Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nozem
#498976
Zal eerst even Nozem zijn geschiedenis vertellen.
Toen wij Nozem kregen, kreeg hij al van zijn fokster eukanuba brokken. Omdat ons verteld werd dat dat topbrokken waren zijn wij daar ook mee begonnen.
Nozem zijn ontlasting was nooit super, altijd (ja sorry hoor) een beetje smeuiing en vaak was hij ook aan de diarree. :(
Via het labradorforum leerde ik Marielle van Yari kennen (hier wel bekend???) en door haar ben ik me toch meer in Nozem's zijn voeding gaan verdiepen. Zij adviseerde oa: Carnibest of Bibi en nog een merk. Maar omdat dat hier in de buurt niet te krijgen was, was ik overgestapt op Duck. Nozem had toen ook al last van zijn oren. Allerlei zalfjes gehad niets hielp. Ook is hij gevoelig op zijn oogjes. Als pup al ontstoken oogjes.
Zijn oorprobleem liep zo hoog op dat zelfs afgelopen oktober ze onder narcose helemaal zijn schoongespoten. Maar helaas 2 maanden later was het weer helemaal mis. Ondertussen op Duck was zijn ontlasting 100% beter geworden. Lekkere (ja sorry daar gaan we weer) stevige drollen. Maar die oren he die bleven maar opspelen.
Sinds een maand zijn we nu helemaal over op Carnibest. Sinds kort zit hier een verkooppunt in de buurt. Helemaal blij. Maar zijn oren bleven pet. Een week geleden een kweek laten doen en de uitslag: geen bacterieen gevonden alleen een heleboel gisten.
Heb nu wel een kuurtje met Aurizonzalf moeten doen want onze arme Nozem had er zoveel last van. Het gaat nu weer de goede kant op. Geen roodheid meer en de vieze bruine smeurrie wordt ook minder.
Nu om een lang verhaal kort te maken nu mijn vraag:
Heb van Marielle gehoord dat chronische oorproblemen met de voeding te maken kan hebben. Heeft er iemand nog tips mbt Nozem zijn voeding? Probeer zelf alle granen zoveel mogelijk te vermijden maar soms staat dat er ook niet altijd op he. Moeilijk hoor, je wordt er zo moedeloos van en vind het zo zielig voor Nozem.
Hopelijk kan iemand ons de gouden tip geven.
Alvast bedankt.
Groetjes,
Karin en Nozem
Door Laura2004
#498989
Misschien moet je gaan Barfen met jouw hond, want in de meeste KVV's zit wel wat graan.
Mijn hond had toen hij nog brokken kreeg bijna maandelijks oorontstekingen. Ik dacht dat dat gewoon zijn zwakke punt was.
En sinds hij Barft heeft hij nooit meer een oorontsteking gehad (ik ben niet om de oorontstekingen gaan barfen), ik weet niet zeker of het door de brokken kwam, maar het is in ieder geval wel heel toevallig dat hij nooit meer (en we zijn bijna 3 jaar verder) een oorontsteking heeft gehad :D
Door Nozem
#498991
Laura2004 schreef: Misschien moet je gaan Barfen met jouw hond, want in de meeste KVV's zit wel wat graan.
Mijn hond had toen hij nog brokken kreeg bijna maandelijks oorontstekingen. Ik dacht dat dat gewoon zijn zwakke punt was.
En sinds hij Barft heeft hij nooit meer een oorontsteking gehad (ik ben niet om de oorontstekingen gaan barfen), ik weet niet zeker of het door de brokken kwam, maar het is in ieder geval wel heel toevallig dat hij nooit meer (en we zijn bijna 3 jaar verder) een oorontsteking heeft gehad :D
Vind dit heel interessant om te horen. Zit er in Carnibest ook granen dan?? Dacht dat dat juist helemaal granenvrij was. In Duck zit granen dat weet ik vandaar ook dat ik nu helemaal overgestapt ben naar Carnibest.
Door Laura2004
#498993
Nozem schreef: Vind dit heel interessant om te horen. Zit er in Carnibest ook granen dan?? Dacht dat dat juist helemaal granenvrij was. In Duck zit granen dat weet ik vandaar ook dat ik nu helemaal overgestapt ben naar Carnibest.
In Carnibest zit volgens mij rijst. Ik weet het niet zeker hoor, want ik heb dat nog nooit gegeven. Misschien dat er iemand anders reageert :)
Door Nozem
#499007
Laura2004 schreef: In Carnibest zit volgens mij rijst. Ik weet het niet zeker hoor, want ik heb dat nog nooit gegeven. Misschien dat er iemand anders reageert :)
In iedergeval bedankt voor je reactie. ;)
Groetjes,
Karin en Nozem
Door Laura2004
#499010
Dit stukje heb ik even gekopieëerd van de site van Carnibest, ik hoop dat ze dat niet erg vind. Dit gaat over de Carnibest natuur:

