Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#508066
Heb net een brief gezien van het Federaal Agentschap voor Voedselveiligheid, dat het gebruik van nieren van runderen ouder dan 1 jaar verbiedt voor menselijke consumptie (cadmium).

In een 2de paragraaf staat dat deze wel mogen gebruikt worden voor het vervaardigen van petfood.... ???

Misschien toch best in overweging te nemen alvorens aan je dieren te geven.
Door Lizzy
#508077
Lekker....... >:(

Ik vond ook nog dit:

"De gevonden vervuiling in de nieren noopt wel tot maatregelen. Bij dieren met te veel cadmium worden de nieren verwijderd, schreef de bewindsman woensdag. In België mogen enkele organen van dieren uit de (Belgische) Kempen vanwege de cadmiumvervuiling niet verwerkt worden in voedsel.

Veerman heeft de gezondheid van de runderen in het gebied tussen Tilburg en de Limburgse Maas - de Kempen - laten onderzoeken. Daarbij is gekeken in hoeverre de dieren via hun voedsel, gras en maïs, resten van de zware metalen cadmium en zink binnenkrijgen. De bodem in het gebied raakte vervuild met deze metalen door onder meer een zinkfabriek in Budel.

De minister vermoedt dat de problemen verder reiken dan de zuidelijke Kempen alleen omdat het voer ook bij andere veehouders in Nederland terecht kan zijn gekomen. Veerman wil daarom „deze problematiek landelijk” in kaart brengen.

Bron: De Telegraaf

Ter aanvulling van het voorgaande bericht, zie het onderstaande

Cadmium in nieren Kempisch runderen

Dinsdag 3 januari 2006 - Eindhoven - Runderen uit de Kempen hebben een verhoogde concentratie cadmium in de nieren. Dat staat in een nog niet gepubliceerd rapport van het ministerie van Landbouw.

Volgens de Brabantse gedeputeerde A. Moons is er geen direct risico voor de volksgezondheid. Maar ze dringt bij het ministerie van Landbouw aan op snelle bekendmaking van het onderzoeksrapport over het cadmium, zodat maatregelen getroffen kunnen worden.

De vervuilde rundernieren worden nu nog verwerkt in diervoer, waardoor de giftige stof in de voedselketen blijft. Cadmium is onder meer afkomstig van zinkslakken, een afvalproduct van de zinkfabrieken in Budel en een aantal Belgische grensgemeenten.

In België, waar de vervuiling zwaarder is, werden al in mei 2004 maatregelen genomen. Van slachtvee uit Overpelt, Neerpelt, Lommel en Balen moeten de nieren worden vernietigd. Bovendien geldt een exportverbod voor levend vee uit de gemeenten, meldt een woordvoerder van het Belgische voedselagentschap FAVV"

bron: http://www.biomassa.polie.nl/index.php? ... es/P3.html

-------------------

Ik vrees dat ik mijn honden ook met regelmaat rundernieren geef, volgens mij van runderen die ouder zijn als 1 jaar. Nou zijn die afkomstig van biologische runderen dus ik weet niet of dat verschil maakt?
Door Ster
#508148
Lizzy schreef:Nou zijn die afkomstig van biologische runderen dus ik weet niet of dat verschil maakt?
Ik heb net een lading nieren gekocht, maar nu ik dit lees denk ik eraan om die misschien maar weg te doen, of er alleen maar heel kleine hoeveelheden van te voeren...

Wat betreft de biologische koeien, (heel interessante vraag) lees ik dat de kans dat de normwaarde cadmium overschreden wordt in akkerbouw (mais, granen en dus het dieet van een bioindustriekoe) vele malen hoger ligt dan in graslandschap. Daar staat tegenover dat de normwaarde in graslandschap weer veel hoger ligt dan in akkerbouw. Gras mag dus hogere waarden cadmium bevatten. Waar dit op gebaseerd is weet ik niet, en misschien wel op het feit dat wij (de mens) geen gras eten en de gemiddelde vleeskoe ook niet (nauwelijks). Als dit klopt dan loopt de biologische koe dus sneller de kans op een teveel aan cadmium, uitgaande van de normwaarden en overschreidingskansen. Maar misschien heeft het wel te maken met dat hogere c.waarden in graslandschap minder schadelijk zijn. Lastig.

http://www.bodemdata.nl/cgi/toepassinge ... etalen.htm
Door tobyke
#508872
hmm...bedrijven die handelen in slachtafvallen hoeven niet op dierniveau verantwoording af te leggen. Dat betekent zoveel als dat zij een bak nieren binnenkrijgen van een slachterij, niet wetende van welke dieren deze afkomstig zijn. En dat betekent weer dat zij die nieren opnieuw kunnen coderen als ze willen. Van rundernieren maken ze er kalfsnieren van en voila, voorraad weer verkoopbaar tegen een hogere prijs. Staar je dus niet blind op het etiketje! Ik werk in een bedrijf dat rundvlees verwerkt trouwens. In Belgie is nu verboden rundernieren als humaan vlees te verkopen en daar moet dus een etiket Categorie 3 op, dat betekent dat het alleen tot diervoeding verwerkt mag worden. Dat vlees mogen wij niet ontvangen. In Nederland is hier nog geen sprake van en komen de nieren nog gewoon als humaan binnen. Als je wilt controleren wat er in de wetgeving hierover verandert, houd dan de site van het Ministerie in de gaten en de Voedsel- en waren autoriteit:
www.vwa.nl
www.minlv.nl
Door Ster
#508968
tobyke schreef:En dat betekent weer dat zij die nieren opnieuw kunnen coderen als ze willen. Van rundernieren maken ze er kalfsnieren van en voila, voorraad weer verkoopbaar tegen een hogere prijs. Staar je dus niet blind op het etiketje!
:o >:(
Door roefus
#508973
Volgens mij is overigens dat probleem van die zinkfabriek in Budel al zóóóóólang bekend.
Ik weet niet hoeveel jaar geleden al, dat mensen daar geadviseerd werd om géén groente meer uit 'eigen tuin' te eten.
Maar goed, het komt blijkbaar wél bij de runderen terecht.

En ja, als ik dan moet gaan nadenken wat er in de diervoeders verwerkt wordt..... :( :( :(
Als het dus éindelijk bekend wordt gemaakt dat het niet meer voor consumptie voor mensen verkocht mag worden.
Dan krijgen we blijkbaar de vólgende stap: we flikkeren het in de diervoeding.
Brokjes, blikvoer?
Vraag me evengoed af wat er in de kvv's terecht komt.
Het stimuleert me alleen maar, om steeds meer zelf samen te stellen.
Da's ook niet altijd een garantie, maar toch het beste, denk ik.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door