Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#501924
Ik wil deze zomer eindelijk weer een keer op vakantie naar Spanje.
Maar ik zit nu dus heel erg te tobben over het enten van Ziggy voor rabbiës, aangezien ze zo zwak is :-\ Ik ben al 2 jaar niet naar Spanje geweest en het is één van de weinige mogelijkheden om mijn ouders weer even te zien, dus ik wil heel graag en ik vind het het leukst om de honden mee te nemen, want ik weet ook zeker dat Ziggy het fantastisch vindt om iedere dag naar het strand te gaan. Maar ja, nu zit ik met die entingen. En ik zit dus ook te twijfelen over de weil enting. Ze zwemt heel veel en ik vind het toch een beetje eng.
Wat zouden jullie doen?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#501937
De Rabiës kom je met goed fatsoen niet onderuit en het is ook maar de vraag of je veilig die kant op kan zonder die enting.
De Weil zou ik achterwege laten, maarja, dat blijft je eigen keuze natuurlijk. Als je beide entingen laat zetten zou ik wel voor een pauze ertussen zorgen zodat de belasting wat minder is dan wanneer je ze tegelijk zet.
Door conleeuw
#502126
Als je rabies wil enten zou ik zeker wachten tot het beter gaat met Ziggy, ik zou pas enten als het beter gaat, kan jij Ziggy niet ergens in Nederland onderbrengen? of wil jij hem per se meenemen?
Door oebaya
#502175
Als je zo tobt met de hond, waarom neem je hem dan mee. Ja lekker hollen op het strand, maar er is behalve het enten daar ook nog de warmte, ziektes als Leismaniosis. Ik zocht een goed logeeradres voor hem en liet hem thuis.
gr.
Nicolette
Door Laura2004
#502218
Er is geen enkel adres waar ik Ziggy naartoe zou kunnen brengen, dus dat houdt gewoon op en haar in een pension doen dat is voor mij gewoon geen optie.
En ja, waarom wil ik haar meenemen, omdat ik mijn honden altijd mee neem naar Spanje en ik heb mijn honden niet genomen om ze thuis te laten als ik op vakantie ga. Ik weet dat het warm is, maar ja, ik heb mijn opa en oma al 2 jaar niet gezien (en mijn opa is heel erg ziek) en mijn ouders zie ik dan ook heel lang niet, dus ik wil er gewoon naartoe.
Ik kan haar niet in een pension doen, omdat ik daar gewoonweg niet genoeg geld voor heb en het lijkt me niet leuk voor haar. En dat het warm is, ja, hier in NL is het ook warm en daar kan ze tenminste een duik nemen zodra we de deur uitlopen. Ik ben vorig jaar al thuis gebleven om Ziggy, maar ja, ik heb ook ouders en andere familie die ik wil zien, als ik daar geen familie had dan zou ik er niet eens naartoe hoeven, maar ja, mijn familie (in ieder geval mijn ouders en opa en oma) zijn ook wel belangrijk in mijn leven en die wil ik toch wel graag zien 1 keer per jaar, dus om daar nu over te oordelen vind ik een beetje vervelend. Ik heb veel over voor mijn honden, maar ik heb ook nog een leven.
En mijn andere honden zijn altijd meegeweest. En er is nooit iets gebeurt. Ik begrijp dat er risico's zijn, maar ja, de hond van mijn moeder woont daar en er wonen heel veel honden, dus dat van die ziektes dat is vervelend, maar dat is nu eenmaal zo. :-\
Ik wilde alleen weten wat jullie zouden doen in mijn geval en of jullie het verantwoord vinden om haar tegen rabbiës te enten.
Tegen weil heb ik al besloten dat ik dat niet zal doen.

