Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Steph
#503182
Daar ik mijn hond verloren heb wegens een maagtorise, ben ik hier veel beginnen over lezen. Bepaalde bacterieen in de maag zouden er kunnen voor zorgen dat die beginnen te gisten waardoor de maag opzwelt. Weet hier iemand meer over? kan hier niets anders over vinden.
Door conleeuw
#503262
Steph schreef: Daar ik mijn hond verloren heb wegens een maagtorise, ben ik hier veel beginnen over lezen. Bepaalde bacterieen in de maag zouden er kunnen voor zorgen dat die beginnen te gisten waardoor de maag opzwelt. Weet hier iemand meer over? kan hier niets anders over vinden.
oh wat erg zeg, een hond verloren is altijd rot, maar die rottige maagtorsies zijn echt een drama.
Helaas weet ik niet precies wat jij heb gelezen, maar ik weet dat door koolhydraten in de darmen zekere bacterie kunnen woekeren en zodoende gas opeenhoping kunnen veroorzaken, maar ik kan helaas geen bron vermelden omdat ook ik die niet zo snel kan terug vinden. Het ging in iedere geval om darm bacterie waar ik het over heb, niet om de maag. Wat precies de oorzaak van torsie is weet men helaas nog niet, wel is bekend dat rassen met een diepe borstkast vaker torsies krijgen, maar wat je kan doen om ze te voorkomen is niet echt bekend, was dat zo ken ik heelwat mensen die meteen de goude tip willen hebben. ;) Wellicht dat andere hier meer over weten.
Door judith1967
#503796
Och jee erg zeg om je hond daar aan kwijt te raken.
Heel verschrikkelijk.Mijn hond heeft hem gelukkig overleefd(het is nu 6 wkn geleden)

Ik heb er toen ook heel veel overgelezen,maar dat wat jij nu schrijft daar heb ik nog niets over gelezen.Dus ik kan je niet verder helpen.
Laatst gewijzigd door judith1967 op do 02 mar 2006, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Steph
#503804
Judith,
Hebben ze jou hond zijn maag vast gezet? Heb je verhaal toen gelezen maar weet het niet meer.
Door Twiz
#503817
Ik wil niet voor mijn beurt praten (Judith) maar meestal wordt de maag wel vast gezet. Helaas geeft dat geen garantie, want mijn vorige dobermann heeft op de leeftijd van 7 jaar een maagkanteling gekregen (en gelukkig overleefd) maar toen ze bijna 13 was is haar maag toch weer gaan zwellen (dilatatie) en door de stuwing op het hart en andere organen heeft ze de tweede keer niet overleefd, mede door haar leeftjd en voorgeschiedenis. En haar maag was vastgezet.
Door Steph
#503819
Ik durf mijn andere hond bijna niet meer te doen bewegen na eten, lees ik dan dat er ook veel honden zijn die het krijgen door met volle maag te gaan slapen. Ik denk de enige garantie om geen maagtorsies meer mee te maken is gewoon geen hond in huis hebben.
Hatelijk toch?
Door Twiz
#504050
Er zijn geen enkele garanties te geven die een maagkanteling kunnen voorkomen.
Mijn vorige hond moest verplicht rusten na het eten. En over het algemeen doet een hond met de leeftijd van 7 jaar echt niet meer zo gek na het eten. Ze kreeg haar eten altijd ergens tussen 5 en half zeven 's avonds, en de eerste keer dat haar maag ging opspelen was 's avonds om half 8, en de tweede keer 's avonds om half twaalf, dus er valt niets over te voorspellen.

Wat je al zegt "geen hond" is de beste garantie, maar dat vind ik ook geen optie, dus doe ik ook nu weer alles om een maagkanteling te voorkomen. Maar als het gebeurt dan gebeurt het, en ik denk dat je jezelf dan ook geen enkel verwijt mag maken, je schept de meest gunstige condities om je beestje dit soort ellende te besparen, maar je kunt het nu eenmaal niet tegen houden. Het blijft altijd griezelig.
Door judith1967
#504604
Steph schreef: Judith,
Hebben ze jou hond zijn maag vast gezet? Heb je verhaal toen gelezen maar weet het niet meer.


Ja,Cairo zijn maag hebben ze vastgezet
Door judith1967
#504605
Steph schreef: Ik denk de enige garantie om geen maagtorsies meer mee te maken is gewoon geen hond in huis hebben.
Hatelijk toch?
Mijn d.a zei precies hetzelfde
Door judith1967
#504606
Twiz schreef: Er zijn geen enkele garanties te geven die een maagkanteling kunnen voorkomen.
Mijn vorige hond moest verplicht rusten na het eten. En over het algemeen doet een hond met de leeftijd van 7 jaar echt niet meer zo gek na het eten. Ze kreeg haar eten altijd ergens tussen 5 en half zeven 's avonds, en de eerste keer dat haar maag ging opspelen was 's avonds om half 8, en de tweede keer 's avonds om half twaalf, dus er valt niets over te voorspellen.

