Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door karelensiam
#498968
Zoals ik in mn voorstel berichtje al heb aangegeven kom ik hier voornamelijk voor mn 2 katten

1 daarvan heeft enorme blaasgruis ( struviet)
Mn baas verkoopt nog zulke geweldige voedertjes, maar het werkt gewoon niet.

Nu zitten ze sinds 2 weken op de carnibest kat vlees variant.
Het leek allemaal prima te gaan. Beide katten vinden het heerlijk en vallen me bijna aan rond etenstijd

Vanavond kwam ik echter thuis van mn werk en vond daar karel diep ongelukkig.
Na hem nagekeken te hebben bleek zijn blaas weer heel groot te zijn.
In het half uurtje dat ik thuis was heeft hij minstens 6x geprobeerd te plassen zonder resultaat op een enkel druppeltje na.
Voorzichtig heb ik een catheter ingebracht zodat zijn blaas leeg kon en heb zijn urine onderzocht.
Tot mijn schrik zag ik, dat de urine PH zelfs nog hoger was dan toen ik met carnibest begon ??? hij was 7 en is nu bijna 8
Gruis kan ik morgen pas onderzoeken maar ik vrees het ergste

Komt dit in eerste instantie vaker voor en moet ik gewoon nog even volhouden???
Of zal dit voor karel niet gaan werken en zal ik moeten gaan denken aan een "plaskater operatie"

en wat zou ik verder kunnen doen om hem wat te ondersteunen met urine zuurder maken?? daar bedoel ik geen middelen als urical mee, maar liever iets meer natuurlijks

kortom..... help :-\
Gebruikersavatar
Door sylvia
#499029
Je kunt na zo kort vers te voeren niet verwachten dat het probleem direct verholpen is. Meestal is alleen versvoer voldoende om dit probleem op te lossen maar bij sommige is dit alleen niet genoeg en moet je het eten verder verzuren door appelazijn of cranberrie poeder toe te voegen.
Door karelensiam
#508049
hier nogmaals een kleine update over karel

Inmiddels ben ik werkelijk ten einde raad.
hij nu sinds 4 dagen "onzindelijk"
Elke dag piest hij over mn stoel, vanmorgen greep ik hem bij zn lurven richting kattenbak, en pieste hij mij ook onder.
Toen de urine eenmaal opgedroogd was, bleef over mijn broek een hele streep witte glinsters gruis dus over.

Vanmiddag gaat karel een blaas echo krijgen op mn werk.
Dit kan zo niet langer.

hij krijgt versvlees, krijgt urine verzuurders, en het hele probleem wordt echt zichtbaar erger.
Ik weet inmiddels dat ik met 4 weken geen wonderen kan en mag verwachten, maar dit brengt echt grote verwarring over wat ik moet doen.
Ik weet het niet meer, echt niet
Door Femke
#508092
karelensiam schreef: hier nogmaals een kleine update over karel

Inmiddels ben ik werkelijk ten einde raad.
hij nu sinds 4 dagen "onzindelijk"
Elke dag piest hij over mn stoel, vanmorgen greep ik hem bij zn lurven richting kattenbak, en pieste hij mij ook onder.
Toen de urine eenmaal opgedroogd was, bleef over mijn broek een hele streep witte glinsters gruis dus over.

Vanmiddag gaat karel een blaas echo krijgen op mn werk.
Dit kan zo niet langer.

hij krijgt versvlees, krijgt urine verzuurders, en het hele probleem wordt echt zichtbaar erger.
Ik weet inmiddels dat ik met 4 weken geen wonderen kan en mag verwachten, maar dit brengt echt grote verwarring over wat ik moet doen.
Ik weet het niet meer, echt niet
misschien eens contact opnemen met Tannetje Koning?
Zij is een heel kundig holistisch dierenarts ;)


Sterkte met je kat, ik ben benieuwd of er wat uit de echo komt...
Door karelensiam
#508534
zo we zijn weer thuis.

Vanmorgen de echo al gedaan, arts had wat tijd over

Karel zit werkelijk weer vol met gruis. Op de echo was een enorme laag zichtbaar, die zelfs niet "opstoof" toen het vocht in de blaas geschud/bewogen werd
Arts schrok behoorlijk, en ik ook. 2e echo arts erbij gehaald, en het is echt gruis, geen andere enge dingen. Goddank want deze schok was groot genoeg

Vanmiddag suf gemaakt, en zijn blaas gespoeld met zoutoplossing.
Ik heb de urine gezeefd, en ook met het spoelen is nog eens een laag van ruim 2 cm breed, 2 diep en 1 hoog gruis de blaas uit gekomen
Daarna een chemisch goedje erin wat zo zuur is dat de gruisjes direct kapot gaan.

Jullie zullen misschien vol ongeloof zijn over wat ik nu ga zeggen.
Hij gaat per direct helemaal van de carnibest af.
Siam mag dat wat in de koelkast staat opmaken ( 1 dag) en dan is ook voor hem het feest over.
Ik ben hier vol goede moed aan begonnen, en het heeft ook best op sommige punten een positieve uitwerking gehad( ontlasting hoeveelheid/geur)
Maar dat was niet mijn reden dit te doen.
Ik vind het veel te gevaarlijk nu hiermee door te gaan.
In die 4 weken tijd heb ik wat betreft gruis echt enorme achteruitgang gezien ( ph van 7 naar inmiddels 8.5 en minimale gruis naar meer dan hij ooit gehad heeft)
Het verward me, en maakt me onzeker en bang.

Wat karel betreft doe ik volgende week weer een urine onderzoek.
Als het tobben blijft wordt hij geopereerd.
Ook niet alles, maar ik zou mezelf voor mn kop slaan als hij straks echt verstopt zit, enkel omdat ik operatie uit wilde stellen
Door Rosita
#508599
Wat een ellende voor je kat :'(. Meer dan 50% van de katten met struvietgruis blijven 'schoon' wanneer ze natvoer i.p.v. droogvoer eten. Dat percentage is nog hoger wanneer deze natte voeding ook koolhydraat arm is, maar een klein deel heeft niets met voeding te maken. Katten waarbij Carnibest met extra verzuring (appelazijn/cranberry) niet werkt hebben vaak ook nog last van gruis op diëten van de DA. Om de een of andere reden is hun urine niet goed genoeg te verzuren. Ik ben bang dat er voor Siam niet veel opzit dan een operatie zodat het gruis beter weg kan spoelen. Ik wens hem en jou dan ook heel veel sterkte :-*.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#508826
Doe waar je jezelf goed bij voelt; ik heb ook ervaring met een blaasgruis kater waarbij uiteindelijk de penis is geamputeerd. Zelfs tot op de dag van vandaag blijft het twijfelachtig. Ik voer hem nu gewoon van alles oftewel en brokken en CB. En als ik het vermoeden heb dat ie weer last krijgt, krijgt hij zelfs meer brokken dan CB en dan gaat het goed.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door