Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door geer
#507553
Vraagje!

Als een hond in verhouding tot de rest van het menu teveel bot krijgt, wat zijn dan de mogelijke gevolgen?? Ik kan vrij goed aan vlees komen, maar 't zit bijna altijd aan bot. Kip, kwartel, vlezige ribben, staarten, konijnerug, patrijs. Los spiervlees is lastiger te vinden, of is vaak erg duur. Is het erg om (relatief) teveel bot te geven??
Door conleeuw
#507555
als de dames hier "teveel" bot in hun menu hebben krijgen ze wat ik noem cement drollen, witte harde (hyena) ontlasting die moeilijk passeert, dus obstipatie tot gevolg kan hebben, als ik minder bot voer hebben ze never nooit last van obstipatie.
Door geer
#507558
conleeuw schreef: als de dames hier "teveel" bot in hun menu hebben krijgen ze wat ik noem cement drollen, witte harde (hyena) ontlasting die moeilijk passeert, dus obstipatie tot gevolg kan hebben, als ik minder bot voer hebben ze never nooit last van obstipatie.
Nee, de drollen blijven gewoon goed. Ik heb zelf eigenlijk het idee dat ik ze zo meer kan voeren zonder dat ze dik worden, kan dat??? Ze krijgen ook heus genoeg vlees + orgaan hoor, maar wel meer dan 15-20% bot, schat ik zo.
Door conleeuw
#507563
geer schreef: Nee, de drollen blijven gewoon goed. Ik heb zelf eigenlijk het idee dat ik ze zo meer kan voeren zonder dat ze dik worden, kan dat??? Ze krijgen ook heus genoeg vlees + orgaan hoor, maar wel meer dan 15-20% bot, schat ik zo.
daar weet ik te weinig van, dit is echt iets voor een expert om te beantwoorden Liiiizzzzzyyyyy ;D helup ;D
Door geer
#507571
Hellluuuuupppp!!!

Even ter voorbeeld van wat ze krijgen (hoeveelheden weet ik niet want ik weeg nooit :-[)...

Kwartels (veel vlees)
Kip (vleugels en hele kip)
Bevleesde lamsribben
Haaskarkasje (niet heel veel vlees)
Kalfsstaart (redelijk goed bevleesd)
Patrijskarkasje
Kuikens

Los spul:

Pens (lappen), hart, ballen, nieren, lever, maagjes etc. (van verschillende dieren).

En af en toe koop ik los spiervlees, maar dus niet heel vaak.
Door Mevroi Kruim
#507574
Kun je niet aan kopvlees komen? Da's goedkoop spiervlees.
Kippenvleugels zijn 50-50, hele kip is niet meer dan 15% bot zeker als je de organen erbij geeft. Eerder 10% denk ik, vooral de borstspieren zijn relatief groot. Maar wel weer duurder dan karbo's of poten.
Of af en toe een keertje naar de kiloknaller en goedkope runderlappen inslaan.
Door conleeuw
#507579
geer schreef: Hellluuuuupppp!!!

Even ter voorbeeld van wat ze krijgen (hoeveelheden weet ik niet want ik weeg nooit :-[)...

Kwartels (veel vlees)
Kip (vleugels en hele kip)
Bevleesde lamsribben
Haaskarkasje (niet heel veel vlees)
Kalfsstaart (redelijk goed bevleesd)
Patrijskarkasje
Kuikens

Los spul:

Pens (lappen), hart, ballen, nieren, lever, maagjes etc. (van verschillende dieren).

En af en toe koop ik los spiervlees, maar dus niet heel vaak.

