Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Lizzy
#50490
Onze 16 jaar oude kat zit op versvlees! Jawel, sinds een week of vier. En het gaat heel goed!

Een week of vier geleden had ik bij Tannetje twee pakjes meegenomen. Om te proberen. Ik liet het ondooien, zet het voor mijn kat neer (niet gemengd met brokken ofzo, gewoon plain) enne......... ze vrat het gewoon gelijk op! Zat ik met mijn twee pakjes Carnibest.... Dus, ben Bibi bij Monique gaan halen (die heeft dat op voorraad want haar katten eten het ook). Ik zei nog tegen Monique "ben benieuwd of ze dit eet". Dus ik zet Bibi neer (je begrijpt vast dat ik geen brokje meer in dat bakje durfde te leggen - bang dat ze haar vlees weer zou gaan weigeren) en ook dat vrat ze gewoon gelijk op!

Maar goed, ik was ernstig verbaast en vertwijfelt, dus ik dacht "nou, laat ik maar even wachten met enthousiast te zijn". Ze heeft namelijk al eerder 2 weken versvlees gegeten en ineens weigerde ze pikaal!

Maar OK, ze eet nu al vier weken Carnibest Vleesmix en Bibi afgewisseld (de muts heeft de ene dag liever Carnibest en de andere dag liever Bibi - OK, krijgt ze gewoon haar zin ;D).

Enne, ik maakte me voorheen verschrikkelijk zorgen om haar gezondheid. Ze kreeg Hope Farms brokken (niet al te slecht, hoewel wel slecht) en ze begon zoveel te drinken... Haar nieren waren gewoon kapot aan het gaan (ja, ze heeft ook 16 jaar te laat versvlees gekregen). Haar vacht begon ook helemaal open te staan. Ik had al beelden dat ik mijn laatste kat binnenkort "weg moest brengen". Goed, ze drinkt nog nauwelijks. Af en toe eens een slokje. Verder niet. Ze begint nu langzaam beter in haar vel te zitten.

Ik ben dus gewoon heel blij!

Voor de mensen die zich afvragen waarom ik niet zelf samenstel voor de kat: goeie vraag! Maar dit madammeke is ZO verschrikkelijk lastig... Zo lust ze dus wel de Vleesmix, maar weigert ze categorisch het Natuurvoer. Ze lust echt geeeeen kippennek (als is ie platgeslagen) of vis. Ik ben dus allang blij dat ze dit eet en ik heb ook totaal geen zin om mijn hoofd te breken over wat ik mijn kat te eten kan geven. Dit bevalt me dus uitstekend!

Maar OK, mijn kat heeft weer bewezen dat je zelfs een oude kat een nieuw truukje kan leren ;D.

Ik heb wel een vraag: ze eet haar eten niet in 1 keer op. Ze krijgt trouwens 'n 1/2 pakje per dag over 2 maaltijden verdeeld. Dus zo'n 1/4 maaltijd eet ze niet in 1 keer op. Ze neemt rustig na 1 uur en na 3 uur nog een paar happen. Tot nu toe heb ik dit toegelaten, maar is het niet smerig om het zo lang te laten staan?

Groetjes, Lizzy
Gebruikersavatar
Door sylvia
#50496
Ik laat het ook gewoon staan,ik doe er een schotel over en die gooien ze er zelf vanaf,misschien is een plastic schotel beter ;D
Maar goed joh dat ze het eet,zo zie je maar.
Kippennek en zo gewoon aanblijven bieden,als ze er wel interesse in heeft maar niet de moeite wil nemen geef je het waar ze bij staat aan de honden,Tijger keek dan altijd vanmn...ja dat intereseert mij niet,maar op een dag had hij toch iets laat ik er eerst zelf wat van nemen voor ze het weer weggeeft. 8) Probeer ook eens een eendagskuiken,ik denk dat je die eerst even kort moet koken,later kun je hem steeds rauwer gaan geven, en maak hem ook even open,ehhh laat leo die kuikens maar doen volgens mij is dat nog een grens te ver voor jou ;D.
En je kan kijken of ze pens lust,Tijger vond het heerlijk,Boris niet die gaat er achteruit het aanrecht voor af.
Laatst gewijzigd door sylvia op za 07 feb 2004, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door zurca
#50568
Hier nog zo'n ouwe zeikerd (17 jaar) die liever haar eten eet als het haar uitkomt en dat is dus niet als ik het haar voorzet....

Eerst liet ik het ook gewoon staan, af en toe effe om roeren want dan zat het zo vast geplakt en kan ze het niet meer goed eten..Ik heb zelfs het idee dat hoe viezer haar eten word in mijn ogen, des te lekkerder zij het gaat vinden..

Maar nu zijn er dus twee kapers op de kust en kan ik haar eten niet meer laten staan. Zij komt nu dus gewoon zelf om haar eten vragen. Het staat gewoon klaar in de koelkast en als ze trek krijgt komt ze maauwen om eten, dat krijgt ze dan, eet drie happen en dan kan het weer terug gezet worden..
Als ik een hele dag weg ben dan heeft zij de dag van haar leven, dan mag ze namelijk de hele dag op de slaapkamer en dus op bed..Zo kan ik dan haar eten gewoon laten staan en kan zij eten wanner zij wil...

