Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Joke en Victor
#504668
Goedenavond,

na lange tijd gewacht te hebben mochten we twee weekjes geleden onze Greyhound "Noah" ophalen.
De eerste paar dagen heb ik hem gevoerd met brokken die zijn fokker ook gebruikte. Nu ben ik daarna meteen overgestapt op Duck compleet en dit gaat gewoon helemaal perfect. Hij vind het heerlijk en zijn bak is binnen een mum van tijd leeg. Zijn ontlasting is beduidend minder en hij drinkt ook veel minder (heel duidelijk want mijn vriend valt het zelf op en die let daar eigenlijk toch niet echt op)
Als ik zover ben en durf wil ik zelf ook gaan barfen maar hier moet ik eerst het lef voor hebben want vind dit tot nu toe best wel eng. Ik wil het toch wel binnen een paar maandjes gaan proberen want als ik al zie hoe hij smult van het KVV dan zal hij vers wel helemaal lekker vinden.
Ik weet ook niet wat onze Noah precies nodig heeft. Bij de brokken at hij nog niet eens de 200 gram die op de gebruiksaanwijzing stond en bij Duck mag hij ongeveer 400-500 gram hebben (hij weegt nu ongeveer 6-6,5 maar hij eet elke dag 600 gram (ik houd goed in de gaten of hij dikker wordt maar dit is ook niet het geval dus volgens mij heeft hij dan ook echt die 600 gram nodig. Zijn ribbetjes zijn nog steeds erg goed zichtbaar en heeft nog steeds een steekkontje :P) Heeft iemand hier ervaring mee en zou ik hem eigenlijk gewoon op 500 gram moeten voeren of heeft dit met Duck te maken dat je ze meer moet geven...
Als ik zou gaan barfen zou hij maar (volgens de percentages) rond de 350 gram nodig hebben per dag.....
Is dit verschil zo groot tussen KVV en vers? Komen ze eerder vol te zitten van Vers dan van KVV.
Misschien voor jullie een domme vraag maarja, ik weet nog niet beter he ;o))) :D ;)

Zou het ook mogelijk zijn dat ik, als ik ga proberen met vers dit combineer met compleet en hoe kan ik dat dan het beste uitrekenen met de percentages want als ik bijvoorbeeld 3x per week KVV wil geven en 4x per week barf hoe kan ik dit dan het beste berekenen omdat KVV compleet is..... Kan ik ook bijvoorbeeld op een dag wat KVV geven (niet de volledige hoeveelheid) en daarnaast ook beginnen met bijvoorbeeld een kippennekje?

Graag hoor ik van jullie

Alvast hartelijk dank

Groetjes
Joke

Ps: weet ook iemand hoe ik een fotootje in kan voegen. Kunnen jullie ook allemaal genieten van mijn mooi mannetje ;D
Door Lizzy
#504788
Hier staat hoe je een foto moet plaatsen:
http://www.barfclub.nl/F_A_Q.htm

Wat weegt Noah? En hoe oud is hij? Gewicht + leeftijd bepaald namelijk hoeveel een hond moet eten.

Voor een pup kun je aanhouden: tussen de 5% en 10% van het lichaamsgewicht van de pup, waarbij 5% voor grote rassen en 10% voor hele kleine rassen is.

Voor een volwassen hond kun je aanhouden: tussen de 2% en 8% van het lichaamsgewicht.

Wanneer je zelf wilt gaan samenstellen in combinatie met versvlees, kun je gewoon alleen je percentages bereken over het zelf samengestelde gedeelte. Zelf zou ik wel aan de lage kant gaan zitten met orgaanvlees, zolang je versvlees blijft voeren. En het beste kies je ook voor wat dingen die niet in versvlees zitten. Des te betere afwisseling heb je. Als je dus versvlees met rund en kip geeft, ga dan niet samenstellen met ook nog eens alleen rund en kip.
Door Joke en Victor
#504830
Hoi

Noah is nu 10,5 week oud en weegt ongeveer 6,5 kg.
Als hij +/- 5% nodig heeft van zijn gewicht moet ik hem veel minder gaan geven. Maar op de verpakking bij Duck staat dat hij rond de 500 gram moet hebben?? Dus zit ik op ongeveer 10% van zijn gewicht en het wordt een grote hond!!
Hij wordt ook niet dikker van wat hij nu krijgt en heeft zelf nog heeeel veeel honger.

Groetjes,
Joke

ps: ik heb het stukje van de foto erbij zetten gelezen en ga het proberen maar snap er maar weinig van ;o((
Ben niet zo'n computergeleerde
Door Lizzy
#504836
[quote="Joke en Victor"]
Hoi

Noah is nu 10,5 week oud en weegt ongeveer 6,5 kg.
Als hij +/- 5% nodig heeft van zijn gewicht moet ik hem veel minder gaan geven. Maar op de verpakking bij Duck staat dat hij rond de 500 gram moet hebben?? Dus zit ik op ongeveer 10% van zijn gewicht en het wordt een grote hond!!
Hij wordt ook niet dikker van wat hij nu krijgt en heeft zelf nog heeeel veeel honger.

Groetjes,
Joke

ps: ik heb het stukje van de foto erbij zetten gelezen en ga het proberen maar snap er maar weinig van ;o((
Ben niet zo'n computergeleerde

[/quote]

Als ik op de site van Duck kijk, dan valt een pup in kolom 4 en bij een gewicht van 6,5 kg kom ik tot een daghoeveelheid van 444 a 500 gram.

