Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door nicada
#492243
Hallo, ik zoek hulp bij het probleem van mijn shih tzu van negenenhalvemaand waarbij blaasgruis geconstateerd is,de arts wil haar op blaasdieet en foto,s en/of echo doen en bij stenen opereren. Maar ik heb gehoord dat dat voer niet zo best is voor je hond (ik wil over op versvoer) en dat het ook bij die persoon niet heeft geholpen maar verergert is. Ook vraag ik me af of zo,n jonge hond al stenen kan hebben gevormd. Zij heeft een ph waarde tussen de 8 en 9 wat moet ik
doen?????
groeten van nicada
Door Lizzy
#492266
Hoi Nicada, allereerst: welkom op Barfplaats.

Welk type blaasgruis is er aangetroffen bij jouw hondje? Is het struviet? (redelijk aannemelijk, met een pH waarde van 8-9). Heeft ze ook blaasontsteking? Meestal is er bij jonge teefjes met struviet OOK sprake van blaasontsteking. Heeft ze een antibiotica gehad?

Ik denk dat je er inderdaad zeer goed aan doet om direct over te schakelen op een verse/rauwe voeding. Hetzij kant en klaar, hetzij zelf samengesteld.

Maar, ik vermoed dat dit in eerste instantie niet voldoende zal zijn. Wanneer er ook sprake is van een ontsteking (komt bij jonge teefjes dus ook vaak voor): dan moet je misschien een antibiotica gaan geven.

Daarnaast zal versvlees alleen niet voldoende zijn (in eerste instantie) om de urine aan te zuren. Daarvoor zul je met "wat grover geschut" aan moeten komen. Vitamine C (ascorbineZUUR en dus niet iets ala Ester-C) en cranberry en appelazijn zijn drie goede urine verzuurders. En versvlees natuurlijk ook. Want versvlees bevat veel rauw/vers vlees en orgaanvlees en dat verzuurt de urine ook.

Iedere brok is trouwens niet best. En iedere brok is meestal mede veroorzaker van blaasgruis.... Het bevat ten eerste veel te weinig vocht (carnivoren hebben gewoon vochtrijk voedsel nodig: o.a. vlees en orgaanvlees en vleesbotten). En ten tweede bevatten alle brokken veel te veel onnatuurlijke stoffen en mineralen, waardoor zich juist veel sneller blaasgruis ontwikkeld.
Door nicada
#492353
hallo, er is door de arts niets gezegd over een blaas ontsteking en zij plast ook niet heel veel kleine plasjes wat volgens mij de symptomen zijn van een blaasonteking? Zij heeft inderdaad struvietkristallen. Ik ben naar de dierenarts gegaan omdat zij van pup af aan niet compleet zindelijk is zij plast soms in huis alleen is het vreemd dat zij dat heel soms doet bijv na een week droog te zijn geweest dus wilde ik haar eerst medisch laten onderzoeken. Ik begrijp ook niet wat je met die soorten vit c bedoeld wil je dat nog even toelichten.
Groeten nicada
Door Lizzy
#492357
nicada schreef: hallo, er is door de arts niets gezegd over een blaas ontsteking en zij plast ook niet heel veel kleine plasjes wat volgens mij de symptomen zijn van een blaasonteking? Zij heeft inderdaad struvietkristallen. Ik ben naar de dierenarts gegaan omdat zij van pup af aan niet compleet zindelijk is zij plast soms in huis alleen is het vreemd dat zij dat heel soms doet bijv na een week droog te zijn geweest dus wilde ik haar eerst medisch laten onderzoeken. Ik begrijp ook niet wat je met die soorten vit c bedoeld wil je dat nog even toelichten.
Groeten nicada
Als ik jou was, dan zou ik zekerheidshalve toch ook de urine even laten testen op bacterieen/blaasontsteking. Want niet altijd gaat de hond vaak kleine beetjes plassen.

Is ze al loops geweest?

