Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Cindy de Wolf
#503497
Ik heb een collega van mij een maand of 3.5 geleden zover gekregen dat hij zijn hond Carnibest (natuur) ging voeren. Amerikaanse staf van 7 jaar die altijd brokken gehad heeft. Het spugen en rommelen van de maag gingen over en de hond at het zeer graag. Hij begon echter al snel met vermoedelijk ontgiften. Veel krabben, jeuk, rode plekken, vochtige ogen. Ik gezegd dat dit ontgiften was en daar kon hij in mee komen dus hij bleef het stug geven. Nu is het afgelopen weekend geescaleerd en tot bloedens toe bijten. Hij is ermee naar de da geweest. Spuiten, antbiotica en (dure)brokken mee. De ogen van de hond waren volledig ingevallen. De hond knapt nu door de medicijnen zienderogen op en het krabben e.d. is gestopt. Volgend de da was de huid ook uitgedroogd en heeft hij omega 3 en 6 injecties gekregen en extra mee naar huis gekregen. Hij komt dus net bij me met de verkapte mededeling dat hij stopt met de CB. Heeft iemand hier suggesties over aanvullingen of wat dan ook?

Groetjes,
Cindy
Door Lizzy
#503502
Ik denk eerlijk gezegd dat dit geen ontgiftingsreactie is geweest. Eerder een allergische reactie. Ik vrees dat deze collega van jou geen zin meer heeft om naar mijn suggesties te luisteren. Want bij mij kreeg deze hond natuurlijk absoluut geen brokken.....
Door Cindy de Wolf
#503522
Ik denk dat hij op zich nog wel te porren is om wat anders te proberen. Hij is geen opgever zeg maar. Hij wilde alleen eerst dat zijn hond zich weer ok gaat voelen. Ik heb hem net gezegd dat hij eventueel de lam/rijst, of de eend/rijst kan proberen. Ik zei namelijk net ook dat het in dit geval ook een allergische reactie geweest zou kunnen zijn. Alleen dan weer waarop? Lizzy heb jij betere/andere suggesties? Ik vind het zo moeilijk om iets te verwoorden waarom dan precies zus of zo of waarom dat wel en dat weer niet ???
Door Lizzy
#503566
[quote="Cindy de Wolf"]
Ik denk dat hij op zich nog wel te porren is om wat anders te proberen. Hij is geen opgever zeg maar. Hij wilde alleen eerst dat zijn hond zich weer ok gaat voelen. Ik heb hem net gezegd dat hij eventueel de lam/rijst, of de eend/rijst kan proberen. Ik zei namelijk net ook dat het in dit geval ook een allergische reactie geweest zou kunnen zijn. Alleen dan weer waarop? Lizzy heb jij betere/andere suggesties? Ik vind het zo moeilijk om iets te verwoorden waarom dan precies zus of zo of waarom dat wel en dat weer niet ???

[/quote]

Nou, lam&rijst zou ik vergeten. Eend & rijst zou ik een beter alternatief vinden. Of nog beter: zelf samenstellen, waarbij hij begint met een vleessoort dat de hond nog nooit eerder gegeten heeft (bijvoorbeeld eend of geit). En dit uitbouwen (voorzichtig) zodat ze erachter komen wat het is dat de hond niet kan hebben. In feite dus een eliminatie dieet, maar dan wel zelf samengesteld. Het kan zoveel zijn, waar de hond allergisch op heeft gereageerd. Kan kip of rund zijn of pens of zelfs de lijnzaadolie.
Door Cindy de Wolf
#503600
Zelf samenstellen zal hij nooit gaan doen. Te veel moeite, te weinig tijd zeg maar. Ik zal hem in ieder geval de eens/rijst aanraden en dan zien we wel.

Cindy
Door Lizzy
#503611
[quote="Cindy de Wolf"]
Zelf samenstellen zal hij nooit gaan doen. Te veel moeite, te weinig tijd zeg maar. Ik zal hem in ieder geval de eens/rijst aanraden en dan zien we wel.

Cindy
[/quote]

OK, als zelf samenstellen geen optie is, dan is eend & rijst misschien een optie.

Wat voor omega vetzuur heeft hij van de DA meegekregen? Wat zit daar in voor olie?
Door andres
#503634
[quote="Lizzy"]
Ik denk eerlijk gezegd dat dit geen ontgiftingsreactie is geweest. Eerder een allergische reactie. Ik vrees dat deze collega van jou geen zin meer heeft om naar mijn suggesties te luisteren. Want bij mij kreeg deze hond natuurlijk absoluut geen brokken.....
[/quote]

