Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Jose
#50447
Foef en Sam krijgen nu twee weken lang vers vlees in de vorm van natuur van carnibest. Foef weegd 21 kg en Sam 22 kg Sam is de kleinste en is dus te zwaar Foef mag zo blijven. Ze krijgen samen nu 750 gr/dag, Foef geef ik hier iets meer van. Waarom voorlopig wat minder, nou het zijn Bassets en snaajen hier zo af en toe nog wat weg uit de keuken.

Nu heb ik een menu bedacht van hoofdzakelijk voorlopig nog carnibest en met een dag zelf samen stellen daar bij. Wel wil ik de dag dat ik zelf samen stel zo kopleet mogelijk maken.

Menu voor twee dus 375 gr per hond maar aangegeven in 750 gr. Een pak is 500 gr

Ma: 1 pak lam/rijst cb + 1/2 pak natuur cb

Di: 1 1/2 pak natuur cb

Wo: 1 1/2 pak natuur cb

Do: 1 pak kip of eend/ rijst cb om de week dus + 1/2 pak natuur cb

Vrij: 1 1/2 pak natuur cb

Za en zo afwisselen een dag zelf samenstellen een dag 1 1/2 pak natuur cb

De dag zelf samenstellen:
Ik had in gedachte de volgende samenstelling te hand haven
40% spiervlees
30% orgaanvlees
15% bot
5% rijst
5% overig

Komt voor twee honden neer op % /dag voor 750 gr
30% spiervlees = 300 gr
22,5% orgaanvlees = 225 gr
11,25% bod = 112,5 gr
7,5% groente = 75 gr
3,75% rijst = 37,5 gr
3,75% overig = 37,5 gr

Nu ben ik aan het scharrelen gegaan bij de slachter alles is daar mogelijk, bij de polier moet ik nog langs maar neem aan dat is geen probleem. Vissers en jagers zijn in de familie aanwezig dus wild en vis ook goed aan te komen. Groente kweken we deels zelf ook dat dus geen probleem.

Ik heb al wat botten gescoord die 50 om 50% zijn bot vlees en mooi vlees. laat ik ze snijden in stukken van gemiddeld 100 gr dan heb ik voor een bot per hond het % bot al berijkt 50 gr bot en 50 gr vlees per bot. Mag je bv inplaats van ze zelf bod te laten eten ook alleen merg toevoegen, of gedroogde eierschalen fijn gemalen.
Kippen nekken en zo weet ik al.

Spiervlees zou ik dan nog aan moeten vullen met zakjes van 250 gr per twee honden. Had in gedachte om te beginnen met rund en kip te mixen.

Orgaan vlees kan ik deze week te pakken krijgen alles wat ik maar wil hebben van het rund dus dacht ik daar zakjes van 225 gr van in de vriezer te doen ook weer voor twee, of kan ik beter minder doen om ook organen van ander vee te mengen. Ben niet van plan om dagelijks het zelfde te gaan geven mocht ik ooit geheel zelf gaan samenstellen dus ook nu op de barf dagen ook niet telkens alleen rund dagen maar ook kip, lam, kalf en wild dagen.

Alles aanvullen met de % groente en rijst vis en of olieën. Ben nog niet helemaal uit wat dat overige moet worden. Wie heeft tips. En kun je de groente mix vervangen voor die Fyto mix. Wat is dat eigenlijk uit welke maag komt dit???

Maar nu de vraag welke organen van de rund kun je nog meer vragen naast pens en hart??
Neem aan van kalf dezelfde organen te kunnen gebruiken.
En welke organen kun je gebruiken van kip en wild gevogelte??

En nog een vraagje over fruit zie namelijk nergens peer staan word dat niet gebruikt is dat slecht of heb ik iets over het hoofd gezien.

Verder is alle comentaar tips en eventueele toevoeging welkom.
Hoop iets van jullie te horen want het duizeld me soms + ik heb de handicap dat ik wel een beetje maar geen voledig engels kan lezen dus bij de boeken heb ik een probleem.

Roept u maar Groetjes José
Door Lizzy
#50759
Jose schreef: Foef en Sam krijgen nu twee weken lang vers vlees in de vorm van natuur van carnibest. Foef weegd 21 kg en Sam 22 kg Sam is de kleinste en is dus te zwaar Foef mag zo blijven. Ze krijgen samen nu 750 gr/dag, Foef geef ik hier iets meer van. Waarom voorlopig wat minder, nou het zijn Bassets en snaajen hier zo af en toe nog wat weg uit de keuken.

