Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#496238
Ik hoor/lees vrij vaak dat als de hond ziek is en de oorzaak is nog even onbekend, de eigenaren dan vaak door de dierenarts geadviseerd wordt rijst en gekookte kip te geven ??? Nu heb ik nooit begrepen waarom ze dit adviseren. Het komt natuurlijk nog lang niet in de buurt van rauw en echt vlees voeren maar het is wel heel iets anders dan "de brok". Waarom doen dierenartsen dit?
#496240
Met het idee dat als het een voedselallergie is, kip en rijst waarschijnlijk niet tot allergische reacties zullen leiden, en met het idee dat dat licht verteerbaar voedsel zou zijn.
Klopt niet veel van, gekookt vlees is zwaarder verteerbaar voor een hond dan rauw, en rijst is sowieso geen hondenvoedsel, net als alle andere granen. Het enige voordeel van rijst tov andere granen is dat het geen gluten bevat; die zijn vaak aanleiding voor maag en darmproblemen ivm intolerantie.
#496251
Kruimel schreef: Het enige voordeel van rijst tov andere granen is dat het geen gluten bevat; die zijn vaak aanleiding voor maag en darmproblemen ivm intolerantie.
En dierenartsen weten dit neem ik aan? Waarom adviseren ze daarnaast dan wel vrolijk brokjes die wel barstensvol granen zitten? ??? :(
Zou je hieruit kunnen concluderen dat ze wel beter weten maar opzettelijk liegen? Dat vind ik namelijk altijd zo moeilijk te geloven: dat dierenartsen willens en wetens iets anders vertellen dan de waarheid.
#496257
ik denk dat dierenartsen dit vooral voorschrijven omdat kip en rijst minder allergie geeft en rijst bij diarree nogal eens goed wil helpen .
ik heb bij erge diaree mijn honden ook altijd rijst gegeven (wist toen nog niks van probiotica enzo ) en het heeft wel altijd direct geholpen ,dit telt waarschijnlijk niet voor elke hond en in alle gevallen :-\
#496273
Dierenartsen redeneren vanuit brokken en niet vanuit vers, zo leren ze dat ook tijdens hun opleiding, die deels gesponsord wordt door de brokkenfabrikanten.
Als je het zo bekijkt dan is het niet zo'n gek advies, het is in ieder geval een beter advies dan dieetbrokken ;D

Ik denk dat dit pas zal veranderen als de opleiding van de dierenartsen verandert en daar de commercie daar een belangrijke rol in speelt, vrees ik daar het ergste voor.
#496330
Is het zo dat de opleiding van dierenartsen deels door brokkenfabrikanten gesponsord wordt? Houdt dit in dat de stof die zij moeten leren samengesteld is door de brokkenfabrikanten of krijgen ze 'gewoon' reclamemateriaal hierover mee?

Soms ga ik zo twijfelen aan wat de dierenartsen die ik gesproken heb met betrekking tot voeding van voeding voor honden weten, dat ik soms echt denk dat ze alleen maar les over brokken krijgen en niet welke voedingsmiddelen goed zijn voor een hond... Dat is toch een vreselijk slechte zaak!! Goede voeding is toch de bais voor een goede gezondheid?!

Groetjes,

Fieke
#496361
voor ik hier op BP kwam zou ik ook alles geloofd hebben over wat een DA mij zei over voeding (die hebben er toch voor geleerd niet ??? ) tja hoe moet je nu als leek weten dat een dierenartsenopleiding zo weinig stof omtrent voeding bevat ??? :-\
#496374
Ik had laatst een discussie met een dierenarts die beweerde een voedingsdeskundige te zijn... Hij beweerde onder andere dat een hond net als een mens een kleine maag had en dus behoefte had aan kleine maaltijden... Dan vraag je je toch af waar die met zijn gedachte heeft gezeten tijdens de anatomieles...

Het zelf eten voor je hond maken vindt hij in principe wel prima en, ik quote: kan met veel goede grondstoffen en vitaminen / mineralentoevoeging, een studie diervoeding en een uur of anderhalf per dag (als je het elke dag zelf vers wilt maken) een goede oplossing zijn....

*zucht* ::)
Laatst gewijzigd door Sennaruby op ma 20 feb 2006, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
#496409
Mijn vorige hond had werkelijk ontzettende maag- en darmproblemen en was op een gegeven moment zo ziek daarvan dat hij ook een hele tijd op gekookte kip en rijst heeft gezeten. (dat na veel geklungel met hele dure brokken etc) Ik heb nog nooit zoveel kip en rijst gekookt.

