Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door laura
#49622
Hallo,
Ik ben sinds een paar dagen aan het lezen op dit forum. Ik ben hier gekomen via hetdierenparadijs.nl. Daar heb ik voor het eerst gelezen dat er mensen zijn die niet alleen brokken of blikvoer geven. Geloof het of niet, maar iedereen in mijn kennissenkring geeft niets anders.
Onze hond, Tosca is een mechelse herder, heeft het dus altijd volledig op brokken gedaan. Momenteel hoor ik een heel gerasp en gekraak uit de woonkamer van haar eerste verse bot :), die gerookte dingen uit de dierenwinkel heeft ze wel altijd al gehad. Afgelopen weekend heeft ze voor het eerst vers vlees gekregen, dat was smullen.
Voor botten zijn wij gaan vragen bij de slachterij bij ons op het industrieterrein (Zupthen). Daar hebben we vandaag een megazak met botten gekocht voor €5,-. Is dit duur? Hoeveel het precies is weet ik niet, maar ik kon het net tillen. Het is in ieder geval goedkoper als die gerookte uit de winkel.
Elke donderdag schijnen ze bij de slachterij een 'winkel' te hebben waar ook orgaanvlees te krijgen is. Volgende week gaan we zeker dingetjes ophalen, helaas geen pens.
Ik wil haar in ieder geval een aantal dagen per week met haar gaan barfen, maar hoe kan ik dat het beste aanpakken? Ik weet dat er groente door moet, lijkt me geen probleem. Moet er Fytomix door??? Bij ons in de buurt kun je geen bibi of carnibest kopen.
Zoals jullie lezen kan ik wel wat hulp gebruiken.
Volgens mij kan ik bij die slachterij alleen rund kopen en af en toe paard. Voor kip moet ik dus nog verder zoeken.
Heeft iemand misschien adresjes in de buurt van Zutphen, Dieren, Deventer????

Gr. Laura
Door Lizzy
#49639
Hoi Laura, allereerst, welkom op Barfplaats!

Enne, het bevreemd ons niets hoor dat de meeste mensen in jouw omgeving brokken geven! Dat is bij ons ook zo. Mijn buren/vrienden geven zelfs brokken....

Maar OK,

Wat heb je voor een rauw bot gegeven? Is het een gewichtdragend bot? Is het een bot van een ouder rund of schaap? Want met gewichtdragende botten EN botten van oude dieren: daar moet je ontzettend mee uitkijken!!!! Zulke grote en harde botten kunnen veel problemen opleveren zeker als de hond ze nooit eerder gegeven heeft. Ze kunnen verstoppingen veroorzaken maar ook diarree en tand/kiesbreuken.

Het is dus van essentieel belang dat je de juiste soort botten geeft.

Heb je het bottendocument gelezen in de "bibliotheek" op Barfplaats? Ik zou je echt aanraden dat eerst te lezen voordat je aan de slag gaat met botten....
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 05 feb 2004, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#49643
Wat is verder jouw plan? Blijf je brokken voeren? Wil je zelf gaan samenstellen in combinatie met brokken? Of wil je helemaal zelf samenstellen? Of versvlees (er zijn nog meer merken) in combinatie met zelf samenstellen?
Door laura
#49650
Dit soort artikelen had ik inderdaad inmiddels gelezen! ;)
Schoonmama mag inmiddels ook geen kookworst en leverworst meer geven of plakjes ham (varkensvlees ;), wel goed dat ik dit soort dingen nu weet....

Verder heb ik een goed bot gegeven. Bij de slachterij heb ik aangegeven dat ik botten van een kalf wilde of van weke delen zoals knien. Er zitten ook een aantal ribben bij. Een stukje geef ik denk ik maar niet, lijkt net mergpijp namelijk. Alle botten vallen onder de categorie recreatiebotten las ik net.

Verder ben ik van plan om te barfen icm brokken, om de doodgewone reden dat mijn beurs het niet aan kan (studiefinanciering.....). Ligt er natuurlijk aan hoe duur vers vlees is, daar ben ik dus nog niet goed achter....
Door Lizzy
#49667
laura schreef: Dit soort artikelen had ik inderdaad inmiddels gelezen! ;)
Schoonmama mag inmiddels ook geen kookworst en leverworst meer geven of plakjes ham (varkensvlees ;), wel goed dat ik dit soort dingen nu weet....

