Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Ster
#499590
Ik heb eindelijk voor het eerst vlees besteld. Boef kreeg tot nu toe vrnl. hele kip en ik had wel kipkarkas en nekken gekocht, maar dus vooral veel kip, teveel naar mijn zin. De afwisseling doe ik met kvv, maar ik probeer daar dus vanaf te stappen. Nou heb voor twee weken besteld, om eens te proberen, en wil hem dit gaan voeren, in totaal over de twee weken:

2 kilo lamsbeen
2 kilo runderstrot
2 kilo runderspiervlees (afsnijdsel)
2,4 kilo hele kip
500 gram lamspens
500 gram runderhart
500 gram rundernier
250 gram runderpens
250 gram lamshart
4 blikjes vis (tonijn, sardientjes, zalm)
5 rauwe eieren

Ik maak (nog) geen groentemix. Hij krijgt regelmatig van ons stukjes groente en fruit. Ook heel soms wat joghurt met honing. Verder af en toe een bullepees, rundvleesstaafje, pensstaafje, kalfsstrot.
Uitgaande van dit menu wil ik hem per dag sowieso bot en vlees voeren en dan daarbij de ene dag met orgaan, de andere dag met vis of ei. Helaas eet hij verse vis niet/slecht. Ik heb geprobeerd hem anderhalve dag geen eten te geven en toen nog liet hij het nog liggen. Ik wil daar geen halszaak van maken (mede omdat ik het zelf een heeeeeeel gedoe vind), dus vandaar de blikjes, die eet hij wel. Lever vindt hij vies, dus dat gaat naar de katten. De katten eten verder gewoon met hem mee.
Zou dit compleet genoeg zijn voor langere tijd?
Door 202spots
#499766
Ziet er allemaal mooi uit hoor!
Probeer anders of ie wel gekookte lever lust?
En blikjes vis is beter dan helemaal geen vis. ;)
Door Ster
#499842
[quote="202Spots"]
Ziet er allemaal mooi uit hoor!
Probeer anders of ie wel gekookte lever lust?
En blikjes vis is beter dan helemaal geen vis. ;)
[/quote]
Goed idee, gekookte lever! Ga ik eens proberen. En wie weet laad ik me ooit nog wel eens opnieuw op voor de verse vis. Af en toe iets van konijn, of ander gevolgente tussendoor zou ik graag willen, maar dat heb ik nog niet gevonden (betaalbaar). Bedankt!
Door Lizzy
#499903
Even met de vis niet meegerekend (zijn vrij kleine hoeveelheden) kom ik op :

43,3% vleesbot
38,4% vlees
19,2% orgaanvlees

Ik vind het percentage orgaanvlees wel hoog, zeker omdat de hoeveelheid pens daarvan weer vrij laag is. En als je ook nog kvv voert, dan zou ik zeker met 10% zakken.
Door Ster
#500010
Ik kan het zo aanpassen:

2 kg lamsbeen
2 kg runderstrot
2.5 kg runderspiervlees
2.4 kg hele kip
500 gr lamspens
250 gr runderhart
250 gr rundernier
500 gr runderpens
en de rest hetzelfde.

Ik voer dan geen kvv meer. Hij krijgt zo'n 800 gram per dag (met alles erbij). Ik hoop dat hij dan niet meer afvalt wat hij tot nu toe wel doet met minder dan 900 gram (Boef=20kg), maar daar zat dus altijd zo'n 50% kvv bij.
Als het goed is kom ik nu op
81% vlees/bot
14% orgaan, waarvan 2/3 pens
5% restjes
Waarom meer pens? Omdat daarvan meer in een dier zit tov andere organen?
Door Ster
#501845
Weet iemand trouwens of het klopt dat, wanneer je lever voert, dit beter van dezelfde diersoort kan zijn als de rest van de maaltijd, dan dat je lever met verschillende soorten vlees mixt ivm verteringsproblemen? Dat las ik ergens.
Door Lizzy
#502051
[quote="Boefke"]
Ik kan het zo aanpassen:

2 kg lamsbeen
2 kg runderstrot
2.5 kg runderspiervlees
2.4 kg hele kip
500 gr lamspens
250 gr runderhart
250 gr rundernier
500 gr runderpens
en de rest hetzelfde.

Ik voer dan geen kvv meer. Hij krijgt zo'n 800 gram per dag (met alles erbij). Ik hoop dat hij dan niet meer afvalt wat hij tot nu toe wel doet met minder dan 900 gram (Boef=20kg), maar daar zat dus altijd zo'n 50% kvv bij.
Als het goed is kom ik nu op
81% vlees/bot
14% orgaan, waarvan 2/3 pens
5% restjes
Waarom meer pens? Omdat daarvan meer in een dier zit tov andere organen?
[/quote]

Wat bedoel je met 81% vlees/bot? Heb je enig idee hoeveel bot (kaal) je dan voert? Want ik vind 81% vleesbot wel erg veel....

Als je geen versvlees meer voert, dan zou ik toch ook gaan kijken (als ik jou was) naar andere vleesbotsoorten want ik vind dit een beetje te weinig afwisseling (rund, kip, lam).

De hoeveelheid pens ging me om je percentage van 19% waarvan een niet te groot deel uit pens bestond. Op zich is daar niks mis mee, maar dan is 19% orgaan helemaal te hoog. Vind ik. Te meer daar je nog kvv voerde, waar ook veel orgaanvlees in zit.

Dat verhaal van die lever: ik heb dit nog nooit eerder gehoord en volgens mij is het niet waar. Ik zie ook totaal de logica er niet achter....
Door Ster
#502184
De 81% vlees bot = ongeveer de helft (iets minder) vlees en de rest vleesbot. Misschien toch nog meer vlees. En dus meer afwisseling.

Ok, bedankt Lizzy! Ik ga er even opnieuw voor zitten.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door