"Deze voeding is het meest geschikt voor honden die voor geen enkele voedingsstof allergisch zijn, tevens zeer geschikt voor pups, jonge honden, drachtige en zogende teven. Het bevat vers rundvlees, vers kippenvlees, verse fijngemalen groenten, rijst, koudgeperste zonnebloem- en lijnzaadolie, vitaminen en mineralen."
Door Laura2004
#499012
In de Carnibest Natuur diabetes zit geen rijst, maar ik weet niet of dat dat geschikt is voor een hond zonder diabetis. Het bevat de volgende ingrediënten:

"Deze voeding is met name geschikt voor honden met suikerziekte. Het bevat enkel een zeer klein percentage fijngemalen bladgroenten en geen zetmeelhoudende producten. De alvleesklier wordt hierdoor ontzien.
Bevat: Vers rundvlees, verse kip, verse fijngemalen groenten (niet zetmeelhoudend!), koudgeperste zonnebloem- en lijnzaadolie, vitaminen en mineralen."

Misschien dat iemand anders weet of dit geschikt voer is voor een hond zonder diabetis.

Het lijkt mij wel het beste om gewoon te gaan barfen met je hond, maar ik weet niet of jij dat wil?
Door Nozem
#499030
Laura2004 schreef: In de Carnibest Natuur diabetes zit geen rijst, maar ik weet niet of dat dat geschikt is voor een hond zonder diabetis. Het bevat de volgende ingrediënten:

"Deze voeding is met name geschikt voor honden met suikerziekte. Het bevat enkel een zeer klein percentage fijngemalen bladgroenten en geen zetmeelhoudende producten. De alvleesklier wordt hierdoor ontzien.
Bevat: Vers rundvlees, verse kip, verse fijngemalen groenten (niet zetmeelhoudend!), koudgeperste zonnebloem- en lijnzaadolie, vitaminen en mineralen."

Misschien dat iemand anders weet of dit geschikt voer is voor een hond zonder diabetis.

Het lijkt mij wel het beste om gewoon te gaan barfen met je hond, maar ik weet niet of jij dat wil?
Weet niet, denk niet dat dat wat voor mij is. Heb wel eens gezien hoe dat er uit ziet. En een belangrijke vraag voor mij is hoeveel extra tijd gaat daar in zitten om een eigen maaltijd samen te stellen? Het luisterd allemaal heel nauw toch?
Groetjes
Karin en Nozem
Door quincy4
#499036
Ik heb met mijn kat zo'n klein beetje hetzelfde verhaal. Mijn kat heeft ook last van gisten in zijn oor
( waarschijnlijk door een niet behandelde ooronsteking) en heeft die Aurizon zalf ook gehad. Hier reageerde mijn kat heel slecht op ( werd ziek). Ik ben me toen ook meer gaan verdiepen in de voeding. Mijn kat heeft verder helemaal geen last van zijn oren ( geen jeuk, niet rood, hoort goed) en ik heb dus ook besloten om te kijken hoe het met carnibest gaat( na ongeveer een jaar op de RoyalCanin). Hij krijgt dit nu een paar weken en het ziet er heel goed uit. Ook heeft hij ontgiftingsplek bij zijn oren gehad. Als ik toch merk dat alleen versvlees niet genoeg is ga ik denk ik na een homeopatisch arts.

Groetjes
Door Nozem
#499071
quincy4 schreef: Ik heb met mijn kat zo'n klein beetje hetzelfde verhaal. Mijn kat heeft ook last van gisten in zijn oor
( waarschijnlijk door een niet behandelde ooronsteking) en heeft die Aurizon zalf ook gehad. Hier reageerde mijn kat heel slecht op ( werd ziek). Ik ben me toen ook meer gaan verdiepen in de voeding. Mijn kat heeft verder helemaal geen last van zijn oren ( geen jeuk, niet rood, hoort goed) en ik heb dus ook besloten om te kijken hoe het met carnibest gaat( na ongeveer een jaar op de RoyalCanin). Hij krijgt dit nu een paar weken en het ziet er heel goed uit. Ook heeft hij ontgiftingsplek bij zijn oren gehad. Als ik toch merk dat alleen versvlees niet genoeg is ga ik denk ik na een homeopatisch arts.

