Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#497741
Het is me duidelijk dat als ik over wil stappen van brok naar barf dat ik dit langzaam moet opbouwen (heb ook het bottendocument en het overstap document gelezen)... Maar heb toch nog een vraagje...

Stel ik ga barf introduceren voor de keerste keer... Hoe pak ik dat dan aan? Als ik begin met kippennekken en groentemix, krijgt hij dat dan de hele week? En telkens na een week een nieuw product introduceren? Of krijgt hij voor de overige voedingsbehoefte dan gewoon nog brok, om dat vervolgens ook langzaam af te bouwen? Lex is wel gevoelig op de maag en darmen, heeft snel last van diarree...

Rachel.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#497814
Ik heb het toen zo gedaan:

Eerst de verse dingetjes als extraatje erbij gegeven. Als iets goed viel, bleef hij dat krijgen met dan de week erop weer iets nieuws erbij. Het gewicht van de verse dingetjes kun je alwel (als je hond goed op gewicht is) van de hoeveelheid brokken aftrekken. Die week hoef je natuurljk ook niet al te streng aan te houden, als hij goed op iets reageert dan kun je tussendoor ook alwel wat nieuws erbij geven.
Door Mevroi Kruim
#497927
Ik kan je geen advies geven, mijn honden zijn cold turkey naar barf overgezet en geen enkel probleem. Maar Tara heeft gietijzeren ingewanden en Kátur was een pup van 8 weken, dus met een gevoelige hond is het wel slim om het wat kalmer aan te doen.
Door Malamoods
#498063
Eh.... wat is cold turkey? :-[ Zo'n beginner als ik moet je echt alles voorkauwen... ::)

Ineens overstappen van brok naar barf kan dat ook? En is dan beginnen ook met slechts twee soorten? Of kan ik dan (afwisselend) alles van kip geven, voor ik bijv. lam introduceer?

Rachel.
Door Laura2004
#498065
Happyhusky schreef: Eh.... wat is cold turkey? :-[ Zo'n beginner als ik moet je echt alles voorkauwen... ::)

Ineens overstappen van brok naar barf kan dat ook? En is dan beginnen ook met slechts twee soorten? Of kan ik dan (afwisselend) alles van kip geven, voor ik bijv. lam introduceer?

Rachel.
Cold turkey betekent dat je in één keer over gaat op BARF. Ik heb dit met mijn hond (een hele zwakke hond met ontzettend veel gezondheidsklachten) ook moeten doen, want ze weigerde haar brokjes te eten.
Door Laura2004
#498076
Ze barfte gelijk mee. Ik ben begonnen met kippennekjes, daarna kippenvleugeltjes en zo verder. In het begin ging het goed, maar daarna kreeg ze wel darmklachten en heeft ze een tijdje bibi gekregen. Maar mijn hond is echt geen goed voorbeeld, want zij mankeerde van alles. Misschien heeft jouw hond wel darmklachten door de brokken die hij krijgt en gaat het ineens veel beter als hij gaat barfen. Als ik ooit weer een hond krijg gaat deze ook weer meteen over op barf. Mijn andere twee honden hebben ook een paar dagen diarree gehad en daarna was het over.
Door Mevroi Kruim
#498083
Idd in ene keer ;D afkicken van de brokken dus.
Tara vond het feest! Eindelijk fatsoenlijk eten zei ze. Brokken at ze de helft van de keren niet eens op en ze was dus ook graatmager. Bij barf heb ik nooit meegemaakt dat ze niet at (nou ja, duif en wilde eend, dat ging echt niet).
Ik ben gewoon begonnen met barfmaaltijden van kip, met ei en groentemix, dat was ook het enige waar ik toen aan kon komen. En pens van Smuldier. Gewoon gelijk hele braadkuikens, en later poten en vleugels en soepkip. En dat ging goed, maar ik zou het nu toch iets voorzichtiger doen, dus met nekken beginnen en dan geplette vleugels en dan de rest.
En pupje Kátur kreeg ook gelijk kip, nekken en vleugels, en pens (wel gemalen) en rundergehakt en hart en ... ach vanalles. En dat ging ook uit de kunst.
Door Laura2004
#498091
Ik zou je hond gewoon overzetten op barf, want ik kan me niet voorstellen dat het geven van brokken erbij (wel in een andere maaltijd) een garantie is dat je hond geen diarree krijgt. Je kan dan beginnen met het geven van kippennekjes. Als je het eng vindt kan je ze beethouden. Je kan dan bv. 3 of 4 dagen kippennekjes geven en idd als je wil wat groentes. Als je hond aan de kippennekjes gewend is en hij verteert het goed, dan zou ik aan de kippenvleugeltjes beginnen en dat ook bv. 4 dagen geven en als hij daar aan gewend is, kan je misschien aan de kippenpootjes beginnen en dat ook 4 dagen geven. En dan een keertje wat rauwe sardientjes. En als dit allemaal goed gaat kan je misschien beginnen met het geven van lamsribben. En misschien is het handig om je hond voordat je hem kippennekjes geeft een paar dagen een runderlap te geven (is wel heel duur, maar het is maar voor een paar dagen), zodat zijn maagzuur wat zuurder wordt en hij tegen de tijd dat hij kippennekjes krijgt wat beter in staat is om het te verteren.
En je kan hem natuurlijk al vanaf het begin orgaanvlees geven: testikels, pens, hart, niertjes, lever (dit lusten veel honden niet) en kippenmaagjes etc.
Ik hoop dat het zo duidelijk is voor je ;)
Ik weet niet of dit de meest geschikte manier is om te beginnen, maar zo zou ik het doen.
Door Malamoods
#498098
Maar is het dan niet erg dat mijn hond de eerste vier dagen alleen maar kippennekjes eet (als volledige maaltijd), dan krijgt hij toch beperkte voedingsstoffen binnen? En de groente er meteen bijgeven? Ik dacht om dan met twee groentes te beginnen, maar als ik dat weer tegelijk met kippenenkjes doe, dan weet ik niet hoe hij reageert op welk product... Is mijn vraag duidelijk?

