Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hiram
#503664
omdat de meningen in barfland zoveel verschillen over het wel of niet voeren van groenten aan honden vroeg ik me af:
1) hoe de mensen op dit forum er over denken
2) wat hun argumenten zijn betreffende het wel of niet voeren van groenten

http://www.beyond.fr/fauna/wolf.html
http://rawfed.com/myths/stomachcontents.html
http://www.daybreakaussies.com/raw_feeding.htm

billinghurst zegt van wel maar londsdale van niet ::)
Door Mevroi Kruim
#503734
Ik voer wel groente aan mijn honden en niet aan mijn katten.
De katten vinden het bleeeh en doen het zonder prima.
De honden met en zonder geprobeerd, resultaat: ik vind de vachten wat minder, vooral van Kátur wordt het zwart minder intensief; Tara vindt het yummie, en gaat zelf op zoek naar alternatieven als ze het niet krijgt (rotte boom, zwarte aarde, bosbessen, bramen ...). OK, Kátur vindt het minder maar die krijgt geen inspraak ;D
Door roefus
#503769
Ik voer de hond elke dag groente.
Alles wat er in huis is, gaat in de keukenmachine (dat maal ik voor 'n paar dagen).
En dagelijks gaat een portie in de blender, met eitje, visolie.....blikje vis, ietwat gehakt.....zoals het uitpakt.
(om het 'aantrekkelijk' te maken).
Bij de kat..ben ik er nog niet aan toe.
Sinds ik barf, lust dat rottertje 'alleen maar' stukjes vlees.
En niets 'gemalen'......geen gehakt, geen tartaar, geen gemalen konijnenbot, geen carnibest.
Het moeten 'stukjes'zijn.
Dus ik weet niet hoe ik 'groente' in de kat moet krijgen.

Ik weet niet precies 'waarom'.
Het kan door wolvenverhalen komen (die ik vroeger las), of door eigen suggestie.
Maar ik denk steeds dat een hond wat groente en/of fruit moet.
Wolven plukken óók bessen e.d......als ze op 'doortocht' zijn.
En ik heb zelf het gevoel dat het goed is voor de darmwerking en ook voor de voedingsstoffen en vezels (die niet altijd in vlees voorkomen).
Ik kies dus voor 'groente' in het hondenmenue.
En ben er nog niet uit of dat ook voor de kat moet gelden.
Maar ik kan zelf veel verzinnen......of Sjors het dan opeet is een tweede !!! ;D
Door Lizzy
#503820
Ik voer ook groentemix. Vrijwel iedere dag wat. Ik heb ook een lange periode geen groentes gevoerd. En ik vond dat mijn honden het niet goed deden, op nul groentes. Ze kregen een dorre vacht en ze begonnen vies te ruiken. Ik heb ze ook een periode (allemaal experimenteel) veel groentes gegeven. Wel zo'n 20%. En daar deden ze het ook niet goed op. Vreemd genoeg begonnen ze bij teveel groentes ook te stinken. Ik voer nu maximaal 15% groentemix en dat bevalt mij (mijn honden) goed.

Ik heb er ook een hele theorie over trouwens. Maar daar heb ik al zovaak over geschreven, ik weet niet of het de moeite waard is dat ik het weer vertel....

Komt er in het kort op neer dat ik denk dat een hond wel iets plantaardigs nodig heeft. Sowieso. En daarnaast denk ik ook dat een beetje groentemix een aantal zaken kan compenseren, zoals het feit dat onze honden vrijwel alleen bio-industrie-dieren te eten krijgen.
Door jon
#503830
Ik geef wel groentemix hoewel Lhaki er niet dol op is. Als ie geen echte trek heeft, en het zit door z'n vlees gemengd, laat ie subiet alles staan. Toch lukt het me tot nu toe om er zo'n 8 tot 12 % groente in te krijgen door het aan te vullen met dingen als hutekase enzo. Mijn hond doet het goed op BARF, beter dan op kvv en voor mij hoort groente er gewoon bij.
Door arnold
#503997
Ik geef geen groente mix.
Mijn honden zijn zo wie zo niet dol op groente en presteren het om als ze iets niet aan staat er netjes omheen te eten.
Wel krijgen ze af en toe groente restjes van tafel wat er dan wel of niet in gaat.
Fruit , alle soorten , vindt mijn reu heerlijk en mijn teefje eet het dan omdat ze het de reu niet gunt ;D
Dit krijgen ze dus wel regelmatig.

Arnold
Door Happy Tail
#504008
ik denk wel dat groentes bepaalde stofjes bevatten die de hond nodig heeft. bepaalde sporen elementen die niet in vlees zitten bijvoorbeeld.
Baya krijgt daarom regelmatig wat groente. Ik mix het dan met yoghurt of iets anders, zodat het dubbel lekker is. Beetje groente fijn snijden, dan wat yoghurt of bio garde erbij en de magi mix erdoor, het prutje gaat dan door het vlees en wordt met smaak opgegeten.
Door Borke
#504139
Ik denk dat mijn hond vitamines en mineralen via de groente binnen krijgt die helpen om de weerstand op te bouwen en ook zoals Lizzy al zegt: ter compensatie van het bio industrie vlees wat we voeren.
Een sterk immunstelsel is toch wat je hond gezond maakt en ik geloof er wel in dat daar de groentemix bij helpt.

Voor Borke werkt het voor mijn gevoel het beste als hij per week 10% groentemix krijgt, wat neerkomt op 2 maaltijden per week met een eitje erdoor, gemalen pompoenpitten en viscapsules. Als ik het meng met een beetje kvv dan eet hij het met plezier op.
Door Ejka
#504238
Ik geef zo'n vijf keer per week groentenmix wat ik ingevroeren heb en doe daat yoghurt of hutenkase door. Bij het vlees doe ik het niet meer want dan willen ze nog wel eens met hun vlees gaan schudden en dan snap je wel waar de mix dan zit.
Ik doe het ook om aan te vullen, wat niet in het vlees zou zitten. Het is ongeveer 10% van hun eten.
Door nikèdog2000
#504245
ik geef heel weinig groenten
af en toe een beetje brokkelie.
maar nu heb ik geen bio kippen en konijnen en kalkoenen
denk je dat ze dan nog wat missen zonder groenten?
ik hoor het graag
Door Jantien
#504460
Nou ik geef zelf weinig groente, elke keer als ik een mixje maak dan moet ik meneer "uithongeren" voordat hij het wil eten en dan ook met lange tanden.
met een dagje vuile pens en wat restjes gekookte groente(soep) krijgt hij dan toch wat groente binnen
(als hooi en kuilvoer ook onder de groente valt ;D :P)
Door Valerie*
#504462
tyson krijgt ongeveer 2x per week een groentenmix.. en dan krijgt hij gewoon welke groeten in huis is (meestal wortel broccoli heeeeeeel klein beetje paprika, peterselie sperziebonen knoflook wat kiemplantjes etc)
en dan doe ik er yogurt bij anders eet hij het niet ;)
Door hiram
#504466
Jantien schreef: Nou ik geef zelf weinig groente, elke keer als ik een mixje maak dan moet ik meneer "uithongeren" voordat hij het wil eten en dan ook met lange tanden.
met een dagje vuile pens en wat restjes gekookte groente(soep) krijgt hij dan toch wat groente binnen
(als hooi en kuilvoer ook onder de groente valt ;D :P)
;D ;D
bij mij eten ze de groenten zo op zonder vis vlees of yoghurt erbij.
een hele bak vol!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door