Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Hilde
#505346
Nog een weekje en dan verwachten we de pups. Ik heb een vraagje over het eten voor mams net na de bevalling. Laten jullie je teven alle nageboortes opeten?
Ik weet dat de meeste fokkers die geen barf geven de teef niet alle nageboortes op laten eten omdat ze er diarree van krijgen. Maar ik kan me voorstellen dat als honden rauw vlees gewend zijn ze het beter verdragen.

En wat geven jullie de teven net na de bevalling????Je hoort altijd rijst en kipfilet. Dat was ik in ieder geval niet van plan. Het lijkt me ook dat die nageboortes op zich al even genoeg zijn?
Ik weet wel het recept van Billinghurst van de melk, ei, honing, olie mengsel. Ook om de melkproductie te bevorderen.

Ik ben al het een en ander aan het inslaan voor het spenen van de puppies. Ik heb de foto's bij Sylvia op de site gezien over het spenen. En dat ziet er geweldig uit.
Ik heb prachtige biologische kippenekken en karkassen gevonden. Zelfs Donna eet die graag, terwijl ze "gewone" kip niet opeet of er heel soms met lange tanden wat van af knabbelt. Nu alleen nog een apparaat om te malen. Dat zal wel een porkert nr. 10 worden.
Geven jullie de puppies runderpens of schapenpens. Ik geef hier zelf meestal rund. Maar ik vroeg me af of schapen pens niet lichter verteerbaar zou zijn???? Iemand enig idee.

Maar nu eerst de bevalling!!!! Daarna komen er vast nog meer vragen.

Hilde
Gebruikersavatar
Door sylvia
#505372
Ik heb Donna gewoon alle nageboortes op laten eten maar zou ze een echt groot nest hebben dan zou ik dat niet laten doen ze kunnen er ook misselijk van worden.
Donna heeft trouwens de laatste nageboorte laten liggen die wilde ze gaan begraven.

Als hier een teef gaat beginnen met bevallen dan gaat er hier direct een pan op het vuur met kippenpoten erin. Ik geef de eerste dagen bakken kippenboullon met stukjes kip erin dit om te zorgen dat de melkgift goed op gang komt en dat ze dus voldoende vocht binnenkrijgt plus dat kippenbouillon ook nog versterkend werkt (alle vleesbouillons trouwens)
Verder krijgt ze gewoon hetzelfde te eten als anders alleen meer tenslotte moet ze eten voor haarzelf en haar pups en zogen vergt heel veel van een lichaam.
Ik geef geen botten in het begin dit omdat ze vaak niet buiten de kist willen blijven en een bot bij de pups in de kist viond ik niet zo'n goed plan, dus krijgt ze alleen eten wat ze zo op kan eten en dan de botten gemalen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#505374
Ik heb nog geen groter nest gehad dan van 4 en toen zijn alle nageboorten opgegeten zonder diarree-problemen. Ik denk dat ik met een groter nest wel ergens bij 5 het taxje ga leggen.

Als het een beetje bevalling is geweest dan zijn sommigen echt te moe om te eten. Dan zou ik het ook pas na een uurtje aanbieden. Ligt er ook aan hoelang het geleden is dat ze gegeten hebben.

Hier hebben ze na de bevalling altijd "gewoon" gegeten. Bij het laatste nest was dat Kvv in combi met Barf, maar vooral de 1ste weken toen mams constant in de werpkist lag had ze geen zin in het grotere bottenwerk. Het moesten voor haar dus hapklare "brokken" zijn.

Ik ga nu het volgende nestje helemaal met barf afspenen. Ik zal daarbij rund en schapepens gebruiken, wel schoongespoeld omdat vooral de runderpens hier nog wel eens erg vuil kan zijn. Qua vertering lijkt me weinig verschil zitten tussen die 2, alleen is de runderpens vaak vetter.
Door arnold
#505551
Mijn teefje had 7 pups en heeft alle nageboortes opgegeten, ze heeft er geen last van gehad.
Ik heb haar gewoon laten gaan met het idee dat haar instinct het beter weet dan mijn verstand ( voor ons alle twee het eerste nestje ;D )
Ik heb wel de eerste pup en later nog één op gang moeten helpen.
Het eerste eten was pas na een uur of 10 en ging later met , in mijn ogen gigantise hoeveel heden per dag.
Ik heb ook geen hele botten gegeven , alleen gemalen.

Pups afspenen op barf is mij prima afgegaan, wel heb ik een paar dagen één maaltijd vervangen door brokjes met het idee dat ze er alvast aan konden wennen voor de nieuwe eigenaar maar daar ben ik weer vanaf gestapt.
Ze groeien nu ongeveer een kilo per week !!

Rust alvast maar goed uit want onze pups lopen door de kamer en gaan mee te werk zijn nu zeven en een halve week oud maar wij zijn gesloopt. :P
Wel gaat er nu regelmatig al ééntje weg, woensdag hebben we er nog maar twee dan wordt het wat rustiger. wel jammer het gaat veel te vlug, maar s'avonds even rustig zitten daar zijn we ondertussen wel aan toe ::)

Veel succes met je teefje en je toekomstige pups.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door