ook ik weeg niet meer, maar als ik zo kijk lijkt het toch niet alsof je zo veel bot voer in verhouding tot vlees, of je moet heel veel karkas voeren en weinig van de rest, maar pens, hart, ballen, nieren, lever, maagjes..... daar zit geen bot in ;) mischien moet je even een paar dagen een beetje aan het wegen en rekenen gaan? dan weet jij het zeker, ik heb zo'n vermoede dat het wel mee zal vallen. Hier voer ik bijvoorbeeld vaak kip (gewoon heel, zonder veren en kop en poten) dan klopt de percentages ook niet precies, maar dan weer een keertje iets meer kippennek of carcas met kippen hart en maagjes, ik voeg dan geen spiervlees toe, zo ook met lamsribbetjes, als ze wat mager zijn komt er wat pens of hart bij, ook niet per se lams spiervlees. ;) maar nogmaals hier moet onze expert haar blik op werpen ;D
Door geer
#507581
Kruimel schreef: Kun je niet aan kopvlees komen? Da's goedkoop spiervlees.
Kippenvleugels zijn 50-50, hele kip is niet meer dan 15% bot zeker als je de organen erbij geeft. Eerder 10% denk ik, vooral de borstspieren zijn relatief groot. Maar wel weer duurder dan karbo's of poten.
Of af en toe een keertje naar de kiloknaller en goedkope runderlappen inslaan.
Tot nu toe geen kopvlees gevonden. Geef wel runderlappen e.d. en kan ook wel aan meer komen mocht het echt nodig zijn... Maar ik vroeg me eigenlijk af wat de gevolgen van teveel bot zijn... Ik merk bijvoorbeeld dat ze heerlijk kunnen knagen, maar niet echt dik worden. Terwijl ze van ietsjes teveel KVV meteen de breedte inschieten. Maar heeft het negatieve gevolgen??
Door Lizzy
#507582
Als je teveel bot voert, dan krijgen je honden problemen met ontlasten. Obstipatie. Keiharde/witte poep. Zolang dat niet het geval is: voer je in mijn ogen niet teveel bot. Overigens: teveel aan bot wordt dus uitgescheiden. Het verlaat het lichaam, dus het heeft verder geen gevolgen. Het enige probleem van een 'teveel bot dieet' kan zijn dat er te weinig ruimte over blijft voor andere voedingsmiddelen, maar volgens mij is dat hier niet aan de orde.
Door geer
#507593
conleeuw schreef: ook ik weeg niet meer, maar als ik zo kijk lijkt het toch niet alsof je zo veel bot voer in verhouding tot vlees, of je moet heel veel karkas voeren en weinig van de rest, maar pens, hart, ballen, nieren, lever, maagjes..... daar zit geen bot in ;) mischien moet je even een paar dagen een beetje aan het wegen en rekenen gaan? dan weet jij het zeker, ik heb zo'n vermoede dat het wel mee zal vallen. Hier voer ik bijvoorbeeld vaak kip (gewoon heel, zonder veren en kop en poten) dan klopt de percentages ook niet precies, maar dan weer een keertje iets meer kippennek of carcas met kippen hart en maagjes, ik voeg dan geen spiervlees toe, zo ook met lamsribbetjes, als ze wat mager zijn komt er wat pens of hart bij, ook niet per se lams spiervlees. ;) maar nogmaals hier moet onze expert haar blik op werpen ;D
Nee, maar ik geef vrij weinig orgaan. Met een Lamshart kunnen ze bijna een week toe. Ik denk zelf dat de verhoudingen rond de

40% bot
40% vlees
15% orgaan
5 % overige

ligt. MAARRRR...ik heb ook het gevoel dat ik met deze verhouding meer kan voeren dan met meer vlees en minder bot. Dat ik in feite alleen het percentage vlees in de gaten hoef te houden. Dus, Ted is 5 kg en mag dan 100 gram vlees hebben. Maar het lijkt alsof het bot verder niet 'aanzet'... Dus, Ted mag 100 gr vlees hebben, maar als ik haar 80 gram vlees geef, mag ze gerust 100 gram bot erbij. Snap je wat ik bedoel???

Ik merk op de dagen dat ik KVV geef, ze werkelijk binnen 2 dagen iets vettiger worden. Terwijl ze dan (veel!) minder krijgen dan wanneer ik het, de overige 5 dagen, zelf maak. En aangezien ik vrij veel bot voer, wijt ik dat tot nu toe aan het bot.

