Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Fynn
#499237
Hoi,
Er zijn nogal wat meningen over maagtorsie.
Nu is mijn vraag aan de ervaren barfers en kvvers:
Kennen jullie gevallen van maagtorsie waarbij de hond barfte of
kvvte? En had deze hond ook een vastendag?

Groetjes,

Simon
Gebruikersavatar
Door Sonja
#499253
Ja, we hebben hier op BP ook wel eens gevallen van maagtorsies meegemaakt. Niet veel gelukkig, maar ja, het kan ook bij barfende/versetende honden. Ik weet niet of de betreffende honden ook een vastendag hadden.
Door melanie
#505998
Ik heb ergens een artikel gelezen (in het duits) dat de verhouding calcium/fosfor een zeer belangrijke rol speelt hier in.
Door Nelly
#506385
Nu zal ik wel heel erg blondt reageren (ben trouwens rood) maar dat verband zie ik dus ff niet. O, en mijn vroegere D. Herder heeft dus ooit een maagtorsie gehad. Op een volle maag, nadat hij over een hek was gesprongen. Hij heeft het op het nippertje overleefd, na een operatie.
Gebruikersavatar
Door chery
#506564
Ik kan je vraag niet beantwoorden, maar mijn vroegere dobermann heeft een maagtorsie gehad en na 2 1/2 uur martelen bij de dierenarts heb ik hem in laten slapen.
Ik hoop dit echt nooit meer me te maken, het is echt een verschrikking!!!
Ik voerde toen gewoon een commercieel voer, de hond was bijna 12 jaar toen hij overleed.
Door judith1967
#506997
Nou Cairo heeft dus een maagtorsie gehad,het is nu 7 weken geleden,hij heeft hem gelukkig overleefd.Cairo kreeg de maagtorsie na en maaltijd met kippelevers.
gelij k na het eten daarvan voelde hij zich niet lekker,s'middags om 1600 volede ik dat zijn maag was opgezet,net een ballon.

Ik lees vaak dat het eerder gebeurt bij een hond die op brokken zit dan op vers vlees,maar voor alles is(helaas ) een uitzondering.

Ik ga morgenavond weer even op na-cotrole met Cairo,gewoon even voor de zekerheid,hart luisteren .Mijn d.a vertelde wel dat hij pas geleden nog een Engelse Bulldog heeft gehad daar was de maag zo pgeblazen als een ballon,gelukkig d.m.v slangen is het allemaal weer goed gekomen.
Laatst gewijzigd door judith1967 op wo 08 mar 2006, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
#507385
Berry heeft de torsie destijds gekregen na een maaltijd van dinner :-[ (wist ik veel toen) en gemalen pens. Volgens de DA moeten grote honden teveel in 1x eten en is dan vooral een maaltijd waar veel vocht in zit gevaarlijk m.b.t. torsie. Ergens kan ik daar wel in meegaan. Maar ja als je je hond een bak vol droge brokken voorzet en hij gaat zich vervolgens vol staan drinken, wat krijg je dan? Juist! Een grote natte brij in de maag, met alle gevaren van dien. Ik hou het nu maar op vers en kvv en een uurtje rust na het eten. En zoals gezegd: helemaal voorkomen kun je het nooit.
Door Sofie
#507421
Hangt het niet een beetje af van vele factoren zoals de hoeveelheid voeding dat de hond eet, wat voor voeding, hoe de hond voordien én nadien was, de gevoeligheid van de hond/ras, de hoogte van de eetkom,...
Door conleeuw
#507431
Sofie schreef: Hangt het niet een beetje af van vele factoren zoals de hoeveelheid voeding dat de hond eet, wat voor voeding, hoe de hond voordien én nadien was, de gevoeligheid van de hond/ras, de hoogte van de eetkom,...
nou volgens mij is dat ook zo, nu zegt men dat hoog voeren niet ideaal is, ook liever een grote maaltijd dan een aantal kleiner zou preventief werken, er wordt genoemd dat torsies vaker op legen maag gebeurt, andere zeggen juist op volle maag. Ik zou het echt niet weten, persoonlijk hou ik aan, direct na het wandelen niet voeren, minimaal een uur wachten, direct na het eten niet spelen, hollen, dollen, springen, ik hou minimaal twee uur aan of langer indien mogelijk. als ze iets uit hun bakken vreten krijgt Jazz alsnog haar bak hoog, niet omdat ik overtuigd ben dat het torsie zal voorkomen, maar omdat ze dan makkelijker eet. Voor de rest hoop en bid ik gewoon en probeer er niet al te veel over na te denken maar liever te genieten van de hier en nu, er zijn zat deerhounds die aan ouderdom sterven, waarom zou Jazz daar niet een van kan zijn 8)
Door Sofie
#507436
Jep idd de ene moment zeggen ze dit en dan weer dat...moeilijk allemaal. Maar ik hou ook gewoon standaard aan: min. een uur na het eten rustig blijven.
Door tieneke
#507516
Hier gaan ze verplicht een slapie doen van zo'n 2 uur na de maaltijd,ze weten dit en zijn dan ook zo onder zeil ;D ;D
Ook voor de maaltijd word er niet meer gerausd buiten en haal ik ze op tijd binnen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door