Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Filou
#497714
als ik de volgende percenten neem:

vleesbot : 40% = 1000gr / week
vlees/vis : 28% = 700gr / week
orgaan : 16% = 400gr / week
groente : 16% = 400gr / week


Dit zou zijn weekmenu in het volgende veranderen:

Ma : 200gr steenbok
100gr runderhart
100gr sardien

Di : 200gr steenbok
100gr steenbok zonder bot
100gr groente

Wo: 300gr zalmkop
100gr steenbok zonder bot

Do: 100gr testikel
100gr groente

Vr: 200gr steenbok
100gr long
100gr steenbok zonder bot

Za: 100gr steenbok zonder bot
100gr sardien
100gr groente

Zo: 100gr hersenen
100gr groente
100gr steenbok zonder bot


Zou ik die zalm eventueel alleen kunnen geven, en die steenbok zonder bot op de volgende dag zetten??

Wat betreft vis, ik zou hier blijkbaar alleen baars en zeetong gemakkellijk kunnen vinden. Heeft dat een sterke graat? Kan ik die zo geven??

Pfff... zat er gisteren wat door in de put... 15 verschillende soorten, en maar 2 die ik zou kunnen geven... :'(
Door Filou
#497716
Oh ja, en ik heb ook nog een schedel op de kop kunnen tikken... 't is maar een kleintje, 't moet van een heel jong steenbokkenlammetje komen... Dat is dan toch recreatie, en dat kan ik gewoon zo geven he??

Gisteren hebben we steenbokribben gekocht. Ook van een heel jong ding. Dus de steenbok in de menu zal dus de eerstkomende 2/3 weken uit ribben bestaan. Kan toch geen kwaad he??

Alvast bedankt voor jullie o zo goeie raad!!
Door Lizzy
#497786
[quote="Filou"]
als ik de volgende percenten neem:

vleesbot : 40% = 1000gr / week
vlees/vis : 28% = 700gr / week
orgaan : 16% = 400gr / week
groente : 16% = 400gr / week


Dit zou zijn weekmenu in het volgende veranderen:

Ma : 200gr steenbok
100gr runderhart
100gr sardien

Di : 200gr steenbok
100gr steenbok zonder bot
100gr groente

Wo: 300gr zalmkop
100gr steenbok zonder bot

Do: 100gr testikel
100gr groente

Vr: 200gr steenbok
100gr long
100gr steenbok zonder bot

Za: 100gr steenbok zonder bot
100gr sardien
100gr groente

Zo: 100gr hersenen
100gr groente
100gr steenbok zonder bot


Zou ik die zalm eventueel alleen kunnen geven, en die steenbok zonder bot op de volgende dag zetten??

Wat betreft vis, ik zou hier blijkbaar alleen baars en zeetong gemakkellijk kunnen vinden. Heeft dat een sterke graat? Kan ik die zo geven??

Pfff... zat er gisteren wat door in de put... 15 verschillende soorten, en maar 2 die ik zou kunnen geven... :'(
[/quote]

Je percentages zijn prima hoor. Alleen begrijp ik deze vraag niet "Zou ik die zalm eventueel alleen kunnen geven, en die steenbok zonder bot op de volgende dag zetten??". Waarom zou dat niet kunnen?

Hoe is het trouwens met de ontlasting? Is dat nog steeds slecht? Kun je anders ook niet toch weer eens proberen om pens op het menu te krijgen? Dat is ook goed voor de darmen.... (ivm de probiotica die daar ook in zit).

Ik zou baars en zeetong zo durven geven. Met kop en graat en al. Ik ben niet bang voor graatjes. Ik voer ook al jaren vis. Graat verteert echt makkelijk hoor! Of ben je bang dat de graatjes blijven steken? Knip de vis dan goed in, sla er 100 keer met een hamertje op (doe het in een stevige plastic zak en sla daar op zodat niet alles onder de vis-spetters komt te zitten ;D) en geef het aan je hond.

Schedel van een steenboklam is perfect! Als de hersenen en ogen en tong er nog in zit: prima! Gewoon helemaal geven! Als het alleen een kaal schedel is, dan zou ik er zelf wat vlees bij geven.

