Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door puck
#487589
Sinds 2 maanden wonen er 2 katers bij mij. In maart vorig jaar zijn ze gecastreerd en sinds ze bij mij wonen krijgen ze carnibest. Ze doen het hier goed op. Hun vacht voelt zacht en glanst. :D
Nu gedraagt Tom zich sinds maandag een beetje vreemd. Hij zit continue aan zijn plassertje te likken en hij zit vaak op de kattenbak. Ook lagen er gisteren plasjes op de vloer. Die zouden van mijn pup kunnen zijn, maar die plast altijd op een krant of buiten. Vanmorgen kwam Tom niet eens van zijn bak om te eten, terwijl hij hier gek op is. ??? Ik ben bij hem gaan zitten met zijn voerbakje en heeft hij het wel opgegeten.
Nu heb ik de dierenarts gebeld en zijn assistente zegt dat het 2 dingen kunnen zijn. Of hij heeft blaasontsteking of blaasgruis. Hiervoor wil ze dat ik een plasje van de kat kom brengen om dit te onderzoeken . Blaasgruis vind ik erg onwaarschijnlijk. Hij is pas anderhalf!! Zij zegt dat katten juist van versvlees gruis kunnen krijgen. Dit gaat in tegen wat ik hier geleerd heb. 's Avonds krijgt hij van mij wel wat 3 of 4 brokjes als een snoepje. Ik denk dat dat dan eerder verkeerd is. Weten jullie wat ik hiermee aanmoet? O ja Tom is de laatste dagen wel veel aanhankelijker en het ruikt hier erg sterk naar kat, terwijl het kattengrit erg goed is en geen geurtjes achterlaat, normaal gesproken.

Groetjes Susan
Gebruikersavatar
Door sylvia
#487622
Wat een dombo zeg, katten krijgen juist gruis van brokken ::) Laat ze eerst maar kijken of het gruis is en dan ook wat voor gruis het is .
Door Fido
#487627
Het kan blaasgruis zijn al komt het niet zo vaak voor op zo'n jonge leeftijd.

Idd goed urine onderzoek laten doen.

Dat het van het vlees komt: ONZIN
daarin kunnen we kort maar krachtig zijn!

Sterkte met de kat (en urine opvangen)

Groeten, Edith
Door Jo
#487666
Kom ik ook gelijk met een vraag ( names mijn collega)
Die is zojuist bij de dierenarts geweest met haar gecastreerde kater van vier jaar.
Dat beestje stierf van de pijn, kon niet meer piesen en liep zelfs over te geven.
Nu bleek dat tie een hele berg blaasgruis had.
Ze hebben nu een speciaal dieet mee gekregen voor het beestje en medicijnen.
Is er iets wat zijzelf nog als extra kan doen om het beestje voor nog zo'n rit te sparen?

Zou bibi eventueel wat voor het beestje zijn?
Alle tips zijn welkom

oh en ps het beestje kreeg altijd blikvoer en brokjes
Laatst gewijzigd door Jo op wo 08 feb 2006, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#487697
Meestal is het gruis bij katten van het soort dat verdwijnt als de urine verzuurd wordt. Soms is het net andersom (zoals bv bij de dalmaat) Maar laten we ervan uitgaan dat dit gewoon gruis is. Van brok en blik wordt de urine alkalischer (dus minder zuur) dit is de perfecte omstandigheid om gruis te vormen. Rauw vlees werkt verzurend en dus beter. Vaak is het voeren van een rauw vlees (en bot) dieet voldoende om van het gruis af te komen maar bij sommige katten is zelfs dit niet genoeg en moet je nog extra verzuren met bijvoorbeeld cranberrie of vit.c
Door ekoj
#488404
edith schreef als reaktie dat blaasgruis niet vaak voorkomt op zo'n jonge leeftijd, maar dit is niet correct,
de katten die blaasgruis hebben, zijn meestal tussen de 2 en de 3 jaar oud.
heb dit helaas zelf ook meegemaakt met 2 van mijn katers.
waarvan er zelfs 1 resulteerde in een penisamputatie.

succces met de patient!
joke
Gebruikersavatar
Door sylvia
#488549
ekoj schreef: edith schreef als reaktie dat blaasgruis niet vaak voorkomt op zo'n jonge leeftijd, maar dit is niet correct,
de katten die blaasgruis hebben, zijn meestal tussen de 2 en de 3 jaar oud.
heb dit helaas zelf ook meegemaakt met 2 van mijn katers.
waarvan er zelfs 1 resulteerde in een penisamputatie.