Katten... ::)...... :-*
Door zurca
#50764
Ivonne schreef: Echt geweldig die katten! Zo onwijs eigenwijs ;D
Ik denk dat zij zichzelf meer zullen omschrijven als 'zeer slim'.... ;D

Ze hebben ons toch maar mooi 'afgericht' ;)
Door Lizzy
#50766
Met andere woorden: als ik haar sneller haar eten op wil laten eten, dan moet ik er nog een katje bij nemen... ;D. Maar goed, ik maak me dus geen zorgen meer. Ze vindt haar eten inderdaad ook lekker wanneer het al een tijdje staat. Ze zoekt het dan maar uit!

Ja, wij zijn goed getraind door onze kat (en door onze honden) ;D. Maar ze zeggen niet voor niets dat een kat personeel heeft he!
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#50768
yep, die twee dikzakken van mij eten nu een paar maanden vers maar 's ochtends vroeg (en dan bedoel ik ook vroeg ;D een uurtje of 5 als ik geluk heb) dan vind een kattebeest het nodig net zo lang te mauwen en te krabben en te klooien totdat ie eten krijgt :o en ja, dat lukt hem ook want dan werp ik hem een handje brokjes toe en schuif zo weer mijn bed in (doe ik dat niet dan kun je slapen echt vergeten want hij houdt dit gewoon vol totdat de wekker gaat :o Echt alles al geprobeerd om hem hiermee op te laten houden maar ja; het is en blijft een kat die ons idd goed heeft afgericht ;D
Door zurca
#50773
Lizzy schreef: Met andere woorden: als ik haar sneller haar eten op wil laten eten, dan moet ik er nog een katje bij nemen... ;D. Maar goed, ik maak me dus geen zorgen meer. Ze vindt haar eten inderdaad ook lekker wanneer het al een tijdje staat. Ze zoekt het dan maar uit!

Ja, wij zijn goed getraind door onze kat (en door onze honden) ;D. Maar ze zeggen niet voor niets dat een kat personeel heeft he!
Nou, die van mij eet er geen hap sneller door als er twee boeffies staan te hengelen naar haar eten...Sterker nog, ze loopt er gewoon bij weg en komt bij mij om ander eten vragen ;D
Enne dat is inderdaad wel waar, een kat heeft personeel...en ik ben helemaal weg van m'n baasjes :P
Door Loeka
#51112
Ik heb er hier ook zo één. Al maanden probeer ik ze aan de Carnibest/Bibi te krijgen. Alle trucs heb ik al op mevrouw losgelaten.

De anderen krijgen af en toe een nekje of vleugel. De laatste keer zat er nog heel veel vlees aan de vleugel. Ik geef haar een stukje en dat gaat zo naar binnen! :o Vervolgens sleept ze een stuk van de vleugel mee om stilletjes nog verder wat vlees er af te trekken! Ze is niet echt gaan kluiven, maar het vlees vond ze toch wel heel lekker ;D Maar ja alleen van kipfilet kan ze niet leven, al zou ze dat wel willen.
Laatst gewijzigd door Loeka op zo 08 feb 2004, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door meesmerel1
#51508
Ik hoop dat ik mijne nog kan overtuigen..zelfs gemengd met veel Felix (lekker veel smaakstoffen) mot madammeke het niet. Gekookt is het ook niet lekker, vindt ze...ze kan zo ontzettend vies kijken!

Het enige wat ze qua vers lust is vis, dus dat geef ik haar nu maar een keer per week. Dat is ook de enige keer dat ze haar eten verdedigt tegen onze veelvraat-kitten-kater...Ik geef haar nu maar relatief goeie brokjes, maar het zo veel leuker zijn als zij ook vers ging eten...(op de foto in mijn signature is zij de kitten bij mijn hond, ze is nu al bijna 4 jaar). Ik blijf het aanbieden, wie weet komt ze ook nog eens tot haar positieven ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#51528
Dat is ook het enige wat je kunt doen,brokken neerzetten en dat bakje vers iedere dag opnieuw aanbieden,en laat het gewoon eens de hele dag staan,sommige katten vinden het lekkerder als het wat viezig word.
Door Lia
#52628
Ruim 2 jaar geleden heb ik geprobeerd onze katten aan de carnibest te krijgen,maar ze vertikten het. De katten van de buren, die van een vriendin, niet één lustte het! Ze kregen in die tijd wél blikjes vlees, die lustten ze wél (d.w.z. alleen de dure merken ::) Ik ben toen opgehouden met die blikjes, ze kregen alleen hun favoriete brokjes, RCsenior. Ook bepaald niet de goedkoopste....ze hebben een dure smaak! De oude poes, ons Wokkeltje is nu bijna 18 en ik beloot het tóch maar weer eens te proberen en...ze at het óp! Ook de andere 2 verwaardigen zich er zo nu en dan wat van te eten! De brokken blijven ze er bij houden voorlopig, maar ik bied ze wel geregeld wat vlees er bij aan. Ze eten kleine porties, maar tóch! Er ís vooruitgang! Ik vroeg me af of het komt omdat ze nu afgekickt zijn van die blikjes vlees of zou er iets veranderd zijn in de carnibest, waardoor ze het lekkerder vinden. Bij mij lusten ze het trouwens niet meer als het een poosje staat en het een beetje begint uit te drogen...Kátten.....
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door