Ik neem aan dat als je steenbokrib gaat geven, dat je percentage bot omhoog komt? Je moet even kijken hoe dat dan gaat qua ontlasting. Als het percentage bot echt te hoog wordt en hij krijgt problemen met poepen, dan zul je echt wat minder bot moeten geven. Maar, ribben van jonge dieren met vlees vlees worden in de regel erg goed verteerd (ik voer 2 keer per week geitenribben en die verteren ze subliem. Ze zouden ze ook graaaaag elke dag eten, als ze de kans kregen ;D).
Door Filou
#497792
Je percentages zijn prima hoor. Alleen begrijp ik deze vraag niet "Zou ik die zalm eventueel alleen kunnen geven, en die steenbok zonder bot op de volgende dag zetten??". Waarom zou dat niet kunnen?
omdat ik dus ooit eens gelezen heb dat je RMB best niet alleen geeft... ;D
Hoe is het trouwens met de ontlasting? Is dat nog steeds slecht? Kun je anders ook niet toch weer eens proberen om pens op het menu te krijgen? Dat is ook goed voor de darmen.... (ivm de probiotica die daar ook in zit).
Neen, die is goed... wel nog groen... is dat dan allergie of kan dat geen kwaad??
Ik zou baars en zeetong zo durven geven. Met kop en graat en al. Ik ben niet bang voor graatjes. Ik voer ook al jaren vis. Graat verteert echt makkelijk hoor! Of ben je bang dat de graatjes blijven steken? Knip de vis dan goed in, sla er 100 keer met een hamertje op (doe het in een stevige plastic zak en sla daar op zodat niet alles onder de vis-spetters komt te zitten ) en geef het aan je hond.
Ik ben inderdaad bang dat die graatjes blijven steken... Dat van die vis-spetters... vermoedde ik al. Ik doe het zo... maar mijn lieve echtgenoot heeft zo eens op een kippebil staan kloppen, zonder zak... ::)
Schedel van een steenboklam is perfect! Als de hersenen en ogen en tong er nog in zit: prima! Gewoon helemaal geven! Als het alleen een kaal schedel is, dan zou ik er zelf wat vlees bij geven.
volgens mij zit dit alles er nog in. De ogen zeker en vast, die heb ik goed gezien... ik heb het nog niet goed bekeken... ik zal dat vanavond eens doen... ;D
Ik neem aan dat als je steenbokrib gaat geven, dat je percentage bot omhoog komt? Je moet even kijken hoe dat dan gaat qua ontlasting. Als het percentage bot echt te hoog wordt en hij krijgt problemen met poepen, dan zul je echt wat minder bot moeten geven. Maar, ribben van jonge dieren met vlees vlees worden in de regel erg goed verteerd (ik voer 2 keer per week geitenribben en die verteren ze subliem. Ze zouden ze ook graaaaag elke dag eten, als ze de kans kregen ).
zijn ribbetjes dan niet echt 50/50??
Door Lizzy
#497800
Filou schreef: omdat ik dus ooit eens gelezen heb dat je RMB best niet alleen geeft... ;D
Ik denk dat het zeker aan mij ligt, maar ik begrijp het nog steeds niet..... :-[. Bedoel je dat je in 1 maaltijd niet alleen RMB moet geven? Want in dat geval: nee, dat klopt niet. Je kunt best alleen RMB's in 1 maaltijd geven. Als het maar genoeg vlees bevat. En zalmkop bevat genoeg vlees (of eigenlijk: vis). Pas wanneer je botten te kaal zijn, kun je ze beter niet als enkele maaltijd geven.
Neen, die is goed... wel nog groen... is dat dan allergie of kan dat geen kwaad??
Ik vermoed dat de groene ontlasting van de steenbok komt. Volgens mij lijkt steenbok wel een beetje op lam en lam wil ook nog wel eens wat groenige ontlasting geven. Eventueel zou veel bladgroente OOK voor groene ontlasting kunnen zorgen. Dus ik weet niet wat voor groentemix je geeft? (ik denk dus dat je je daar echt geen zorgen over hoeft te maken).
Ik ben inderdaad bang dat die graatjes blijven steken... Dat van die vis-spetters... vermoedde ik al. Ik doe het zo... maar mijn lieve echtgenoot heeft zo eens op een kippebil staan kloppen, zonder zak... ::)
En dat gaf een troep zeker ;D?
volgens mij zit dit alles er nog in. De ogen zeker en vast, die heb ik goed gezien... ik heb het nog niet goed bekeken... ik zal dat vanavond eens doen... ;D
Ja, bestudeer 'm even ;D! Ik zou 'm zeker geven!
zijn ribbetjes dan niet echt 50/50??
Ik denk dat ribbetjes zelfs nog wel wat meer vlees als bot bevatten! Prima spul dus! Maar als je in plaats van vlees vleesbot geeft (ribben), dan gaat toch je percentage bot omhoog? Of geef je de ribben in plaats van een andere RMB?
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 22 feb 2006, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Filou
#497805
Ik denk dat het zeker aan mij ligt, maar ik begrijp het nog steeds niet..... . Bedoel je dat je in 1 maaltijd niet alleen RMB moet geven? Want in dat geval: nee, dat klopt niet. Je kunt best alleen RMB's in 1 maaltijd geven. Als het maar genoeg vlees bevat. En zalmkop bevat genoeg vlees (of eigenlijk: vis). Pas wanneer je botten te kaal zijn, kun je ze beter niet als enkele maaltijd geven.
Ja, dat bedoelde ik zo, en dus had ik het bij het verkeerde eind ;)
Ik vermoed dat de groene ontlasting van de steenbok komt. Volgens mij lijkt steenbok wel een beetje op lam en lam wil ook nog wel eens wat groenige ontlasting geven. Eventueel zou veel bladgroente OOK voor groene ontlasting kunnen zorgen. Dus ik weet niet wat voor groentemix je geeft? (ik denk dus dat je je daar echt geen zorgen over hoeft te maken).
Ok...maak me geen zorgen dan ;D
En dat gaf een troep zeker ?
't vloog echt in't rond.... ::)
Ik denk dat ribbetjes zelfs nog wel wat meer vlees als bot bevatten! Prima spul dus! Maar als je in plaats van vlees vleesbot geeft (ribben), dan gaat toch je percentage bot omhoog? Of geef je de ribben in plaats van een andere RMB?
Op mijn menu staat dus 'steenbok' en 'steenbok zonder bot'. Die eerste steenbok is dus met bot. In die groep vliegen dus de ribben... ;D
Door Filou
#498658
die schedel is dus volledig he... tanden, tong, ogen, hersenen, ...

