Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Tiesto
#497790
Ik kwam op een site van natuurlijke geneeswijze van dieren tegen dat het veel beter is om wanneer je de hond vers geeft, dit 1 keer per dag te doen ipv bijvoorbeeld 2 keer..zo zou de maag meer rust krijgen en de hond een veel voller gevoel krijgen..zit meteen aan Zack te denken waarvan de ontlasting vaak te wensen over laat en vaak s'nachts ook nog weleens moet..en misschien dat er dan ook minder poep gegeten wordt aangezien de maag voller is?? Hebben jullie hier ervaring mee? En hoelang dan laten zitten tussen een voeding en een wandeling? Mijn vriend loopt meestal een klein rondje voordat hij naar t werk gaat, dan krijgen ze te eten en meestal een uur a anderhalf uur later ga ik een stevige wandeling met ze maken..
Door Lizzy
#497807
Ik zou zeggen: probeer het uit! Zelf zou ik alleen niet in 1 keer overschakelen van 2 naar 1 maaltijd. Ik zou dat persoonlijk liever wat gecontroleerder doen, omdat ze al zo lang gewend zijn om 2 keer per dag eten te krijgen. Binnen een tijdsbestek van 1 week kun je de ene maaltijd afbouwen en de andere maaltijd opbouwen zodat je op 1 maaltijd per dag zit.

Overigens hangt het er maar helemaal vanaf hoeveel jij je hond per dag voert en of hij zijn maag vol krijgt. Stel, je voert in totaal 500 gram per dag en je geeft dat in 1 keer: dan zit zijn maag daar echt niet vol van hoor! Om een maag van een hond te vullen, moet je hem zo'n 4% a 7% voer in 1 keer geven. En voor een Labrador van, pak 'm beet, 30 kilo: praat je over 1200 a 2100 gram in 1 keer (in 1 maaltijd). Dan zit de maag vol (ergens tussen die twee gewichten).

Als je wilt bereiken dat je hond z'n maag af en toe echt vol kan eten, dan moet je naar een situatie toe waarbij je hem bijv. 4 maaltijden per week gaat geven en de rest laat vasten. En om naar die situatie toe te gaan (als je dat zou willen): dan kun je het beste het boek Rauwe Voeding Voor Honden van Mogens Eliasen eerst lezen. Want, dat moet je heel geleidelijk aan opvoeren. Maak je deze stap te snel, kan het mis gaan. Of je er ook verstandig aan doet om dit met versvlees te doen? Ik durf het niet te zeggen. Ik zou daar zelf nooit voor kiezen, eerlijk gezegd.

Maar dat een hond z'n maag dus vol komt te zitten van 1 maaltijd per dag: dat is dus niet waar. De maag komt iets voller te zitten, maar bij lange na niet vol.
Door Tiesto
#497811
Ze krijgen hier allebei 1400 gram energique per dag en ze wegen rond de 35 kilo, dus dan zou je zeggen dat de maag nog niet echt vol zit toch? Maar denk je dat het voor bijv Zack wat meer rust zou geven ivm zijn ontlasting of zie je er eigenlijk niet zoveel meerwaarde in van t voeren in 1 keer? En met t afbouwen bedoel je neem ik aan s 'avonds minderen en s'morgens meer toch?
Door Lizzy
#497815
[quote="Tiesto"]
Ze krijgen hier allebei 1400 gram energique per dag en ze wegen rond de 35 kilo, dus dan zou je zeggen dat de maag nog niet echt vol zit toch? Maar denk je dat het voor bijv Zack wat meer rust zou geven ivm zijn ontlasting of zie je er eigenlijk niet zoveel meerwaarde in van t voeren in 1 keer? En met t afbouwen bedoel je neem ik aan s 'avonds minderen en s'morgens meer toch?
[/quote]

Maar volgens mij krijgen ze geen 1400 gram per hond, toch? Eerder 1400 gram per dag voor 2 honden? Dus nee, op ongeveer 600 gram voer zit de maag van de hond helemaal niet vol.