Nu heb ik een menu bedacht van hoofdzakelijk voorlopig nog carnibest en met een dag zelf samen stellen daar bij. Wel wil ik de dag dat ik zelf samen stel zo kopleet mogelijk maken.
Mag ik vragen waarom je het zo kompleet mogelijk wilt maken? Voor 1 maaltijd of dag per week is dat niet echt (of echt niet) nodig.
De dag zelf samenstellen:
Ik had in gedachte de volgende samenstelling te hand haven
40% spiervlees
30% orgaanvlees
15% bot
5% rijst
5% overig
Ik zou zelf minder orgaanvlees geven. De helft ongeveer. En de andere helft zou ik aanvullen met rauwe gepureerde groentes. Je zou ook iets met rauwe vis kunnen doen. Dat zit niet in CB.
Nu ben ik aan het scharrelen gegaan bij de slachter alles is daar mogelijk, bij de polier moet ik nog langs maar neem aan dat is geen probleem. Vissers en jagers zijn in de familie aanwezig dus wild en vis ook goed aan te komen. Groente kweken we deels zelf ook dat dus geen probleem.
Dit klinkt geweldig!!! Wild altijd minimaal 10 dagen invriezen om eventuele parasieten de doden.
Ik heb al wat botten gescoord die 50 om 50% zijn bot vlees en mooi vlees. laat ik ze snijden in stukken van gemiddeld 100 gr dan heb ik voor een bot per hond het % bot al berijkt 50 gr bot en 50 gr vlees per bot. Mag je bv inplaats van ze zelf bod te laten eten ook alleen merg toevoegen, of gedroogde eierschalen fijn gemalen.
Kippen nekken en zo weet ik al.
Ik weet niet precies wat je bedoelt hier.... of je ze altijd bot moet geven? Nee hoor, je kunt ook een dagje geen bot geven.
Spiervlees zou ik dan nog aan moeten vullen met zakjes van 250 gr per twee honden. Had in gedachte om te beginnen met rund en kip te mixen.
Prima! Misschien kun je proberen aan snijlingen of snijdsels te komen. Daar zit veel vet aan en dat is wel goed. Dit geldt dan alleen voor rund, lam, schaap, kalf, paard en niet voor kip.
Orgaan vlees kan ik deze week te pakken krijgen alles wat ik maar wil hebben van het rund dus dacht ik daar zakjes van 225 gr van in de vriezer te doen ook weer voor twee, of kan ik beter minder doen om ook organen van ander vee te mengen. Ben niet van plan om dagelijks het zelfde te gaan geven mocht ik ooit geheel zelf gaan samenstellen dus ook nu op de barf dagen ook niet telkens alleen rund dagen maar ook kip, lam, kalf en wild dagen.
Ik weet niet wat handig voor jou is. Maar ik vind dat het percentage orgaanvlees wel omlaag kan. Kun je ook aan pens komen trouwens?
Alles aanvullen met de % groente en rijst vis en of olieën. Ben nog niet helemaal uit wat dat overige moet worden. Wie heeft tips. En kun je de groente mix vervangen voor die Fyto mix. Wat is dat eigenlijk uit welke maag komt dit???
Ik geef zelf 18% groente. Ian Billinghurst schrijft ongeveer 20% groentes en fruit voor. Ik zelf ben niet echt gecharmeerd van rijst.... Ik zou dus zo min mogelijk geven. Olie toevoegen... Tja, het ligt er een beetje aan hoevaak je zelf wilt gaan samenstellen. Voor die ene dag in de week: niets toevoegen hoor. En ga je vaker samenstellen, dan zou je af en toe lijnzaadolie of visolie en borage olie toe kunnen voegen. Fytomix/Kruidenmix is lammeren of kalveren maaginhoud. Ik weet niet of je dit de groente kunt laten vervangen. Want ik weet niet wat deze lammeren en kalveren 1 tot 2 dagen voor de slachting gegeten hebben...
Maar nu de vraag welke organen van de rund kun je nog meer vragen naast pens en hart??
Neem aan van kalf dezelfde organen te kunnen gebruiken.
En welke organen kun je gebruiken van kip en wild gevogelte??
Runderstrot, rundermilt, runderlong, geef liever geen lever van rund. Ja, je kunt van kalf dezelfde organen geven. Je kunt van kalf ook wel lever geven. Van kip: hart, lever, maag. Van wild: een idee.
En nog een vraagje over fruit zie namelijk nergens peer staan word dat niet gebruikt is dat slecht of heb ik iets over het hoofd gezien.
Mijn honden zijn DOL op peer!!
Verder is alle comentaar tips en eventueele toevoeging welkom.
Hoop iets van jullie te horen want het duizeld me soms + ik heb de handicap dat ik wel een beetje maar geen voledig engels kan lezen dus bij de boeken heb ik een probleem.

