Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door JR
#497701
hallo allemaal

ik zou mijn jack russell pup graag over zetten op kvv,eerst gedeeltelijk om zijn oude voer nog op te maken en daarna helemaal.
nou heb ik hier een aantal vragen over.
ik kan hier in de dierenwinkel de volgende merken krijgen:rodi,duck,smuldier,runner,prins,energique.keus genoeg dacht ik zo.maar welke is nu het beste voor een pup?en hoeveel zou ik hem moeten voeren?van duck heb ik al een tabel gevonden op de site,en van energique staat het ook op hun site.
maar van energique lijkt het me erg weinig,hij zou namelijk maar 100 gr per dag moeten krijgen,terwijl hij van duck bijv.zo'n 200 gr per dag zou moeten.
welk merk kan ik nou het best geven?weet iemand hoeveel hij van de andere bovengenoemde merken moet hebben?
en ik had trouwens begrepen dat er in duck vrij veel graan zit.klopt dat?
mijn pup weegt trouwens 2,7 kg en is 8 weken oud.
Door JR
#497782
ik heb nog een vraag:een brokkenpup zou zo'n 3-4x per dag moeten eten.is dit met versvlees ook zo of kan ik dat gewoon 2x per dag doen?
Door Salty
#497799
[quote="JR"]
ik heb nog een vraag:een brokkenpup zou zo'n 3-4x per dag moeten eten.is dit met versvlees ook zo of kan ik dat gewoon 2x per dag doen?
[/quote]

Ik zou een pup altijd 3-4 keer per dag geven ongeacht wat voor voeding hij krijgt.
Door amber13
#497802
Twee keer per dag voeren voor een pup van 8 weken lijkt me wat weinig, ook wanneer je versvlees geeft. Jamie is nu 6 maanden en eet nog 3 keer per dag (ga het binnenkort pas afbouwen naar 2 keer.)

Wat betreftde merken zal ik gewoon wat dingen uitproberen, zelf ben ik het meest tevreden over Carnibest, maar er zijn ook veel mensen positief over Energique http://www.energique.nl
Op de site staat wel hoeveel je hondje er van moet hebben.
Je kan trouwens ook je brokken weggeven aan het asiel oid en je pup zo overzetten op vers ;) Tussen een brokkenmaaltijd en een vleesmaaltijd moet flink wat tijd zitten (had gelezen iets van 8 uur) en dat lijkt me wat lastig als je hond nog 4 keer per dag eet.
Puppy's kan je vaak heel makkelijk cold turkey overzetten op alleen vers. Jamie heeft toen hij bij ons kwam(was toen 9 week) 2 dagen brokken gegeten en heb ik toen van de ene op de andere dag overgezet op Carnibest, helemaal geen problemen gehad. :D
Door JR
#497838
dan denk ik dat ik gewoon beging met 3 dagen brok en 4 dagen vers.dan kan ik ook mooi wat vers uit proberen,en als de brokken op zijn ga ik dan helemaal over.
Door JR
#503381
heb gister een bakje smulder kompleet gekocht,eerst eens kijken of hij dat lust,als hij het hier goed op doet zou ik hem dit graag blijven geven omdat het hier het makkelijkst te verkrijgen is en omdat het niet zo prijzig is.wel zou ik dit dan willen aanvullen met het een en ander omdat ik toch berichten hoor dat de kwaliteit van smuldier wat minder zou zijn.heeft iemand wat ideeen waar ik het mee aan kan vullen?bijvoorbeeld met wat dingen als kwark,een eitje,wat vis en wat groenten?
en over de kwaliteit van smuldier heb ik toch het idee dat het best aardig is,want als ik de analyse vergelijk met die van andere merken dan zie ik weinig verschil:

smuldier analyse per kg

vit A 6300 IE
vit D3 660 IE
vit E 22 IE
koper 0,9 mg

ruw eiwit 14%
ruw vet 13,5 %
ruwe celstof 2,0 %
ruwe as 2,2 %
vocht 65%
calcium 0,6 %
fosfor 0,4 %

energique

ruw eiwit 14,8 %
ruw vet 14,1 %
ruw as 2,95 %
ruwe celstof 0,70 %
vocht 61,5 %
calcium 0,66 %
fosfor 0,48 %

Toegevoegd per kilo:
Vit. A 6500. IE
Vit. D3 650. IE
Vit. E 21 mg
koper 2 mg


en dit is die van carnibest natuurvoer

Eiwit 13% Vocht 61%
Vet 14% Calcium 0,48%
As 3% Fosfor 0,43%
Celstof 1%
Laatst gewijzigd door JR op do 02 mar 2006, 07:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#503413
[quote="JR"]
heb gister een bakje smulder kompleet gekocht,eerst eens kijken of hij dat lust,als hij het hier goed op doet zou ik hem dit graag blijven geven omdat het hier het makkelijkst te verkrijgen is en omdat het niet zo prijzig is.wel zou ik dit dan willen aanvullen met het een en ander omdat ik toch berichten hoor dat de kwaliteit van smuldier wat minder zou zijn.heeft iemand wat ideeen waar ik het mee aan kan vullen?bijvoorbeeld met wat dingen als kwark,een eitje,wat vis en wat groenten?
en over de kwaliteit van smuldier heb ik toch het idee dat het best aardig is,want als ik de analyse vergelijk met die van andere merken dan zie ik weinig verschil:

[/quote]

Ik moet je eerlijk bekennen dat analyses me nauwelijks wat zeggen.... Ja, het is wel even interessant om door te nemen, maar dan houdt het ook wel op. Ik kan van autobanden en gras enzo hondenvoer maken waarbij de analyses kloppen, dus tja....