De dierenarts heeft mij toen verteld dat het licht verteerbaar is en dus niet zo'n belasting voor het gehele maag-darmstelsel en ik moet eerlijk zeggen dat het toen wel beter ging.....maar ja....
#496431
Sennaruby schreef: Is het zo dat de opleiding van dierenartsen deels door brokkenfabrikanten gesponsord wordt?
Volgens mij wordt het vooral gesponsord door de farmaceutische industrie (in Utrecht dan), maar brokkenfabrikanten zullen er ook best bij zijn.
Soms ga ik zo twijfelen aan wat de dierenartsen die ik gesproken heb met betrekking tot voeding van voeding voor honden weten, dat ik soms echt denk dat ze alleen maar les over brokken krijgen en niet welke voedingsmiddelen goed zijn voor een hond... Dat is toch een vreselijk slechte zaak!! Goede voeding is toch de bais voor een goede gezondheid?!

Ja, maar he, goede gezondheid is niet goed voor de beurs >:(
Nee, ik twijfel bij mijn eigen dierenarts niet aan haar integriteit, maar ik zie haar geen vers voer adviseren.

Laatst nog een megagrote reclame gezien van Royal Canin. Over het feit dat ze voor verschillende rassen apart voedsel gaan maken. (is al trouwens)
Dus apart teckel voedsel en apart labrador voedsel....

Is toch te gek voor woorden?? ???
Ik krijg daar een beetje een hype idee van. En mensen maar denken dat het goed is. "Joh dit voedsel is speciaal gemaakt voor een Labarador" (ik hoor het ze al zeggen)

En dan sluiten ze af met: "Wij weten wat goed is voor uw hond"

Grrrr....

En dan die reclame van pedigree....heel leuk, maar wel misleidend..
Ok ik dwaal af...
Laatst gewijzigd door Qwertu op ma 20 feb 2006, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
#496482
Domestic_Dog schreef: En dierenartsen weten dit neem ik aan? Waarom adviseren ze daarnaast dan wel vrolijk brokjes die wel barstensvol granen zitten? ??? :(
Zou je hieruit kunnen concluderen dat ze wel beter weten maar opzettelijk liegen? Dat vind ik namelijk altijd zo moeilijk te geloven: dat dierenartsen willens en wetens iets anders vertellen dan de waarheid.
Dierenartsen weten iha erg weinig van voeding. In de opleiding wordt hier weinig tijd aan besteed en die tijd gaat dan nog op aan verhalen over brok.
Dat granen zo'n belasting voor het verteringssyteem van carnivoren zijn is zeker niet bij alle dierenartsen bekend. En de angst voor vers wordt ze ook op de opleiding aangepraat, zeker de angst voor bacterien en botten.
Dus nee, ik geloof beslist niet dat de meesten willens en wetens staan te liegen. Wel dat ze kolder verkopen omdat ze niet beter weten en ook niet bereid zijn zinnige dingen over voeding te leren maar zich de brokkenboerenpropaganda in de maag laten splitsen en zo hun klanten een hele slechte dienst bewijzern.
#496558
Hoe meer brokken een dierenarts verkoopt hoe leukere cadeautjes hij krijgt. Zo ook met vlooienmiddelen, wormenmiddelen etc. Heel veel dierenartsen zijn heel erg commercieel en denken alleen aan hun portomonnee. De dierenarts waar ik bij heb gewerkt, verkocht bijna standaard aan iedere client een zak speciale brokken (voor belachelijk veel geld, ook kregen bijna alle patienten standaard een ab-prikje :-\, maar dat is een andere discussie) en later zei deze zelfde dierenarts tegen mij: Het is toch allemaal hetzelfde die brokken, als je er maar een mooi verhaaltje van maakt :-X Ik heb weinig vertrouwen in dierenartsen, het is dat je ze soms nodig hebt, maar als het om voeding gaat moet je gewoon niet bij een dierenarts zijn. Ze leren alles wat met voeding te maken heeft van brokkenfabrikanten die speciale lezingen geven (alles wordt vergoed, lekker eten etc.).
#496654
Ik had het er vandaag nog over met een kennisje.Dat mijn honden kvv krijgen i.p.v brok.ook gezegd dat mijn hond(en) het aan hun nieren hebben,en het hele verhaal verteld over plantaardig en hoogwaardig enz.
Ooh,zegt ze ,maar dan mogen ze toch geen vlees,ik weer het hele verhaal opnieuw uigelegd,toen zei ze ja,maar mijn hond mocht ik geen vers vlees geven( toen ook nierpatientje,hij leeft inmiddels niet meer)
dus weer een d.a die dus nierbrok verkoopt en er van overtuigd is dat die beter zijn.

Ik dacht dat een d.a ook open zou staan voor andere methode's. :-\

Maar het ging eigenlijk over kip met rijst.
Mijn d.a gaf mij ook het advies om Cairo(na zijn maagtorsie)ook kip met rijst te geven,omdat dat lichtverteerbaar is en dus minder belastend voor zijn maag.
Laatst gewijzigd door judith1967 op ma 20 feb 2006, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door