Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hondenliefhebster
#50058
Hoi hoi,
ik heb daarstraks bij een Islamitische slager een kilo 'spare-ribs' gekocht, waarschijnlijk van een lam (de man die mij hielp sprak vrijwel geen Nederlands en knikte alleen maar voortdurend, dus veel wijzer werd ik niet van hem :-\ ). Zat veel vlees aan, ook flinke stukken taai vet, en - uiteraard - wat bot.
Thuisgekomen mochten de heren ieder een exemplaar hebben. Jaymz, de jongste, die zelfs nog moeite heeft met een stukje appel, slikte het hele ding echter zo door. Frankie heb ik nog wat 'geholpen', maar na mij een keer flink op mijn nagel gebeten te hebben, werkte ook hij de lekkernij in bliksemtempo naar binnen.
Ik maak me nu toch een tikje ongerust, vooral over Jaymz. :( :( :( Kan het geen kwaad dat hij absoluut niet gekauwd heeft? (Ik had deze manier van kanen dus bij hem beslist niet verwacht!)
Groetjes van mij en poten van de twee harige lekkerbekken.
Door Lizzy
#50064
hondenliefhebster schreef: Hoi hoi,
ik heb daarstraks bij een Islamitische slager een kilo 'spare-ribs' gekocht, waarschijnlijk van een lam (de man die mij hielp sprak vrijwel geen Nederlands en knikte alleen maar voortdurend, dus veel wijzer werd ik niet van hem :-\ ). Zat veel vlees aan, ook flinke stukken taai vet, en - uiteraard - wat bot.
Thuisgekomen mochten de heren ieder een exemplaar hebben. Jaymz, de jongste, die zelfs nog moeite heeft met een stukje appel, slikte het hele ding echter zo door. Frankie heb ik nog wat 'geholpen', maar na mij een keer flink op mijn nagel gebeten te hebben, werkte ook hij de lekkernij in bliksemtempo naar binnen.
Ik maak me nu toch een tikje ongerust, vooral over Jaymz. :( :( :( Kan het geen kwaad dat hij absoluut niet gekauwd heeft? (Ik had deze manier van kanen dus bij hem beslist niet verwacht!)
Groetjes van mij en poten van de twee harige lekkerbekken.
Zijn jouw honden het eten van botten niet gewend?

Zo niet, dan had je beter met andere botten kunnen beginnen... (kippennekken bijvoorbeeld).

Zo wel, ehhh, het helemaal heel inslikken van bot is natuurlijk echt niet de bedoeling... Aangezien je nu toch niets kunt doen, moet je afwachten hoe dit afloopt. Geef je hond nu maar geen water en geef hem wel een bak vlees of pens zodat die maag wat meer heeft dan alleen het bot. En geef nu even niks van koolhydraat. Want, koolhydraat gooit de pH waarde van het maagzuur omhoog en dat moet je nu NIET hebben.

Ik denk overigens wel dat het goed is om heel kritisch te blijven met de botten die je krijgt. Desnoods haalt meneer de Islamitische slager maar even een Nederlandssprekende collega erbij!
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 06 feb 2004, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hondenliefhebster
#50138
De honden krijgen regelmatig een knauwbot van het soort dat je niet snel naar binnen kan werken, al zou je het als hond willen. De kleinere botten wil ik ze wel leren eten, maar ze stellen me telkens voor verrassingen: de ene keer eet de grootste gulzigaard van de twee er niets van, de andere keer manifesteert de jongste zich juist als Holle Bolle Gijs.
En voor kippennekjes ben ik al zes adressen afgegaan, waar ik nul op het request kreeg. Mijn laatste hoop (voorlopig) is een goede islamiet in Rotterdam West. De winkel waar ik vandaag was, bevond zich toevallig vlak bij mijn huidige werkadres. 't Vlees was goedkoop en zag er goed uit, maar de service viel tegen. De man had zeker overuren gemaakt bij het offerfeest.
Overigens heb ik dus daarstraks die spareribs 'ontbeend', en er bleken heel wat stukken bij zonder bot, maar met alleen een harde vettige rand. Laten we hopen dat jongste zo'n stukje naar binnen heeft gewerkt. Dat botje van Frank was sowieso niet echt groot.
Maar ik ben inmiddels wel lichtelijk gefrustreerd en heb het helemaal gehad met vlees-met-botten. :-[
Ze hebben daarstraks gegeten in plaats van vanavond. Wanneer mogen ze nu weer drinken?
Door Lizzy
#50145
hondenliefhebster schreef: De honden krijgen regelmatig een knauwbot van het soort dat je niet snel naar binnen kan werken, al zou je het als hond willen. De kleinere botten wil ik ze wel leren eten, maar ze stellen me telkens voor verrassingen: de ene keer eet de grootste gulzigaard van de twee er niets van, de andere keer manifesteert de jongste zich juist als Holle Bolle Gijs.
En voor kippennekjes ben ik al zes adressen afgegaan, waar ik nul op het request kreeg. Mijn laatste hoop (voorlopig) is een goede islamiet in Rotterdam West. De winkel waar ik vandaag was, bevond zich toevallig vlak bij mijn huidige werkadres. 't Vlees was goedkoop en zag er goed uit, maar de service viel tegen. De man had zeker overuren gemaakt bij het offerfeest.
Overigens heb ik dus daarstraks die spareribs 'ontbeend', en er bleken heel wat stukken bij zonder bot, maar met alleen een harde vettige rand. Laten we hopen dat jongste zo'n stukje naar binnen heeft gewerkt. Dat botje van Frank was sowieso niet echt groot.
Maar ik ben inmiddels wel lichtelijk gefrustreerd en heb het helemaal gehad met vlees-met-botten. :-[
Ze hebben daarstraks gegeten in plaats van vanavond. Wanneer mogen ze nu weer drinken?
Mmmm, ik hoor het al... jouw lieve hond heeft je gewoon een "rotgeintje" geflikt ;D! Nou, met een beetje mazzel was het inderdaad alleen een stuk vet. Of vet met pees. In dat geval zal het zeker geen problemen op gaan leveren! Je weet nu in ieder geval dat je jouw gulzigaard beter grotere botten kunt geven.... Maar goed, jouw hond is dus wel gewend aan bot. Waarschijnlijk ligt hij het bot dan nu ook gewoon rustig te verteren (als het al bot is).