Veel honden doen het prima op Smuldier! En kant en klaar versvlees aanvulen met andere dingetjes is altijd een goed idee, of je nou merk A of B voert.

Eitje, kwart, vis, groente: allemaal prima! Het is ook goed aan te vullen met af en toe een 'heel prooidier' (een deel van een heel konijn of parelhoen of eend - iets dat niet in het versvlees zit) of vleesbotten, bijvoorbeeld geitenribben/lamsribben. Daar kan je hond dan eens lekker z'n tanden in zetten, want versvlees is natuurlijk hap-slik-weg-pap.
Door JR
#503839
Lizzy schreef: Ik moet je eerlijk bekennen dat analyses me nauwelijks wat zeggen.... Ja, het is wel even interessant om door te nemen, maar dan houdt het ook wel op. Ik kan van autobanden en gras enzo hondenvoer maken waarbij de analyses kloppen, dus tja....
sorry maar autobanden?het lijkt mij dat dierenvoeding in nl toch gecontroleerd wordt op kwaliteit,dus ik geloof niet dat zoiets er in zou zitten.
Veel honden doen het prima op Smuldier! En kant en klaar versvlees aanvulen met andere dingetjes is altijd een goed idee, of je nou merk A of B voert.

Eitje, kwart, vis, groente: allemaal prima! Het is ook goed aan te vullen met af en toe een 'heel prooidier' (een deel van een heel konijn of parelhoen of eend - iets dat niet in het versvlees zit) of vleesbotten, bijvoorbeeld geitenribben/lamsribben. Daar kan je hond dan eens lekker z'n tanden in zetten, want versvlees is natuurlijk hap-slik-weg-pap.
is het ook mogelijk dat ik bijv de kipvariant koop (enkelvoudig)en dat ik dit dan zelf kompleet maak?
waarmee kan ik het dan kompleet maken?
Door Lizzy
#503844
[quote="JR"]
sorry maar autobanden?het lijkt mij dat dierenvoeding in nl toch gecontroleerd wordt op kwaliteit,dus ik geloof niet dat zoiets er in zou zitten.is het ook mogelijk dat ik bijv de kipvariant koop (enkelvoudig)en dat ik dit dan zelf kompleet maak?
waarmee kan ik het dan kompleet maken?
[/quote]

Nou, dit was ook maar bij-wijze-van-spreken natuurlijk. Maar, controle op hondenvoeding? Ik wou dat het waar was...... Natuurlijk zit er geen auto-band in. Tenminste, ik mag aannamen van niet. Maar controle? Nee, daar is niet echt sprake van.

Zie:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=2436

De kipvariant compleet maken.... Ik vrees dat je dan met groentemixen en vitamine/mineralenpreparaten moet gaan werken. En dan ben je bepaald niet beter af als met een 'complete voeding' die je zelf met gezonde dingen aanvult.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 02 mar 2006, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tessa
#503966
Mijn shih tzu's zijn opgegroeid met energique, ze wegen ongeveer 5 kilo en hebben aan 100 gram per dag genoeg.
Toen ze pup waren voerde ik op het oog maar veel meer dan die 100 gram hadden ze echt niet nodig, ook zijn ze nooit ziek of aan de diaree, mijn ervaring is dus positief!!
Door JR
#504346
maar smuldier is toch zeker beter dan brok? ???

zit nu toch erg te twijfelen.heb hier in de buurt een adres gevonden waar ze ook rodi,duck en energique verkopen en ik zou niet weten wat ik zou moeten kiezen.
nadeel van rodi:gebruikt calciumsupl,nadeel duck:bevat vrij veel graan,nadeel energique:is erg droog.
nadeel smuldier:stinkt en geen info over ingredienten.
wie kan me helpen om een keus te maken?
Laatst gewijzigd door JR op vr 03 mar 2006, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door JR
#504747
chuckie heeft vanmorgen zn eerste smuldier0kompleet maaltyd gehad en hij vondt t heerlijk!!ik vond de stank zelfs nog wel meevallen eigenlijk :o .hij at er mooi rustig van,zn brokken schrokt ie altyd zo weg,en dan heeft ie daarna nog een paar uur lang de hik,daar heeft ie nu tenminste geen last van.
Door Lizzy
#504790
Het beste voer is het voer waar chuckie het het beste op doet. Je kunt de merken ook afwisselen! Dan gok je niet op 1 paard ;)
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#505086
Ik wissel ook af. Skik krijgt overwegend Rodi compleet
(makkelijk verkrijgbaar en hij vindt het heerlijk). Maar ik probeer toch zoveel mogelijk af te wisselen. (Duck, Smuldier en energique) Hij verdraagt alles heel goed. Maar ik moet zeggen af en toe krijgt hij een kippenvleugeltje of wat hart en dat vindt hij toch wel errug lekker!
Door JR
#505384
chuckie heeft gister smuldier gehad en krijgt vandaag (en dit wil ik aanhouden)energique nr2.nou heeft hij wel behoorlijk dunne ontlasting,niet dat het vloeibaar is maar toch...is dit normaal als je ze over zet op versvlees?hoe lang duurt het voordat de ontlasting weer normaal zou moeten worden?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door