Maar....wat ik dus feitelijk bedoel te vragen; is het schadelijk? Kan een teveel aan bot elders in het lichaam kwaad? De poep is goed, de 'lijn' is goed... maar wellicht dat het een negatieve uitwerking kan hebben op dingen die ik niet zie?
Door geer
#507602
Lizzy schreef: Zie mijn eerder gegeven antwoord: nee, kan geen kwaad. Maar voer je 40% bot kaal of 40% vleesbot?
Ik voer eigenlijk altijd het vlees aan het bot vast. Dus feitelijk voer ik niet 40% vlees en 40% bot, maar 80% vleesbot. En de ene dag is dat wat vleziger dan de ander. De ene dag is het een compleet dier, de andere dag een vrij kaal stuk karkas met een penslap oid... Maar omdat ik hier in menu's vrij vaak lees dat er zo'n 3 a 4 keer per week een vleesbotmaaltijd wordt gegeven, maar ook veel maaltijden die alleen bestaan uit spiervlees vroeg ik me af of wat ik doe geen kwaad kan...
Door Lizzy
#507636
Ja lastig.... Als je 80% vleesbot geeft waarvan ongeveer 10% a 30% bot is (kaal) en de rest vlees: prima. Ik vind persoonlijk 80% vleesbot waarvan, laten we zeggen, de helft bot is (dus 40% kaal bot), wel veel bot. Ik zou dan zelf liever wat minder bot gaan geven (in dat geval van die 40%. En je moet dat niet per dag zien, maar eerder per week of per twee weken!). Maar goed, vanaf hier lastig te beoordelen.... Ik vind ook wel dat uiteindelijk je honden je vertellen of je goed bezig bent of niet. Als ze moeite hebben met ontlasten, als hun ontlasting echt wit en heel hard is: dan geef je teveel bot. Als dat allemaal niet aan de orde is: dan gaat het lekker.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 08 mar 2006, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
#507641
Lizzy schreef: Ja lastig.... Als je 80% vleesbot geeft waarvan ongeveer 10% a 30% bot is en de rest vlees: prima. Ik vind persoonlijk 80% vleesbot waarvan, laten we zeggen, de helft bot is (dus 40% kaal bot), wel veel bot. Ik zou dan zelf liever wat minder bot gaan geven (in dat geval van die 40%. En je moet dat niet per dag zien, maar eerder per week of per twee weken!). Maar goed, vanaf hier lastig te beoordelen.... Ik vind ook wel dat uiteindelijk je honden je vertellen of je goed bezig bent of niet. Als ze moeite hebben met ontlasten, als hun ontlasting echt wit en heel hard is: dan geef je teveel bot. Als dat allemaal niet aan de orde is: dan gaat het lekker.
Hihi, dat is nou het hele euvel... ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen. Ik voer misschien qua verhouding te weinig vlees, maar niet qua gewicht. Ze krijgen qua netto gewicht aan vlees wat ze moeten krijgen. Zeg dat Ted, 5 kg, 70 gram pd. aan spiervlees mag/moet krijgen. Dat krijgt ze ook. Alleen wel vast aan een rib. Die rib is eigenlijk extra gewicht, zeg maar...maar ik merk dat ze er niet dikker van worden...

Maar...ze poepen goed, dus ik denk idd dat het wel goedkomt ;)
Door Lizzy
#507646
geer schreef: Hihi, dat is nou het hele euvel... ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen. Ik voer misschien qua verhouding te weinig vlees, maar niet qua gewicht. Ze krijgen qua netto gewicht aan vlees wat ze moeten krijgen. Zeg dat Ted, 5 kg, 70 gram pd. aan spiervlees mag/moet krijgen. Dat krijgt ze ook. Alleen wel vast aan een rib. Die rib is eigenlijk extra gewicht, zeg maar...maar ik merk dat ze er niet dikker van worden...

Maar...ze poepen goed, dus ik denk idd dat het wel goedkomt ;)

Ohhhwww, bedoel je zo!! Het bot is "extraatje". En je merkt niet aan hun ontlasting/lijfjes dat je dit "extra" voert! Nou Geer, ik zou me er dan lekker niet druk om maken! Als ik zie wat jij je honden allemaal geeft aan vleessoorten (afwisseling qua diersoorten) en dat je ze dus heel veel vlees voert en daar een botje aan vast zit: prima! Weet je wat JdBL schrijft? "voed, als het mogelijk is, het vlees aan het bot, teneinde het scheuren, voor honden een natuurlijk gewoonte, zoveel mogelijk te bevorderen".
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door