Met de vitamine C bedoel ik dat je de zure vorm van vitamine C moet hebben. Dit is ascoribinezuur. Dat staat ook op het potje, het type vitamine C. Je moet dus niet vitamine C van het type Ester-C hebben en ook geen Calciumascorbaat. Je moet dus echt ascorbinezuur hebben want dat is de enige die een verzurend effect op de urine heeft.
Door nicada
#492478
hoi Lizzy, Scha-li mijn hond is nog niet loops geweest en de dierenarts heeft een urine onderzoek met zo,n stripje gedaan waaruit kwam dat haar eiwitgehalte te hoog was en waar leuko,s.(ikweet niet hoe je dat schrijft ) daarna onder de microscoop kwamen die kristallen naar voren. En nog een vraagje, is het de bedoeling dat je al die verzuurprodukten die je zegt gebruikt of één ervan en hoe weet je bij deze produkten hoeveel je ervan aan je dier(gezien het gewicht enzo)mag geven.
Door nicada
#493096
hoi Lizzy, Allereerst wil ik je bedanken voor je raadgevingen van gister. Ik ben vandaag voor het eerst begonnen met kvv te geven ik hoop dat het goed zal gaan ,ze vond het in ieder geval erg lekker dat is een goed begin. Ook heb ik gister bij de d a het dieetvoer terug gebracht en gelijk gevraagd of er ontstekingscellen in haar urine zaten dat was niet het geval, heeft ze dan geen blaasontsteking ? En ik zou graag ook willen beginnen met die vit c en/of cranberry zou je dat ook willen uitleggen hoe ik dat verantwoord kan geven. Ik hoop dat ze er op deze homeopatische manier van zal genezen. Ik hou je op de hoogte. Groetjes Nicada
Door dana
#493119
Super dat Scha-li de kvv zo lekker vind ( had niet anders verwacht ;D).
Ik heb Dana toen ze gruis had 2 keer per dag een capsule cranberry gegeven .
De cranberry die ik gaf was hooggeconcentreerd en 1 capsule bevatte de bestanddelen van 5000mg cranberry.
Merk optimax en heet cysticare gekocht bij de tuinen.
De vitamine c die ik gaf waren c 500 mg en ik gaf s,morgens een halve en s,avonds een hele.
Regelmatig kreeg ze s,morgens alleen rauw soepvlees als ontbijt omdat rood vlees goed verzurend werkt.
Zoals ik al tegen je zei heb ik er echt op moeten staan dat Dana antibiotica kreeg omdat het dus volgens mijn da niet nodig was en daardoor duurde het erg lang voordat er resultaat was.
De antibiotica was Clavubactin.
Niet schrikken als je puppenkind een beetje aan de dunne gaat want dat kan de omschakeling naar vers zijn.
Door Lizzy
#493122
Hoi Nicada, OK, goed om te horen dat er geen ontstekingscellen zijn aangetroffen. Misschien heeft ze inderdaad geen blaasontsteking. Laten we het hopen. Mochten de klachten nou niet weg gaan, laat de urine dan nog maar een keer onderzoeken op blaasontsteking, want soms zit het er toch en soms moet je er een antibiotica tegen aan gooien om de problemen op te lossen. Maar goed, dat is voor latere zorg!

Je hebt de eerste stap al gezet. Perfect. Ik zou zelf beginnen met haar 100 mg vitamine C te geven. En dit kun je langzaam opvoeren naar bijv. 500 mg vitamine C. Geef langzaam steeds meer, tot ze er diarree van krijgt. Dan ga je ietsje minder geven en dan zit je goed. Ik schat in dat je ergens tussen de 500 mg en 1000 mg per dag uit zult komen.

Ik zou ook cranberry geven. En 1/4 tot 1/2 van de normale mensendosering geven.

Nu zou het heel handig zijn wanneer jij zelf de pH waarde van de urine gaat meten! Dan hoef je niet steeds naar de dierenarts en kun je zelf kijken hoe het ervoor staat. Je kunt pH sticks bij de apotheek bestellen. Je hebt sticks nodig die meten tussen ongeveer pH 4 a 4,5 en pH 10. Als ze je om een merk vragen: Macherey-Nagel is o.a. een pH sticks fabrikant.

Goed, de pH waarde van de urine van jouw hond moet ongeveer rond de 6,5 zijn. En liefst niet boven de 7.0. Het beste meet je de ochtend urine (in de loop van de dag loopt de pH waarde soms iets op, richting neutraal, pH 7.0).