En wat dat logeeradres betreft. Er is niemand aan wie ik mijn hond toe vertrouw. En er is niemand in mijn omgeving die bereidt zou zijn haar haar gewone eten te geven. En ik ken zowiezo niemand die haar 3 weken in huis zou willen hebben.
Door Peet
#502225
Laura,

Ik ken je probleem (en heb misschien een oplossing voor je). Beau heeft een immunprobleem, zo gauw als ik hem zou enten, ben ik als de dood dat zijn peri anaalfistels terug komen. Zo heb ik Beau dus jaren on-geent de grens mee over genomen. Maar dat is dus wel een risico.

Wat ik nu doe: begin minstens een week vóór de enting met een kuurtje Thuja. Thuja bereidt het lichaam voor op een enting en verzacht de impact op het immunsysteem.

Elke dag 10 druppeltjes in een schone bek. Dan de enting, en het kuurtje Thuja nog een week daarna volhouden. De kans dat er dan een reactie op die enting komt is dan echt minimaal. Ik heb 't zelf ook zo gedaan.

Ik zou wel de rabies minimaal 30 dagen voor vertrek doen en de Weil een half jaar ofzo, dus die 2 entingen zo ver mogelijk uit elkaar verspreid. Ook voor de Weil-enting kan je een Thuja kuurtje doen.
Ik hoop dat dit je wat helpt.
Laatst gewijzigd door Peet op di 28 feb 2006, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#502229
Nou, dat over oordelen valt ook wel mee, toch? Nicolette heeft daar natuurlijk wel een punt. Echt ideaal is het niet, voor Ziggy. Maar goed, natuuuuurlijk heb jij ook een leven en ik snap ook heel goed waarom je wel wilt gaan! Rabies-entingen zijn niet direct om vrolijk van te worden, maar je ontkomt er gewoon simpelweg niet aan.... Ik zou vitamine C voor en na de enting geven en hopen dat ze er geen narigheid aan overhoudt...

Overigens vind ik Thuja geen oplossing. Maar ik ben daar dan ook zeer eigenwijs in... (sorry Peet :-[). Thuja werkt (in mijn ogen) niet in het voorkomen/verminderen van de bijwerkingen, tenzij Thuja het middel is dat past bij de klachten die Ziggy eventueel van de enting krijgt. Ik heb het vorig jaar (helaas) ook zelf vast kunnen stellen bij Pinkel. Ik heb het vorig jaar ook met de beyondvax over Thuja gehad en Christie gaf me daar een superduidelijke uitleg over en nou zoek ik me te barsten naar deze email van haar.... Dit is in ieder geval haar site en ik zoek ff verder: http://www.caberfeidh.com/HHC.htm
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 28 feb 2006, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#502233
Geeft toch niks?