Als ik 7% van zijn lichaamsgewicht neem, dan kom ik uit op een daghoeveelheid van 455 gram. Ik snap dus eerlijk gezegd niet wat je bedoelt....?

Maar goed, in feite geef je dus aan dat hij te mager is? Hoeveel zou hij moeten wegen?
Door Joke en Victor
#504872
Hoi Lizzy,

Zoals ik in het eerste stukje schreef krijgt hij op dit moment 600 gram van Duck!
Dit is eigenlijk te veel.
Hij heeft ook geen wormen op dit moment. Hij is niet te mager maar wordt ook niet dikker van de 600 gram.
Wat mijn vraag eigenlijk is is of ik met Vers ook zoveel moet gaan voeren of dat dit aan Duck ligt dat ik zoveel moet voeren. Brokken at hij helemaal niet en Duck vreet hij en ik ben me aan het voorbereiden op vers maar vind het moeilijk in te schatten wat te geven omdat hij zoveel van Duck eet en er netjes mee op gewicht blijft (hij is niet te mager want ben pas nog naar de DA geweest en hij zit mooi op gewicht).
Alvast heel hartelijk dank voor je hulp ;o)

Groetjes,
Joke
Door Mevroi Kruim
#504875
Het kan een overgangseffect zijn, het Atkins effect noem ik dat ;D
Noah is overgegaan van een voeding met veel graan = koolhydraat naar een voeding met weinig graan, veel vet en veel eiwit. Het Atkinsdieet dus eigenlijk. En zoals bekend val je daar in eerste instantie behoorlijk van af.

Toen ik mijn katten en honden overzette van brok naar barf vraten ze me de eerste tijd de oren van de kop en de dikke katten werden alleen maar dunner. Na een aantal maanden stabiliseerde dat en nu eten ze normaal. Mijn honden eten meer dan gemiddeld maar ze zijn ook ruim meer dan gemiddeld actief.

De richtlijnen zijn ook niet meer dan dat: richtlijnen. Sommige honden hebben net als sommige mensen een snelle stofwisseling en verbruiken veel energie, andere zijn juist weer van die zunige types. De beste graadmeter of je goed voert is je hond zelf. Wordt 'ie te mager, dan meer voeren, te dik = minder. Heel simpel eigenlijk.
En een pup groeit beter als hij wat aan de schrale kant gehouden wordt. Langzame en gelijkmatige groei zonder overtollig gewicht mee te hoeven slepen is de beste manier om later botproblemen te voorkomen.

Mijn ervaring is ook dat ze van barf wat minder nodig hebben dan van kvv. Barf is natuurlijker want aan grote lappen en stukken, die beter verteren. Gemalen kvv fietst gewoon sneller door maag en darmen en de hond haalt er wat minder uit.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op za 04 mar 2006, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#504973
Ik sluit me helemaal aan bij Kruimel. Van ongemalen vlees (vlees in grote brokken, lappen, en vleesbotten) hebben ze hier beduidend minder nodig als van gemalen vlees. Maar als je nu 600 gram geeft, dan kun je als leidraad ook 600 gram aanhouden voor je zelf samengestelde maaltijden.
Door Joke en Victor
#505389
dank jullie wel. Dan ga ik denk ik toch proberen om volgende week al iets te proberen met kippennekken,groentemixje e.d. want eigenlijk heb ik er zelf wel zin in gekregen om dit te gaan doen. :D

Groetjes,
Joke
Door roefus
#505414
Het is best leuk om te doen, tenminste dat vind ikzelf.
In eerste instantie dacht ik 'dat ga ik nóóit allemaal doen, dat zelf samenstellen'.
Ik had me voorgenomen om kvv te gaan geven en dan geregeld zelf een hap samen te stellen, voor de afwisseling.
In de praktijk komt het er echter op neer, dat de carnibest wel érg lang in mijn vriezer ligt :))
Hij wordt vooral gebruikt als ik een dag weg ben, en iemand anders moet voeren.
Maar dan nóg leg ik er een kippenbout bij, of iets anders wat er makkelijk 'bij te leggen' valt.
Mijn ervaring is gewoon geweest dat ik het leuk ging vinden om elke dag weer iets samen te stellen.
En dat ik bijna óveral kijk of ik iets 'lekkers' kan scoren om mee naar huis te nemen :D

Ik vond en vind het vooral een 'veilig idee' als er wat kvv in de vriezer ligt.
Zo van 'ik heb átlijd wat'.
Maar inmiddels ligt de vriezer zó vol met ander materiaal dat ik inderdaad ook zonder carnibest 'altijd wel wat heb'.

Veel succes.
Door bas rouge
#506035
Door dit topic ben ik ook uit mijn mysterie.
Sinds december geef ik alleen maar Barf. Barousse, die haar hele leven slechte eter was maar ook altijd op het randje van echt mager, is me toch een partij aan het uitzetten. Ook Bolke die altijd een skinny type was heeft een laagje op z'n ribbetjes.
Maar vooral bij Barousse valt het op, het is geleidelijk gegaan maar vorig weekend bedacht ik dat ik Barousse echt minder moest gaan geven. Het is prettig om ook te lezen waardoor de groei in omvang hoogstwaarschijnlijk komt.
Door tieneke
#506267
[quote="Joke en Victor"]
dank jullie wel. Dan ga ik denk ik toch proberen om volgende week al iets te proberen met kippennekken,groentemixje e.d. want eigenlijk heb ik er zelf wel zin in gekregen om dit te gaan doen. :D

Groetjes,
Joke
[/quote]
Wacht maar tot na die eerste zelfbereide maaltijd ;)
Hierna ben je helemaal om ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door