Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#498712
Zo, kom net bij de da vandaan...... Kassa! :o

Ik heb heupfoto's laten maken (vanwege behendigheid) en die zien er goed uit, dus da's goed nieuws! We hebben het ook over zijn gezondheidsprobleempjes gehad en daar kwamen de hypoallergeenbrokken weer.... ::) Mijn da zegt dat Lex waarschijnlijk een voedselintolerantie heeft (niet te verwarren met allergie) en dus de eiwitten in voeding niet goed kan verteren.... Nou, het was een prestatie opzich ;D, maar we zijn zonder brokken en met een bloedonderzoek weer naar buiten gegaan en krijgen morgen de uitslag... Ik wil gewoon geen symptoombestrijding, maar de oorzaak en een oplossing voor het probleem, dus voor ik op ander voer overstap wil ik medische problemen uitgesloten hebben. Mocht er wel iets loos zijn, kan ik daar meteen zijn voedselbehoefte op aanpassen. Dat leek mij de meest logische stap... Toen ik dus over versvlees begon, lachte hij me min of meer uit... Vlees barst van de eiwitten, zei hij. Dus wordt het probleem volgens hem erger, i.p.v. minder.... ::) Kan iemand mij uitleggen hoe het nu zit met vlees en eiwitten en intolerantie? Ik kan hem niet met argumenten voor de kop slaan, maar dit verhaal gaat er bij mij niet in. Al helemaal niet voordat hij is onderzocht en meteen al zo'n conclusie trekt.... Hij begon met voedselintolerantie (dat zeiden ze bij mijn vorige hond ook omdat ze niet wisten wat het wel was >:() en na het bloedonderzoek was het voedselintolerantie met een vraagteken......... ::) Hij krabbelde dus al ietsje terug.... Zucht, ben benieuwd naar de uitslag....

Rachel.
Door Lizzy
#498720
Een eiwit-allergie is een veeeeeel te wijd begrip. Dat roepen die DA's maar zonder feitelijk te snappen wat ze roepen. Voor welk eiwit is de hond allergisch? Plantaardige eiwitten? Soja eiwitten? Dierlijke eiwitten enzo ja, welke dierlijke eiwitten? Is ie wel allergisch voor eiwitten? Wat maakt dat hij aan eiwitten denkt? Misschien heeft je hond wel een gluten-allergie! (mijn ervaring is dat de meeste honden allergisch zijn voor plantaardige eiwitten/granen!).

De hond is absoluut een TOPPERT in het verteren van eiwitten in rauw vlees. Gewoon, omdat dat nou eenmaal zijn natuurlijk voeding is. En nu zijn er honden die wel eens allergisch zijn voor een bepaald vleessoort.... Over het algemeen kunnen ze deze vleessoorten slechter verdragen wanneer ze gekookt zijn, omdat dit de stuctuur van het eiwit veranderd. Rauw vlees wordt nog altijd het beste verteerd. Maar een hond die allergisch is voor een bepaald soort vlees: die heeft dus geen eiwit allergie!

Nu zijn er enkele honden (en ik kan ze nu, na al die jaren op 1 hand tellen) die niet tegen rauw vlees kunnen. Ik denk dat ik er welgeteld 3 ken. Maar dat kun je pas vaststellen als je heel lang rauw hebt geprobeerd en het niet gaat. En dat is helemaal niet aan de orde.
#498722
Daarom heb ik dus ook een bloedonderoek geeist! Ik wil weten of er een medische oorzaak te vinden is. Ook zijn voeding gaan we veranderen, maar ik wil deze info (of uitsluiting ervan) meenemen in de keuze die ik maak.
Ik heb het idee dat die intolerantie veel te snel gediagnosticeerd wordt. Net als mensen die vaak hoofdpijn hebben, dat wordt dan afgedaan met "ach, dat is maar stress". Ja lekker makkelijk! Eigenlijk is deze situatie net zo... Hij vertelde overigens dat ik vooral op moest letten met rundvlees en kip..... Nou, dat zullen we nog weleens zien....
Je uitleg Lizzy klink mij veel logischer in de oren, dan die van de da.
Ik hou jullie op de hoogte!

