Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Bullekes
#496524
Willen jullie er alsteblieft nog 1 keer na kijken!!!!!
Gewicht van mijn bullekes: 15,3 en 12,7

OCHTEND
Maandag Struisvogel (250 gram)
Dinsdag Gemalen Kip (250 gram)+ kiemplantjes
Woensdag Orgaanvlees(250 gram)
Donderdag Rundvlees (250 gram)
Vrijdag Struisvogelvlees (250 gram) + Kiemplantjes
Zaterdag Gemalen Kip (250 gram) + Kiemplantjes
Zondag Orgaanvlees (250 gram)


DE AVOND:
Maandag Orgaanvlees (250 Gram)
Dinsdag Lams of geitenrib.(250 Gram)
Woensdag Kippenvleugels (250 Gram)
Donderdag Lamsnekken of kalfsbotten (250 Gram)
Vrijdag Lamsrib(250 Gram)
Zaterdag Kalfskopvlees of rundvlees (250 Gram)
Zondag Kippenvleugels (250 Gram)


Vis ben ik nog steeds aan proberen lukt nog niet.....
Ze krijgen als aanvulling visoliecapsules en Gizmo krijgt af en toe een porie schapenvet omdat hij nog te mager is
Door Borke
#496789
Ik zie verschillende diersoorten, dus dat is mooi:
struivogel
kip
lam
geit
rund
Het zou inderdaad goed zijn als je er vis aan toe kon voegen. ik zou liever vette vis geven dan vet.

Je vermeld niet wat voor orgaanvlees je geeft (van welk dier en welk orgaan)?

Waarom maal je de kip, ik zou het liever aan een stuk geven!
Door Bullekes
#496912
[quote="AstridStraver"]
Ik zie verschillende diersoorten, dus dat is mooi:
struivogel
kip
lam
geit
rund
Het zou inderdaad goed zijn als je er vis aan toe kon voegen. ik zou liever vette vis geven dan vet.

Je vermeld niet wat voor orgaanvlees je geeft (van welk dier en welk orgaan)?

Waarom maal je de kip, ik zou het liever aan een stuk geven!

[/quote]

Ik maal kip omdat mijn honden tiskonten zijn en ik ergens die kiemplanten tussen moet mengen en pebbles heeft groente nodig en ook visolie capsules en anders vreten ze het niet. geef ik geen kiemplanten en visoliecapsules dan heeft ze meteen weer uitslag

Organen: tong, lever, pens, maagjes, hart long van rund en delen van kip.

Wat voor vis bedoel je dan. Heb hier nogal veel problemen mee ze willen nog steeds niet echt vis eten... Heb nu net 2 wijtings gehaald....
Door Borke
#496923
Tja wijting is hier niet geliefd, is tamelijk hard.
Makreel en vooral zalm gaat er dan nog wel in, maar echt enthousiast is hij er niet bij hoor.
Door Lizzy
#497024
[quote="Bullekes"]
Willen jullie er alsteblieft nog 1 keer na kijken!!!!!
Gewicht van mijn bullekes: 15,3 en 12,7

OCHTEND
Maandag Struisvogel (250 gram)
Dinsdag Gemalen Kip (250 gram)+ kiemplantjes
Woensdag Orgaanvlees(250 gram)
Donderdag Rundvlees (250 gram)
Vrijdag Struisvogelvlees (250 gram) + Kiemplantjes
Zaterdag Gemalen Kip (250 gram) + Kiemplantjes
Zondag Orgaanvlees (250 gram)


DE AVOND:
Maandag Orgaanvlees (250 Gram)
Dinsdag Lams of geitenrib.(250 Gram)
Woensdag Kippenvleugels (250 Gram)
Donderdag Lamsnekken of kalfsbotten (250 Gram)
Vrijdag Lamsrib(250 Gram)
Zaterdag Kalfskopvlees of rundvlees (250 Gram)
Zondag Kippenvleugels (250 Gram)


Vis ben ik nog steeds aan proberen lukt nog niet.....
Ze krijgen als aanvulling visoliecapsules en Gizmo krijgt af en toe een porie schapenvet omdat hij nog te mager is
[/quote]

Je afwisseling is natuurlijk heel goed! Ik zou best de percentages ook voor je uit willen rekenen maar ik heb hier en daar mijn twijfels over of er bot bij zit of niet.