Nou, je mag nu wel weer water geven hoor. Maar na het eten van bot is het altijd goed om daar een uurtje mee te wachten. In jou geval had ik er 2 uur mee gewacht en da's nu ook ruim voorbij. Met een beetje mazzel heeft het maagzuur in zijn maag het botje (als het een botje was) helemaal verteerd en dan is er echt niks aan de hand.

Woon je in de buurt van Rotterdam? Bij de Islamitische slagers moet het echt makkelijk zijn om aan kippennekken te komen! En lamsribben. En geitenribben. En lamsnekken. Maar bouw het rustig op en laat je niet gek maken! Stel je trouwens helemaal zelf samen?

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 06 feb 2004, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hondenliefhebster
#50185
Pffff, dank je, Lizzy. En nee hoor, ik barf niet echt. Frankie en Jaymz staan nu dank zij de barfplaats volledig op kant-en-klaar vers en floreren daarop, naar mijn idee. Maar af en toe vind ik het leuk om tussendoor iets 'echt vers' uit te proberen. Omdat ik nog weinig vriesruimte heb, koop ik dan iets uit de winkel. En de konijnenborststukjes van laatst vielen niet echt in goede aarde bij de heren, dus probeerde ik nu dit eens. Vonden ze overigens wel helemaal mmmm! Als ik binnenkort een keer tijd heb, ga ik eens verder zoeken in een ander deel van Rotterdam. Islamieten genoeg, inderdaad!
Door Lizzy
#50192
hondenliefhebster schreef: Pffff, dank je, Lizzy. En nee hoor, ik barf niet echt. Frankie en Jaymz staan nu dank zij de barfplaats volledig op kant-en-klaar vers en floreren daarop, naar mijn idee. Maar af en toe vind ik het leuk om tussendoor iets 'echt vers' uit te proberen. Omdat ik nog weinig vriesruimte heb, koop ik dan iets uit de winkel. En de konijnenborststukjes van laatst vielen niet echt in goede aarde bij de heren, dus probeerde ik nu dit eens. Vonden ze overigens wel helemaal mmmm! Als ik binnenkort een keer tijd heb, ga ik eens verder zoeken in een ander deel van Rotterdam. Islamieten genoeg, inderdaad!
Ohhh, nou gelukkig krijgen jouw honden dus al vers! Perfect! Nou, dan worden botten ineens veel minder belangrijk. Als je aan goede recreatiebotten kunt komen (desnoods bij Bibi Hoogvliet of verkooppunt?), dan heb je al genoeg. Want je kunt best een paar dagen samenstellen met kippennekken of hele rauwe vissen en/of spiervlees! M.a.w., doe rustig aan met het vinden van geschikte botten!

Nou joh, ik ben benieuwd hoe het afloopt met jouw "vreetschuurtje" ;D. Houd je ons op de hoogte?
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 06 feb 2004, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sombra
#51832
Hoi,
Ik ben nog niet zo lang aan het "Barfen", maar ik haal de kippennekken, -ruggen en -vleugels altijd bij de poelier op de markt: (Rotterdam op dinsdag en zaterdag, Hoogvliet: donderdag). :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door