Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door chery
#505987
Hallo ik ben nieuw hier op het barf forum.
Ik heb sinds 1 1/2 jaar een franse bulldog reu, hij is nu 2 1/2 jaar. Hij eet al die tijd al carnibest en dat bevalt goed.
Nu heb ik sinds afgelopen zaterdag er een teefje van 1 jaar bij en die is veel te dik en is kaal achter oren, flanken en snuit. Ze heeft geen jeuk en de vacht is ook niet schilferig.
Ik weet zeker dat het aan de voeding lag die ze kreeg. Ze kreeg blikvoer en at alles mee wat de vorige eigenaren hun kind ook at, dus chips, koek, chocola!!, noem maar op.
Ik heb haar gelijk op de cb gezet, wat ze heerlijk vind en geef daar kruidenmix bij.
Mijn andere bulldog was niet echt een vlotte eter, maar sinds zij er is, eet hij als de beste.
Ik probeerde hem ook af en toe, kippenvleugels of lamsribben te geven, maar daar gaf hij niks om.
Nu ik 2 hondjes heb en ze een beetje concurrentie aan elkaar hebben wil ik wat meer vers vlees gaan geven en botten enzo, want nu vind hij al het eten wel interessant!!!
Mijn vraag is, wat kan ik geven als comlete maaltijd als ik een keer geen cb geef, het lijkt mij gewoon goed voor een hond en wil dit een paar keer per week gaan doen.
Ik hoor jullie reacties graag.
Door Lizzy
#505993
Hoi! Allereerst natuurlijk welkom op Barfplaats! En gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Ze zal vast snel opknappen!

Als je een paar keer per week zelf iets wilt samenstellen, dan hoef je geen complete maaltijd te geven. Trouwens, met zelf samenstellen werk je sowieso niet met complete maaltijden. Complete voeding is uitgevonden door de voedings-industrie, omdat je hond dag in dag uit hetzelfde voorgeschoteld krijgt. Met BARF is dat niet het geval. Je voert in 1 a 2 weken een skala aan voedingsmiddelen die er samen voor zorgen dat de hond uitgebalanceerd eet.

Nou, stel je wil 2 of 3 of 4 maaltijden zelf samenstellen: het is geweldig om dan vooral dingen te geven die niet in je versvleesvoer zitten. Dus bijv:

1 maaltijd per week rauwe sardientjes (meestal moet je die de eerste keer in stukjes knippen omdat ze het nog niet als eten herkennen ;D. Je kunt de sardientjes zo geven of met wat groentemix en een schepje yoghurt).

Je kunt ook 1 maaltijd geven met alleen een lap pens. Of pens met wat groentemix/restjes groente van je eigen maaltijd en een vleesbotje toe. Of een eitje erbij.

Je kunt bijv. ook een deel van een hele parelhoen of eend of konijn geven! Dat is ook super!

Je kunt ook vlees geven (bijv. geitenvlees of lamsvlees of kalkoenvlees of rundvlees of paardenvlees of hertenvlees) met groentemix.

Je kunt ook een maaltijd geven met een lekker groot vleesbot, bijv. geitenribben.