Roept u maar Groetjes José
Nou, ik hoop dat je wat aan bovenstaande info hebt en misschien reageren er nog meer mensen! Overigens is het e-book van Mogens Eliasen vertaald in het Nederlands hoor! En alle vragen die je hebt kun je hier stellen hoor!
Groetjes, Lizzy
Door Jose
#50861
Lizzy bedankt
Hier kan ik al weer verder mee. Maar heb nog wel wat vragen en antwoorden voor lullie.
Mag ik vragen waarom je het zo kompleet mogelijk wilt maken?
Nou dan leer ik het gelijk goed te doen, en nu in het begin is het nog niet zo'n probleem dat ik iets verkeerd doe heb ik begrepen.
Ik weet niet precies wat je bedoelt hier.... of je ze altijd bot moet geven?
Ja of dat dagelijks moet, dit omdat ik aan veel bod kan komen met vrij veel vlees er aan en het leek me handig om bv de honden dan het vlees er zelf af te laten eten en dan de botten weg te gooien. Vind het nog eng om ze nu al ook gelijk bot te laten eten.

Tevens dan de vraag of je de bot verhouding dus ook anders aan kunt vullen bv door gedroogde eierschalen en of merg??
aan snijlingen of snijdsels te komen
Gaan we gelijk vragen.
Maar ik vind dat het percentage orgaanvlees wel omlaag kan. Kun je ook aan pens komen trouwens?
Gaan we doen. En ik kan inderdaat aan Pens komen in alle voorkomingen dus vuil, schoon en grofgemalen.

De % even overnieuw.
35%spiervlees
25%orgaan
15%bod
18%groente
3% rijst
4%overige
Klinkt dit al beter??
Want ik weet niet wat deze lammeren en kalveren 1 tot 2 dagen voor de slachting gegeten hebben...
Wat is het beste dat ze de dag er voor op hebben? Ik neem aan van vers gras of kuil gras en bietenpulp en dergelijke. Liefst geen brok, neem ik aan.

Verder zit ik nog met dat overige dat mag dan dus vis en zo zijn. Geef het liefst geen granen meer omdat ik vermoet dat daar de rode buikjes van komen. Pasta las ik ook ergens maar daar zit toch ook graan in. Iemand een alternatief??

En de organen kan ik die gewoon laten mixen en snijden??

En van schaap en lam ook de zelfde organen als bij rund kalf??

En idd hier zijn ze namelijk ook dol op peer, lusten ze wel pap van. Appel vinden ze minder maar appelmoes weer juist heerlijk. Verder eten ze hier alles aan groente afval zelfs boerenkoolstronken zijn ze dol op. Ja Bassets he die lusten eigenlijk wel gewoon alles. :D
Door Lizzy
#50870
Nou dan leer ik het gelijk goed te doen, en nu in het begin is het nog niet zo'n probleem dat ik iets verkeerd doe heb ik begrepen.
Oh OK, ik snap wat je bedoelt! Maar dan hebben we toch 1 kleine misvatting/probleempje en dat is: wanneer je zelf samenstelt, dan is het gebruikelijk dat je je hond niet iedere een complete maaltijd geeft in de zin dat ALLES er in moet zitten. Ja, niet dat het niet zou mogen hoor, daar niet van, maar we geven dus eigenlijk bijv over 1 week uitgesmeerd alles compleet.
Ja of dat dagelijks moet, dit omdat ik aan veel bod kan komen met vrij veel vlees er aan en het leek me handig om bv de honden dan het vlees er zelf af te laten eten en dan de botten weg te gooien. Vind het nog eng om ze nu al ook gelijk bot te laten eten.
OK. Mmmmm. Persoonlijk vind ik het eten van bot een van de belangrijke aspecten van het zelf samenstellen van voedsel. Niet voor niets heten de boeken over zelfsamenstellen "Give your dog a Bone" en "Raw Meaty Bones" (Geef je Hond een Bot en Rauwe Vlees Botten). Ja, je kunt wel gemalen eierschaal geven (ik geloof 1 theelepel op 500 gram vlees - maar je zou even moeten zoeken of dit klopt, via de zoekfunctie). Maar ik zou toch ook zeker kippennekken gaan geven. En probeer toch botten te vinden die je niet eng vindt om te geven....
Tevens dan de vraag of je de bot verhouding dus ook anders aan kunt vullen bv door gedroogde eierschalen en of merg??
Ja, zie boven. Maar ik vind het niet ideaal. Merg levert overigens wel vetzuren en vitamines (en da's goed) maar niet voldoende calcium.
Gaan we doen. En ik kan inderdaat aan Pens komen in alle voorkomingen dus vuil, schoon en grofgemalen.

