Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Liselot
#497135
http://www.winnfelinehealth.org/reports ... -diet.html

Op een mailinglist voor kattenfokkers (wat ik zelf niet eens ben :D) werden de rauwvoerders om de oren geslagen met een artikel waarin stond dat je kat dood kan gaan aan taurinegebrek. Maar ik zet zo m'n vraagtekens bij hoe dat onderzoek is uitgevoerd. Katten werden gevoerd met enkel gemalen konijn, onder het motto; dat is een heel prooidier en wordt door wilde katten veel gegeten. Is wel een beetje eenzijdig en de manier van bewerken kan ook taurine verloren laten gaan.

Wat er wél uit naar voren kwam is dat katten een véél betere ontlasting en mogelijk een betere vacht kregen op rauw ipv brokken. ;D En dat ze het rauwe voer duidelijk lekkerder vonden.
Door Mevroi Kruim
#497167
Was dat compleet konijn? Met kop, ingewanden en al? Dan vind ik het een vreemd verhaal. Taurine komt vooral in rood vlees voor, dus als je daar voldoende van voert kan er nooit een probleem ontstaan.
Er is wel ooit een brok gemaakt zonder voldoende taurine (het belang daarvanw as toen nog niet bekend) en dat gaf een hele hoop ellende. Zo zie je maar hoe eng het eigenljk is om van die zgn complete voeding te geven als de makers niet weten wat compleet eigenlijk inhoudt.

Edit: OK, het waren complete konijnen die zelf kennelijk de vereiste hoeveelheid taurine bevatten. Dan is dus die vereiste hoeveelheid te laag, het dieet te eenzijdig, of de katten in kwestie hadden problemen met taurineopname. Dat lijkt me niet zo gek aangezien het om katten ging die al ingewandsproblemen hadden.
"The kittens and adolescent cats used in this study originated from a breeding colony that was known to have a number of common intestinal pathogens. Indeed, several different common intestinal pathogens (Cryptosporidia, Giardia and Campylobacter species) were present in the stools of virtually every cat. Most of them also had loose stools to varying degrees, although they were outwardly healthy"
Om hieruit de concluderen dat rauw voeren per definitie ongezond is lijkt me rijkelijk voorbarig.
Ik zou ook wel eens willen zien hoe significant het taurine-gebrek in de rauwgevoerde katten was tov de brokgevoerde. Zeker met zulke kleine aantallen.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op di 21 feb 2006, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Liselot
#497178
Het verhaal staat in de link, maar wel in het Engels.

Er werden complete konijnen (inclusief vacht) gemalen en ingevroren bewaard. Zelf zeggen ze dit
It is also possible that bacteria in the carcass of the ground rabbits or in the intestine of the cats broke down some of the taurine. Neither of these circumstances would be detrimental to diets containing excess levels of taurine, but would be detrimental if the diet was borderline deficient. Vitamin E levels in our raw rabbit diet were low and this can cause the meat to lose taurine as it is processed and ground
=====================================================================
Het is ook mogelijk dat bacterien in het karkas van de gemalen konijnen of in de ingewanden van de katten een hoeveelheid van de taurine afbraken. Geen van deze omstandigheden zou schadelijk zijn voor dieten met teveel taurine erin, maar zou schadelijk zijn als het dieet op het randje van te weinig [taurine] zat. Het gehalte aan vitamine E in ons rauw konijn dieet was laag en dit kan het verlies van taurine in het vlees veroorzaken wanneer het bewerkt en gemalen wordt.
Dit zal toch wel te ondervangen zijn door af en toe rood vlees/hart erbij te voeren, en door gevarieerd te voeren ?
Door Liselot
#497182
Kruimel schreef: Ik zou ook wel eens willen zien hoe significant het taurine-gebrek in de rauwgevoerde katten was tov de brokgevoerde. Zeker met zulke kleine aantallen.
Dat staat er (toevallig ;D) niet bij natuurlijk.
Door Mevroi Kruim
#497185
Liselot schreef: Dat staat er (toevallig ;D) niet bij natuurlijk.
Nee, dat zou in het echte gepubliceerde (als het gepubliceerd is) artikel moeten staan.
Mijn ervaring met medische en veterinaire onderzoeken is dat ze werkelijk de ballen verstand van statistiek hebben en niet begrijpen dat er variatie kan zijn die ruim binnen het toeval valt. Hoe kleiner en gevarieerde je onderzoeksgroep hoe minder zinnigs je van de uitslag kunt zeggen.

En als vers echt zo ongezond was zouden mijn katten allang het loodje gelegd moeten hebben, evenals een groot aanal hier op BP. ::)
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op di 21 feb 2006, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#497836
Ik heb wel ooit ergens gelezen dat muizen ongeveer 70x meer taurine bevatten dan rundvlees. Nu weet ik niet met welk deel van het rund ze dat vergeleken hebben, of het hart er ook bij zat. Maar het is toch iets wat ik in mijn achterhoofd houd bij dit soort discussies.

Ik zie gewoon tot nu toe erg weinig problemen dus laat ik het maar. Maar zeker weten dat het goed zit doe ik niet.
Door Rosita
#498057
Wat ik ervan begrepen heb is dat de gebruikte konijnen een minimale hoeveelheid taurine bevatten. De studie was uitgevoerd om te kijken wat het effect van een dieet kan zijn op katten met Inflammatory Bowel Disease. Alle katten kwamen uit een fokgroep waarvan bekend was dat ze last hadden van een aantal intestinale ziekteverwekkers (Cryptosporidia, Giardia, Campylobacter). Voor aanvang van het onderzoek hadden alle katten dan ook dunne ontlasting. De ontlasting van de rauw etende groep verbeterde aanzienlijk (kregen stevige niet stinkende drollen). Ook hun vacht zag er beter uit. De onderzoekers speculeren dat het taurine tekort mogelijk een gevolg kan zijn van de gedeeltelijke afbraak ervan door bacteriën in de karkassen van de konijnen of van die in de darmen van de katten (katten die waarschijnlijk ook een bacterie overgroei hadden als gevolg van de IBD). Bij een minimale hoeveelheid taurine zou dit tot een tekort kunnen leiden. Gezien een kat in het wild niet uitsluitend konijnen eet (ook regelmatig een muisje), vind ik dat dit onderzoek wel de voordelen van vers heeft aangetoond, maar gezien het eenzijdige dieet (barf staat ook voor variatie) aan het nadeel (een eventueel taurine tekort) niet veel waarde moet worden gehecht.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#498985
Het is wel een erg knullig onderzoek moet ik zeggen, het is te vergelijken met het onderzoeken van een chron patient de één voeren we hoog energierijk kuntsmatig voer en de ander voeren we alleen maar sla. dan blijken verse groenten vast ineens niet zo gezond voor mensen ::)
Door Nelly
#500863
Ik vind het nergens op slaan. Logisch dat die katten niet echt gezond blijven op een dieet van uitsluitend konijn. Wij eten toch ook niet uitsluitend biefstuk (hoe lekker het ook is :P) of alleen maar brood?
Ben trouwens wel van plan om over een paar dagen, als de wereld hier weer een beetje normaal is ;D te proberen om wat konijn te scoren voor SR. Kijken of hij het lust.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door