Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door moniek
#49369
Ik heb vandaag voor de eerste keer zelf een menu voor mijn honden samengesteld (krijgen normaal altijd carnibest).

Ingredienten:

- 150 gram kipfilet
- 150 gram runderpoulet
- 100 gram pens
- 100 gram groenteprutje
(voor het groenteprutje heb ik van alle verse groente
die ik voor onszelf had gehaald gewoon een beetje
gepakt, zoals worteltje, boontjes, stukje komkommer
paar blaadjes spinazie, stukje gele paprika en een
knoflookteentje)
- eetlepel olijfolie

Dit heb ik allemaal door elkaar gehusseld en verdeeld in 4 porties (dus voor elke hond 125 gram)

Bij ieder portie ook 1 ml borage-olie toegevoegd

Als toetje kregen ze allemaal een lams-ribje (het percentage vlees-bot weet ik niet precies, ik denk fifty-fifty ongeveer) De ribjes wogen ongeveer 75 gram per stuk.

Is dit een beetje zoals het hoort (kan het door de beugel??)

Ik ben benieuwd naar de reacties

Groetjes van Moniek.
Door Lupa
#49402
om te beginnen zit dat volgens mij heel goed uit!!!

als ik het zo lees heb je 30% vlees
10% orgaan
10% groentes

ribbjes hebben altjd iets van vlees dus mischin geef je te weinig bot en ik zou pens aanvullen met andere soort organen.
ik zou de organen ietsjes meer omhoog brengen en de groentes iets om laag.
verder mis ik vis? dat is niet erg want als je dat erbij doet zit je op 40%vlees(ik reken vie bij het vlees)
Laatst gewijzigd door Lupa op wo 04 feb 2004, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door moniek
#49409
Ow Domenica, ik dacht dat ik op meer % vlees zat. De ribjes waren goed bevleesd, ik denk toch zeker wel 50%.
Als ik dan dus de helft daarvan als vlees meetel (150 gram) + 150 gram kip + 150 gram poulet is samen 450 gram vlees.

Totaal gewicht van deze bak voer is 800 gram (= voor 4 honden dan wel hè), dus dan zit ik met 450 gram vlees toch boven de 50% ?

Misschien zie ik iets over het hoofd hoor, tja, beginner hè.

Volgende keer als weer zelf iets ga maken zal ik eens vis proberen. Ik ben van plan om bv 1x per week zelf een beetje te gaan knutselen. Dan is dit menu wel goed toch? Ik bedoel, als ze de andere dagen CB krijgen komt het die 1e dag per week toch niet zo nauw? Neemt niet weg dat ik het wel graag goed wil doen natuurlijk dus reacties blijven welkom.

bedankt, en de groetjes van moniek
Door Lupa
#49411
stel dat jou inschatten van het vlees goed is ;)
dan zit je op 50% vlees maar dan vind ik de bot nog veel te weinig, dan zit je toch onder de 10% bot???of maak ik nou een fout?
terwijl je groentes vrij hoog zitten meer dan 10%
bot omhoog(kipvleugeltje erbij?)
organe wat afwisselene en ietstjes meer(kip levertjes bv, of hartjes)
groentes omlaag 5%
Maar je nog maals ik doe mischin een reken fout.
Lizzy!!!!!!!!!!
Paul!!!!!!!
of iemand anders!!!!!!!
Laatst gewijzigd door Lupa op wo 04 feb 2004, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door moniek
#49412
Domenica, als mijn inschatting goed is dan heb ik dus ongeveer 150 gram bot gegeven (van de 800 gram totaal is dat ongeveer 20 %) maar ik zie nu zelf ook dat dat eigenlijk te weinig bot is (tenminste, als ik de principes goed begrepen heb).

Volgende keer dus een botje extra ;)

bedankt maar weer
Door Lizzy
#50769
Nou, voor een menu voor 1 maal per week vind ik het het er goed uit zien hoor! Ik denk ook dat de percentages dan niet zo belangrijk zijn. Belangrijke vraag ;D: vonden ze het lekker? En hoe was de ontlasting een dag later?
Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door