Thuja slaat aan bij het type hond, óf bij het type aandoening, althans, zo zie ik het. Bij Beau werkt het godzijdank wel, dus het is te proberen...zo bedoel ik het...
Door Laura2004
#502236
Lizzy schreef: Nou, dat over oordelen valt ook wel mee, toch? Nicolette heeft daar natuurlijk wel een punt. Echt ideaal is het niet, voor Ziggy. Maar goed, natuuuuurlijk heb jij ook een leven en ik snap ook heel goed waarom je wel wilt gaan! Rabies-entingen zijn niet direct om vrolijk van te worden, maar je ontkomt er gewoon simpelweg niet aan.... Ik zou vitamine C voor en na de enting geven en hopen dat ze er geen narigheid aan overhoudt...
Ze heeft misschien wel een punt en ik vind het ook niet ideaal, maar er is geen andere optie, als mijn ouders niet in Spanje zouden wonen dan zou ik gewoon een weekje naar Drente ofzo gaan, maar ja, dat is nu eenmaal niet zo. En wat betreft die ziektes ja, dat is heel vervelend, maar er wonen daar heel veel honden (oa die van mijn moeder) en er worden ook honden heel oud. Misschien reageer ik een beetje overdreven dat kan. Ik bedoel meer aan te geven dat ik als het niet hoefde (tuurlijk ik vind het wel leuk daar) dat ik het niet zou doen. En mijn ouders kunnen niet hierheen komen, omdat mijn opa en oma niet alleen kunnen zijn (die moeten gewassen worden etc.).
Lizzy schreef: Overigens vind ik Thuja geen oplossing. Maar ik ben daar dan ook zeer eigenwijs in... (sorry Peet :-[). Thuja werkt (in mijn ogen) niet in het voorkomen/verminderen van de bijwerkingen, tenzij Thuja het middel is dat past bij de klachten die Ziggy eventueel van de enting krijgt. Ik heb het vorig jaar (helaas) ook zelf vast kunnen stellen bij Pinkel. Ik heb het vorig jaar ook met de jstsayno2vaccs over Thuja gehad en Christie gaf me daar een superduidelijke uitleg over en nou zoek ik me te barsten naar deze email van haar.... Dit is in ieder geval haar site en ik zoek ff verder: http://www.caberfeidh.com/HHC.htm
Ik ben benieuwd. Ziggy is sinds ik haar heb (toen was ze 9 maanden) niet meer geënt, dus ik heb ook geen idee hoe ze erop gaat reageren. Tegen weil ga ik haar denk ik niet enten, want ik vind het gewoon teveel voor haar 2 entingen en dan komt daarbij dat ze ook nog zo'n rot scalibor om moet en iets tegen hartworm moet krijgen. Ik moet in ieder geval de uitslag van de TLI test afwachten, want als het echt heel erg onverantwoord is dan heb ik natuurlijk gewoon pech :-\
Door Lizzy
#502241
Ja, honden die daar geboren zijn, die worden vaak heel oud maar die hebben ook een veeeeeel betere afweer tegen deze ziektes als onze honden....

Maar je hoeft jezelf natuurlijk niet te verantwoorden hier!! Ik denk dat jij ook de enige bent die het totaalplaatje kan overzien (wij niet): je wilt terecht naar je familie en Ziggy kan je gewoon nergens plaatsen. En naar een pension is ook geen optie. Dat zijn dingen die wij niet 1, 2, 3 bij elkaar op hebben geteld en dus is het voor ons makkelijk om te zeggen "neem je haar niet mee. Het is gewoon niet ideaal, om met een hond met een zwakke gezondheid op vakantie te gaan naar een land als Spanje".

Weil zou ik zeker niet geven. Het is toch zout water, waar ze kan zwemmen? Zout water zit geen Weil.
Door Laura2004
#502244
Lizzy schreef: Ja, honden die daar geboren zijn, die worden vaak heel oud maar die hebben ook een veeeeeel betere afweer tegen deze ziektes als onze honden....

Maar je hoeft jezelf natuurlijk niet te verantwoorden hier!! Ik denk dat jij ook de enige bent die het totaalplaatje kan overzien (wij niet): je wilt terecht naar je familie en Ziggy kan je gewoon nergens plaatsen. En naar een pension is ook geen optie. Dat zijn dingen die wij niet 1, 2, 3 bij elkaar op hebben geteld en dus is het voor ons makkelijk om te zeggen "neem je haar niet mee. Het is gewoon niet ideaal, om met een hond met een zwakke gezondheid op vakantie te gaan naar een land als Spanje".