Verder heb ik een goed bot gegeven. Bij de slachterij heb ik aangegeven dat ik botten van een kalf wilde of van weke delen zoals knien. Er zitten ook een aantal ribben bij. Een stukje geef ik denk ik maar niet, lijkt net mergpijp namelijk. Alle botten vallen onder de categorie recreatiebotten las ik net.

Verder ben ik van plan om te barfen icm brokken, om de doodgewone reden dat mijn beurs het niet aan kan (studiefinanciering.....). Ligt er natuurlijk aan hoe duur vers vlees is, daar ben ik dus nog niet goed achter....

Oh pfff... sorry hoor, voor mijn heftige reactie! Ik schrok een beetje toen ik jouw verhaal zag over jouw hond die een bot lag te eten...

Tja, botten en brokken blijf ik een slechte combinatie vinden. Vooral omdat het maagzuur van de hond door de koolhydraten die in de brokken zitten alkalischer wordt. En, de hond heeft zuur maagzuur nodig om botten te verteren.

Maar goed, ben je er inmiddels ook al een beetje meer uit wat je allemaal moet geven?

Kip is overigens eigenlijk overal te krijgen. Van Albert Heijn tot de poeliers. Meestal hebben de Islamitische slagers ook kippennekken.

Je hoeft dus geen fytomix te geven hoor. Kan wel, maar hoeft zeker niet!

Of 5 euro niet te duur is voor de botten: als het meer dan 2 kilo botten is, dan is het niet te duur.

Nou, volgens mij heb je dan nog een adresje nodig voor pens. Pens kun je eventueel van Rodi geven. Het is wel gemalen, maar ach, beter iets dan niets!

En voor spiervlees zou je aan de slager kunnen vragen naar snijlingen/snijdsels. Dat zijn de stukken vlees die ze niet aan mensen verkopen omdat er vet aan zit. Dat vet is juist goed voor onze honden. Je zou kunnen kijken of je dat van schaap/lam en rund en paard kunt krijgen. En eventueel rauwe/hele vis? Vind je dat nog een optie? Rauwe/hele sardientjes vinden ze vaak erg lekker! En die graatjes zijn ook lekker zacht.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 05 feb 2004, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door laura
#49712
Mijn eerste verhaal was misschien ook niet compleet genoeg ;).

Goed om te lezen dat honden vet vlees goed kunnen hebben. Het verbaasde mij eerlijk gezegt dat er zoveel vet aan die botten zit, maar dat is dus blijkbaar normaal. Ik zal eens vragen naar al die dingen volgende week bij de slachterij.

Voor de kip moet ik toch nog even verder zoeken, filetjes van de appie zijn voor mij te duur zoals ik al aangaf....

Met vis, bedoel je verse sardientjes? waar kun je die halen, ik eet zelf nooit vis.

Bedankt iig
Door Lizzy
#49714
laura schreef: Mijn eerste verhaal was misschien ook niet compleet genoeg ;).

Goed om te lezen dat honden vet vlees goed kunnen hebben. Het verbaasde mij eerlijk gezegt dat er zoveel vet aan die botten zit, maar dat is dus blijkbaar normaal. Ik zal eens vragen naar al die dingen volgende week bij de slachterij.

Voor de kip moet ik toch nog even verder zoeken, filetjes van de appie zijn voor mij te duur zoals ik al aangaf....

Met vis, bedoel je verse sardientjes? waar kun je die halen, ik eet zelf nooit vis.

Bedankt iig
Hihihi, laten we het er maar op houden dat we mekaar weer helemaal begrijpen nu!

Ja, honden mogen behoorlijk vet eten. Mogens Eliasen heeft in zijn e-book geschreven dat 1/3 (van het totaal) mag bestaan uit botten en vet.

Vis: Ja, ik bedoel verse sardientjes. Of ingevroren sardientjes. Ik haal ze bij de VEN of de visboer. Bij de VEN kan ik verse halen. Bij de visboer ingevroren. Maar, die ingevroren zijn ook prima! (ze verkopen ze ook bij de Makro trouwens). De sardientjes zijn heel, met kop, graat en orgaantjes. De eerste keer toen ik ze gaf ging mijn hond Brutus erin liggen rollen ;D. Dat was ie gewend, in dooie vis rollen ;D. Ik heb ze toentertijd ook in stukken geknipt, gemengd met groente en een blikkie schellevislever (of blikkie makreel of haring in tomatensaus) en dat vonden ze heerlijk!