succces met de patient!
joke
Katten die brokken eten kunnen al vanaf jaar 1 met gruis problemen te kampen hebben .
Door puck
#495432
Mijn zus is met Tom naar de dierenarts geweest en het blijkt inderdaad gruis te zijn. Nu geef ik hem al ruim een week alleen maar vlees met appelazijn. Volgens carnibest moet het dan overgaan. Zijn er nog meer tips en is er een dierenarts op dit forum met wie ik kan praten? Ze willen Tom nl. op een speciaal dieet zetten. Brokken natuurlijk en daar hebben wij niet zo'n zin in. 3 dieren krijgen vlees en hij brokken. Gaat vast niet goed.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#495596
puck schreef: Mijn zus is met Tom naar de dierenarts geweest en het blijkt inderdaad gruis te zijn. Nu geef ik hem al ruim een week alleen maar vlees met appelazijn. Volgens carnibest moet het dan overgaan. Zijn er nog meer tips en is er een dierenarts op dit forum met wie ik kan praten? Ze willen Tom nl. op een speciaal dieet zetten. Brokken natuurlijk en daar hebben wij niet zo'n zin in. 3 dieren krijgen vlees en hij brokken. Gaat vast niet goed.
Binnen een week kun je geen wonderen verwachten. je kunt ook nog cranberrie poeder geven, en brokken zijn wel het slechtste wat je kunt geven.
Door puck
#498419
sylvia schreef: Binnen een week kun je geen wonderen verwachten.
Snap ik. Is ook logisch. Ik heb alleen het idee dat het nu weer erger aan het worden is en de andere kat en de twee honden zijn hem nu echt aan het treiteren. Is natuurlijk gedrag, maar zo zielig. Ze laten hem niet met rust. Ik kan hem ook niet apart zetten, want wij wonen erg klein (hopelijk binnenkort een huis)
Waar kun je dat cranberrie poeder kopen? En nogmaals, ik zou graag een dierenarts spreken die ervaring heeft met versvlees. Wie weet iemand op dit forum of in de buurt van eindhoven?
Door Femke
#498574
puck schreef: Snap ik. Is ook logisch. Ik heb alleen het idee dat het nu weer erger aan het worden is en de andere kat en de twee honden zijn hem nu echt aan het treiteren. Is natuurlijk gedrag, maar zo zielig. Ze laten hem niet met rust. Ik kan hem ook niet apart zetten, want wij wonen erg klein (hopelijk binnenkort een huis)
Waar kun je dat cranberrie poeder kopen? En nogmaals, ik zou graag een dierenarts spreken die ervaring heeft met versvlees. Wie weet iemand op dit forum of in de buurt van eindhoven?
In de biep staat een lijst van pro-verse dierenartsen. Misschien vind je daar wat tussen?

En cranberrie kun je bij iedere drogist wel kopen, als ze het niet in poedervorm hebben dan wel in tabletjes die je zelf kunt pletten.

Sterkte ermee ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#499058
puck schreef: Snap ik. Is ook logisch. Ik heb alleen het idee dat het nu weer erger aan het worden is en de andere kat en de twee honden zijn hem nu echt aan het treiteren. Is natuurlijk gedrag, maar zo zielig. Ze laten hem niet met rust. Ik kan hem ook niet apart zetten, want wij wonen erg klein (hopelijk binnenkort een huis)
Waar kun je dat cranberrie poeder kopen? En nogmaals, ik zou graag een dierenarts spreken die ervaring heeft met versvlees. Wie weet iemand op dit forum of in de buurt van eindhoven?
Ik zal Hitam even een pb sturen zij is dierenarts.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#499513
En daar is ze dan.
Ik maak wel vaker mee dat katten op Carnibest blaasgruis krijgen. Op de een of andere manier verzuurt het niet genoeg. Het is zaak om de pH van de urine in de gaten te houden.

Je kunt de urine verzuren door:
spiervlees te geven
appelazijn te geven
zure vit. C te geven (dus niet de ascorbaat maar ascorbinezuur)

En dan gegereld controleren of de urine wel zuur wordt.
Ik heb een heel enkele kat in de praktijk die het ook daar niet mee redt en toch even op het blaasgruisdieet van de dierenarts moet, maar dan neem ik alleen het blikvoer en niet de brokken.
Door Fido
#499519
Hitam schreef: En daar is ze dan.
Ik maak wel vaker mee dat katten op Carnibest blaasgruis krijgen. Op de een of andere manier verzuurt het niet genoeg. Het is zaak om de pH van de urine in de gaten te houden.

Je kunt de urine verzuren door:
spiervlees te geven
appelazijn te geven
zure vit. C te geven (dus niet de ascorbaat maar ascorbinezuur)

En dan gegereld controleren of de urine wel zuur wordt.
Ik heb een heel enkele kat in de praktijk die het ook daar niet mee redt en toch even op het blaasgruisdieet van de dierenarts moet, maar dan neem ik alleen het blikvoer en niet de brokken.
En dit gaat ook super bij ons in de praktijk!
Hebben best al veel dit advies gegeven en de blaasgruisbrokkat (goeie voor scrabbel ;D) op vers vlees gezet. Wel met het advies om de urine te blijven monitoren.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door