Rachel.
Door Laura2004
#498099
Happyhusky schreef: Maar is het dan niet erg dat mijn hond de eerste vier dagen alleen maar kippennekjes eet (als volledige maaltijd), dan krijgt hij toch beperkte voedingsstoffen binnen? En de groente er meteen bijgeven? Ik dacht om dan met twee groentes te beginnen, maar als ik dat weer tegelijk met kippenenkjes doe, dan weet ik niet hoe hij reageert op welk product... Is mijn vraag duidelijk?

Rachel.
Het is niet erg als jouw hond een tijdje niet helemaal complete voeding krijgt ;) Dus als jij wil beginnen met 1 ding tegelijk, dan moet je dat gewoon doen!
Door Mevroi Kruim
#498100
Ja, duidelijk. En een keer 4 daagjes alleen kippennekken is echt geen probleem hoor, hij hoeft heus niet elke dag een complete gebalanceerde voeding te krijgen, als het op den duur over bv een week maar volledig is. Een brokkenhond heeft een andere spijsvertering dan een vershond, en aan het verteren van botten moeten de meeste honden echt wennen. Kippennekken zijn heel makkelijk weg te kauwen en te verteren dus veilig om mee te beginnen. Een lamskop bv is daar toch minder geschikt voor, da's meer voor de profi's ;D
Door Malamoods
#498110
En hoe zit het met de andere barfonderdelen (spiervlees en orgaanvlees en groentes e.d. ) moet de hond daar ook aan wennen, of is het wengedeelte (lees opbouwgedeelte) alleen voor de (vlees)botten bedoeld?
Die runderlap die je noemt, kan ik die ook bij de slager halen, of bedoel je lapjes rundvlees van de slachterij?

Al die vragen...... :-[ :-[ :-[

Rachel.
Door Laura2004
#498128
Happyhusky schreef: En hoe zit het met de andere barfonderdelen (spiervlees en orgaanvlees en groentes e.d. ) moet de hond daar ook aan wennen, of is het wengedeelte (lees opbouwgedeelte) alleen voor de (vlees)botten bedoeld?
Die runderlap die je noemt, kan ik die ook bij de slager halen, of bedoel je lapjes rundvlees van de slachterij?

Al die vragen...... :-[ :-[ :-[

Rachel.
Die runderlap kan je bij de slager (of slachthuis) halen. Je kan ook kopvlees (een runderlap is heel duur) halen oid. Het ging mij er om dat het maagzuur dan een beetje zuurder wordt zodat het dus beter de botten kan verteren. Het wennen aan BARF gaat over het algemeen om de botten, omdat dat gewoon heel erg wennen is voor de maag van de hond, zeker als hij heel zijn leven brokken heeft gegeten. Heb je gelezen wat ik je aanraad? Zo heb ik het gedaan en is het goed gegaan. ;)
En ik vind het super goed dat je al deze vragen stelt.
Ik wou dat ik van Barfplaats had geweten toen ik begon, dan was het allemaal een stuk makkelijker geweest. Ik heb het zomaar gedaan zonder hulp en ik was heel erg onzeker en ik heb eigenlijk een half jaar of zelfs langer een beetje aangemodderd :-[
Door Malamoods
#498143
Dus ik kan met vlees (runderlap of kopvlees) gewoon beginnen, dan de kippennekjes als extra erbij doen na een aantal dagen om eraan te laten wennen, dan wat groentemix erbij, etc.. Dat bedoel je toch?

Rachel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door