Wat ik zelf niet zou doen, als ik jou was, dat was alleen dingen geven die ook al in versvlees zitten. Dus bijv. alle maaltijden rund met kip, als je natuurvoer geeft. Of alleen lamsvlees en lamsbotten, als je lam&rijst geeft. Wat ik ook niet zou doen is orgaanvlees geven. In versvlees zit al genoeg orgaanvlees. Het is daarom juist super om wat vleesbotten en vlees te geven. Of een keertje vis dus.
Gebruikersavatar
Door chery
#506566
Dank je wel vor je reactie. het lijkt me gewoon leuk en genieten om wat zelf samen te stellen. Nu nog adresjes vinden waar ik bijvoorbeeld aan sardientjes kan komen, want de reguliere visboer zal wel errrug duur zijn. En de pens kan ik beter gewoon eerst in kleinere stukken geven. Wat voor hoeveelheden moet ik aan houden? hoe kom ik aan gevogelte.....
Ik woon in assen.
Van de CB geef ik mijn eerste bulldog vrij veel, hij komt op een pond per dag verdeeld over 2 keer. Hij weegt 12 1/2 kilo en is dus niet te zwaar{mag van mij zelfs wel een kilootje bij, maar dat lukt me niet}
De andere moet eerst afvallen, dus die krijgt momenteel de helft van wat de andere krijgt.
Ik moet wel zeggen dat ze een heel actief leven hebben, ze gaan altijd mee naar de paarden waar ze zo'n 2 a 3 uur per dag rennen en spelen!!
Laatst gewijzigd door chery op di 07 mar 2006, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#506574
beau en senna schreef: Dank je wel vor je reactie. het lijkt me gewoon leuk en genieten om wat zelf samen te stellen. Nu nog adresjes vinden waar ik bijvoorbeeld aan sardientjes kan komen, want de reguliere visboer zal wel errrug duur zijn.
Meestal kun je sardientjes op de markt kopen. Dan zijn ze vers. Bij de VEN en Makro en de meeste viswinkels kun je ze al diepgevroren kopen. Die zijn ook prima. Meestal kosten ze over rond de 3,50 a 4 euro de kilo.
En de pens kan ik beter gewoon eerst in kleinere stukken geven.
Ja, mag. Maar je kunt het ook in 1 groot stuk geven hoor. Wat je beter niet kunt doen zijn van die stukken die net niet groot en net niet klein zijn. Die slikken de meeste honden in 1 keer in... Twee van mijn Dalmaten slikken lappen pens sowieso in 1 keer in dus die knip ik altijd in stukken.
Wat voor hoeveelheden moet ik aan houden?
Ongeveer hetzelfde als wat je nu aan versvlees geeft.
hoe kom ik aan gevogelte.....
Poelier, markt, gevogelte slachterijen. Je kunt ook even door het vraag en aanbod-deel op Barfplaats lopen.
Van de CB geef ik mijn eerste bulldog vrij veel, hij komt op een pond per dag verdeeld over 2 keer. Hij weegt 12 1/2 kilo en is dus niet te zwaar{mag van mij zelfs wel een kilootje bij, maar dat lukt me niet}
De andere moet eerst afvallen, dus die krijgt momenteel de helft van wat de andere krijgt.
Ik moet wel zeggen dat ze een heel actief leven hebben, ze gaan altijd mee naar de paarden waar ze zo'n 2 a 3 uur per dag rennen en spelen!!
Je kunt dezelfde gewichten aan houden. Overigens, als je vaker zelf gaat samenstellen en vooral vlees in grote stukken geeft (en vleesbotten - maar dus geen gemalen vlees) : heb je dikke kans dat jouw Bulldog vanzelf aankomt! Vlees in grotere hompen verteert gewoon beter als gemalen vlees!
Door Antonia
#507009
beau en senna schreef: Nu nog adresjes vinden waar ik bijvoorbeeld aan sardientjes kan komen, want de reguliere visboer zal wel errrug duur zijn.
Hoe kom ik aan gevogelte.....
Ik woon in Assen.
Ik woon in Noordbroek, via de N33 is dat een klein half uurtje bij jou vandaan.
Ik haal de sardientjes bij de Makro (diepvries), daar kosten ze € 3,95 per kilo. Verder lust ik zelf ook graag vis, als ik bij de viswinkel verse vis voor mezelf haal vraag ik om de koppen van de vis die heeft schoongemaakt. Dat krijg ik bijna altijd gratis.
Verder koop ik hele kippen bij de Aldi (diepvries), prijs € 1,99 per stuk. Kippennekjes, -vleugels, -levertjes, -maagjes en -hartjes neem ik mee bij de Islamitische slachterij in Tolbert. Hele eenden haal ik bij de Lidl (diepvries) en als ze daar zijn uitverkocht dan haal ik ik ze bij de Sligro. Eendennekken en -vleugels haal ik (via mijn Carnibestleverancier) bij Bunschoten in Ermelo, die zijn van een hele goede kwaliteit. Bij de Makro hebben ze ook kwartels, zijn ze bij mij ook gek op.
Kun je daar even mee vooruit? En anders geef maar een gil, soms is samen wat meer in slaan voordeliger en dat scheelt weer in de reiskosten.
Gebruikersavatar
Door chery
#507035
Bedankt, hier kom ik verder mee.
kan je alle soorten vis geven? Hoe zit het met graden?
En die kippen, hakken jullie die in stukken voordat je ze geeft?
En voor de makro heb je een pasje nodig, of niet?
Gebruikersavatar
Door chery
#507247
Ze hebben vanmorgen alleen pens van smuldier gehad, vanavond gewoon weer CB en daarna krijgen ze een lamsribje.
Als het even lukt ga ik vandaag naar de markt, kijken of ik wat vis op de kop kan tikken.
Laatst gewijzigd door chery op wo 08 mar 2006, 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#507529
beau en senna schreef: Bedankt, hier kom ik verder mee.
kan je alle soorten vis geven? Hoe zit het met graden?
En die kippen, hakken jullie die in stukken voordat je ze geeft?
En voor de makro heb je een pasje nodig, of niet?
Je mag alle soorten vis geven maar beter is om de vettere soorten zoals zalm,makreel,sardien etc te geven.
Als je honden nog geen verse vis gewend zijn zou ik met sardientjes beginnen.
Die kippen hakken de honden hier zelf door midden,maar zijn dit dan ook al gewend he ;)
Voor Tinus knip ik wel altijd de poten etc flink in want hij gaat nogal tekeer met zijn barfhap zullen we maar zeggen ::) ::)
Door Antonia
#507826
beau en senna schreef: Bedankt, hier kom ik verder mee.
kan je alle soorten vis geven? Hoe zit het met graden?
En die kippen, hakken jullie die in stukken voordat je ze geeft?
En voor de makro heb je een pasje nodig, of niet?
Je kunt alle soorten vis geven, maar het is handig om met "makkelijke vissen" (zoals sardines en panharing) te beginnen. Daarvan zijn de graatjes lekker zacht.

