Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#499340
Ziggy heeft weer sinds 1 1/2 dag slappe gelige onlasting en ik ben het echt zat. Na het lezen van het topic van Happy Husky ben ik weer gaan nadenken over pancreas insufficientie waar ik Ziggy (omdat Geer mij daarop had gewezen) een tijdje geleden van verdacht. Ik heb dat toen uitgelegd aan mijn DA en die leek het heel sterk, terwijl ze toch alle symptomen heeft ??? Zij heeft toen een ontlasting onderzoek gedaan (toen ze 3 of 4 maanden geleden weer zwaar aan de diarree was) en de conclusie van haar onderzoek was dus dat er niks mis was met de spijsvertering en daaruit kon zij dus concluderen dat ze geen EPI had ??? Ik heb nog een paar keer gevraagd of dat wel zeker was, want ik had nl. op het internet gelezen dat het alleen via zo'n TLI test uit te sluiten is, maar ja, ik heb met mijn domme kop, toch maar toegegeven en heb het ook eigenlijk een beetje opgegeven.
En het ging ook een tijdje goed met haar. Af en toe had ze wel een dagje diarree, maar soms ook perfecte ontlasting (voor haar doen dan), maar sinds 2 dagen is het weer mis. Ze is weer zwaar aan de diarree. En ze is ook echt dun, tenminste voor wat ze eet is ze veel te dun. Ze weegt 23 kilo en ze eet meer dan Kai (31 kilo) en dat is gewoon niet normaal, ondanks dat ze zo druk is.
Ik heb dus van een paar hondeneigenaren uit Zwijndrecht positieve verhalen gehoord over een kliniek in de buurt en die heb ik gebeld en het verhaal verteld en zij vond het heel vreemd dat mijn DA uit had gesloten dat Ziggy Pancreas Insufficientie had dmv een ontlasting onderzoek en zij vond het ook een goed idee om dat onderzoek te laten doen, dus ik heb meteen een afspraak gemaakt voor vanmiddag om 13.50 uur. Aan de ene kant hoop ik dat ze het niet heeft, maar aan de andere kant zou ik het ook wel een opluchting vinden om eindelijk een keer te weten wat ze nu precies heeft, want ik word er gewoon moe van.
Deze DA had het over enzymen en ik vertelde haar ook dat ik wat had gelezen over verse pancreas, maar zij zei dat dat niet nodig was, omdat er hele goede enzymen (kan iemand me hier meer over vertellen?) ??? zijn en die zijn redelijk te betalen. Heeft iemand hier ervaring mee? En wat is volgens jullie het beste?
Laatst gewijzigd door Laura2004 op do 02 mar 2006, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ster
#499347
Ha Laura, klinkt als een goede beslissing! Hopelijk krijg je nu eindelijk duidelijkheid.

Bij EPI bij honden gaat het om het exocriene deel van de pancreas die niet werkt. Dat deel maakt dus normaliter die enzymen aan voor vertering. Wanneer die ontbreken kun je die toevoegen aan het voedsel. Het goedje heet Pancrex, maar misschien is er nog meer. Maar verse is dacht ik ook goed, vreemd dat ze dat afraden ???

Ik heb er geen ervaring mee, maar ben erop gestuit bij zoeken omdat Boef zoveel voeding nodig heeft. Dus of en hoe het werkt weet ik niet.
Door Laura2004
#499350
Boefke schreef: Maar verse is dacht ik ook goed, vreemd dat ze dat afraden ???