De % even overnieuw.
35%spiervlees
25%orgaan
15%bod
18%groente
3% rijst
4%overige
Klinkt dit al beter??
Pens is erg gezond! Dus gebruik dat gerust. Ehh... het percentage orgaanvlees dat Ian Billinghurst voorschrijft is 10% tot 15% dus het is nog steeds iets te hoog.
Wat is het beste dat ze de dag er voor op hebben? Ik neem aan van vers gras of kuil gras en bietenpulp en dergelijke. Liefst geen brok, neem ik aan.
Ja, vers gras en kruiden en planten. Denk ik.
Verder zit ik nog met dat overige dat mag dan dus vis en zo zijn. Geef het liefst geen granen meer omdat ik vermoet dat daar de rode buikjes van komen. Pasta las ik ook ergens maar daar zit toch ook graan in. Iemand een alternatief??
Overige kan alles zijn. Tafelrestjes (gekookte groente bijv). Overige kan ook supplementen zijn zoals vis of lijnzaadolie. Je hoeft trouwens helemaal geen granen te geven. Laat die 3% rijst ook gerust weg. Honden hebben granen absoluut niet nodig. En het alternatief? Ietsje meer spiervlees, ietsje meer groente of fruit, een rauw eitje, etc. Vis valt overigens onder vlees. Maar wat is het probleem met de rode buikjes? Jeanne heeft ook een Basset die allergisch is voor graan. Ik denk dat veel Bassets een aanleg voor schimmels en gisten hebben. Dat betekent dus inderdaad geen graan. Geen pasta, geen hondenkoekjes, geen extra rijst, geen brood. Niets.
En de organen kan ik die gewoon laten mixen en snijden??
Hoe bedoel je?
En van schaap en lam ook de zelfde organen als bij rund kalf??
Ja

Groetjes, Lizzy
Door Jose
#50886
En de organen kan ik die gewoon laten mixen en snijden??
Hoe bedoel je?
Nou de slager bood mij aan om pens, runderstrot, rundermilt, runderlong en hart in grove maling te snijden en in zakjes te doen van..... zelf in te vullen grammen. Dus vandaar die vraag.

Maar dan zit ik dus met het hard en pens nog een beetje te twijfelen. Is hard nou wel of niet spier vlees??
En kan ik misschien de pens niet beter vuil laten en in stukken van ...... gr laten snijden?? Of bijde en mengen met de rest en in stukken de vriezer in.

Ik kan bij die man namelijk alle kanten op, mag het ook zelf daar in de slachterij klaar maken maakt hem allemaal niks. Das opzig dus best handig. Want dan kan ik de botten ook lekker over midden snijden onder de zaag van hun.

Dat is dan ook de reden waarom ik het zo goed mogelijk berekend wil hebben kan ik die porties kant en klaar vacum verpakt zo bij mezelf de vriezer in werken, Lekker makkelijk, leek mij. Zakje spiervlees zakje orgaan twee botten zakje groente en stukje vis en dan nog tafel resten en je hebt een kompleet maaltje rund.

