Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Malamoods
#495996
Eigenlijk weet ik het even niet meer zo goed..... Mijn hoofd zit vol met vragen en door alle (werkelijk overdonderdende) informatie zie ik door de bomen het bos niet meer.... Waar moet ik beginnen, wat wil ik precies weten, waar plaats ik mijn vragen, het is een chaos in mijn kop als het gaat om de voeding (en gezondheid) van mijn hond.... Daarom gewoon maar de keuze gemaakt om mijn vragen hier (in dit topic) te stellen, als het niet de goede plek is, hoor ik het wel....

Eerst misschien maar even kort wat info voor diegene die mij nog niet kennen (ken al veel mensen via hgf heb ik gezien). Mijn eerste hond was een schotse collie reu (Randy) die ik een jaar geleden heb moeten laten inslapen. Randy is 6 en half jaar oud geworden en altijd ziek en onderweg geweest (auto-imuumziekte, tumor in de buik en later nog een beschadigde zenuw). Voor ik hem liet inslapen, heeft hij een aantal keer op het randje van de dood gelegen, dus Randy was echt een zorgenkindje.... Randy is groot gebracht met brokken en heb vanwege zijn ziekte op brokkengebied van alles geprobeerd en uiteindelijk met Royal Canin Intestinal geeindigd.....
Met alle zorg en ziekte was de komst van mijn husky-reu Lex (nu 3 jaar oud) een verademing. We kregen Lex toen hij vier en halve maand oud was en hij had vooral veel aandacht nodig op het gebied van gedrag (was een moeilijke hond) en nauwelijks op het gebied van gezondheid. Op af en toe wat diarree klachten na, was hij gezond en dat losten we op door over te schakelen op een andere brok.... Dat werkte verder prima...
Gedragsmatig gezien is Lex een hond met veel energie en werklust en heeft daarnaast een hoge prikkelgevoeligheid. Hij is fit en levendig, maakt geen zieke indruk. Sinds het overlijden van Randy ben ik enerzijds hyperalert geworden als het om de gezondheid van mijn hond(en) gaat, anderzijds ben ik mijn grenzen gaan verleggen en kijk ik niet meer zo op van een beetje diarree... Toch valt het mij op dat Lex de laatste tijd wat klachten heeft, die ik aankomende donderdag met mijn DA ga bespreken...

- Winderigheid
- Regelmatig korte en hevige (papperige en waterige) diarree.
- Ik verdenk hem van buikkrampen (rekken/strekken, rollen op de rug, happen naar de buik, likken op de grond)
- Soms is hij in zijn gedrag wat sloom, maar soms ook weer hyperalert.
- Is moeilijk op gewicht te houden. Hij krijgt bijna de maximaal aanbevolen hoeveelheid en dat is voor een poolhond erg veel (die kunnen het met een derde minder af.

Daarnaast dacht ik dat hij veel dronk en veel plaste, maar dat blijkt mee te vallen. Ik heb het nagemeten en hij drinkt gemiddeld tussen de halve litter en de liter. En plast vanwege zijn castratie alles in één keer uit...

Vervolg: volgend bericht.
Laatst gewijzigd door Malamoods op ma 20 feb 2006, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Malamoods
#496008
Ik wil eerst uitsluiten of er medisch niet iets aan de hand is (bloedonderzoek ofzo), maar mijn DA begon meteen over de voeding te zeuren. Ik kreeg het advies om zijn dure hypoallergene (diezelfde als Randy kreeg) te geven. Maar daar zie ik weinig in. Wel denk ik dat voeding een positief effect zal hebben op zijn gezondheid, dus wil ik me er nu in verdiepen, maar zie dus effe niet zo goed meer hoe ik het nu moet aanpakken en wat ik hem zal geven....

Nu krijgt hij brokken, heb ook een tijdje kvv (Bandit) gegeven in combi met brokken (dus twee dagen Bandit, paar dagen brokken, etc.).... Ik zag geen verbetering en aan de Bandit heeft Lex erg moeten wennen... Het vriesgedeelte (eigenlijk vooral het ontdooien) vind ik onpraktisch en daarnaast werk ik veel met voer om zijn gedrag te trainen (en da's niet handig met Bandit)... Ook een probleem is dat de Bandit leverancier ver weg woont... Daarnaast wil ik graag flexiebel zijn en gaan we regelmatig weg met Lex (met het openbaar vervoer, of met een brommobiel), waardoor de reistijd vaak langer is en je minder mee kunt nemen... Ik vraag me dus nu af hoe ik verder zal gaan met de voeding. Weer doorgaan met kvv, of gaan barfen? Lex heeft een gevoelig maag/darmstelsel, dus ik moet voorzichtig zijn... Kan kvv of barf ook gecombineerd worden? En de brokken? Helemaal eruit? Of kan ik die gebruiken voor de uitstapjes die we maken?

