Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lizzy
#494085
Ik zou het niet weten.... Voor de kip-voerende barfers geldt hetzelfde..... Ik heb geen idee hoe je weet dat kip wel of niet besmet is. En als het besmet is, wat dan de gevolgen zijn voor de hond..... Het zou wel prettig zijn als we dit op een of andere manier kunnen uitzoeken/navragen!
Door bloemetje
#494091
Ik denk dat men het niet weet...... :(
Hieronder kun je zo'n beetje alles vinden en ik kon er niets op vinden hierover.

http://www.vogelpest.net/index.htm

Alles wat hier in de supermarkten ligt is volgens mijn info, belgies, tjechies en nederlands. Daar is nog geen pest gecontateerd. Tot nu toe nog geen gevaren dan lijkt mij. Maar voor de toekomst weet men het verder niet.
Laatst gewijzigd door bloemetje op vr 17 feb 2006, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#494098
[quote="bloemetje"]
Ik denk dat men het niet weet...... :(
Hieronder kun je zo'n beetje alles vinden en ik kon er niets op vinden hierover.

http://www.vogelpest.net/index.htm

Alles wat hier in de supermarkten ligt is volgens mijn info, belgies, tjechies en nederlands. Daar is nog geen pest gecontateerd. Tot nu toe nog geen gevaren dan lijkt mij. Maar voor de toekomst weet men het verder niet.
[/quote]
Ja, maar dat het nog niet is geconstateerd betekent toch niet dat er geen besmet gevogelte is :-\ Ik vraag me af of daar wel één of andere controle op is, voordat het in de winkel belandt :-\
Door Lizzy
#494103
Er klopt toch van alles en nog wat niet aan dit hele vogelgriep verhaal? Dierenartsen staan met pakken en mondkappen dooie zwanen en vogels te verwijderen. En tegen ons zeggen ze "gewoon goed doorbakken, dat doodt het virus". Maar ondertussen staan wij met onze blote handen stukken kip/hele kippen te verwerken tot borrelhapje of kip-kerrie-schoteltje. Moeten we nou mondkapjes voor en handschoenen aan, als we aan rauwe kip zitten? Nee? Waarom die DA dan wel?

En hoe je het ook went of keert: er is geen hond die denkt aan "oh jee ja, verhip, we hebben een paar duizend versvleesvoerders en barfers in NL. Laten we die wel/niet waarschuwen/informeren over hoe om te gaan met rauwe kip voeren aan de hond/kat". Bij het CIDC weten ze vast ook het antwoord op deze vraag (wat doet het virus bij honden) niet. Ik heb die lui een keer gebeld over Aujeszky.... zal je de details van dit treurige telefoongesprek besparen....... Maar goed, zolang hier geen economisch/financieel belang is bij het achterhalen hoe het zit: weten we (denk ik) het antwoord gewoon niet..........
Door Laura2004
#494117
[quote="Lizzy"]
Er klopt toch van alles en nog wat niet aan dit hele vogelgriep verhaal? Dierenartsen staan met pakken en mondkappen dooie zwanen en vogels te verwijderen. En tegen ons zeggen ze "gewoon goed doorbakken, dat doodt het virus". Maar ondertussen staan wij met onze blote handen stukken kip/hele kippen te verwerken tot borrelhapje of kip-kerrie-schoteltje. Moeten we nou mondkapjes voor en handschoenen aan, als we aan rauwe kip zitten? Nee? Waarom die DA dan wel?

En hoe je het ook went of keert: er is geen hond die denkt aan "oh jee ja, verhip, we hebben een paar duizend versvleesvoerders en barfers in NL. Laten we die wel/niet waarschuwen/informeren over hoe om te gaan met rauwe kip voeren aan de hond/kat". Bij het CIDC weten ze vast ook het antwoord op deze vraag (wat doet het virus bij honden) niet. Ik heb die lui een keer gebeld over Aujeszky.... zal je de details van dit treurige telefoongesprek besparen....... Maar goed, zolang hier geen economisch/financieel belang is bij het achterhalen hoe het zit: weten we (denk ik) het antwoord gewoon niet..........
[/quote]
Wat doe jij Lizzy? Ga jij nog kip kopen? Of maak je gewoon op wat je in huis hebt? Ik denk dat ik voorlopig maar geen kip ga kopen. Ik wilde eerst groot gaan inslaan, maar ik durf dus echt geen kip meer aan te raken :-\ Ik ben echt heel erg bang voor dit soort dingen.
Door ~anna~
#494125
Vanmorgen was ik op de markt bij de poelier.
En toen vroeg ik hoe het zit met de vogelgriep en het gevolgelte wat verkocht word.
Hij zei dat ze iedere partij standaard controleren,voordat het richting verkoop gaat, door bloedmonsters te nemen.En de uitslag krijgen ze al vrij snel.
Door Mevroi Kruim
#494216
Ja, die bloedmonsters gaan dus per partij en niet per kip. Maar het is wel een soort van garantie.
In ieder geval als je Nederlandse kip koopt; van buitenlandse moet je het maar afwachten.
Door tieneke
#494221
Maar eend en gans en nog meer gevogelte vallen hier toch ook onder?
Betekent dus als er en echte uitbraak komt dat je niets meer van gevogelte mag geven :-\
Door Nelly
#494232
Ik heb zelfs het idee dat watervogels zoals eenden, ganzen en zwanen eerder ziek worden, omdat ze in het water poepen, maar ook in het water eten. Hoe het straks moet als er echt een uitbraak komt? Geen idee. Denk dat Nederlandse vogelprodukten nu nog wel veilig zijn.
Door Laura2004
#494256
[quote="tieneke"]
Maar eend en gans en nog meer gevogelte vallen hier toch ook onder?
Betekent dus als er en echte uitbraak komt dat je niets meer van gevogelte mag geven :-\
[/quote]
Als er echt een grote uitbraak komt geef ik geen gevogelte meer. Ik weet niet of jij het wel aandurft :-\
Door Laura2004
#494259
En trouwens niet alleen voor de honden, ik wil zelf ook niet ziek worden. Maar ja als er echt mensen ziek gaan worden dan is er bijna geen ontkomen meer aan. Ik vind het echt doodeng dit soort dingen.
Bij de laatste pandemie zijn er tussen de 20 en 60 miljoen (heel groot verschil, maar dat zeiden ze bij national geographic, de spaanse griep) mensen overleden.
Ik droom ook vaak over dit soort dingen (dat de mensheid vergaat en dat soort gezellige dingen :-X).
Door Truus
#494408
Vanavond op de T.V.....iemand die er echt verstand van heeft.., we moeten ons niet druk maken ::).
Het gaat vooralsnog alleen om ganzen. Mocht men die dood aantreffen, dan niet aanraken en honden niet aan laten snuffelen. Kip mits goed gekookt, gebakken of gebraden, kan iedereen eten.
Over rauwe kip voor de honden en katten werd niet gesproken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door