Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jojo
#490561
Ik heb al eerder voorzichtige pogingen gedaan om mijn 2 poezen ook kvv te laten eten maar dat beliefden ze niet :-X
Ik heb het vervolgens maar weer opgegeven en een nieuwe 10 kilo zak biofood brokjes voor ze gekocht :P En blij dat ze waren! :-*
Maar 1 van mijn poezen heeft ongeveer chronische drappoep en dat ligt aan de voeding, op de speciale RC brokken van de dierenarts waren de klachten namelijk over. Nu eenmaal weer aan de biofood is het weer mis, en ondanks dat ze verder goed eet, drinkt, speelt, niet mager is en voor haar doen goed in dr vacht zit ben ik het toch wel zat. Want goed kan het niet zijn steeds die drappoep, en al helemaal niet voor mijn neus :-X :-X
Ze zijn nu 4 en 5 en de gebitjes worden ook steeds viezer!
Ik wil ze nu eigenlijk dus maar gewoon van het ene op het andere moment overzetten, helemaal niets anders meer aanbieden dus. Ik verwacht dat ze liever even honger hebben dan aan de kvv gaan, maar hoe lang mag ik die 2 zonder dat ze eten laten?!?!?
Ow ja, ze zijn gewend om de hele dag door bij de brokjes te kunnen, dus steeds een stuk of 6 brokjes eten en dan weer verder met wat ze aan het doen waren. Ik ben ze nu met de brokken al aan het wennen dat ze 2 keer per dag krijgen en dat de rest van de dag het schaaltje leeg is, maar hoe vaak moet ik ze kvv aanbieden? Is 2 keer per dag genoeg?
Laatst gewijzigd door Jojo op ma 13 feb 2006, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#490723
Bekend probleem en het is mij toch gelukt en dat met katten in de leeftijd van 3 - 11 jaar!

Stap 1: geef ze 2x per dag brokken te eten en zorg dat de hoeveelheid zo is dat het op is. Ga pas nar stap 2 als ze overdag neit meer om eten zeuren en dus helemaal gewend zijn aan 2x per dag eten krijgen.

Stap 2: stel 1 van de 2 maaltijden een uur uit, ga gezellig bij de katten op de grond zitten en zet een bord kvv neer. Doe er in het begin niet te veel op, want waarschijnlijk eten ze het gewoon niet.
Waarschijnlijk interesseert het eten hen in het begin niet echt, maar als jij er gezellig bij zit, blijven ze wel in de buurt. Na een paar dagen prop je voorzichtig wat kvv in de bek, een klein beetje mar en als je mazzel hebt dan liken ze de bek af. Het zelf gaan eten duurt nog wat langer, dus heb geduld.
Ga zo door maar stel de maaltijd 2 uur uit en geef ze wat minder brokken. Neem hier ruimschoots de tijd voor wekenlang.

