Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door PhantasyUnderstood
#506077
Hoi allemaal !

Wij hebben een Am Staff van 25 kg, die we momenteel met brokken en Carnibest voeren. Voordat we voor onze hond een Barfmaaltijd gaan samenstellen, hebben we een concept gemaakt, en ontvangen we graag jullie tips en kritiek ;)
We hebben gebruik gemaakt van de BarfRekenhulp, maar ja, we zijn beginners, dus de fouten zullen er vanzelfsprekend in zitten.

Hier onze 'Concept-Menu':

Onze hond is 25 kg, en we gaan uit van 2% van haar lichaamsgewicht.

Maandag

ochtend : carnibest 250 gr.
avond : spiervlees 250 gr.

Dinsdag

ochtend : carnibest 250 gr.
avond : groentemix 100 gr. + yoghurt 200 ml.

Woensdag

ochtend : carnibest 250 gr.
avond : lamsspareribs 300 gr.

Donderdag

ochtend : carnibest 250 gr.
avond : groentemix 200 gr. + yoghurt 200 ml.

Vrijdag

ochtend : knarsribben (gemalen) 125 gr. +
spiervlees 250 gr.

avond : orgaanvlees 150 gr.

Zaterdag

ochtend: groentemix 100 gr. + rauwe ei
avond : kabeljauw

Zondag

ochtend: kippenrug 125 gr. + rauwe ei
avond : orgaanvlees 250 gr.

M.b.t. Carnibest : zowel kip/rund, lam en eend geven we, elke week een andere samenstelling.

M.b.t. spiervlees : runderkopvlees, kipfilet, rundergehakt, lamsnek, eend (dit is het enige wat ik momenteel kan aanschaffen).

M.b.t. orgaanvlees : runderhart, lamslever (ook het enige wat ik kan aanschaffen).

Nogmaals, jullie tips & kritiek zijn welkom ! ;)

Groetjes !!
Door Mevroi Kruim
#506084
Ziet er goed uit! Ik heb de precentages niet nagerekend, met de rekenhulp kun je niet ver mis ;D
Qua diersoorten heb je er al 4, da's helemaal niet verkeerd. Misschien kun je aan zalmkoppen en -staarten komen? Of sardien, dat eten veel honden graag.

Een paar vraagjes: waarom maal je de knarsribben? Dat kan je hond veel beter!
Ipv dure kipfilet kun je beter goedkope karbo's of poten voeren, daar zit ook nog goed eetbaar bot in. Ik denk dat dat wel te krijgen moet zijn.
Je kunt voorzichtig beginnen met bv kippenvleugeltjes, platslaan en zelf vasthouden zodat hij netjes kauwt. Kun je die niet krijgen dan kun je ook de karbo's geven, ook in het begin goed platslaan en zorgen dat hij goed kauwt
Door Lizzy
#506090
Ik heb de percentages wel berekend en ik kom op de volgende percentages:

30,6% vlees
24,5% vleesbot
16,3% groente
12,2% yoghurt/ei
16,3% orgaanvlees

Heb je een speciale reden om gemalen knarsbot te geven en heb je een speciale reden om vrij weinig vleesbot te voeren?

Ik vind persoonlijk dat je wel veel yoghurt geeft. Ik zou zelf de helft minder geven. En zolang je nog bijna dagelijks versvlees voert, zou ik ook onder de 10% orgaanvlees blijven.
Door PhantasyUnderstood
#506153
Allereerst wil ik jullie allebei bedanken voor jullie snelle reactie ;) ! ! !

T.a.v. de gemalen knarsribben: Onze hond kan weliswaar de ribben zeer goed zelf malen, maar zodra de rib zo groot als haar bek is, neemt ze niet meer de moeite om er aan te schrapen. I.p.v. dat wil ze dit in een keer wegslikken, en ze is hierdoor bijna gestikt. De knarsribben zijn dan ook enkele ribben; dus vandaar dat we uit voorzichtigheid de ribben malen. Wellicht overbodig, maar het is schrikken als ze begint te kokhalzen.... :o

Zelf had ik het idee, dat ik voldoende vleesbot in had gevoerd.....24,5% is wel erg weinig ja.... ::)

Het is wel lastiger dan ik had gedacht....wellicht dat deze menu er wat beter uitziet? ???

Maandag

ochtend : carnibest 250 gr.
avond : lamsspareribs 300 gr.

Dinsdag

ochtend : carnibest 250 gr.
avond : groentemix 100 gr. + yoghurt 100 ml.

Woensdag

ochtend : carnibest 250 gr.
avond : lamsspareribs 300 gr.

Donderdag

ochtend : carnibest 250 gr.
avond : groentemix 100 gr. + yoghurt 100 ml.

Vrijdag

ochtend : knarsribben (gemalen) 300 gr. +
spiervlees 100 gr.

avond : orgaanvlees 100 gr.

Zaterdag

ochtend: groentemix 100 gr. + rauwe ei
avond : kabeljauw

Zondag

ochtend: kippenrug 250 gr. + rauwe ei
avond : orgaanvlees 100 gr.


Groetjes !!!
Door PhantasyUnderstood
#508125
Hier op Barfplaats had ik een menu van iemand gezien, die exact overeenkomt met de dagelijkse benodigde hoeveelheid, die mijn hond nodig heeft. En eveneens het soort vlees wat ik kan aanschaffen. Top natuurlijk ! :)

Ik pleeg weliswaar plagiaat op dit menu ;), maar aangezien dit menu goedgekeurd is op deze page, vind ik alles best. :D

Hier de url van het menu: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... #msg505466

En ik heb mijn hond knarsribben aangeboden, zonder ze te malen,....voor alle voorzichtigheid stond ik er bij, maar dit keer maalde ze het zelf, zoals het hoort....geen gestik of iets dergelijks... :D

Ze moest er kennelijk aan wennen.... ;D

Groetjes....!!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door