Je kunt nu in ieder geval zelf monitoren hoe jouw hond reageert op versvlees + vitamine C + cranberry. De pH waarde moet nu namelijk wel vrij snel gaan zakken, richting de 6,5. Dan lossen de struvietkristallen namelijk weer op.

Als de pH waarde niet gaat zakken, binnen enkele dagen, dan kun je ook nog wat appelazijn erbij gaan geven. Als de pH waarde dan niet gaat zakken, en het blijft hoog (rond de 8 a 8,5), dan moet je toch terug naar de DA om te laten controleren op blaasontsteking en/of andere oorzaken.

Als de pH waarde wel zakt en stabiel is, ga je de cranberry + vitamine C + appelazijn afbouwen. Onderwijl kun je mooi zelf blijven monitoren wat er met de pH waarde gebeurd.

De pH waarde is echt een heel goede indicatie hoe het ervoor staat, met de struviet.
Door nicada
#493170
Hoi Dana, Leuk dat je ook hebt gereageerd op mijn berichtje want ik vindt deze overschakeling best eng en ben bang om verkeerde dingen te doen die niet goed voor Sha-li zijn. Ik wil je bedanken voor je advies van deze site en heb gister de hele dag zitten lezen en ben al heel wat wijzer geworden. Fijn dat dierenbezitters(en vooral de dieren ) elkaar op deze manier kunnen helpen . ps hoe zet jij je foto bij je bericht. Groetjes Nicada..
Door nicada
#503545
hoi lizzy
ik wil doorgeven hoe het met mijn hondje gaat. Haar zuurwaarde is met een week naar een waarde tussen de 5,5 en 6 gegaan ik ben gestopt met de tabletjes en na vier dagen weer nagekeken en die is nog steeds het zelfde gebleven. Zij is alleen wel heel erg aan de diaree gegaan van het omzetten op vlees en dat is nog steeds niet over is dat nou normaal dat dat zo lang duurt. Ik heb de aanwijzingen van het overschakelen van brok naar kvv aangehouden. Groetjes Nicada
Door Lizzy
#503594
Hoi Nicada, hoe lang ben je nu gestopt met de tabletten? Want de tabletten kunnen ook diarree hebben veroorzaakt. Het kan inderdaad ook de overschakeling zijn. Is de diarree echt waterdun? Vla-dun? Pudding-dun? Stinkt het erg?
Door nicada
#504226
hoi lizzy,
Eerst wil ik zeggen dat ik blij ben dat die tabletten zo snel resultaat gehad hebben. Wij dachten eerste instantie ook dat het door de tabletten kwam omdat de eerste anderhalve a twee dagen toen zij wel vlees maar geen tabletten kreeg nog niet zo erg dun ging. Maar met de tabletten werd het heel erg ,ze kan het ook niet ophouden en er zit veel slijm bij raar praatje maar soms op het eind is het gele dril. Wij zijn nu een week met de tabletten gestopt maar de diaree gaat niet over. Wij hebben op aanraden van de verkoper van bibi een keer fytomix gegeven toen had ze de andere dag harde drolletjes. Toen ik het gaf was het volgens mij gewoon poep .Toen heb ik het niet meer gegeven ik vond het eigenlijk wel vies om haar dat te laten eten (ik wist toen nog niet dat het wel hielp) maar ik vraag me af als je daar dan weer mee stopt of de diaree dan niet weer terug komt. Ook moet ik je er wel bij vertellen dat we in de tussen tijd van helemaal koken naar helft kokend water erover nu naar helemaal rauw zijn gegaan en dat het bij die overgangen elke keer van wat beter naar weer erger gaat door de verandering. Moet ik langer wachten dan een paar dagen(ongeveer vier) voor ik meer rauw geef.
Door Lizzy
#504240
Ja, je zou heel even terug kunnen gaan naar de vorige situatie. Maar als ik het zo lees en inschat, dan denk ik dat het door de overgang en het ontgiften komt. De darmen zijn gewend aan steriele voeding en nu opeens krijgt ze verse voedingsstoffen binnen. Ik denk dat je het ook heel goed op zou kunnen vangen met probiotica. Dit is bij natuurvoedingswinkels, reformwinkels en drogisten als De Tuinen te koop en heet meestal Acidophilus. Het zijn goede bacterieen die de darmflora verbeteren.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door