Ik dacht dat ze het misschien afraadde omdat de meeste mensen brokken geven en het waarschijnlijk te veel gedoe vinden om zo'n vieze verse pancreas te geven, dat denk ik hoor. :-\
Door Lizzy
#499364
Ik geef je groot gelijk, dat je dit nu verder laat onderzoeken! Het zou natuurlijk vervelend zijn, als ze EPI heeft, maar ja, dan weet je tenminste wat ze heeft. Ik denk dat de DA niet aan verse pancreas denkt omdat het echt iets is voor mensen die vers/rauw voeren. Op zich is dit medicijn ook prima. En verse pancreas is wel aan te komen, maar ook niet op iedere hoek van de straat. Dus het kan wel handig zijn. Vaag staat me alleen wel bij dat een aantal honden het op verse pancreas toch wel beter doen als op de pillen/poeders.
Door Laura2004
#499373
tieneke schreef: Verse pancreas is niet echt vies hoor ;)
Had het ook wel eens voor Kobus.
Ik bedoelde meer dat DA misschien zo redeneerde ;) Ik vind het ook wel vies denk ik, maar ja, ik vind alle vlees vies :-X
Door Fido
#499374
Goed dat je het laat testen.
De vraag die wel bij me opkomt weet je ook wat voor ontlasting onderzoeken en hoe ze het heeft gedaan? Als ik dit lees:

Ziggy heeft weer sinds 1 1/2 dag slappe gelige onlasting en ik ben het echt zat. Na het lezen van het topic van Happy Husky ben ik weer gaan nadenken over pancreas insufficientie waar ik Ziggy (omdat Geer mij daarop had gewezen) een tijdje geleden van verdacht. Ik heb dat toen uitgelegd aan mijn DA en die leek het heel sterk, terwijl ze toch alle symptomen heeft Zij heeft toen een ontlasting onderzoek gedaan (toen ze 3 of 4 maanden geleden weer zwaar aan de diarree was) en de conclusie van haar onderzoek was dus dat er niks mis was met de spijsvertering en daaruit kon zij dus concluderen dat ze geen EPI had Ik heb nog een paar keer gevraagd of dat wel zeker was, want ik had nl. op het internet gelezen dat het alleen via zo'n TLI test uit te sluiten is

Geeft mij (en jou dus ook) geen vertrouwen dat er een goed en betrouwbaar onderzoek is gedaan. Het lijkt mij zeer verstandig dat er ook goed onderzoek gedaan wordt om bv giardia en/of brillenkokertjes (populaire naam, latijnse weet ik niet :-\) uit te sluiten.

Nou sterkte dit weekend (uitslag zal begin volgende week er zijn denk ik)
Door Laura2004
#499376
Fido schreef: Goed dat je het laat testen.
De vraag die wel bij me opkomt weet je ook wat voor ontlasting onderzoeken en hoe ze het heeft gedaan? Als ik dit lees:

Ziggy heeft weer sinds 1 1/2 dag slappe gelige onlasting en ik ben het echt zat. Na het lezen van het topic van Happy Husky ben ik weer gaan nadenken over pancreas insufficientie waar ik Ziggy (omdat Geer mij daarop had gewezen) een tijdje geleden van verdacht. Ik heb dat toen uitgelegd aan mijn DA en die leek het heel sterk, terwijl ze toch alle symptomen heeft Zij heeft toen een ontlasting onderzoek gedaan (toen ze 3 of 4 maanden geleden weer zwaar aan de diarree was) en de conclusie van haar onderzoek was dus dat er niks mis was met de spijsvertering en daaruit kon zij dus concluderen dat ze geen EPI had Ik heb nog een paar keer gevraagd of dat wel zeker was, want ik had nl. op het internet gelezen dat het alleen via zo'n TLI test uit te sluiten is

Geeft mij (en jou dus ook) geen vertrouwen dat er een goed en betrouwbaar onderzoek is gedaan. Het lijkt mij zeer verstandig dat er ook goed onderzoek gedaan wordt om bv giardia en/of brillenkokertjes (populaire naam, latijnse weet ik niet :-\) uit te sluiten.

