Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Alice
#502801
Wij hebben sinds 5 dagen onze labradorpup Nora en op advies van de fokker voeren we haar 3 brokmaaltijden om 8.00,12.00 en 20.00 uur.Tussendoor om 17.00 uur een vers vleesschijf van Prins.Nu hoorde ik dat er 8 tot 12 uur tussen een brokmaaltijd en een vleesmaaltijd zou moeten zitten.
Wie weet hier wat meer over?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#502807
Het beste wat je voor je pup kunt doen is hem helemaal over zetten op vers, ben je gelijk van het uren ertussen probleem af.
Door Peet
#502852
[quote="Alice"]
Wij hebben sinds 5 dagen onze labradorpup Nora en op advies van de fokker voeren we haar 3 brokmaaltijden om 8.00,12.00 en 20.00 uur.Tussendoor om 17.00 uur een vers vleesschijf van Prins.Nu hoorde ik dat er 8 tot 12 uur tussen een brokmaaltijd en een vleesmaaltijd zou moeten zitten.
Wie weet hier wat meer over?
[/quote]

Die 8 uur hoef je niet zo nauw te nemen hoor, zeker als je hondje het er goed op doet. En bij een pup kan het al helemaal niet, aangezien die vaker eten.

Dus als je puppie het goed doet op wat je nu geeft, kan je dat gewoon blijven doen.
Maar ik ben het wel met de anderen eens: waarom niet volledig op vers over zetten?

De basis voor een gezonde darmflora wordt nl nu al gelegd, tussen nu en zo'n 12 weken. Dus hoe eerder je volledig vers voert, des te beter je hond daarvan kan profiteren. Een gezonde darmflora is echt iets waar hij de rest van zijn leven van profiteert!
Door mutsie
#502864
Ik neem aan als je hier op barfplaats een kijkje komt nemen dat je geintresseerd bent in versvlees voeding?

Ik vind 1 schijf Prins tussendoor nou niet zo geweldig.
Probeer dan alles KVV te geven en ga eens experimenteren met een kippennek, heeft ie nog wat de kauwen.

Verder heb ik geen verstand van het voeren van een pup, maar struin eens rond op barfplaats.
Heel veel honden hier zijn opgegroeid met compleet Barf. Als dat je nog een beetje teveel is begin je toch gewoon met versvlees. In de bilbiotheek staat heel veel. Schrijf het voor jezelf eens op en als je er niet uitkomt stel je hier je vragen.

Karin
Door Alice
#502866
Ik heb op deze site al veel info gevonden maar geef je de pup behalve die vleesschijven helemaal niks anders?
Zit daar dus echt alles in wat ze nodig hebben? ;)
Dit is namelijk onze eerste hond en we zijn dus nog leken op dit gebied!
Nora doet het momenteel trouwens wel goed op de combi brok/vlees.ze heeft prima ontlasting en zit goed in d'r vel.
Door Peet
#502871
Zolang je een Komplete Versvlees maaltijd (=KVV) gebruikt, zit daar alles in wat je pup nodig heeft. Dus even opletten welke kvv je gebruikt: is het een komplete versie, of een enkelvoudige?

Verder kan je natuurlijk wel lekker afwisselen, met bijv een penslapje, een kippenekje, eitjes, stukje vis, etc etc.

Maar als je kvv "Kompleet" heet, dan hoef je er niets bij te doen.
Laatst gewijzigd door Peet op wo 01 mar 2006, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mutsie
#502874
[quote="Alice"]
Nora doet het momenteel trouwens wel goed op de combi brok/vlees.ze heeft prima ontlasting en zit goed in d'r vel.
[/quote]
Mijn eerste hond at alleen diner. Is 16,5 geworden.
Maar wel de laatste jaren met een zeer slechte adem/tandsteen/gedragsverandering/gewrichtsproblemen en wilde slecht eten.
Nou weet ik niet of dit aan de brok lag, ik ben een leek maar ik ben wel ''ervaringsdeskundige''.
Ik weet ook niet of mijn honden oud worden op versvlees. Maar ik weet wel dat ze zeer energiek zijn er goed uitzien(ik hoef niet naar de DA om hun tanden te laten reinigen). Ze vinden het heerlijk om op een stuk pens of vlees te kauwen. En als ik het kleedje tevoorschijn haal voor een rauwvlees bot is het helemaal feest.

In kvv schijnt alles te zitten wat een hond nodig heeft.
Je moet dan wel een compleet vers vlees voer hebben.
Vind je dit gewoon makkelijk, dan kan je hiernaast af en toe eens wat anders geven. Geef i.p.v. een buffelhuidbot gewoon eens een echt bot. Lamsribben.
Of een vervang een maaltijd eens voor eens penslap. Allemaal goed voor de tanden. Geef eens vis(sardientjes).

In de bibliotheek kan je een onderwerp vinden wat je naast Kvv kan geven.
Want alleen versvlees geven is wel goed voor de hond, maar z'n tanden en kaken hebben er niet veel werk aan.

Ikzelf heb ook perioden dat ik alleen kvv geef. Gewoon omdat ik dan te weinig tijd heb. Nu combineer ik het nog, maar ben wel aan het overgaan tot compleet barf. Maar je moet wel beschikken over wat vriezerruimte.
Ik heb nl. 3 honden en 1 ladenvriezer en dat schiet niet echt op.