Groetjes

Fijn om te horen dat jouw kat het nu goed doet op Carnibest. Dat geeft de burger nog eens moed. ;)
Door Laura2004
#499072
Nozem schreef: Weet niet, denk niet dat dat wat voor mij is. Heb wel eens gezien hoe dat er uit ziet. En een belangrijke vraag voor mij is hoeveel extra tijd gaat daar in zitten om een eigen maaltijd samen te stellen? Het luisterd allemaal heel nauw toch?
Groetjes
Karin en Nozem
Nee, dat valt echt mee. In het begin is het voor jezelf misschien prettig om je aan bepaalde percentages te houden, maar op een gegeven moment gaat het net zo makkelijk als brokjes in de bak doen of Carnibest in de bak doen.
En qua tijd, ja er gaat wel wat tijd in zitten, maar voor mij is dat meestal 1 dag in de maand, dat ik dus een paar uurtjes bezig ben met vlees in porties verdelen en verpakken. Maar verder kost het geen tijd. Je gooit het gewoon in de bak van je honden en klaar is kees! :D
En het is toch de beste manier om een hond te voeren.
Door Femke
#499329
ik heb een hond die ook van tijd tot tijd erge oorklachten had.
Zelfs overstappen op versvlees hielp niet afdoende.
Ben op advies van Tannetje begonnen met groene leem (het oor is een afvoerkanaal voor afvalstoffen, en Groene leem ontgift)

Hij heeft nu geen last meer. Als hij begint met 'klapperen' geef ik hem meteen weer een paar dagen leem door het eten en dan zet het gelukkig niet door.
Door Nozem
#499337
Femke schreef: ik heb een hond die ook van tijd tot tijd erge oorklachten had.
Zelfs overstappen op versvlees hielp niet afdoende.
Ben op advies van Tannetje begonnen met groene leem (het oor is een afvoerkanaal voor afvalstoffen, en Groene leem ontgift)

Hij heeft nu geen last meer. Als hij begint met 'klapperen' geef ik hem meteen weer een paar dagen leem door het eten en dan zet het gelukkig niet door.
Klinkt heel interessant. Maar je spreekt hier met een leek he. ;)Wat is groene leem? Waar kun je dat krijgen? En hoeveel geef je dan?
Alvast bedankt.
Door Lizzy
#499372
Rijst is ook graan. Het bevat dan wel geen gluten, ik ken toch diverse honden met allergieen die beslist ook niet tegen rijst kunnen. Voor deze honden is het dus beter om ook geen rijst te geven. Maar, het is ook niet gezegd dat de gist-oren persee door de rijst komt hoor.

Ik heb zelf het idee dat veel van dit soort problemen van de darmen komt. Als de darmen niet optimaal functioneren of in balans zijn of een teveel aan 'slechte' bacterieen bevatten: dan kan een lichaam 'vergisten'.

Ik zou zelf een flesje Prodier Oordruppels in huis halen, voor het geval dat. Kun je direct beginnen met druppelen.

Een reinigingskuur van Groene Leem is ook een goed idee! Je kunt een weekje of drie 1 dessert-lepel per dag door wat yoghurt mengen of door het voer (beetje nat maken anders is het zo'n hap droge klei). Groene Leem is te koop bij reformwinkels en zaken als "De Tuinen".

Mocht deze kuur niet helpen, dan zou je ook nog een reiningskuur van de Groene Os kunnen doen met Drainage compositum.

Wat ik ook beslist je zou willen aanraden is Probiotica! Zullen mensen wel denken "heb je hAAr weer met haar probiotica", maar ik zweer echt bij probiotica. Probiotica zijn goede bacterieen. Ze zijn maagzuur-resistent en komen zo in de darm om daar vervolgens de darmflora te verbeteren. Een goede darmflora (heeft je hond wel anti-biotica's gehad in het verleden?) is nodig voor een sterk immuunsysteem. De meeste merken noemen hun probiotica capsules "acidophilus". Ik vind het merk Akropharma goed, Solgar is goed (wel duur), Groene Os is prima, Protexin is goed (verkrijgbaar/te bestellen bij je DA). Neem in ieder geval een product waar meerdere bacterie-stringen in zitten zoals bijv: Bifidobacterium lactus, Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus casei.
Door Nozem
#499482
Zo hee dat is heel wat info waar ik wat aan heb. :)
Die groene leem is misschien wel iets om mee te beginnen. Ja Nozem heeft wel eens antibiotica gehad.
Nu je over zijn darmen begint. Nozem wordt ietwat magertjes de laatste tijd (vind ik althans) soms als hij op een bepaalde manier staat zie je zijn laatste twee ribbetjes. Ben al wat meer carnibest gaan geven de laatste week maar zie nog geen resultaat.
Misschien heeft dit dus allemaal wel met elkaar te maken??
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door