Weil zou ik zeker niet geven. Het is toch zout water, waar ze kan zwemmen? Zout water zit geen Weil.
Weil wilde ik haar eigenlijk meer geven, omdat ze hier in NL graag zwemt en ze springt als het een beetje warm is nogal graag in slootjes. Maar ik denk dat ik het risicom gewoon moet nemen en haar daar in ieder geval niet tegen zal enten.
En ja, dat ik Ziggy mee neem dat is zeker niet ideaal en ik vind het ook best een beetje egoïstisch van mezelf en daarom reageerde ik misschien zo fel, omdat ik eigenlijk wel vind dat het waar is. :-[
Door Lizzy
#502250
Laura2004 schreef: Weil wilde ik haar eigenlijk meer geven, omdat ze hier in NL graag zwemt en ze springt als het een beetje warm is nogal graag in slootjes. Maar ik denk dat ik het risicom gewoon moet nemen en haar daar in ieder geval niet tegen zal enten.
En ja, dat ik Ziggy mee neem dat is zeker niet ideaal en ik vind het ook best een beetje egoïstisch van mezelf en daarom reageerde ik misschien zo fel, omdat ik eigenlijk wel vind dat het waar is. :-[
Als Ziggy mijn hond was: dan ente ik niet tegen Weil (ohhh, dat is zo'n gemene POKKE enting!) maar bestudeerde ik heeeeel goed de symptomen van de ziekte van Weil, zodat je er op tijd bij kunt zijn als er zich problemen voor doen. Maar goed, dit is erg persoonlijk. Als jij niet ent en Ziggy sterft aan de ziekte van Weil en jij kunt absoluuuut niet leven met het idee 'dat het je eigen schuld is' (wat ik overigens NIET vind want je neemt een beslissing om het beste voor je hond te doen en op grond van een risico-analyse): dan moet je wel enten.

Enne: ik vind het verre van egoistisch hoor, om je familie weer een keertje te willen zien :-*!
Door Laura2004
#502252
Lizzy schreef: Als Ziggy mijn hond was: dan ente ik niet tegen Weil (ohhh, dat is zo'n gemene POKKE enting!) maar bestudeerde ik heeeeel goed de symptomen van de ziekte van Weil, zodat je er op tijd bij kunt zijn als er zich problemen voor doen. Maar goed, dit is erg persoonlijk. Als jij niet ent en Ziggy sterft aan de ziekte van Weil en jij kunt absoluuuut niet leven met het idee 'dat het je eigen schuld is' (wat ik overigens NIET vind want je neemt een beslissing om het beste voor je hond te doen en op grond van een risico-analyse): dan moet je wel enten.
Weet jij misschien een goede site oid waar ik de symptomen kan vinden en het liefst in het NL. En ja, het lijkt me verschrikkelijk als Ziggy sterft aan de ziekte van Weil, maar de garantie is er ook niet dat als ze wel geënt was dat ze het dan wel had overleeft, tenminste dat is wat ik heb begrepen, dus het lijkt me verschrikkelijk, maar ik denk dat het toch de beste beslissing is.
Lizzy schreef: Enne: ik vind het verre van egoistisch hoor, om je familie weer een keertje te willen zien :-*!
Dat is ook niet egoïstisch, maar het meenemen van Ziggy misschien wel. :-[ Als ik een logeeradres zou hebben dan zou ik haar daar laten, maar dat is niet zo, dus dat is gewoon geen optie en in een pension zou ze gek worden, denk ik en ik zou dat gewoon niet kunnen.
Door Lizzy
#502282
Atjo heeft er een stuk over geschreven:

http://www.whgdierenartsen.nl/html/frameset.html

(stukje ervan: Nadat de ziekteverwekker het lichaam via huid en/of slijmvliezen is binnengedrongen vindt een snelle verspreiding plaats door het gehele lichaam via het bloed. Dit proces vergt ongeveer 7-10 dagen. De bacterie tast vervolgens diverse orgaansystemen aan. Vooral lever en nieren en bloedvaten raken beschadigd door de infectie. Symptomen die kunnen optreden variëren van anorexie, koorts, algehele malaise, braken en diarree (mogelijk met bloed) tot bloedingen, ademhalingsproblemen, bewegingsproblemen, nierfalen en geelzucht. Welke symptomen meer op de voorgrond treden hangt onder andere af van het serotype van de leptospirose-bacterie waarmee de besmetting heeft plaatsgevonden. Niet altijd wordt een besmette hond echter duidelijk ziek. Er kan ook een chronisch verloop plaatsvinden, waarbij chronisch nierfalen, voortplantingsproblemen en oogproblemen gezien kunnen worden. Bij jonge en niet gevaccineerde honden zal eerder het acute verloop gezien worden, bij oudere en goed gevaccineerde honden zal eerder de chronische ziekte voorkomen).

