Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Djinny
#502798
Djinny weegt 5,7 kg en krijgt nu ongeveer 125 gram Carnibest per dag, verdeeld over twee maaltijden.

Wie kan me helpen met het berekenen van de percentages?

Ik heb tot nu toe alleen nog maar kippennekken en een rauw eitje gegeven en deze week krijgt ze voor het eerst zalmkop.
Eend is hier ook wel te koop volgens mij en voor konijn moet ik nog informeren.
Ik kan hier terecht bij een slager met eigen slachterij.
Volgens mij heeft hij voornamelijk rundsvlees.
Wat kan ik bij hem het beste bestellen?

Het is dus voor een klein hondje met een klein bekkie. ;)
Door Lizzy
#502808
Jeetje, 125 gram, dat is weinig, voor zo'n klein hondje! Volwassen honden eten gemiddeld tussen de 2% en de 7% van hun eigen lichaamsgewicht. En 2% is meestal voor grote/middelgrote honden en richting de 7% is meestal voor de hele kleine hondjes. Jij voert dus 2% en ik vind dat best heel weinig. Maar goed, als hij goed is, niet de dun en niet te dik: dan zal het voldoende zijn!

Qua hoeveelheid kun je ongeveer hetzelfde aanhouden. Ik weet alleen niet of het handig is om het over 2 maaltijden te blijven verdelen, want dan worden het wel ieniemienie-hapjes hoor!

Stel, je wilt 50% vleesbotten en 15% groentemix en 15% orgaanvlees en 20% spiervlees voeren (dat is dus iets dat je eerst zelf moet bepalen, welke percentages jij wilt gaan voeren), dan komt dit neer, voor 1 week, op:

420 gram vleesbotten
130 gram gepureerde groentes
130 gram orgaanvlees
170 gram spiervlees

Dit verdeel je dus over 1 week, maar je hoeft zeer beslist niet iedere dag alles van bovenstaande te geven! Je kunt heel goed op 1 dag alleen een stuk hele kip of parelhoen of eend of konijn of lamsrib of geitenrib (wel met vlees!) geven en de dag erop wat vlees + lever en groentes. Bijvoorbeeld.

Ik heb bovenstaande met de rekenhulp uitgerekend. Die kun je zelf hier downloaden: http://www.barfclub.nl/downloads.htm

Voornamelijk rundvlees is dus niet voldoende.... Maar goed, je kunt bij hem proberen te bestellen: runderkopvlees, rundvlees (snijdsels), runderpens (kan inderdaad alleen als hij een zelfslachtende slager is en dan nog wenst niet iedere slager mee te werken), rundernieren, runderlever, runderhart, runderstrot.

Eend en konijn zijn prima. Zalm is ook prima. Kip is ook prima en makkelijk verkrijgbaar maar je moet niet alleen kip voeren. Dat is niet voldoende. Ook rund en kip is niet voldoende. Het mooiste is als je van meerdere diersoorten het bot, vlees en orgaan kan geven.
Door Djinny
#502816
Lizzy schreef: Jeetje, 125 gram, dat is weinig, voor zo'n klein hondje!
Vind je dat echt zo weinig?
Ik heb het advies van Carnibest aangehouden om ongeveer 20 tot 25 gram per kg lichaamsgewicht te geven.
Maar nu ik er over nadenk moet ik er ook even bij zeggen dat ze regelmatig tussendoortjes krijgt.
Dat zijn van die mini-kluifjes uit de dierenwinkel in zalm en pens smaak.
En ze krijgt ook eigen gemaakte zalm en vlees koekjes.
Dus in principe klopt die 125 gram per dag dan niet helemaal. :-\
Door Lizzy
#502818
djinny schreef: Vind je dat echt zo weinig?
Ik heb het advies van Carnibest aangehouden om ongeveer 20 tot 25 gram per kg lichaamsgewicht te geven.
Maar nu ik er over nadenk moet ik er ook even bij zeggen dat ze regelmatig tussendoortjes krijgt.
Dat zijn van die mini-kluifjes uit de dierenwinkel in zalm en pens smaak.
En ze krijgt ook eigen gemaakte zalm en vlees koekjes.
Dus in principe klopt die 125 gram per dag dan niet helemaal. :-\
Voor een klein hondje vind ik het erg weinig. Maar ja, als je hondje niet te dun is: dan zal het wel goed zijn hoor. Want alle regeltjes zijn leuk en aardig, maar de juiste hoeveelheid voer bepaal je zelf, met je ogen!
Door maja
#502844
ik heb ook een shih-ztu van 6,5 kilo en geef haar 170 gram per dag
en ze is precies goed niet te mager niet te dik
maar ze kan wel een kilo op als het moet altijd honger
Laatst gewijzigd door maja op wo 01 mar 2006, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jon
#502868
Ook hier een (wat groter) kleintje van 7,5 kg. Krijgt van kvv 150 gram per dag en van BARF 200 gram per dag. Daar doet ie het prima op. ;D Hij blijft ondanks de grotere hoeveelheid van BARF keurig op gewicht
Door ~Joke~
#502994
Mijn twee Border Teefjes zijn rond de 7 kg en eten 180 gr vlees/bot per dag daar komt nog groente overheen. De reu is ongeveer 9 kg en eet 240 gr per dag exclusief groente.
Door Ellen Els en Nina
#507690
Nina weegt 10 kg en krijgt 250 gr Carnibest. Maar op verschillende dagen wat meer als we BARF-en (konijn, kwartel, kip, ei, yoghurt, stukje vlees van ons voordat het de pan in gaat, lams).
Ze blijft aardig op gewicht en is ook niet te dik. Maar ze is ook erg actief dus zo nu en dan wat extra kan ze wel gebruiken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door