De kip bij de Appie is zeker duur... Misschien inderdaad handig om een adresje te zoeken waar je nekken kun scoren! Kipsnijdsels zal moeilijk worden, denk ik. Maar dat hoeft ook niet. Je kunt gewoon kippennekken en kippenkarkassen geven en spiervlees van een ander dier geven (waar je wel goedkoper aan kun komen). Eerlijk gezegd krijgen mijn honden nooit louter kippenvlees! Ik heb vandaag wel weer een paar scharrelkippen bij de VEN gekocht. Ze krijgen dan ieder gewoon een kwart kip (met bot).

Groetjes, Lizzy
Door laura
#49716
VEN, wat is dat precies???

Enig idee hoeveel die sardientjes kosten, de marko is een goed idee, gelukkig heb ik een pasje!

Kunnen honden alle botten van een kip eten? mij is altijd geleerd dat ze erg gevaarlijk zijn, maar dat is natuurlijk vooral gekookt. Hoe zit het met vers???

Vandaag was de man bij de slachterij niet zo vriendelijk, misschien dat er volgende week iemand anders is... Dan maar eens goed doorvragen wat ze allemaal slachten. Het is geen grote slachterij, volgens mij slachten ze vooral voor particulieren en andere kleine bedrijfjes.
Afwachten dus nog even.
Zelf samenstellen spreekt mij wel meer aan als kant en klaar zoals rodi en energique. Dan weet je nooit wat je dier te eten krijgt.
Moet me binnenkort maar eens bezig houden met alle groentemengseltjes die hier vermeld staan ;).
Af en toe een beetje rijst is toch ook geen verkeerde aanvulling?
Door Lizzy
#49730
laura schreef: VEN, wat is dat precies???

Enig idee hoeveel die sardientjes kosten, de marko is een goed idee, gelukkig heb ik een pasje!

Kunnen honden alle botten van een kip eten? mij is altijd geleerd dat ze erg gevaarlijk zijn, maar dat is natuurlijk vooral gekookt. Hoe zit het met vers???

Vandaag was de man bij de slachterij niet zo vriendelijk, misschien dat er volgende week iemand anders is... Dan maar eens goed doorvragen wat ze allemaal slachten. Het is geen grote slachterij, volgens mij slachten ze vooral voor particulieren en andere kleine bedrijfjes.
Afwachten dus nog even.
Zelf samenstellen spreekt mij wel meer aan als kant en klaar zoals rodi en energique. Dan weet je nooit wat je dier te eten krijgt.
Moet me binnenkort maar eens bezig houden met alle groentemengseltjes die hier vermeld staan ;).
Af en toe een beetje rijst is toch ook geen verkeerde aanvulling?
De VEN is een soort Makro maar dan alleen voor horeca. Vandaag hebben we daar 4 hele parelhoenen, 4 hele eenden en een paar hle scharrelkippen gescoord.

Sardientjes betalen wij 3.30 per kilo voor.

Mijn honden eten de hele kip, inclusief bot op. Maar, dat is wel voor de ervaren barf-hond hoor! Vooral de poten hebben harde botten. Het beste begin je met nekken. Als dat goed gaat; met de karkassen en/of de vleugels. Maar, het beste knip je de vleugels in met bijv. een snoeischaar. Mijn honden eten al JAREN rauwe kippenbotten.... En ja, het kAn fout gaan.... (net zoals er wel eens honden in brokken stikken, gaat er ook wel eens wat fout met botten). Ik vind de kans dus klein. Maar, langzaam opbouwen en de hond goed bekijken (ontlasting enzo)! En,voorlopig geen poten geven! En niet combineren met brokken.

Rijst: ik vind het zelf geen goede toevoeging. Maar ik voer mijn honden dan ook nul komma nul granen. Ik vind persoonlijk rijst eigenlijk buikvulling... Ach, een keer een eetlepeltje kan natuurlijk geen kwaad. Hoewel Juliette de Baïracli Levy zegt dat graan samen gegeven met vlees gaat gisten in de darmen.

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door