Je moet het zo zien: de maag van de hond is net een harmonica. En rekt zich uit wanneer er meer voedsel in de maag komt. De maag zit (bij een hond van 35 kilo) dus pas vol wanneer je hem in 1 keer een maaltijd tussen de 4% en 7% van zijn lichaamsgewicht voert. Voer je hem dus 4% in 1 keer: praat je dus over een maaltijd van 1400 gram. Voer je hem 7%: praat je over een maaltijd van 2400 gram. Dus nee, met 600 gram zit de maag niet vol. Hooguit wat voller als bij 300 gram.

Maar OK, terug naar of het zinvol is om 1 keer per dag te voeren: ik kan daar geen antwoord op geven. Je moet dat zelf vaststellen. Ik ken honden die het beter doen op 1 maaltijd per dag. Ik ken honden die het minder goed doen op 1 maaltijd per dag. Daarom denk ik dat je het vooral moet proberen. Wat heb je te verliezen?

Ja, in 1 week tijd geef je van 1 maaltijd (die je wilt laten vervallen) steeds minder en de hoeveelheid die je minder geeft, die geef je in de andere maaltijd meer. Ik ken ook wel mensen die die overstap in 1 keer maken. Dus van de 1 op de andere dag 1 maaltijd laten vallen en nog maar 1 maaltijd voeren. Ik denk dat dat ook een beetje afhangt van je hond. Sommige honden zijn erg gefixeerd op hun voer en weten precies hoe laat ze eten krijgen. Als ze niet op tijd eten krijgen, dan worden ze misselijk. Deze honden zou ik dus in 1 week overschakelen van 2 maaltijden naar 1. Weet niet hoe anderen daar over denken?
Door Tiesto
#497844
Lekker plaatje ;)! Ja, ze krijgen inderdaad 700 gram per hond, ook al zouden ze wel 1400 gram willen ha ha!
Tja, vooral Zack is erg op eten gefixeerd, vandaar denk ik ook dat poep eten en er hoeft maar een appeltje of iets in de struiken te liggen of hij weet het te vinden..dus wat dat aangaat weet ik niet of het zinvol is om hem maar 1 keer te voeren, misschien dat dat gedrag dan juist versterkt wordt!? Maar dacht dat zijn darmen misschien dan wat meer rust zouden krijgen of zouden die dan ineens teveel te verwerken krijgen? Ook na geleidelijk overstappen?
Door Lizzy
#497845
[quote="Tiesto"]
Lekker plaatje ;)! Ja, ze krijgen inderdaad 700 gram per hond, ook al zouden ze wel 1400 gram willen ha ha!
Tja, vooral Zack is erg op eten gefixeerd, vandaar denk ik ook dat poep eten en er hoeft maar een appeltje of iets in de struiken te liggen of hij weet het te vinden..dus wat dat aangaat weet ik niet of het zinvol is om hem maar 1 keer te voeren, misschien dat dat gedrag dan juist versterkt wordt!? Maar dacht dat zijn darmen misschien dan wat meer rust zouden krijgen of zouden die dan ineens teveel te verwerken krijgen? Ook na geleidelijk overstappen?
[/quote]

Ja, vies he ;D!