Je schrijft struisvogel en gemalen kip. Is dat met of zonder bot?
Door Bullekes
#497074
Struisvogel zijn vleessnippers denk niet dat daar vlees in zit in de gemalen kip wel :) Bedankt lizzy

Een dubbele check is altijd beter
Door Lizzy
#497092
OK, kom ik op de volgende percentages (ik heb spruitgroente niet meegerekend omdat daar het gewicht niet bij staat omdat dat toch om kleine hoeveelheden gaat):

50% vleesbotten
28,6% vlees
21,4% orgaanvlees

Ziet er goed uit! Dat percentage orgaanvlees is inclusief pens, toch?
Door Bullekes
#497095
is inclusief pens :)..Misschien vinden jullie het raar maar ik heb deze vraag dus ook gesteld op ander forum gewoon omdat ik nogal bang benom het verkeerd te doen en die zeggen dat ik teveel bot geef en teveel orgaan.... Ik moest 1 dag een pens dag maken en 2 keer bot eruit halen en daarvoor in de plaats spiervlees... Waar zit het verschil in dan??
Laatst gewijzigd door Bullekes op wo 22 feb 2006, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#497119
[quote="Bullekes"]
is inclusief pens :)..Misschien vinden jullie het raar maar ik heb deze vraag dus ook gesteld op voer natuurlijk forum gewoon omdat ik nogal bang benom het verkeerd te doen en die zeggen dat ik teveel bot geef en teveel orgaan.... Ik moest 1 dag een pens dag maken en 2 keer bot eruit halen en daarvoor in de plaats spiervlees... Waar zit het verschil in dan??
[/quote]

Tja..... Hebben zij trouwens dezelfde problemen met de intepretatie van je menu gehad als ik? Want ik had in eerste instantie struisvogel als vleesbot mee willen rekenen, tot bleek dat het alleen om vlees ging.

Maar goed, ik kan natuurlijk alleen maar uitleggen waarom ik vind dat de percentages in orde zijn. Misschien moet je trouwens zelf wat boeken gaan lezen om zo je eigen mening te gaan vormen. Misschien moet je ook zelf gaan experimenteren om je eigen meing te gaan vormen. Dat lijkt me echt raadzaam.

Ik vind 50% vleesbot een prima percentage. Tenminste, wanneer je vleesbotten geeft die voor een groot deel (tenminste 50%) bestaan uit vlees. Als de botten kaler zijn dan dat: dan doe je er goed aan minder bot en meer vlees te geven. Ik kan vanaf hier niet zien hoeveel bot en hoeveel vlees de botten bevatten die jij je hond geeft, dus dat zul je zelf moeten beoordelen.

Zelf heb ik mijn honden 10%, 15%, 20%, 25%, 30% en zelfs 35% bot gegeven. Kaal. (dat is dus 20% vleesbot, 30% vleesbot, en zo verder - want, de botten bevatte ongeveer 50% vlees en 50% bot en dat maakt dat 10% bot kaal ongeveer 20% vleesbot is).

Uit mijn eigen experiment heb ik ondervonden dat mijn honden het niet goed deden op 10% bot (kaal). Ook niet perfect op 15%. En ook niet op 30% en 35%. Ik ben ze dus 20% a 25% bot gaan voeren en dat bevalt het beste. Ik merk ook bij veel van de leden (in de afgelopen 3 jaar) dat veel honden het gemiddeld genomen op dit percentage uitstekend doen. Pups groeien goed op, volwassen honden doen het ook goed.