Karin
Door Domestic_Dog
#502876
Ik ga mee met de anderen; ik zou ook helemaal overstappen op versvleesvoeding en geen brokjes meer. Overigens ben ik zelf niet zo'n voorstander van gemengd brok en versvleesvoeding. Ik heb toch zo'n gevoel dat het op den duur best veel vraagt van de maag. Maar goed ik ken veel mensen die 50/50 doen en dat gaat zonder problemen. Mijn eigen hond kan er in elk geval absoluut niet tegen, dat is onmiddelijk spuitpoep als ik brok en versvlees op dezelfde dag doe.

En daarnaast is versvlees ook gewoon veel lekkerder dan brokjes ;D
Door Domestic_Dog
#502877
[quote="mutsie"]
Mijn eerste hond at alleen diner. Is 16,5 geworden.
Maar wel de laatste jaren met een zeer slechte adem/tandsteen/gedragsverandering/gewrichtsproblemen en wilde slecht eten.
Nou weet ik niet of dit aan de brok lag, ik ben een leek maar ik ben wel ''ervaringsdeskundige''.
Ik weet ook niet of mijn honden oud worden op versvlees. Maar ik weet wel dat ze zeer energiek zijn er goed uitzien(ik hoef niet naar de DA om hun tanden te laten reinigen).


[/quote]
Dit kan natuurlijk net zoiets zijn als "mijn opa rookte en werd 90 jaar". Ik denk dat over een grote groep honden er een significant verschil is qua levensduur maar ook levenskwaliteit van vlees en brokkenhonden.

Dat van die schone tanden vond ik een van de meest prettige gevolgen van het voeren van rauw vlees. Ik kreeg een van mijn honden op 5 jarige leeftijd en die tanden waren helemaal bruin, tandvlees was paars en moest door de dierenarts schoongemaakt worden. Beestje is nu 8 en ik hoef alleen nog heel af en toe even wat gele plekjes van de tanden af te halen met mijn nagel; voor de rest blinkend wit :D :D
Door Alice
#502884
We voeren inderdaad Rodi-compleet of Prins Super compleet.Het ziet er trouwens wel heel verschillend uit.Die schijven van Rodi zijn echt rauw en die van Prins lijken me gekookt ofzo.
Door Peet
#502915
Prins is ook rauw hoor, maar sommige kvv's zijn anders van samenstelling en structuur. Zelf geef ik al jaren Carnibest (samen met wat barf-hapjes in het weekend). Ik vind Carnibest er tenminste als echt vlees uit zien, niet zo gepureerd en "kartonnerig" als Rodi.

Maar ik heb 2 grote honden. Ik kan me voorstellen dat mensen die 1 klein hondje hebben, Rodi of Duck gewoon makkelijk vinden, want dat is per 100 gr geportioneerd. Ieder zijn meug, uiteraard ;) :)
Door mutsie
#502934
[quote="Domestic_Dog"]
Dit kan natuurlijk net zoiets zijn als "mijn opa rookte en werd 90 jaar". Ik denk dat over een grote groep honden er een significant verschil is qua levensduur maar ook levenskwaliteit van vlees en brokkenhonden.

Is waar, en hoe voelde die opa zich dan? Superfit?
Ik zie het gewoon aan mijn honden. Misschien ligt het aan het ras of zo. Maar in het bos rennen/vliegen/springen. De hond van mijn broer is 2,5 altijd dezelfde brokken(''ik ben voor 60,00 klaar voor drie maanden'') de hond loopt maar een beetje te sjokken. Kan aan het soort liggen hoor, ik weet het niet.
Hij vind het ook allemaal onzin.
De hond van mijn moeder is net zo oud als Max(4 jaar) stinkt vreselijk uit z'n bek. Dus ik zeg: ''geef hem dan eens 2x per week een penslap'', goed voor z'n tanden.
Nee, want de dierenwinkel heeft gezegd dat lam/rijst brokken lichtverteerbaar zijn. Nou en mijn andere hond is er ook oud op geworden...zucht....

Oke, ik ga een beetje off-topic, maar hiermee wil ik zeggen dat een hond vage klachten krijgt als hij wat ouder wordt.

Karin[/quote]
Door Cindy de Wolf
#503157
Ik sluit me qua argumenten bij mijn voorgangers aan, waarom nog brok geven? Mijn advies is; lees hier veel en vraag ook veel en keer de bibliotheek ondersteboven en binnenstebuiten daar leer je zoveel van. Ook mijn eerste roedel is oud geworden op de brokken maar mijn huidige roedel doet het meer dan perfect op barf en kvv (4honden barfen en 1 eet voornamelijk Carnibest) en je hond ziet er zoveel beter uit. Ook bij mij; geen brokken meer.

Cindy
Door Tiesto
#503632
Je komt op heel veel sites over natuurvoeding (en meen t ook hier te hebben gelezen) tegen dat brok en kvv niet echt denderend is op 1 dag, aangezien de vertering toch anders is? Of geldt dat alleen voor een volwassen hond? Dat je dan beter een paar dagen brok en een paar dagen kvv kunt doen? Beter is natuurlijk geen brok ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door