Wij zijn nu 8 weken aan het kvv-en en hebben in week 5 hetzelfde mee gemaakt. De rug van onze hond was vuurrood en veel open plekken. In razernij beet Joey zich vaak overal open. Ik kan me dan ook heel goed voorstellen dat je gaat twijfelen. Wij zijn dankzij Lizzy en vele anderen toch met kvv door gegaan en de huid van onze Westie ziet er nu na 8 weken bijna weer normaal uit. Het is niet te geloven!! De liezen en de buik zien er uit als die van een pup, zo mooi. Alleen de rug speelt af en toe nog flink op. We zijn er nog niet, de situatie schommelt van dag tot dag maar per saldo zien we heel duidelijk vooruitgang. Wij hebben veel baat gehad aan het artikel hier in de bibliotheek van Paul Barte over ontgiften. In de moeilijkste periode heeft wassen (wegspoelen van de giftige stoffen met kamillethee) voor tijdelijke rust gezorgd. Ook het behandelen van de ergste plekken met bethadine oplossing hielp goed. Een hele bewerkelijke en intensieve periode waarin het heel moeilijk is om gemotiveerd te blijven. Daar komt nog bij dat wij de laatste vijf jaar door de DA's waren geloven in het allergie verhaal en ik heb tussendoor dan ook een paar keer gewisseld van kvv- merken. Maar het was en is denk ik toch "gewoon" ontgiften. Ik geloof ook dat veel eigenaren al dan niet gedreven door wanhoop, te snel stoppen. Er zijn hier mensen op barfplaats die meer dan 6 maanden ontgiftigingsverschijnselen hebben waargenomen. Zelf denk ik dat onze Joey ook nog wel een paar maanden bezig is. Ik hoop dat je wat hebt aan mijn ervaring.
Door Cindy de Wolf
#503652
[quote="andres"]
Wij zijn nu 8 weken aan het kvv-en en hebben in week 5 hetzelfde mee gemaakt. De rug van onze hond was vuurrood en veel open plekken. In razernij beet Joey zich vaak overal open. Ik kan me dan ook heel goed voorstellen dat je gaat twijfelen. Wij zijn dankzij Lizzy en vele anderen toch met kvv door gegaan en de huid van onze Westie ziet er nu na 8 weken bijna weer normaal uit. Het is niet te geloven!! De liezen en de buik zien er uit als die van een pup, zo mooi. Alleen de rug speelt af en toe nog flink op. We zijn er nog niet, de situatie schommelt van dag tot dag maar per saldo zien we heel duidelijk vooruitgang. Wij hebben veel baat gehad aan het artikel hier in de bibliotheek van Paul Barte over ontgiften. In de moeilijkste periode heeft wassen (wegspoelen van de giftige stoffen met kamillethee) voor tijdelijke rust gezorgd. Ook het behandelen van de ergste plekken met bethadine oplossing hielp goed. Een hele bewerkelijke en intensieve periode waarin het heel moeilijk is om gemotiveerd te blijven. Daar komt nog bij dat wij de laatste vijf jaar door de DA's waren geloven in het allergie verhaal en ik heb tussendoor dan ook een paar keer gewisseld van kvv- merken. Maar het was en is denk ik toch "gewoon" ontgiften. Ik geloof ook dat veel eigenaren al dan niet gedreven door wanhoop, te snel stoppen. Er zijn hier mensen op barfplaats die meer dan 6 maanden ontgiftigingsverschijnselen hebben waargenomen. Zelf denk ik dat onze Joey ook nog wel een paar maanden bezig is. Ik hoop dat je wat hebt aan mijn ervaring.
[/quote]

Hij heeft het zo een 3.5 maand onafgebroken gegeven en er was/is totaal geen verbetering te zien volgens hem alleen maar verergering :-\ Ik weet het nu ook echt even niet meer ??? Is het nu ontgifting of allergie, moeilijk te zeggen.

Cindy
Door andres
#503659
Mijn reactie komt voort uit herkenning van de sympthomen. Natuurlijk kan het een vlooienbeet of iets dergelijks zijn maar het hoeft niet. Ik citeer Paul Barte (artikel van 8 juli 2003 over ontgiften): "Het ontgiftingsproces kan meteen beginnen of na een aantal dagen, weken of maanden, wanneer het lichaam van het dier gezond genoeg is om het aan te kunnen."
Als het mijn hond was zou ik in ieder geval niet terug gaan op brokken maar oorzaken proberen te elimineren.
Door Lizzy
#503667
Ik krijg trouwens stellig de indruk dat wel erg veel Amerikaanse staf'jes huidproblemen hebben.... Zit dit misschien een beetje in het ras?

En of het nou ontgiften is (wat ik gewoon niet geloof, zo heftig, maar goed, ik kan er naast zitten - deze hond ontgift dan al ruim drie maanden overigens! Ik geloof daar dus niet in..... Het kan na een paar maanden beginnen maar dat is hier niet aan de orde: dit begon vrijwel direct en werd na al die maanden alleen maar erger. Niet om dingen te willen bagataliseren hoor Andres, maar jij bent in december vers beginnen te voeren en in januari werden de problemen met de jeuk al minder. Deze hond eet nu 3,5 maand vers en de problemen zijn dus na 3,5 maand hevig geescaleerd) of een allergie: de mensen willen geen versvlees meer geven en zijn met een zak brokken thuis gekomen.....

Om ze over te halen toch niet terug te gaan naar de brokken, denk ik dat je met meer moet komen als "blijf maar fijn dit voer voeren". Ik denk dat het helemaal geen kwaad kan om een voer te geven met een vleesbron die de hond nog nooit eerder heeft gegeten. En waar geen olieen zoals lijnzaadolie in zit. Misschien kunnen ze daarbij probiotica gaan geven. En eventueel zelfs de hulp inroepen van een holistisch dierenarts als Tannetje! Verder zou ik absoluut geen omega product geven waar een andere omega 6 vetzuur bron in zit als BORAGE olie (dat is dan nog een actieve omega 6 vetzuur die een gunstige uitwerking op de huid heeft). Als de capsules van de dierenarts "plantaardige olie" bevatten: laat ze het dan alsjeblieft aan de kant gooien.... Omega 6 vetzuren in een niet-actieve vorm verergeren de ontstekingsreactie alleen maar erger. Ik zou (als ik hen was) even niks geven. Eerst op het eliminatie dieet. Als dat een week of 9 goed gaat, dan zouden ze extra visolie kunnen gaan toevoegen. Maar niet eerder als dat, want ze moeten eerst achterhalen of de eend&rijst z'n uitwerking heeft.
Door Cindy de Wolf
#503692
Ja dat was mijn idee ook, niet om het ontgiften onderuit te willen halen, maar dit kan bijna geen ontgifting meer zijn. Lizzy bedankt, ik ga alle antwoorden aan hem laten lezen en dan hoop ik dat hij toch nog vers wil proberen!

Cindy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door