Bij Cairo gebeurde het al vrij snel na het eten.Hij voelde zich al gelijk na het eten niet lekker en s/middags om 16 .00 volede ik dat zijn maag was opgezet.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#504720
Ik dacht eigenlijk dat er verschillende oorzaken konden zijn. Veel bewegen na het eten, veel meer eten of drinken dan normaal. Maar blijkbaar is dat niet het geval.
Door Ster
#506578
Steph schreef: Daar ik mijn hond verloren heb wegens een maagtorise, ben ik hier veel beginnen over lezen. Bepaalde bacterieen in de maag zouden er kunnen voor zorgen dat die beginnen te gisten waardoor de maag opzwelt. Weet hier iemand meer over? kan hier niets anders over vinden.
Wat naar voor je!
Ik heb ook eens gelezen dat het in verband wordt gebracht met schrokken, waardoor er veel lucht mee naar binnen komt. Maar de oorzaak staat idd dus niet vast. Op zich vind ik het gisten in de maag wel aannemelijk klinken, mede omdat er onderscheid wordt gemaakt tussen kanteling en zwelling en ook wel kanteling als gevolg van zwelling. Maar het blijft vooralsnog speculeren. Weet je nog waar je dat van die bacterieen hebt gelezen?
Door Nelly
#506622
Het is en blijft een moeilijk onderwerp. Mijn D.Herder Berry,(hij is er al lang niet meer, is 11 geworden) heeft het ook ooit gehad. Hij was net na het eten over een hek gesprongen. Hij kon gelukkig net op tijd worden geopereerd en heeft het overleefd. De DA heeft toen aangeraden om enkele malen per dag brokken :-X te voeren en hem na het eten rustig te houden.
Sindsdien voer ik m'n honden minimaal 2 x per dag (maar geen brokken meer! 8)) en probeer ze na het eten een uurtje rustig te houden. Maar of dat garantie geeft dat het nooit meer zal gebeuren? Ik weet het niet.
Door conleeuw
#506653
Nelly schreef: Het is en blijft een moeilijk onderwerp. Mijn D.Herder Berry,(hij is er al lang niet meer, is 11 geworden) heeft het ook ooit gehad. Hij was net na het eten over een hek gesprongen. Hij kon gelukkig net op tijd worden geopereerd en heeft het overleefd. De DA heeft toen aangeraden om enkele malen per dag brokken :-X te voeren en hem na het eten rustig te houden.
Sindsdien voer ik m'n honden minimaal 2 x per dag (maar geen brokken meer! 8)) en probeer ze na het eten een uurtje rustig te houden. Maar of dat garantie geeft dat het nooit meer zal gebeuren? Ik weet het niet.
zo heb mijn oude ierse setter ook een keer bloat gekregen op leeftijd ongeveer 12, ze was gewoon rustig en at wat zij de voorgaande jaren al at, ze liep langs en ik zei al meteen, volgens mij is zij erg aan het opblazen, en voor onze ogen zag jij haar echt als balon opblazen. Ik haar in de auto en rijden naar de dierenarts onderwijl iemand belden dat ik aankwam. Gelukkig was een slang naar binnen voldoende om de probleem te verhelpen, ze heeft het nooit meer gehad, maar hoe zo op die dag en daarvoor niet en daarna niet? geen flauw idee. Kelly (een loge) was 11 toen zij een torsie kreeg, uit niets, niet net gegeten, niet lopen dollen, ze lag te slapen en stond op en vrij snel daarna ging zij hijgen en proberen te spugen, ze is een middeslag hond, een beetje formaat border collie (de zwarte hond in mijn onderschrift)...... ook bij haar kunnen wij niet een zinig verhaal verzinnen waarom zij nu een torsie moest krijgen (zij is geopereerd en maag is vastgezet). Volgens mij is het toch gokken. Ik probeer bij Jazz omdat deerhound erom bekend is gevoelig te zijn, rust na het eten, niet snel na het lopen eten geven, en hoop dat dat voldoende is. Ik ken deerhound eigenaren die ook voornamelijk vers voeren die ook rust aanhouden die ook wel eens een deerhound aan torsie zijn kwijt geraakt. :-\ Ik hoop maar dat mij dat bespaard blijf ;)
Door Nelly
#506795
Dat hoop ik voor jou ook. Maar het is wel een feit dat met name de echt grote honden met een ruime borstkas, zoals Duitse Doggen, Deerhounds en Ierse Wolfshonden extra gevoelig lijken te zijn voor dit probleem. Volgens mij hebben de zwaardere doggen zoals Newfies en St. Bernards er wat minder gauw last van. Of vergis ik me nu? Heb jaren Newfs gehad en nooit problemen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door