Op een laag percentage bot kregen mijn honden slappe ontlasting, waardoor ze weer last van hun anaalklier kregen. Ook werden hun tanden en kiezen vuil (plak en tandsteen). Ze hebben af en toe gewoon lekkere grote vleesbotten nodig waar ze lekker op tekeer kunnen gaan. En ik heb het nu niet over recreatiebotten, maar gewoon vleesbotten van grotere 'prooidieren' zoals geit en lam en kalf. Ik merk overigens ook dat de meeste honden vleesbot het aller, aller, allerlekkerste vinden. Mogens Eliasen had hier nog een interessante theorie over. Komt in het kort hier op neer: honden zijn geen wolven. Ze zijn gedomestiseerd. Heeeeeel lang geleden. Gedurende hun domesticatie-proces werden ze waarschijnlijk vooral gevoerd met het afval van de jagende mens. Nou vraag ik je, wat denk jij nou dat mensen als afval beschouwde in die tijd? Vlees? Orgaanvlees? Darmen? Botten? Dat is een doordenkertje ;) ;D).

Op een hoog percentage bot kregen mijn honden last met ontlasten. Ik heb bij een van mijn honden zelfs een klisma moeten gebruiken. Dat was bij 35% bot (kaal - dus 70% vleesbot). Ik vind dat een hond geen pijn hoort te hebben bij het ontlasten.

Ian Billinghurst raadt 30% (en meer) bot aan (kaal). Mogens Eliasen zo'n 10% tot 25% (en niet daarboven). Tom Lonsdale valt weinig over te zeggen. Hij schrijft dat je je honden zoveel mogelijk hele prooidieren moet geven. Die bevatten 10% a 15% bot. Kaal. Maar daarnaast heeft hij het ook over vleesbotten, hele 'prooidieren' waar je het vlees afhaalt voor je zelf en de rest aan je honden geeft. Affijn, kom je volgens mij op een hoger percentage bot uit....

Ik raad mensen aan om zo'n 20% a 25% bot (kaal) te voeren, omdat dat mij persoonlijk (bij vier veschillende honden - de honden van verschillende leden niet meetellend) het beste is bevallen. Maar ach, de marges zijn natuurlijk eigenlijk klein, dus ik zou zeggen: maak je er vooral niet te druk over! Je hond gaat niet dood op 10% en ook niet op 30%. Probeer zelf eens uit waar jouw honden het het beste op doen! Komt allemaal niet zo krap joh!

Je geeft 20% orgaan. Laten we zeggen dat zo'n 15% orgaanvlees een prima hoeveelheid is. Maar, je schrijft zelf dat in jouw 20% OOK pens zit. Pens is een beetje een uitzondering op de regel. Mogens Eliasen rekent het zelfs onder spiervlees, pens. Ik ben het daar niet mee eens, maar, ik zie wel in dat vuile pens een goede aanvulling is. Ik vind dus dat 20% orgaanvlees, inclusief pens, prima. Je zult (als je het na-rekend) vast op zo'n 15% orgaanvlees, zonder pens, uitkomen. En daar zitten perfecte orgaanvleessoorten bij zoals tong en hart, maagjes en lever. En ook hier geldt weer: we hebben het over gemiddelde percentages. Je hond gaat werkelijk niet dood als je hem 10% orgaan of 20% orgaan geeft. Of iets daar ergens tussen. Je moet het grote plaatje vooral niet uit het oog verliezen! Je kunt ook hier zelf experimenteren. Kijk waar jouw hond het het beste op doet. Dat is nou het voordeel van zelf samenstellen. Jij bepaald hoe je je hond voert en met welke percentages!!
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 21 feb 2006, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bullekes
#497227
----------------------------------------------------------------
thanks lizzy en inderdaad ik moet nog lang zoeken voordat ik echt op de goede dingen weg zit. Maar het komt allemaal oke. Pebbles jeuk is alweer weg dus.. We gaan met volle moed er weer tegen en houden dit keer ons strak aan schema zodat ik goed weet hoe ze het doen. Ik vervang 1 orgaan dag gewoon door een echt pens maaltijd dan weet ik zeker dat er die dag pens gegeten word.. En zal zeker eens zo'n vleesbot leeg plukken zodat ik weet aan welke percentage ik kom en of ik er een laap bijvoorbeeld kipfilet bij geef.