Het zelfde ga ik proberen met de polier dan hoef ik maar te grijpen in de vriezer net als nu met carnibest.
Door Jose
#50893
Maar wat is het probleem met de rode buikjes?
Ja wat die buikjes betreft, die van Foef was altijd wel rood rondom het litteken van de sterilisatie, die van Sam eigenlijk niet zo zeer. Sam lust ook liever geen brood. Nu is het de afgelopen dagen en stuk verergerd, maar dat zal waarschijnlijk ook te maken kunnen hebben met het ontgiften.

Maar er bestaat bij mij wel enig twijfel over dat graan alergie, zit zelf ook wel eens te denken dat ze niet goed tegen rund zouden kunnen maar dat is maar een gissing. Kan dat trouwens niet tegen rund kunnen??
Door Lizzy
#50904
Jose schreef: Nou de slager bood mij aan om pens, runderstrot, rundermilt, runderlong en hart in grove maling te snijden en in zakjes te doen van..... zelf in te vullen grammen. Dus vandaar die vraag.
Tja... persoonlijk zou ik zijn heel vriendelijke aanbod af slaan. Ik wil namelijk alles in grote delen of hele stukken zodat ik zeker weet wat ik heb en dus zeker weet wat ik mijn honden voer. Laat ik het door een ander snijden of malen, dan weet ik nog niet wat ik mijn hond geef en ik welke verhoudingen. Maar dit is mijn mening....
Maar dan zit ik dus met het hard en pens nog een beetje te twijfelen. Is hard nou wel of niet spier vlees??
En kan ik misschien de pens niet beter vuil laten en in stukken van ...... gr laten snijden?? Of bijde en mengen met de rest en in stukken de vriezer in.
Hart is beide, zeggen ze. Ik vind het orgaanvlees. Maar het is, naast een orgaan, ook een spier.... Ja, de pens moet je vuil laten. En ja, je kunt ze in stukken van 500 gram of 1000 gram laten snijden. Net wat je wil. Net hoeveel je wilt geven en of je ze soms ook een hele lap wilt voeren. Ik vind dat je het niet moet mengen, hart en pens.
Ik kan bij die man namelijk alle kanten op, mag het ook zelf daar in de slachterij klaar maken maakt hem allemaal niks. Das opzig dus best handig. Want dan kan ik de botten ook lekker over midden snijden onder de zaag van hun.

Dat is dan ook de reden waarom ik het zo goed mogelijk berekend wil hebben kan ik die porties kant en klaar vacum verpakt zo bij mezelf de vriezer in werken, Lekker makkelijk, leek mij. Zakje spiervlees zakje orgaan twee botten zakje groente en stukje vis en dan nog tafel resten en je hebt een kompleet maaltje rund.

Het zelfde ga ik proberen met de polier dan hoef ik maar te grijpen in de vriezer net als nu met carnibest.
Ja OK. Ik snap wat je bedoelt. Nou, dan laat je er porties van maken! Of maak je er zelf porties van. Als je dat handig vindt, dan moet je dat zeker doen! Mij lijkt het persoonlijk niet handig. Maar wie ben ik! Ik denk dat je die ervaring (wat handig is en niet) zelf op moet doen. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander misschien niet.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 08 feb 2004, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#50905
Jose schreef: Ja wat die buikjes betreft, die van Foef was altijd wel rood rondom het litteken van de sterilisatie, die van Sam eigenlijk niet zo zeer. Sam lust ook liever geen brood. Nu is het de afgelopen dagen en stuk verergerd, maar dat zal waarschijnlijk ook te maken kunnen hebben met het ontgiften.

Maar er bestaat bij mij wel enig twijfel over dat graan alergie, zit zelf ook wel eens te denken dat ze niet goed tegen rund zouden kunnen maar dat is maar een gissing. Kan dat trouwens niet tegen rund kunnen??
Ja hoor, dat kan. Een hond kan voor allerlei stoffen overgevoelig of allergisch zijn. Om uit te vinden of er sprake is van een overgevoeligheid/allergie voor een bepaald eiwit wordt er het eliminatie dieet voorgeschreven (dat is op basis van een dierlijk eiwit dat de hond nooit eerder gegeten heeft). Je kunt natuurlijk kijken of het het rund is door gewoon 6 weken lang geen rund te geven.
Door Jose
#50944
Hoi Lizzy
Bedankt voor al je info, misschien hebben andere nog tips met dat inviezen en zo.

En die rode buikjes betreft ga rustig eerst kijken of het ontgiften is. En dan kijken we wel weer verder.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door