Rachel.
Door *wendy*
#498730
Rachel.....neem ook eens contact op met Judith/Chikara.
Volgens mij had zij ook zo'n soort probleem met Chikara.

Verder weet ik alleen het verschil, qua gevoelige maag en darmen, tussen hypoallergene brokken en KVV.
Kan je garanderen dat in de meeste gevallen KVV beter is dan hypoallergene brokken.
Helaas kan Boy je dat niet persoonlijk vertellen, dus doe ik het maar ;)
#498733
Happyhusky schreef: Komt bovengenoemd argument jullie bekend voor?

Rachel.
Ja, tis ene beetje een standaardverhaaltje. Maar ga jij nu lekker barfen met je hond, kom je over een poosje bij 'm terug met een hond die hopelijk dan klachtenvrij is en dan heb je volgens mij het beste argument dat HIJ ernaast zat.
Door Timmy
#498735
Happyhusky schreef: Oja, hij vertelde dat er in die hypoallergene brokken (bijna?) geen eiwitten zaten en dat die "uiteen vielen" in aminozuren ofzo... Dat zou beter voor hem zijn....

Woeha, dit vind ik een goed argument!
Vooral als je weet dat eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren (eiwitten zijn polymeren van aminozuren) dus eiwitten vallen ALTIJD uit elkaar in aminozuren.... In normaal Nederlands noemen ze zoiets ook wel "vertering". ;D

Gr.
Linda
#498737
pippy schreef: Rachel.....neem ook eens contact op met Judith/Chikara.
Volgens mij had zij ook zo'n soort probleem met Chikara.

Verder weet ik alleen het verschil, qua gevoelige maag en darmen, tussen hypoallergene brokken en KVV.
Kan je garanderen dat in de meeste gevallen KVV beter is dan hypoallergene brokken.
Helaas kan Boy je dat niet persoonlijk vertellen, dus doe ik het maar ;)
Chikaartje had met name huidproblemen en is toen overgestapt op Bandit. Lex heeft vooral "inwendige problemen" zoals diarree, winderigheid, moeilijk op gewicht blijven, buikkrampen, slechtere conditie, etc.... Ik heb zelf ook Bandit geprobeerd, maar dat beviel niet zo.... Toch bedankt voor de tip! Als ik de overstap naar vers ga maken, wil ik barf wel proberen, omdat je dan echt zelf het eten kunt samenstellen en kunt proberen wat wel en niet goed valt bij de hond... Op die manier kun je enkele producten gewoon uit het menu laten en de betreffende voedingsstoffen op een andere wijze toedienen. Toch bedankt voor je suggestie Pippy!

Rachel.
#498738
Timmy schreef: Woeha, dit vind ik een goed argument!
Vooral als je weet dat eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren (eiwitten zijn polymeren van aminozuren) dus eiwitten vallen ALTIJD uit elkaar in aminozuren.... In normaal Nederlands noemen ze zoiets ook wel "vertering". ;D

Gr.
Linda
Kijk, daar steek ik zelf ook nog iets van op!

Rachel.
Door Lizzy
#498739
Happyhusky schreef: Oja, hij vertelde dat er in die hypoallergene brokken (bijna?) geen eiwitten zaten en dat die "uiteen vielen" in aminozuren ofzo... Dat zou beter voor hem zijn....

Rachel.
Whooeeeehaaaa, laat de man zijn schoolgeld even terug gaan halen zeg!!!!

Ieder eiwit is opgebouwd uit aminozuren. Ieder type eiwit heeft zijn eigen aminozurenpatroon. Je hebt essentiele en niet-essentiele aminozuren. Dat betekent: essentiele aminozuren kan de hond niet zelf aanmaken. Niet-essentiele aminozuren kunnen door het lichaam zelf worden aangemaakt. (het betekent dus niet dat de hond de een wel nodig heeft en de ander niet).

In de darm worden eiwitten afgebroken tot hun aminozuren.

