Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door satriba2001
#495317
Hallo,
Door problemen met mijn bouvier van 12 jaar ben ik sedert een paar weken op zoek gegaan naar info ivm voeding.
Vorige week ben ik dan overgeschakeld van brokken naar momenteel 's morgens brok, 's avonds kvv.
Eigenlijk zou ik de brokken volledig willen afschaffen. Zou het mogelijk zijn om bijvoorbeeld 1 maal per dag gemalen karkassen en 1 maal kvv te geven? Is dit dan een voeding die in balans is?

Groeten

Yolande
Door Antonia
#495409
[quote="satriba2001"]
Hallo,
Door problemen met mijn bouvier van 12 jaar ben ik sedert een paar weken op zoek gegaan naar info ivm voeding.
Vorige week ben ik dan overgeschakeld van brokken naar momenteel 's morgens brok, 's avonds kvv.
Eigenlijk zou ik de brokken volledig willen afschaffen. Zou het mogelijk zijn om bijvoorbeeld 1 maal per dag gemalen karkassen en 1 maal kvv te geven? Is dit dan een voeding die in balans is?
Groeten
Yolande
[/quote]

Nee, dat is niet voldoende in balans. Het kvv-gedeelte (dus ongeveer de helft) wel, maar het gedeelte dat je zelf samensteld (de karkassen, die je overigens niet hoeft te malen) is wel erg eenzijdig, zowel wat soorten betreft (is alleen maar kip) als wat het type betreft (is alleen maar vleesbotjes).
Misschien is het een idee als je voorlopig helemaal overschakeld op kvv, even de tijd neemt om je wat meer te verdiepen in het zelf samenstellen, en dan gedeeltelijk of misschien wel helemaal gaat samenstellen?
Door Lizzy
#495441
Ik ben het met Antonia eens. De ene helft kvv en de andere helft kip is veel te eenzijdig. Je moet dit echt afwisselen met ook dingen die niet in kvv zitten. Te denken valt aan eendennek of hele eend (in stukken), parelhoen, konijn, lams of geitenvlees/vleesbotten, vette/hele vis, etc. Eventueel aangevuld met groentemix. En af en toe kun je best kip geven of een lap pens, maar iedere dag kip zou ik je echt af willen raden.

Zelf samenstellen is echt niet moeilijk en voor 50% zelf samenstellen is dus ook echt niet moeilijk! Misschien dat deze link wel leuk is voor je: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=17448
Door satriba2001
#499465
Hallo Antonia en Lizzy,

Bedankt voor jullie reactie.
Ik ben nog volop aan het zoeken naar info over KVV en Barf. Ben nog maar pas overgeschakeld naar gedeeltelijk KVV en brok.
Ik ben gaan kijken in de barf-bibliotheek om uit te zoeken of de andere diersoorten dan andere voedingswaarden hebben vermits jullie zeggen van niet alleen kippennekken of karkassen en KVV te geven omdat dat niet in balans is maar ik vind het niet zo direct. Misschien wat overaanbod aan informatie voor en leek. Kan ik hierover ergens iets terug vinden?
Heeft kip dan een mindere voedingswaarde?
Ik was ook wel van plan de kip te mengen met groenten+fruitmix, af en toe ook pens.
Ik zie bij het aanbod van AHV dat er ook kopvlees wordt aangeboden, wat moet ik hieronder verstaan?

Groeten

Yolande
Door Lizzy
#499501
Waar het eigenlijk om gaat is het volgende (dit staat ook beschreven in de bieb: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=15406):

Als je versvlees geeft waar als calcium bron gemalen kip zit (en andere vleessoorten) en je geeft de andere maaltijd weer kip, dan krijgt je hond dus binnen: kip, kip, kip en kip. En dat is te eenzijdig. Dat zou vergelijkbaar zijn met zelf iedere dag alleen brood met kaas eten en verder niks. Heel gezond, brood met kaas, maar niet drie keer per dag, 7 dagen per week.

Dus, wanneer je bijv 's morgens versvlees geeft en 's avonds zelf samengestelde voeding: kijk dan eens naar wat er in het versvlees zit en geef 's avonds dingen die er niet in zitten (of zoveel mogelijk). Stel, je geeft Bibi of Carnibest natuur. Daar zit in kip en rund. Nu kun je best 's avonds, 1 keer per week ofzo, kip geven. En ook best 1 keer per week kopvlees van rund (dat is gewoon spiervlees) met bijv. groente en een eitje, maar het zou dus mooi zijn als je bijv. ook 1 keer per week een maaltijd met vette vis geeft (sardien/makreel/zalmkop). En bijv. 1 keer per week (of 2 keer) geitenribben met vlees. En bijv. 1 keer per week lamsvlees (snijlingen/snijdsels) met groente en een ei. En bijv. een keer een halve of kwart van een hele eend. En bijv. een keer een halve of kwart of hele parelhoen (hangt af van hoe groot het portie is dat je wenst te geven). En bijv. een keer een stuk konijn. Op die manier wissel je dus lekker af en dat is de bedoeling.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door