Nou sterkte dit weekend (uitslag zal begin volgende week er zijn denk ik)
Op giardia is toen ook getest en dat had ze toen niet, want daar dacht idd eerst aan, maar die brillenkokertjes daar heb ik nog nooit van gehoord en ik weet dus ook niet of ze daar op getest is. :-\
Door Helen
#499411
Laura2004 schreef: Op giardia is toen ook getest en dat had ze toen niet, want daar dacht idd eerst aan, maar die brillenkokertjes daar heb ik nog nooit van gehoord en ik weet dus ook niet of ze daar op getest is. :-\
Hoe is ze op giardia getest? Alleen de ELISA test is 100% betrouwbaar. Onder de microscoop wordt giardia vaak gemist. Ook bij herhaald onderzoek.
Door Laura2004
#499423
Helen schreef: Hoe is ze op giardia getest? Alleen de ELISA test is 100% betrouwbaar. Onder de microscoop wordt giardia vaak gemist. Ook bij herhaald onderzoek.
Dat ga ik even nakijken. Want dat weet ik niet zeker. :-\
Door Fido
#499426
Helen schreef: Hoe is ze op giardia getest? Alleen de ELISA test is 100% betrouwbaar. Onder de microscoop wordt giardia vaak gemist. Ook bij herhaald onderzoek.
Dat is wat ik ook bedoel HOE is er getest? Het wordt nl heel vaak fout/te gemakkelijk gedaan.
Heb je ZELF de uitslag van de test gezien? Dan heb je gelijk controle dat er wel getest is :-X
Door Ster
#499427
Laura2004 schreef: Ik dacht dat ze het misschien afraadde omdat de meeste mensen brokken geven en het waarschijnlijk te veel gedoe vinden om zo'n vieze verse pancreas te geven, dat denk ik hoor. :-\
Dat zou heel goed kunnen ja, maar dan alsnog vind ik het vreemd. Ik begrijp dat we in een gemakzuchtige wereld leven en dat ook DA's daarop inspelen, verdient toch weer centjes de verkoop van zo'n product en ze gaan er bij voorbaat vanuit dat iedereen liever lekker makkelijk doet. Maar als nota bene de persoon zElf aangeeft! op de hoogte te zijn van vers dan ga je toch niet zeggen: 'nee dat is niet nodig, want er is een middeltje?' Vreemde mentaliteit :-\ Zeker als het ook nog eens beter kan werken zoals Lizzy zegt.

Iig veel succes met Ziggy!
Door Laura2004
#499430
Ik heb haar toen specifiek op giardia laten testen, maar ik kan het niet in haar papieren terug vinden of het die ELISA test was :-\ Als er niks uit de TLI test komt, dan neem ik wel contact op met mijn oude dierenarts om te vragen wat voor test ze hebben gebruikt en als het niet de goede is, dan laat ik haar bij deze nieuwe DA wel opnieuw testen. Maar als ze giardia zou hebben dan zou ze dat al 9 maanden moeten hebben, zouden Kai of Sarah er dan geen last van moeten hebben?
Door Laura2004
#499432
Fido schreef: Dat is wat ik ook bedoel HOE is er getest? Het wordt nl heel vaak fout/te gemakkelijk gedaan.
Heb je ZELF de uitslag van de test gezien? Dan heb je gelijk controle dat er wel getest is :-X
Mijn moeder is toen met haar gegaan, want ik was er toen niet, dus nee :-[ ik heb het zelf niet gezien :-\
Door Helen
#499435
Laura2004 schreef: Ik heb haar toen specifiek op giardia laten testen, maar ik kan het niet in haar papieren terug vinden of het die ELISA test was :-\ Als er niks uit de TLI test komt, dan neem ik wel contact op met mijn oude dierenarts om te vragen wat voor test ze hebben gebruikt en als het niet de goede is, dan laat ik haar bij deze nieuwe DA wel opnieuw testen. Maar als ze giardia zou hebben dan zou ze dat al 9 maanden moeten hebben, zouden Kai of Sarah er dan geen last van moeten hebben?
Hoeft niet. Honden met een goede weerstand kunnen er helemaal geen last van ondervinden. Chronisch geworden giardia geeft recidiverende darmklachten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door