Pffff.... lang verhaal......

Rachel.
Door Lizzy
#496025
Lange verhaal valt wel mee hoor. Je geeft een prima beeld van je hond en je gevoelens omtrent de voeding.

Tja. Ik kan eigenlijk over een paar dingen heel kort zijn: eruit met die brokkentroep ;D!

Als Lex mijn hond was, ging ik barfen. Overigens zou ik hem direct ook een goed probiotica product gaan geven. Ik vind zelf Akropharma erg goed. Dit is bij veel reformwinkels te koop en bij sommige drogisten. Het middel heet: Acidophilus. Ik vind de Acidophilus van De Tuinen ook niet echt slecht. Ik vind die van Solgar ook erg goed, maar wel duur. In ieder geval: ga hem vooral probiotica geven!

Het voordeel van barf vind ik dat je met een stappenplan kunt beginnen. Je begint bijv. met kip (voor zolang het kan, met de vogelgriep op de loer). Je geeft kippennekken, als dat goed gaat kippenvleugels (ingeknipt!), kipkarkassen, delen van hele kippen. Een simpele groentemix (van bijv. wortel + andijvie + courgette - dit kun je langzaam uitbouwen naar groentemixen waarbij je wel 10 of 20 groentesoorten gebruikt). Als de kip goed gaat, ga je het volgende vleessoort geven. Ik zou zeggen: introduceer 1 vleessoort per week. En schrijf op wat je geeft en wanneer, zodat je weet waar hij eventueel op reageert.

Je kunt kvv dus wel combineren met BARF, maar als je erachter wilt komen waar hij slecht op reageert, geef je beter gewoon helemaal zelf samengestelde voeding. Vind ik.

Als je uitstapjes gaat maken, kun je natuurlijk porties meenemen. Of je gaat bij aankomst naar de supermarkt en haalt bijv. een paar kippenpoten of een hele kip. Ik bedoel, als ik op stap ga, eet ik ook wel eens een vetje (patatje).

Om te trainen kun je vlees drogen in de oven. Je kunt hart en rundvlees prima in de oven drogen en tot belonings-dingetjes maken. Het drogen in de oven duurt alleen wel vrij lang, maar ach, als je een flinke hoeveelheid in 1 keer droogt, heb je direct een lekker voorraadje. Je kunt de vleesbrokjes in porties invriezen. Uit de vriezer blijft het gedroogde vlees zeker een paar dagen goed.

Oh, op de momenten dat hij buikpijn heeft, kun je hem heel goed eens Okugest van VSM geven. Dat werkt goed bij maag en darmproblemen. Waarschijnlijk werkt dit middel ook goed tegen de winderigheid (doordat er Carbo Vegetabilis in zit).
Door Malamoods
#496028
Ik voer Lex nu twee maal daags, kan ik dat met versvoeding ook zo laten, of is het dan verstandiger om vaker of minder vaak te voeden per dag?

Als ik wel overstap naar barf, dan is het trainen met voer wellicht ook makkelijker?

Rachel.
Door Lizzy
#496047
[quote="Happyhusky"]
Loop ik met Barf en mijn slechte kennis niet het risico dat ik mijn hond te kort doe betreft voedingsstoffen?

Rachel.
[/quote]

Nou, het is de bedoeling dat je goede kennis krijgt van BARF zodat je hond geen tekorten oploopt. En hier kun je wel kennis opdoen over hoe en wat :D!
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 20 feb 2006, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#496048
[quote="Happyhusky"]
Ik voer Lex nu twee maal daags, kan ik dat met versvoeding ook zo laten, of is het dan verstandiger om vaker of minder vaak te voeden per dag?

Als ik wel overstap naar barf, dan is het trainen met voer wellicht ook makkelijker?

Rachel.
[/quote]

Je kunt gewoon 2 keer per dag blijven voeren.

