Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Valerie*
#497545
hij krijgt nu 1200 gram kvv per dag(smuldier en rodi compleet).. hij is nu 6 en een halve maand en weegt 21 kg..
hij mocht wat aankomen (en nu heeft ie weer een lekker buikkie) dus we gaan iets minderen..
ik wil beginnen met barfen.. heb gehoort dat paardenvlees goed is voor de spieropbouw (wat mooi is voor een bull terrier)
dus dacht ik kan het afwisselen met oncurant paardenvlees van 2,50 de kg
verder wissel ik af met bv koolvis
donderdag ga ik kippennekken halen en kijken hoe dat bevalt
tussendoor krijgt hij ook appel banaan kiwi peer (hij is gek op fruit) of ander exotisch fruit als we dat hebben
kan iemand me helpen hoe ik hier een goed menu van kan maken om bv 2 dagen per week te barfen
ik ben ook op zoek naar kopvlees dus dat kan hopelijk binnenkort ook toegevoegd worden
Door mutsie
#497573
In de bibliotheek staat een artikel van Lizzy over combinatie kvv en barf:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=15406

Je kan het beste die dingen geven die niet zoveel in kvv zitten. en dat is inderdaad spiervlees/kip/cottagecheese met een eitje/pens en groenten.
Hierbij kan je bot geven, en niet alleen kippennekken/karkas/kippennekken/karkas maar ook lamsrib/geitenrib. Lekker een bot waar-ie op kan knauwen na het eten(geen groot recreatie bot)

Karin
Door Lizzy
#497777
[quote="SuperTyson"]
hij krijgt nu 1200 gram kvv per dag(smuldier en rodi compleet).. hij is nu 6 en een halve maand en weegt 21 kg..
hij mocht wat aankomen (en nu heeft ie weer een lekker buikkie) dus we gaan iets minderen..
ik wil beginnen met barfen.. heb gehoort dat paardenvlees goed is voor de spieropbouw (wat mooi is voor een bull terrier)
dus dacht ik kan het afwisselen met oncurant paardenvlees van 2,50 de kg
verder wissel ik af met bv koolvis
donderdag ga ik kippennekken halen en kijken hoe dat bevalt
tussendoor krijgt hij ook appel banaan kiwi peer (hij is gek op fruit) of ander exotisch fruit als we dat hebben
kan iemand me helpen hoe ik hier een goed menu van kan maken om bv 2 dagen per week te barfen
ik ben ook op zoek naar kopvlees dus dat kan hopelijk binnenkort ook toegevoegd worden
[/quote]

Als je 2 dagen per week zelf gaat samenstellen, dan hoef je niet volgens een strak-percentage-plan te werk te gaan. Je kunt gewoon lekker wat dingetjes geven, zonder in de stress te raken 'dat je hond wel alles binnen krijgt'.

Het mooiste is als je inderdaad juist die dingen kan geven die niet in Smuldier of Rodi zitten! Paardenvlees is dus een goed idee (volgens mij doet paardenvlees niks anders/extra's voor de spieropbouw als ieder ander vleessoort). Je zou bijv 1 maaltijd (of 2) per week paardenvlees met bijv. wat groente-restjes van je eigen maaltijd kunnen geven. Je zou bijv. 1 maaltijd per week vette vis kunnen geven (te denken valt aan hele/rauwe sardientjes of aan een zalmkop). Je zou ook 1 maaltijd met bijv. een deel van een hele parelhoen of eend of konijn kunnen geven! Of een maaltijd van geitenribben!

Je breidt hier alleen maar de afwisseling van vleessoorten af en dat is super! Ik zou je alleen aan willen raden om geen orgaanvlees te geven. Dat zit al genoeg in versvlees. Je zou wel 1 maaltijd per week een lap pens kunnen geven, voor pens maak ik dan een uitzondering. Hoewel? Als je veel Rodi/Smuldier met pens geeft, dan zou ik dus geen extra pens geven.

Maar goed, de strekking is dus: als in je versvleesvoer kip en rund en pens zit: ga dan niet zelf samenstellen met kip en runderkopvlees en pens. Want dan schiet het niet echt op....
Door Lizzy
#497804
[quote="SuperTyson"]
en is ipv groeten extra fruit (niet gepureerd) goed?
[/quote]

Groente en fruit zijn natuurlijk niet te vergelijken. Zo bevat fruit geen chlorofyl en geen vetzuren. Maar je kunt best wel fruit tussen door geven en je hoeft dat niet te pureren. Maar vlees en fruit combineert vaak niet zo goed (in 1 maaltijd) omdat het gaat gisten. Tevens bevat fruit erg veel suiker en dat is nou ook niet direct iets waar je je hond heel erg veel van wil geven. Dus fruit als tussendoortje: prima. Maar fruit ipv groente : daar zie ik niet zoveel heil in, eerlijk gezegd.

Maar hoezo? Is het onmogelijk om je hond wat groentemix of groente-restjes te voeren?
Door Valerie*
#497810
nee hoor.. alleen omdat hij dol is op fruit.. en niet op groeten hahaha maar hij krijgt dan gewoon een groetenmixje erdoorheen verstopt!!
Door Lizzy
#497829
[quote="SuperTyson"]
nee hoor.. alleen omdat hij dol is op fruit.. en niet op groeten hahaha maar hij krijgt dan gewoon een groetenmixje erdoorheen verstopt!!
[/quote]

Ahaaaa ;D! Nou ja, je kunt hem natuurlijk ook wat minder groente gaan geven (zonder het percentage fruit te verhogen).
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door