Deze site is wel voor mensen, maar toch interessant: http://www.infectieziekten.info/index.p ... agid%3D248

Is het onmogelijk om Ziggy ergens te laten logeren of heb je geen adres?
Door Laura2004
#502307
Lizzy schreef: Atjo heeft er een stuk over geschreven:

http://www.whgdierenartsen.nl/html/frameset.html

(stukje ervan: Nadat de ziekteverwekker het lichaam via huid en/of slijmvliezen is binnengedrongen vindt een snelle verspreiding plaats door het gehele lichaam via het bloed. Dit proces vergt ongeveer 7-10 dagen. De bacterie tast vervolgens diverse orgaansystemen aan. Vooral lever en nieren en bloedvaten raken beschadigd door de infectie. Symptomen die kunnen optreden variëren van anorexie, koorts, algehele malaise, braken en diarree (mogelijk met bloed) tot bloedingen, ademhalingsproblemen, bewegingsproblemen, nierfalen en geelzucht. Welke symptomen meer op de voorgrond treden hangt onder andere af van het serotype van de leptospirose-bacterie waarmee de besmetting heeft plaatsgevonden. Niet altijd wordt een besmette hond echter duidelijk ziek. Er kan ook een chronisch verloop plaatsvinden, waarbij chronisch nierfalen, voortplantingsproblemen en oogproblemen gezien kunnen worden. Bij jonge en niet gevaccineerde honden zal eerder het acute verloop gezien worden, bij oudere en goed gevaccineerde honden zal eerder de chronische ziekte voorkomen).

Deze site is wel voor mensen, maar toch interessant: http://www.infectieziekten.info/index.p ... agid%3D248

Is het onmogelijk om Ziggy ergens te laten logeren of heb je geen adres?
Dat is wel een duidelijk stukje, dan weet ik in ieder geval waar ik op moet letten.

En wat betreft het logeren. Wij hebben niet zoveel echt goede vrienden en de mensen met wie ik omga die vertrouw ik mijn hond niet toe. Familie heb ik geen contact mee. Mijn opa en oma hebben zelf een hond die ze niet kunnen handelen, dus die kunnen die van mij er echt niet bij hebben, dus eigenlijk houd dat een beetje op. Ziggy is ook nog helemaal niet opgevoed. Ze heeft haar GH (en ze is bezig met haar EG) wel, maar er is heel erg moeilijk contact met haar te krijgen. Het is voor mij zelfs moeilijk laat staan voor een vreemde. Ik ben nu sinds kort bezig met het afleren van het trekken aan de riem, want ze trekt echt keihard aan de riem, dus daar moet je ook consequent in zijn en hoeveel mensen hebben daar zin in om zo intensief te trainen met haar en zo consequent te zijn. Je loopt ook nog het risico dat ze heel de boel bij anderen onderschijt(dat is hier vandaag ook weer gebeurd), dat is helemaal niet de bedoeling. En stel dat ze ziek wordt, dat lijkt me verschrikkelijk, dat lijkt me echt niet leuk. Dus nee, ik weet niemand bij wie ik haar zou laten. En om heel eerlijk te zijn vind ik het eigenlijk geen prettig idee om geen van mijn honden ergens te laten, dat heb ik nog nooit gedaan :-\
Stel dat er iets gebeurt als ze ergens is (een knokpartij oid), het is toch een stafford, ik vind het gewoon geen prettig idee. En dan idd ook nog dat Ziggy het echt nodig heeft om min 2 uur per dag te wandelen en te spelen, omdat ze anders alles sloopt ::)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door