Eiwit is een energie leverancier. Net als vet en koolhydraat. Wanneer er sprake is van een voedsel-allergie, ga je dus niet het eiwitgehalte verlaten. Nee, je geeft een eiwit dat goed verteerbaar is voor de hond. En wat zijn goed verteerbare eiwitten? Juistem: DIERLIJKE eiwitten! Deze hebben een hoge biologische waarde. Biologische waarde van een ei = 96%. Biologische waarde van mais = 54%. Om maar eens een voorbeeld te geven....

Een hond heeft eiwitten gewoon nodig, o.a. voor de energie maar ook speelt eiwit een rol bij de stofwisseling.

Dus, als een hond problemen heeft met het verteren van eiwitten, dan kun je er gerust vanuit gaan dat de hond problemen heeft met het verteren van plantaardige eiwitten. Met een lage biologische waarde. Daarom zit er in brokken waarbij een voedselallergie vermoed wordt ook louter dierlijk eiwit.

Als een hond een allergie heeft voor een dierlijk eiwit, dan moet je dus uitzoeken WELK dierlijk eiwit. Je kunt daarvoor een hypoallergeen voer nemen met een eiwitbron die de hond nog nooit eerder gegeten heeft. Zijn de klachten binnen 6 tot 9 weken over, dan kun je er vanuit gaan dat de hond een allergie heeft voor een bepaald vleessoort (meestal zijn honden allergisch voor de gekookte vorm....). Na deze 6 a 9 weken ga je dus per 2 weken 1 ding toe voegen aan het dieet om zo te achterhalen WAAR de hond allergisch voor is.
#498741
1 hond van mij had ook altijd rode vlekken en bultjes
dat kreeg hij achteraf gezien toen ik begon te barfen
ik gaf ook elke week 1 ei

maar eer je daar achter bent
dat duurd dan weer een poosje
ik ben gestopt met eieren geven en hij heeft nergens geen last meer van
#498743
Wow, wat een info weer! Geweldig Lizzy!

Kan zo'n slechte vertering van de eiwitten (want dat is het uiteindelijk als ik het goed begrijp) ook beschadigingen/dysfunctioneren van de schildklier/alvleesklier veroorzaken? M.a.w: als uit het bloedonderzoek blijkt dat er inwendig iets mis is met bijv. de stofwisseling (alvleesklier, schildklier,etc) zou dat dan veroorzaakt kunnen worden door de brokken die hij heeft gegeten? Of ontstaat zoiets alleen door erfelijke belasting (of andere factoren)? En als dat dan al zo is, is dat blijvend? Kan dat met versvoeding dan weer hersteld worden?

Rachel.
#498745
Om eerlijk te zijn, twijfel ik aan allergie. Ik denk dat hij of gewoon andere voeding nodig heeft, of dat er inwendig (medisch gezien) iets niet goed werkt. Allergie daar geloof ik niet in. Hij heeft geen jeuk, geen kale plekken, etc. Gewoon een gevoelskwestie....

Rachel.
Door *wendy*
#498746
Happyhusky schreef: Chikaartje had met name huidproblemen en is toen overgestapt op Bandit. Lex heeft vooral "inwendige problemen" zoals diarree, winderigheid, moeilijk op gewicht blijven, buikkrampen, slechtere conditie, etc.... Ik heb zelf ook Bandit geprobeerd, maar dat beviel niet zo.... Toch bedankt voor de tip! Als ik de overstap naar vers ga maken, wil ik barf wel proberen, omdat je dan echt zelf het eten kunt samenstellen en kunt proberen wat wel en niet goed valt bij de hond... Op die manier kun je enkele producten gewoon uit het menu laten en de betreffende voedingsstoffen op een andere wijze toedienen. Toch bedankt voor je suggestie Pippy!

Rachel.
Als het inwendige problemen zijn, dan zou ik zeker BARF of KVV proberen.
En ik weet niet hoelang je het geprobeerd hebt (bandit)? Zelf heb ik er totaal geen verstand van, maar heb het nodige gelezen over ontgiften.

Bij Boy zijn de maag/darm problemen gestopt door KVV. Wel heeft hij ca 3 weken een uur in de wind gestonken.

Hoe dan ook succes en sterkte met Lex. ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door