Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door *Natasja*
#499405
Beau en Benthe krijgen, naast de Bibi, nu steeds vaker een samengestelde "maaltijd". Benthe krijgt 1x per week een zalmkop en 1x per week een kippebout. Beau krijgt 2x per week kip (kippebout en drumsticks), omdat hij geen vis lust. Verder krijgen ze 2x per week een rauw ei door het eten, 2x per week biogarde en een paar keer per week een halve appel.

Van de week heb ik wat kopvlees, geiteribben en kippevleugels meegenomen, dus dat gaan we ook eens proberen van het weekend (niet allemaal tegelijk uiteraard).

Nu zou ik graag gaan beginnen met wat groentemix te geven, maar ik weet niet goed hoe of waar ik moet beginnen. Heeft iemand tips (of eventueel een link, als er al een soortgelijk onderwerp ergens staat op BP)?
Door Lizzy
#499412
Ik denk dat je het beste wat groentes kunt nemen die honden over het algemeen wel lekker vinden.

Te denken valt aan bijv. een pluk andijvie, paar wortels, courgette.

Of waterkers met pompoen en komkommer.

Of peterselie met komkommer, teentje knoflook, wortel en stronkje witlof.

Pureer dit en geef het door het vlees of door de Bibi.

Ik denk dat je het beste kunt beginnen met kleine hoeveelheden. Dus bijv. 2 eetlepels per hond door het vlees of door de Bibi.

Nou, daarna kun je je groentemixen uit gaan breiden met eigenlijk alle groentes. Ik let zelf op de volgende dingen:

Ik geef altijd een combinatie van bladgroentes en andere groentes zoals wortel of biet en dingen als courgette, boontjes.

Ik geef nooit prei en ui.

Ik geef nooit teveel koolsoorten in 1 mix omdat dit een minder positieve werking op de schildklier heeft.

Nou, dat was het wel een beetje!
Door Lizzy
#503821
Natasja1974 schreef: Heb bij de supermarkt andijvie, wortels en courgette meegenomen, dus ga het morgen door de keukenmachine doen. Moet de schil van de courgette eraf?
Nee hoor, er vooral aan laten zitten!
Door *Natasja*
#504461
Zo, ik heb vanmiddag de groentemix gemaakt. Wat een werk is dat zeg, voor 4 ieniemini porties... Hoe pureren jullie de groentemix? Ik heb het met de keukenmachine gedaan, maar dat vond ik geen succes.

Gelukkig vonden de honden het wel lekker (ik was bang dat ze na al die moeite hun neus ervoor zouden ophalen...), ze hebben het net lekker opgesmikkeld!
Door Borke
#504499
Wij hebben er een speciale machine voor gekocht. Het was wel een hele uitgave, maar ik heb er nog geen moment spijt van, want het is zo veel minder werk om mix te maken.

De eerste keer heb ik het met een mini keukenmachine gedaan, maar toen was de mix nog te grof. Daarna alles in een emmertje gedaan en nagepureerd met de staafmixer. Gelukkig lustte Borke het en direct daarna heb ik onze Champion Juicer gekocht.
#504506
Ik ben gezellig naar de markt gegaan, flink veel groente en fruit ingeslagen en mixen maar.Ik heb de keukenmachine van mijn lieftallige vriendje ingepikt om alles te pureren. Na een lange middag mixen en bakjes scheppen had ik genoeg voor een week of 5 op 5 honden. Ik heb toen iets van 6 soorten groente gekocht en ook iets van 6 soorten fruit. Ben wel op safe gegaan door veel dingen te nemen die ze al eens gehad hadden waardoor de kans kleiner was dat ze het zouden laten staan.

Cindy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door