Ik hak de kippen niet in stukken, maar... volgens mij heb ik een ander maatje hond dan jij. Mijn pup kan normaal gesproken ook een hele kip de baas, maar ze heeft er nu even wat moeite mee doordat ze aan het wisselen is. Voor haar hak ik de kip nu wel in stukken.
Ik heb begrepen dat jouw honden nog niet zo ervaren zijn, ik denk dat ik in dat geval de kippen in (grote) stukken zou hakken.

Voor de Makro heb je een pas nodig. Als je wilt mag je best een keer op mijn pas "meeliften".
Gebruikersavatar
Door chery
#508272
Helaas heb nog geen vis.
Vandaag kippevleugels gehaald. Even stuk geslagen en gegeven om te proberen. Het was binnen no time weg!! ;D
Dit is echt leuk, want mijn eerste bulldog wilde er dus niets van weten, maar concurrentie helpt.
Ik heb nog een restje CB over van vanmorgen{geen volledige portie}, als ik dat geef vanavond kan ik er toch ook 2 a 3 kippevleugels bij geven toch??
Door Antonia
#508630
beau en senna schreef: Helaas heb nog geen vis.
Vandaag kippevleugels gehaald. Even stuk geslagen en gegeven om te proberen. Het was binnen no time weg!! ;D
Dit is echt leuk, want mijn eerste bulldog wilde er dus niets van weten, maar concurrentie helpt.
Ik heb nog een restje CB over van vanmorgen{geen volledige portie}, als ik dat geef vanavond kan ik er toch ook 2 a 3 kippevleugels bij geven toch??
Leuk om te zien is dat, he? En ja hoor je kunt best de Carnibest met wat vleugeltjes geven. Ik heb hier in de vriezer nog een paar zakjes sardientjes liggen. Je mag wat mij betreft best een zakje overnemen om te proberen. Maar dan moet je het wel zelf hier komen ophalen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door