Beadnkt we gaan ons weer efkes verdiepen...
Laatst gewijzigd door Bullekes op di 21 feb 2006, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#497436
[quote="Bullekes"]
Ik zit nog niet op de goede weg omdat de ontlasting heel erg sterk wisseleld. de ene keer waterdun de andere keer erg hard.... Verder zat ik niet opd egoede weg omdat pebbles weer jeuk kreeg.. Inderdaad moet ik zelf nog veel lezen ben ook opzoek naar boeken maar heb helaas nog neits gevonden... Ik kan pas expirementeren als ik een beetje op de goede weg zit heb nog heel veel het gevoel dati k het fout doe (heb ik van vroeger ik deed nooit wat goed) vandaar....
[/quote]

Ik wist niet dat je problemen had met de ontlasting! Heb ik dat gemist, waarschijnlijk.

En de jeuk was toch weer minder aan het worden, of heb ik iets gemist? (kan hoor ;D!).

Vreemd joh, dat ze zulke wisselende ontlasting hebben! En hebben ze dat allebei?

Ik heb even gekeken naar je week samenstelling en op zich zie ik daar ook geen problemen....

Heb je enig idee of er specifieke dagen in de week zijn dat ze standaard dunne ontlasting of harde ontlasting hebben?

Misschien zit er een vleessoort bij die ze niet goed kunnen verdragen? (blijft het raar dat ze daar dan beide last van hebben...).

Hoe lang krijgen ze nu vers?

Heb je ze wel eens probiotica gegeven?

Ik krijg helemaal niet de indruk dat je iets fout doet. Je afwisseling is goed, je percentages zijn goed. Dus als het met je honden niet ideaal gaat, dan moet er iets anders zijn.... Ik snap wel dat je 'de schuld' direct bij jezelf zoekt hoor, maar ik denk dat dat in dit geval echt niet nodig is. Volgens mij doe je heel erg je best en doe je ook niks fout! Maar ja, stel, je honden kunnen niet tegen struisvogel, krijgen daar diarree van: kun jij ook niks aan doen natuurlijk...

Dus misschien kun je bovenstaande vragen beantwoorden en dan kunnen we misschien het probleem analyseren en oplossen!
Door Bullekes
#497443
[quote="Lizzy"]
Ik wist niet dat je problemen had met de ontlasting! Heb ik dat gemist, waarschijnlijk.
Heb ik ook niet vermeld omdat ik wist dat ik nog niet goed voerde dacht ik dat het daar van kwam daarom wil ik dit schema nu goed gaan aanhouden zodat ik kan zien welke dagen het fout gaat of dat het misschien nu beter word....

En de jeuk was toch weer minder aan het worden, of heb ik iets gemist? (kan hoor ;D!).
Ja inderdaad word de jeuk wel minder maar ben bang dat het terug komt als ik weer veel ga scuiven want dat deed ik dus de afgelopen weken

Vreemd joh, dat ze zulke wisselende ontlasting hebben! En hebben ze dat allebei?
Gisteren was het slijmerige poep bij Pebbles en Gizmo waterdun. Vandaag Had Pebbles goede poep en gizmo weet ik niet heeft nog niet gepoept bij mij

Ik heb even gekeken naar je week samenstelling en op zich zie ik daar ook geen problemen....
misschien dat het toch ligt aan dat ik de afgelopen veel gewisseld heb...

