Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#492526
Ik wilde graag eens weten wat er nou zo verkeerd is aan 's morgens brokken en 's avonds vers vlees, ik weet wel dat de vertering anders is maar is dat dan zo erg?
Jessie krijgt al ruim 4 jr zo te eten en Daigo al anderhalf jaar, maar heb nooit iets aan ze gemerkt.
Kan iemand het me misschien uitleggen?
#492536
[quote="daigo"]
Ik wilde graag eens weten wat er nou zo verkeerd is aan 's morgens brokken en 's avonds vers vlees, ik weet wel dat de vertering anders is maar is dat dan zo erg?
Jessie krijgt al ruim 4 jr zo te eten en Daigo al anderhalf jaar, maar heb nooit iets aan ze gemerkt.
Kan iemand het me misschien uitleggen?
[/quote]

Hoe kom je er bij dat het verkeerd is om 's morgens brokken en 's avonds versvlees te geven? Ik zie geen bezwaar. Nou ja, in zoverre: ik vind brokken sowieso ongeschikt hondenvoedsel en zie ze liever helemaal niet op het menu. Maar als mensen persee brokken willen voeren en dan 's avonds versvlees (of andersom): zie ik geen probleem in.

Ik vind persoonlijk versvlees/botten en brokken mengen een minder goed plan (dus tegelijkertijd geven).
#492546
[quote="nikèdog2000"]
geef je ook botten?
als je vlees geeft dan wordt het maagzuur zo zuur
dat het de botten verteert,
als je brok erbij doet dan werkt dat maagzuur niet goed.
[/quote]

Ze krijgen 's avonds vlees van Duck, en ik heb sinds kort hele goede ervaringen met carnibest met mijn kat ivm vreselijke diaree... Dus ziet het er wel naar uit dat onze honden ook overgaan. Maar ik hoorde altijd alleen maar dat het niet goed was maar kreeg nooit echt een antwoord van waarom het niet goed was....


bedankt voor jullie antwoorden
#492608
[quote="daigo"]
Ik wilde graag eens weten wat er nou zo verkeerd is aan 's morgens brokken en 's avonds vers vlees, ik weet wel dat de vertering anders is maar is dat dan zo erg?
Jessie krijgt al ruim 4 jr zo te eten en Daigo al anderhalf jaar, maar heb nooit iets aan ze gemerkt.
Kan iemand het me misschien uitleggen?
[/quote]
Ik heb ook jaren zo gevoerd, ze deden het ook bij mij goed op een combinatie, wel niet brok en vlees samen, altijd apart. Nu voer ik Barf, en ook dat gaat goed, ik zou denken dat brok 's morgens en 's avonds vlees toch al een stap in de goede richting is, beter dan alleen maar brok. ;) maar dat is mijn persoonlijke opinie. ;)
#492731
[quote="Tinker"]
Deze stelling hoor ik nu op zowat alle forums en ik heb geloof er zelf geen barst van.Waarom zou er 8 uur tussen moeten zitten?Kan iemand dit eens uitleggen?Ik ken meerdere mensen die dagelijks een Rodischijf of een half bakje pens door de brokjes mengen en die honden blaken van de gezondheid.En brok is brok of ie nou geperst is of geexpandeerd.
[/quote]

Nou, dat is niet 100% uit de lucht gegrepen hoor. En ik vind het persoonlijk ook prima dat er door de fora wat voorzichtigheid wordt betracht. Maar goed, voor meer info hierover verwijs ik je naar: de angst voor salmonella: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=17647

En het zijn niet de meerdere honden die het er wel goed op doen maar die enkele honden die het er niet op goed op doen, als je begrijpt wat ik bedoel.
#492736
Volgens mij is die 8 uur ook wel erg ruim genomen....

Over snelheid verteren:

Uit onderzoeken is gebleken (Ellenberger en Scheunert) wat de tijd is voordat vlees de maag heeft gepasseerd.

Na 2 tot 4 uur is ongeveer 1/3 deel van het vlees nog terug te vinden in de maag.
Na 6 uur was dat nog 1/4 deel.
Na 9 uur was dat nog maar 1/10 deel terwijl na 12 uur niets meer was terug te vinden.

Bij pups gaat het wat sneller. Bij pups van 5 weken is al het voedsel verdwenen na ongeveer 10 uur.

Kleine rassen verteren trouwens sneller dan grote rassen en beweging remt de spijsvertering terwijl rust de spijsvertering bevordert.
#493108
[quote="Tinker"]
Mij zul je niet horen zeggen dat ik brokken troep vind,ik heb het immers jaren gevoerd zonder nadelige gevolgen voor de hond.Maar er word gezegd dat geperste brokken beter zouden zijn dan geexpandeerde in combi met vlees,en volgens mij maakt dat niks uit.Dus vandaar dat ik zei brok is brok,zowel de geperste als de geexpandeerde brok verteerd zowiezo anders dan vlees.
[/quote]

Ik vind brokken wel troep , ik zou namelijk ook kunnen zeggen dat ik nicotine geen troep vind , ik heb het 29 jaar gerookt zonder er ziek van te worden.
#493117
Ik heb nog nooit vast kunnen stellen dat geexpandeerde/geperste brokken beter/minder goed verteren in combinatie met vlees. Volgens mij is dit helemaal geen algemeen gemeengoed. Mijn honden hebben ooit brokken in combi met vers gegeten en drie van mijn honden deden het reuze sh*t op geperste brokken. Van verschillende merken. Volgens mij ligt het aan de hond.
#493229
[quote="Tinker"]
Dat is jouw mening,maar daar gaat de discussie niet over.Het gaat erom of je kan mengen ja of nee.En dan antwoord ik daar op.
[/quote]

en dat is dan jouw mening , volgens mij gaat het daar op dit forum ook om , dat je meningen deelt, en een beetje minder mag denk ik wel ::)
Laatst gewijzigd door sylvia op do 16 feb 2006, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#493458
Sommige van mijn honden, die niet voor 100% op CARNIBEST staan, eten 's morgens een bekertje brok (Canidae, ca. 140 gram) met grof gesneden vuile pens.
's avonds hebben ze de hoofdmaaltijd van CARNIBEST en die combinatie gaat prima ..........
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door