Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door melanie
#498139
Ik heb een vraagje, mogen honden eigenlijk champigons hebben??

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar dat leverde niets op...
wie o wie weet dat??
Door Lizzy
#498216
Moeilijke vraag. Ik ken sites waarbij gesuggereerd wordt dat rauwe champignons licht giftig zijn en ik ken sites waarbij wordt gezegd dat dat onzin is en rauwe champignons heel gezond zijn..... En ik weet niet zo goed wat nou waar is......
Door Joshii
#498220
Ik heb al een aantal keer een handje champignons door de groentenmix gegooid..hoop dus dat het niet giftig is :-\

De honden hebben trouwens geen andere reactie vertoond op de groentenmix.
Door Filou
#498228
ik heb ook al champignons gegeven, zonder problemen, alleen, filou lustte het niet ::)
Door Lizzy
#498233
Ik heb ze ook met regelmaat gegeven hoor. Totdat dat vervelende voedingscentrum ineens begon te piepen dat ze licht-niet-goed-oftewel-giftig waren....
Door Joshii
#498248
Lizzy schreef: Moeilijke vraag. Ik ken sites waarbij gesuggereerd wordt dat rauwe champignons licht giftig ......
...misschien omdat een champignon uit een schimmel ontstaat?

Even snel gegoogled, maar lees nergens dat de gekweekte champignon rauw giftig zou zijn voor mens of dier...sommige van zijn in het wild groeiende neefjes wèl!
Door Joshii
#498262
ik googlde nog even verder en kwam dit tegen over de voedingswaarde van champignons. Lizzy wil jij er eens naar kijken ?

Champignons
rauw (100 g)
Energie 25 kcal (105 kJ)
Eiwitten 2,9 g
Vetten 0,33 g
Cholesterol 0 g
Koolhydraten 4,08 g
Vezels 1,2 g
Water 91,83 g
Natrium 4 mg
Kalium 370 mg
Calcium 5 mg
Fosfor 104 mg
Magnesium 10 mg
Ijzer 1,04 mg
Koper 0,492 mg
Zink 0,73 mg
Selenium 8,8 µg
Vitamine B1 0,090 mg
Vitamine B2 0,424 mg
Vitamine B6 0,102 mg
Vitamine C 2,3 mg
Door Laura2004
#498264
FuzzyFriends schreef: ...misschien omdat een champignon uit een schimmel ontstaat?

Even snel gegoogled, maar lees nergens dat de gekweekte champignon rauw giftig zou zijn voor mens of dier...sommige van zijn in het wild groeiende neefjes wèl!
Ik heb gehoord (op tv van iemand van het voedingscentrum) dat rauwe champignons giftig zijn, omdat ze met paardemest gekweekt(ik weet niet of je dat zo zeg) worden en daar zitten bacteriën in die alleen verdwijnen als je het verhit. Dat hoorde ik maandag op tv bij "Nederland in beweging"(naar dat soort programma's ga je kijken als je werkloos bent :P, trouwens echt een aanrader als je een ochtendhumeur hebt ;D)
Door Joshii
#498277
Laura2004 schreef: Ik heb gehoord (op tv van iemand van het voedingscentrum) dat rauwe champignons giftig zijn, omdat ze met paardemest gekweekt(ik weet niet of je dat zo zeg) worden en daar zitten bacteriën in die alleen verdwijnen als je het verhit. ....
Klopt.
De compost die telers gebruiken voor het kweken van champignons bestaat uit de volgende ingrediënten:

Stromest
Kippenmest
Paardenmest
Gips
Water

Maar is de paardenmest dan sowieso giftig of alleen als de paarden ontwormt zijn...want dan zouden ze voor mensen dus ook giftig moeten zijn...en dan zou er toch een soort van waarschuwing op het doosje moeten staan. Vind ik tenminste...
Door Laura2004
#498279
FuzzyFriends schreef: Klopt.
De compost die telers gebruiken voor het kweken van champignons bestaat uit de volgende ingrediënten:

Stromest
Kippenmest
Paardenmest
Gips
Water

Maar is de paardenmest dan sowieso giftig of alleen als de paarden ontwormt zijn...want dan zouden ze voor mensen dus ook giftig moeten zijn...en dan zou er toch een soort van waarschuwing op het doosje moeten staan. Vind ik tenminste...

Ja, eigenlijk wel. Voor honden is het alleen giftig als ze ontwormt zijn, maar in hoeverre het voor mensen giftig is weet ik niet. Idd wel een beetje vreemd.
Door Joshii
#498293
Ja hè?
Volgens mij bestaat er een wet of regeltje dat zegt dat paarden binnen een half jaar na het ontwormen niet geslacht mogen worden voor consumptie. Iets in die trant...
Ik zou het dan dus heel raar vinden dat mest van diezelfde paarden wel gebruikt mag worden als voedingsstof voor gewassen die voor menselijke consumptie bedoelt zijn. Tenzij de hoeveelheden "gif" die de champignon zou bevat ten door een evt. ontwormingsmiddel beneden een bepaalde grens liggen danwel te verwaarlozen zijn.

Maar eigenlijk denk ik dat dat handje champignons dat er in de groentenmix gaat geen kwaad kan. Het zijn er maar een paar en er zitten veel andere groenten doorheen.
Door Borke
#498297
Wij eten zelf soms (gemarineerde) rauwe champignons als salade, heerlijk ;D
Door tieneke
#498317
FuzzyFriends schreef: Ja hè?
Volgens mij bestaat er een wet of regeltje dat zegt dat paarden binnen een half jaar na het ontwormen niet geslacht mogen worden voor consumptie. Iets in die trant...
Dat is wel erg lang ;)
Van de wormenspuiten die wij aan onze paarden geven geld een wachttijd van 32 dagen.
Door tieneke
#498318
AstridStraver schreef: Wij eten zelf soms (gemarineerde) rauwe champignons als salade, heerlijk ;D
En jullie leven nog!!! :D :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door