Maar was da nu recreatie of mag ik dat gewoon op't menu zetten als RMB??? ???

Ik denk dat ik weer wat kip ga inkopen voor filou, want ik heb geen afwisseling genoeg denk ik... en die sardienen zijn nu ook duurder... tegen 1.25€/kg, nu 3.15€/kg :'(
Door Lizzy
#498664
[quote="Filou"]
die schedel is dus volledig he... tanden, tong, ogen, hersenen, ...

Maar was da nu recreatie of mag ik dat gewoon op't menu zetten als RMB??? ???

Ik denk dat ik weer wat kip ga inkopen voor filou, want ik heb geen afwisseling genoeg denk ik... en die sardienen zijn nu ook duurder... tegen 1.25€/kg, nu 3.15€/kg :'(
[/quote]

Joh, komt niet zo krap allemaal! Ik weet niet hoeveel gewoon spiervlees er nog aan zat? Anders is het vooral bot en orgaan wat je geeft. Maar nogmaals, zo krap komt dat allemaal niet (dus gooi het onder RMB). Tenzij je dit 7 keer per week wil gaan voeren....
Door Filou
#498665
7 keer?? lol... nee hoor... 1x om de twee/drie weken dan ofzo... :D

volgens mij kon er al niet veel spiervlees aan zitten, want was echt een jong beestje... :-\

De schedel woog 400gr...
Door Lizzy
#498669
[quote="Filou"]
7 keer?? lol... nee hoor... 1x om de twee/drie weken dan ofzo... :D

volgens mij kon er al niet veel spiervlees aan zitten, want was echt een jong beestje... :-\

De schedel woog 400gr...
[/quote]

Ohhh, nou, lekker niet druk om maken en als RMB geven. Mocht het voor je gevoel teveel bot en te weinig vlees bevatten (ik denk zelf dat dat mee valt omdat alles er nog in zit): kun je er altijd wat vlees bij geven. Maar op zich denk ik dat dit een prima maaltijd is!
Door Filou
#498723
oh ja, nog iets vergeten.

Ik heb gisteren bij het uitpakken en verpakken van de ribben, dat de slager er het bovenste deel van de poten bij gedaan heeft... 't Is wel maar 1 of 2 stuks... Kale schouderbladen (denk ik) zaten er ook bij... gewoon geven??
Door Lizzy
#499357
Ja hoor, gewoon lekker geven. Je ziet vanzelf of hij ze te hard vindt maar schouderbladen zijn meestal redelijk zacht. Als ze erg kaal zijn: gewoon wat vlees bij geven.
Door Filou
#499368
pff.. die poten en da wit ding, die waren duidelijk té hard... hij liet het zelf liggen... hij wou dan aan een ander stukje poot beginnen, maar heb het mooi afgenomen... Hij kreeg in de plaats daarvan dan maar een blikje tonijn en een eetlepel yoghurt...
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door