Het valt dus niet te voorspellen, hoe Zack gaat reageren. Misschien voelt hij zich beter en stopt hij met poep eten. Misschien wordt het juist erger (en dan kun je gewoon weer 2 keer gaan voeren) en misschien maakt het geen barst uit! Voor zijn darmen zou het ook best goed kunnen zijn ja. En nee hoor, die darmen krijgen niet in 1 keer teveel te verwerken. Ik denk juist dat de darmen eerder meer rust krijgen als dat ze teveel te verwerken krijgen.
Door diana
#500722
geen idee of dat dat een oplossing is tegen poep eten
ik voer mijn honden nog altijd 2x per dag en ze gaan iedere middag mee het bos in .
1 maaltijd vind ik te weinig verdeel het liever ivm de kans op een maagkanteling
s,morgens krijgen ze weinig , maar toch iets omdat Lady anders gaat galspugen en mijn d.a ooit zei ; dat honden die misselijk zijn vd honger ook meer gaan hijgen en dan teveel lucht binnen kunnen krijgen en dat de kans op een maagtorsie ook daaruit kan ontstaan
Door chrisje
#501906
Nadat ik een lezing van Elias Mogensen had bijgewoond ben ik overgeschakeld van 2x voeding naar 1x voeding zonder problemen. Zij krijgt nu 500 gr. in één keer. Zij = een Engels Staffie van 2 jaar en ze weegt 16.5 kg. Hij vertelde toen dat een hond 24 uur nodig heeft om zijn eten te verteren in tegenstelling tot een mens die op 4 uur zijn eten heeft verteerd.
Na twee dagen was ze het al gewoon en stond ze in de voormiddag niet meer achter eten te bedelen in de keuken. Zij krijgt eten tussen 16u. en 18u. Niet op een vast tijdstip om gewenning tegen te gaan (conditionering).
Door Tiesto
#502294
Heeft ze dan overdag geen honger of komt is dat juist niet het geval omdat ze het eten s'avonds krijgt en de volgende dag dan pas door dat de verterering dan op gang komt een vol gevoel krijgt?
Door Happy Tail
#507721
ik ben er ook nog niet helemaal uit que hoeveel keer per dag. als tussenoplossing doe ik daarom een ochtendmaaltijd die een heel stuk minder is dan de avond. Baya krijgt in totaal 500-600 gr oper dag. de ochtend dan 200 gram en de rest voor de avond. als ze heir wat meer aan gewend is dan krijgt ze smorgens nog maar 100 gram en de rest savonds. Ik denk (op dit moment) niet dat ik har op 1 keer per dag zet, laat staan een vastendag tussendoor. gewoonweg omdat daar het nut (nog) niet van inzie. als ene hond zich enkele keren per week echt vol zou moeten eten, dan zou Baya dus 2500 gram moeten krijgen....das genoeg voor 4!! dagen, dus na een vastendag zou ze dan nog eens 2 dagen veel minder moeten krijgen
Door chrisje
#507835
[quote="Tiesto"]
Heeft ze dan overdag geen honger of komt is dat juist niet het geval omdat ze het eten s'avonds krijgt en de volgende dag dan pas door dat de verterering dan op gang komt een vol gevoel krijgt?
[/quote]

Na enkele dagen was ze het gewoon om één maal per dag eten te krijgen. Honger heeft ze niet, want dan zou ze het wel laten merken. Ik heb namelijk een Engels Staffie dat achter alles vraagt door te blaffen. Ze blaft als haar drinken op is, als ze buiten of binnen moet, als ze zin heeft in een pensstaafje (1x per dag) , enz. Ze heeft nog niet in de keuken staan blaffen ;D Een vastendag inlassen doe ik wel niet.
Door bas rouge
#507858
Ik zit ook erg op de wip wat betreft het aantal keren per week voeren. Voor de jongste van net 2 zou ik daar geen moeite mee hebben maar de andere twee zijn al 12 en 9.

Ik wissel sinds een week of 3 kleine met grote maaltijden af maar echt 7 of minder keer per dag voeren, ik ben er nog niet over uit.
Door Mevroi Kruim
#507958
Met een hond van 12 zou ik het eerlijk gezegd ook niet zo gauw meer doen. Die zit zo vast in zijn ritme en zijn flexibiliteit, fysiek en mentaal, neemt af met de leeftijd. Als hij het goed doet zonder vastendag en je hebt geen aanleiding om te veranderen (dat hij erg mager wordt bv) dan zou ik het zo laten. 9 Vind ik nog jong genoeg om te veranderen. Ik heb m'n ouwe katten ook naar vers overgezet ondanks hevig protest omdat ze duidelijke problemen hadden die met vers opgelost waren.

En honger ... ach ... trek wel ;D maar vand e graat vallen na een dagje niet eten? Naaah ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door