Je 2de vraag begrijp ik eerlijk gezegd niet :-[
Door amber13
#496057
Duidelijk uitgelegd allemaal, en ik kan me je twijfels heel goed voorstellen. Zo ben ik ook begonnen. Eerst toch wat twijfels, maar wel erg geinterreseerd.
Omdat ik ook bang was dat m'n honden tekorten zouden oplopen door het ontbreken van kennis in het zelf samenstellen, ben ik eerst begonnen met kvv. Eerst Smuldier, toen Duck en uiteindelijk Carnibest. Dit laatste deden de honden het het beste op, dus dat voer ik nu nog. Langzamerhand door veel te lezen en te vragen hier op BP, krijg ik wat inzicht in het zelf samenstellen, en Tara en Jamie hebben nu net hun eerste echte botten en barfmaaltijden gehad. Omdat ze maar 1 of 2 dagen per week zelf samen gesteld krijgen en verder de complete Carnibest, is het risico om tekorten op te lopen, een stuk kleiner.
Ik ben ook nog maar een barf beginner, maar op deze manier werkt het voor mij goed. Voorzichtig en rustig beginnen, zo word je ook vanzelf wat zekerder over of je het wel goed doet.
De frequentie van het voeren is bij mij niet anders als met brokken, Tara 2 keer per dag, Jamie (nu nog) 3 keer per dag.
Of het trainen ook makkelijker gaat wanneer je barft weet ik eigenlijk niet ???Jamie staat al zo lang als we hem hebben op CB, en hij is er niet minder vervelend om tijdens het trainen, dus met kvv helpt het niet denk ik ;)
En wat betreft de vriezer ruimte, het is goedkoper (en makkelijker) grotere hoeveelheden te kopen, zowel van kvv als van barf spullen, dus een grote vriezer is toch wel handig.

Verder gewoon veel lezen en vragen hier, en misschien evt het boek van Mogens Eliasen lezen. Succes.
Door Malamoods
#496059
De vraag over het makkelijker trainen was niet helemaal duidelijk....sorry :-[ Ik bedoel dat het met kvv in je jaszak niet zo makkelijk trainen is (dat wordt zo'n zooitje)... Maar inmiddels heb ik in een ander topic andere suggesties opgedaan die zowel bij kvv als barf gebruikt kunnen worden (appel, penssnoepjes, kaas, etc.). Bedankt voor de info!

Ik begrijp dat je voor barf ook niet zonder vriezer kunt, maar omdat je ook fruit, groente en yoghurt enzo gebruikt, kan je wel eens een dagje smokkelen toch? Als je bijv. vlees vergeet te ontdooien ofzo...

Rachel.
Door Lizzy
#496067
[quote="Happyhusky"]
De vraag over het makkelijker trainen was niet helemaal duidelijk....sorry :-[ Ik bedoel dat het met kvv in je jaszak niet zo makkelijk trainen is (dat wordt zo'n zooitje)... Maar inmiddels heb ik in een ander topic andere suggesties opgedaan die zowel bij kvv als barf gebruikt kunnen worden (appel, penssnoepjes, kaas, etc.). Bedankt voor de info!

Ik begrijp dat je voor barf ook niet zonder vriezer kunt, maar omdat je ook fruit, groente en yoghurt enzo gebruikt, kan je wel eens een dagje smokkelen toch? Als je bijv. vlees vergeet te ontdooien ofzo...

Rachel.
[/quote]

Ja, en zoals ik boven al schrijf, je kunt gemakkelijk zelf vlees drogen in de oven.

Je kunt best een dagje smokkelen, maar barfen zonder vriezer en dus ook niet in bulk je spullen kunnen kopen: ik denk niet dat dat gaat werken.... Je kunt op de hoek bij de slager wel rundvlees kopen, voor bijv. 7 of 9 euro de kilo. Maar kopvlees, dat gemiddeld 2 euro de kilo kost, dat kun je vaak niet bij de slager kopen en moet je bijv. bij zelfslachtende boeren kopen. Nou, daar ga je niet 1 portie kopvlees halen, ben ik bang..... Pens idem dito. Ander orgaanvlees ook idem dito.
Door Malamoods
#496078
Ik zie het al: ik heb nog veel te leren......
De ruimte in de vriezer zit wel goed, heb hier nog een oude staan die ik vol kan stoppen met hondenvoeding... Dat drogen in de oven is ook een goed idee...

Rachel.
Door Lizzy
#496087
[quote="Happyhusky"]
Hoeveel probiotica kan ik Lex geven (is nu ongeveer 20 kilo)? En hoelang?

Rachel.
[/quote]

Ik zou voorlopig de helft van de volwassen-mensendosering aanhouden (de dosering is anders per merk). En dat zou ik de komende maanden geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door