Heb je enig idee of er specifieke dagen in de week zijn dat ze standaard dunne ontlasting of harde ontlasting hebben?
Nee daarom wilde ik dus dat vaste schema aanhouden zodat ik goed bij kon houden wat voor ontlasting ze hebben en wanneer

Misschien zit er een vleessoort bij die ze niet goed kunnen verdragen? (blijft het raar dat ze daar dan beide last van hebben...).
Zou kunnen misschien te veel orgaan wat dat laxeerd?? En moet ik 1 dag meer spiervlees geven??

Hoe lang krijgen ze nu vers?
Ze krijgen nu vers vanaf 1 december 2005 dus bijn 3 maanden

Heb je ze wel eens probiotica gegeven?
Ik heb daar naar gevraagd bij DA en heb een flesje meegekregen met omega3, 6 en 9. Hij zei dat dat probiotica was

Ik krijg helemaal niet de indruk dat je iets fout doet. Je afwisseling is goed, je percentages zijn goed. Dus als het met je honden niet ideaal gaat, dan moet er iets anders zijn.... Ik snap wel dat je 'de schuld' direct bij jezelf zoekt hoor, maar ik denk dat dat in dit geval echt niet nodig is. Volgens mij doe je heel erg je best en doe je ook niks fout! Maar ja, stel, je honden kunnen niet tegen struisvogel, krijgen daar diarree van: kun jij ook niks aan doen natuurlijk...

Mijn honden zijn mijn kindjes en als zij zich niet lekker voelen ben ik er ook kapot van. Ik doe zo mijn best.. ben nu zelfs volledige BARFER. He wacht misschien da tpebbles de jeuk kreeg omdat ik gestopt ben met smuldier?? Of kan dat niet??

Dus misschien kun je bovenstaande vragen beantwoorden en dan kunnen we misschien het probleem analyseren en oplossen!
AL mijn aanwoorden efkes in rood neergezet
[/quote]
Gebruikersavatar
Door sylvia
#497742
[quote="Bullekes"]
is inclusief pens :)..Misschien vinden jullie het raar maar ik heb deze vraag dus ook gesteld op voer natuurlijk forum gewoon omdat ik nogal bang benom het verkeerd te doen en die zeggen dat ik teveel bot geef en teveel orgaan.... Ik moest 1 dag een pens dag maken en 2 keer bot eruit halen en daarvoor in de plaats spiervlees... Waar zit het verschil in dan??
[/quote]
Het slechtste wat je kunt doen als je onzeker bent is aan meerdere mensen gaan vragen wat je moet doen of dat je het goed doet zeker als het over een materie als voeding zijn. Er zijn zoveel methodes en richtlijnen. Dus als je het echt niet meer wilt weten moet je op zoveel mogelijk fora vragen of je menu goed is.
Door Lizzy
#497767
Als je het mij heel vraagt, dan denk ik dat het volstrekte onzin is om te denken dat de hoeveelheid bot en orgaanvlees de oorzaak is van de jeuk. Dat kun je gevoegelijk echt wel vergeten. Met je percentages schuiven heeft dus geen enkele invloed hierop.

De waterdunne, afgewisseld met harde ontlasting: dat zou te maken kunnen hebben met de percentages die je geeft en te maken kunnen hebben met de combinaties die je geeft. Bijvoorbeeld: orgaanvlees laxeert. Bot stopt. Dus als je orgaanvlees combineert met bot, dan is er minder kans op diarree. Zeker honden die nog maar net zijn overgeschakeld op een rauwe/verse voeding (en 3 maanden is dus 'nog maar net'), kunnen soms moeite hebben met de combinaties. Ze worden daar vanzelf minder gevoelig voor. Maar, waterdunne ontlasting is natuurlijk niet wat je wilt zien....

