Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door arenda
#495915
Een vriendin van me heeft een labje, waar ze dus al heel wat geld in gestoken heeft omdat ut beessie steeds maar weer ergens last van heeft.
Zijn het zijn oren niet die zwaar ontstoken zijn, dan is het wel weer zijn huid die rood verkleurd en zijn haren die uitvallen.

Nu zijn dat net de dingen die goed over zijn, ik heb het beestje nog nooit zo zien glimmen, het lijkt wel een spiegel.

Maar nu heeft ze het probleem dat hij maar blijft kotsen, iedere dag maar weer.
Dit gaat zelfs gepaard met bloed zo nu en dan. En tja, de da geeft dan een zooitje pillen en dieetvoer (high sensitive van rc als ik het goed heb) en of ik het daar nu mee eens ben of niet, daar gaat het nu even niet om.
Ook is er gezegd dat ze een scopie moet laten doen om te kijken of de lab misschien iets opgevrooooten heeft wat niet verteerd ( vreet dus echt op zijn labs)

Voor de rest is het een vrolijke hetzij erg slome hond, 4 jaar en vreselijk mager!
Wanneer hij 's avonds heel laat, uur of 12, nog eten krijgt dan gaat het 's morgens goed, maar wanneer dat vroeger in de avond is, voor 9en dan kotst ie steevast om 5 uur in de ochtend. Geel schuim met tegenwoordig dus bloed erbij.

Kan iemand mij onderbouwend vertellen wat ik mn vriendin kan aanraden. Tuurlijk over voer weet ik t, maar heeft er iemand ook ervaring mee dat het bij zoiets ook hielp en hoe dit dan verliep.En of er ook alternatieve zaken zijn die kunnen helpen, zonder gelijk die hele medische mikmak.

Of moet ze de hele zooi maar laten doen gelijk en al haar geld naar de da brengen? Als het zou helpen zou ze daar niet zoveel bezwaar tegen hebben, maar ik heb er gewoon een hard hoofd in.

En zwemmen in het geld doen weinig mensen toch?
Laatst gewijzigd door arenda op ma 20 feb 2006, 07:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#495923
Ik heb zelf een hond gehad, Whoofer, die vanaf jongs af aan maagproblemen heeft gehad. In alle soorten en maten. Op een gegeven moment kreeg ze ook een hernia en zei ik tegen mijn man "we gaan haar ooit verliezen aan haar maag of rug". Het is uiteindelijk haar maag geworden. Maagkanker. Van het ergste soort.

Ik denk dat ze twee kanten op kan: ze gaat de hond nu fatsoenlijk voeren. En dus wel met verse/rauwe voeding. Bij voorkeur zelf samengesteld. Puur omdat dit gegeven kan worden in grotere brokken en dus beter verteerd. Wat ze ook moet doen is de hond op wisselende tijdstippen gaan voeren. Zodat hij niet meer in de gaten heeft wanneer hij gevoerd wordt en er dus niet meer op kan anticiperen. Want, dat is wel degelijk een oorzaak voor galbraken (pavlov. Maar deze hond wordt er - net als mijn Whoofer - misselijk van als hij dan een keer niet te eten krijgt of zijn maag leeg is). Ze moet beginnen, om te voorkomen dat hij erg ziek wordt van de wisselende tijden, eerst vroeger gaan voeren. In het boek van Mogens Eliasen kan ze verder lezen hoe ze dat moet aanpakken (ik wil het met alle plezier overtikkeren, maar dan moet zij eerst wel willen).

Als de hond een echte ochtend-braker is en een droge bek heeft/dorst heeft: dan is het homeopathische middel Bryonia D6 een goed middel. Gedurende 7 dagen 3 keer per dag geven. Kijken hoe het gaat.