Katten die een paar dagen niet eten kunen al flink in de problemen komen, dus haal niet gewoon de brokken weg.
Weet ook dat katten - eigenwijs als ze zijn - in hongerstaking kunnen gaan en dan helemaal niets meer willen eten. Helaas spreek ik uit ervaring.
Door Debora
#491019
Ik weet niet of ze blikvoer lekker vinden, maar anders zou je het daarmee kunnen vermengen. Bij mijn 'oude' kater van 10 lukte dat prima en toen blikvoer weggelaten en nu eet hij het als de beste (vooral de kuikens vind ie heerlijk!)
Door Jojo
#491109
Debora schreef: Ik weet niet of ze blikvoer lekker vinden, maar anders zou je het daarmee kunnen vermengen. Bij mijn 'oude' kater van 10 lukte dat prima en toen blikvoer weggelaten en nu eet hij het als de beste (vooral de kuikens vind ie heerlijk!)
Ja, voor wat extra vocht (en om ze 's avonds, voor het luik naar buiten dichtgaat binnen te krijgen ;D) krijgen ze elke dag nog zo'n zakje whi**as -ik zal niet vloeken 8)- maar als daar ook maar 1 stukje carnibest inzit eten ze het al niet meer ::)
Laatst gewijzigd door Jojo op ma 13 feb 2006, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
#491263
Vind het wel een leuk verhaal, maar hoe doe je dat gezellig op de grond zitten met een bord kvv en honden erbij?
Door Jojo
#491479
Nelly schreef: Vind het wel een leuk verhaal, maar hoe doe je dat gezellig op de grond zitten met een bord kvv en honden erbij?
Ik laat de baas even een stevige wandeling met de hond maken ;D
Door Nelly
#491544
Jojo schreef: Ik laat de baas even een stevige wandeling met de hond maken ;D
O ja, da's mogelijk, maar ik moet zelf die stevige wandelingen met de honden maken, en dus gaat dat hier niet op. Even iets anders verzinnen dus.
Door Debora
#491744
Jojo schreef: Ja, voor wat extra vocht (en om ze 's avonds, voor het luik naar buiten dichtgaat binnen te krijgen ;D) krijgen ze elke dag nog zo'n zakje whi**as -ik zal niet vloeken 8)- maar als daar ook maar 1 stukje carnibest inzit eten ze het al niet meer ::)
katten zijn rare wezens ::) succes, misschien dat de tips van astrid je meer helpen :)
Door Jojo
#491833
Nou, inmiddels zijn we nog bezig met stap 1: 2 keer per dag voedertijd, niet meer de hele dag door snoepen :P
Ik heb bij mn cb verkooppunt een pondje lam/rijst, een pondje eend/rijst en een pondje kip/rijst (allen gewoon hondenvariant, ik had begrepen dat ze het met die makkelijker leren eten ???) besteld en zal dat binnenkort voordat ze 's avonds de brokken krijgen (en ze dus al bere honger hebben ;)) iedere dag even een lepeltje vol vanuit de magnetron van introduceren (stap 2)

Ik begrijp trouwens best waarom ze zeggen: 'Honden hebben een baas, katten personeel' ..... eigenzinnige pluizebollen zijn het ::) >:(
Laatst gewijzigd door Jojo op di 14 feb 2006, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#492937
Jojo schreef:Ik begrijp trouwens best waarom ze zeggen: 'Honden hebben een baas, katten personeel' ..... eigenzinnige pluizebollen zijn het ::) >:(
Maar daarom zijn ze zo leuk en zo bijzonder en daarom moet je er zoveel geduld mee hebben om ze aan iets nieuws te wennen.

Overigens m.b.t. het stil zitten met eten bij de katten op de grond: wij hebben een traphekje en de hond blijft dus beneden en de katten eten boven, dus ik kan daar wel uren met ze op de grond zitten als ik dat wil zonder door een altijd hongerige hond gestoord te worden ;)
Door Nelly
#493848
Mijn katten eten altijd op het aanrecht. Ik weet het, er zullen mensen zijn die dat niet fris vinden, maar een paar keer per dag ff met een warm sopje erover doet wonderen. Bovendien ben ik niet vies van m'n eigen katten ;)
Door Jojo
#493871
Nou, even een up-date: Eergisteren heb ik ze savonds wat smuldier rundvlees door de Whi**as (het blijft een vies woord ;)) gedaan waar ze tot de ochtend maar amper bijgezeten hadden. Ik heb het gewoon laten staan en toen ik ´s middags uit mn werk kwam was het op ??? Waarscheinlijk vond een van hun vrienden die regelmatig op visite komt het lekkerder en heeft hij het opgegeten >:(
Maargoed, ik ga stug door en heb ze gisteravond een volle eetlepel fijngesneden kipfilet in een schaaltje gezet. Even wat kokend water erover voor ze en afgegoten. Ze vielen er dan wel niet op aan maar hebben er wel even van geproeft :D Toen we naar bed gingen was 1 van de poezen nog snel even naar buiten gegaan (uit eten bij de buren?? :P) dus konden we het luikje niet dicht doen. Je raad het al, vanochtend was het schaaltje leeg maar ik heb niet de illusie dat onze eigen poezen daar voor gezorgd hebben......... ::)
Maar, we gaan stug door net zolang tot ik ze overtuigd heb!
Wordt vervolgd ;D
Door Borke
#493933
Tja als zowel jouw katten als de buurtkatten vrij in en uit kunnen lopen, dan wordt het allemaal wat ingewikkelder...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door