassen kan komen moet ik die dan ook in eerst in de vriezer gooien ?<<



Sylvia,

Ik hou het minstens 10 dagen op min 20

Gr.
Roger.
oke bedankt  :D
#5105
Hoi Janet,

vanmiddag ook wat vleesjes voor de beesten gekocht (je was niet thuis, anders was ik nog ff komen buurten ;) )

ff 45 kilo ingeslagen, kalfsribben, geitenribben (ongeloofelijk hoe goedkoop dat is :o) pens en long, kan er dus weer ff tegen ;)
wil nl ook wat meer zelf gaan klussen, niet omdat de bibi niet bevalt, maar omdat ik het leuk vind en nu dus nog minder dan die 3 brokken dagen wil gaan voeren, dus misschien 3 dagen bibi, 3 dagen barf en 1 dag brokken, zie wel waar het schip strand ;)
Laatst gewijzigd door crutz op zo 26 okt 2003, 02:20, 1 keer totaal gewijzigd.
#5106
Nee klopt, ik zat in Rijswijk (Darling Market) ;D. Ik moet wel zeggen, nu ik zelf een gedeelte van het dagelijks menu klaarmaak, dat het schooigedrag op straat is afgenomen. Ook het geschooi rond de tafel is al een heel stuk minder geworden. En het is idd leuk om te doen. Alleen moest ik vandaag wel een stuk (overigens goed gekraakte) kalfsrib uit d'r keel vissen omdat mevrouw het vlees niet goed van het bot had gescheurd >:(. Tis maar goed dat ik niet bang ben voor die grote tanden  ;D. Bij poging nummer 2 had ze wel weer in de gaten dat het in stukken naar binnen moet, niet aan 1 stuk LOL.
Over strand gesproken... gaan we binnenkort weer afspreken?
Laatst gewijzigd door Janet op zo 26 okt 2003, 02:47, 1 keer totaal gewijzigd.
#5107
Hoi Janet,

vanmiddag ook wat vleesjes voor de beesten gekocht (je was niet thuis, anders was ik nog ff komen buurten ;) )

ff 45 kilo ingeslagen, kalfsribben, geitenribben (ongeloofelijk hoe goedkoop dat is :o) pens en long, kan er dus weer ff tegen ;)
wil nl ook wat meer zelf gaan klussen, niet omdat de bibi niet bevalt, maar omdat ik het leuk vind en nu dus nog minder dan die 3 brokken dagen wil gaan voeren, dus misschien 3 dagen bibi, 3 dagen barf en 1 dag brokken, zie wel waar het schip strand ;)
Waar koop jij dat dat het zo goedkoop is??

groetjes Helen
#5108

Waar koop jij dat dat het zo goedkoop is??

groetjes Helen

ik was voor alles bij elkaar 61 euro kwijt (en dan waren de kalfsribben het duurste, bijna 5 euro per kilo), de geitenribben (per halve ribbenkast) kosten 1 euro per kilo

en ik koop bij een islamitische slager in Rotterdam, t is ff een stukje rijden vanuit DH, maar zeker de moeite waard;)

eneh, Janet, strand ??? voorlopig ff niet, Ace heeft minimaal 2 weken bench-rust, dan rustig opbouwen en ook nog 2 weken extra training rust (dus in totaal minimaal 4 weken), dus je hoort het wel
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door