Omega 3, 6 en 9 vetzuren hebben dus niks te maken met probiotica. Vetzuren zijn vetzuren en probiotica zijn goede bacterieen (zogenaamde micro-organisme) die de darmflora helpen verbeteren. Ze versterken tevens het immuunsysteem. De darmen van jouw honden kunnen dit, zo te lezen, wel goed gebruiken. Veel probiotica's heten overigens "Acidophilus". Je moet het zo zien: Probiotica is de overkoepelende naam van een hele grote groep goede bacterieen. En alle bacterieen hebben weer een eigen naampje. Zoals Lactobacillus Acidophilus. Of Lactobacillus casei Shirota (zo heten de bacterieen in Yakult). In yoghurt zitten ook melkzuurbacterieen. Alleen het nadeel van de meeste van deze melkzuurbacterieen is dat zij het transport door de maag niet overleven om zo in de darmen te geraken. De meeste van deze bacterieen sterven in de maag, door het maagzuur. Lactobacillus Casei en Acidophilus zijn er twee (er zijn er nog veeeeeeeeeel meer) die het maagzuur wel overleven.

Als de probiotica niet snel gaat werken en je geen resultaat ziet bij het letten op je combinaties (geef bijv. geen orgaanvlees + rauw ei. Dat werkt beide laxerend. Geef orgaanvlees in combinatie met bot), dan denk ik dat je helemaal terug moet naar de basis.

Je begint met 1 vleessoort te geven. Bijvoorbeeld kip. Je geeft kippenvleesbotten en kippenvlees Alleen kip. Verder niks. Voor twee weken. Na twee weken voeg je 1 nieuw soort vlees toe. Bijvoorbeeld rundvlees. De komende twee weken voer je alleen kip + rundvlees. Dan ga je pens toe voegen. Je geeft dan 2 weken lang kip + rundvlees + pens (pens is een vleessoort waar sommige honden met diarree en jeuk op kunnen reageren, vandaar dat ik je aanraad om dit apart te introduceren!). Dan introduceer je een nieuw vleessoort. Bijvoorbeeld struisvogel. Dan geef je twee weken lang alleen kip + rundvlees + pens + struisvogel. En zo verder. Met lam. Met geit. Met alles wat je geeft. Geef in deze periode ook geen supplementen. En wees nou niet bang dat je honden wat tekort komen: dat komen ze niet zo snel. Sommige wolven moeten het maanden zonder eten doen en onze honden zijn luxe-paardjes.

Het zou natuurlijk kunnen dat je in de eerste twee weken direct tegen problemen aan loopt. Een verergering van de jeuk + meer ontlastingsproblemen. Dat zou dan te maken kunnen hebben met dat jouw honden niet tegen kip kunnen (ook wel weer raar als ze dat beide zouden hebben.... Kan ik me niet voorstellen). Je zult dan de kip moeten schrappen en overnieuw moeten beginnen met 1 nieuw vlees/vleesbot soort. Bijvoorbeeld eend. Of konijn. Je geeft dan twee weken lang alleen eend (de botten + vlees) of konijn (de botten + vlees). En dan ga je na 2 weken wederom nieuwe vleessoorten (1 voor 1!) introduceren.

Houdt dan goed bij in een dagboekje hoe het met je honden gaat. Schrijf iedere dag op wat ze gegeten hebben en hoe het met de jeuk en de ontlasting is. Voor beide honden. Het zou kunnen dat de jeuk toeneemt op een bepaald vleessoort. Het zou kunnen dat de ontlasting slecht wordt bij het toevoegen van een bepaald vleessoort. En daar gaat het dus om. Want jij kunt nu zeggen "ik gaf struisvogel (als voorbeeld) en toen ging het mis". En dus weet je dat struisvogel van het menu af moet. Snap je de bedoeling?
Door Mevroi Kruim
#498033
Hoe zit het met de gebitten? Ik weet niet of Lonsdale gelijk heeft maar hij beweert dat heel veel zgn allergieen en spijsverteringsproblemen veroorzaakt worden door chronisch ontstoken tandvlees.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door