Goed, dat is aanpak 1. Ik denk van levensbelang voor de hond. Maar, het kan wel zeker zo zijn dat er iets vast zit in zijn maag. Ik wil je helemaal niet ongerust maken maar uiteindelijk was het bij Whoofer zo dat ze iedere ochtend vreselijk aan het galbraken was. We kregen in eerste instantie een hele riedel medicijnen (primperid enzo). Dat hielp niet. Foto's gemaakt, bloedonderzoek gedaan. Kwam niks uit. Dus zijn we doorgestuurd naar een internist. Die heeft een gastro-endoscopie uitgevoerd. Men had ergens wel het vermoeden dat ze daar een vreemd voorwerp zouden aantreffen (gezien de klachten), biopten genomen en daar kwam uit dat zij een maag/darmziekte had. Permanent ontstoken. Er is ook een echo gemaakt, lever en milt-biopten genomen. Grote hoeveelheden prednison meegekregen. Whoofer werd steeds zieker. Is uiteindelijk open gemaakt en bleek een maagtumor te hebben, zo groot als een hand van een volwassen man. Ze is op de operatie-tafel ingeslapen.

Maar, ik verwacht natuurlijk bij een vierjarige hond geen maagkanker. Toch denk ik dat als de hond niet vrij snel opknapt, zij wel degelijk een gastro-endoscopie moet laten uitvoeren. En ja, dat is duur. Maar duurder is het om eerst nog even aan te kijken, rontgenfotootje te maken, bloedonderzoekje, medicijntje hier, medicijntje daar om vervolgens alsnog een endoscopie te laten uitvoeren...
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 20 feb 2006, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#496065
Als hij zo gevoelig is wat betreft de huid, kan dat ook heel goed met de maag en darmen het geval zijn.

Ik denk dat versvlees het probleem op zou kunnen lossen en anders moet er een keer bloedonderzoek gedaan worden. Er zijn heel veel ziektes die braken kunenn veroorzaken. Zeker als hij mager is, kan dat een teken zijn dat er iets goed mis is.
Door arenda
#496074
Tnx Lizzy,
Ik weet dat ze welwillend genoeg is, maar ja die dierenartsen met hun alwetende toontje he.
Het rare van de hond is dat ie voor de rest dus er gewoon harstikke gezond uitziet. glimmen, speels vrolijk.
Nu moet ik ook zeggen dat ze midden in een scheiding zit, dus er is genoeg stress daar, al lijkt dat geen uitwerking op de hond te hebben. Tenminste die kwispelt nog steeds vrolijk door. Maar ja, ook bij mensen heb je dat soort personen natuurlijk. Komen er ook met een maagzweer vanaf.

In het uiterste geval ga ik die hond een paar weken in huis nemen, zoals ze me al vroeg. Want ik heb zelf het gevoel dat we een heel eind komen met op de goede manier het goede voer toe te dienen.
Door arenda
#496077
Hitam schreef: Als hij zo gevoelig is wat betreft de huid, kan dat ook heel goed met de maag en darmen het geval zijn.

Ik denk dat versvlees het probleem op zou kunnen lossen en anders moet er een keer bloedonderzoek gedaan worden. Er zijn heel veel ziektes die braken kunenn veroorzaken. Zeker als hij mager is, kan dat een teken zijn dat er iets goed mis is.
Denk dat de magerte komt omdat ze m niks meer durft te geven. Mondjesmaat voer, 3 a 4x per dag.
En bloed is er al zo vaak afgenomen en gebeurt deze week dus weer een x.
En tja die ingewanden hebben al heel wat te verwerken gehad, zoals een x op een onbewaakt moment de frituurpan leegslobberen, spare ribs pikken, bananenschillen. Het is gewoon een kliko bak als je niet oplet.Ook op straat is het een ramp met m.
Nu kan ik me voorstellen dat ie honger heeft, maar hij heeft dat dus altijd al gedaan, ook in zijn dikkere periode.
Door andres
#496172
Het beeld lijkt in alle opzichten op hetgeen onze hond vorig jaar heeft doorstaan. Wij zijn na 8 jaar brokken en nadat hij niets meer binnen hield over op kvv. De hond zit nu in een heftig traject van ontgiften. Maar de maag- en darmproblemen zijn eigenlijk vanaf dag één verdwenen; in 2 maanden niet één keer meer overgegeven. Zijn gewicht is ook weer normaal en hij is weer heel erg actief. Dat laatste sinds anderhalve week, dus je moet wel geduld hebben.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door