Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jolie
#492840
Hey, hey,

ik heb er nog een klein vraag:

Kunnen mijn honden sterven van de vogelgriep als ze het slechte kippenvlees eten?
::)

Groetjes
Door Marieke
#492852
Nouja, ik zou het niet uitsluiten. Toen het in Turkije opdook zag ik een man in een interview zeggen dat eerst zijn kippen doodgingen en later ook zijn honden. Mooi shot van een bevroren hond erbij :(
Door Nelly
#492854
Voor zover ik weet zijn honden niet vatbaar voor het vogelgriepvirus, maar ik zou toch heel voorzichtig zijn. Ben ik zelf overigens ook. Het virus is inmiddels al in Duitsland, het komt dus echt dichterbij. Volgens de info op tv sterft het virus als je het vlees tot minimaal 70 gr. verhit, maar ja, daar hebben wij vers/rauwvoerders niet zo veel aan he.
En ik wilde dit voorjaar nog wel een paar kippies aanschaffen. Denk dat ik daar maar ff mee wacht :-\
Door Erna
#492861
Dit staat op de site van de RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en milieu) www.rivm.nl

Kan het vogelgriepvirus ook overgaan op andere dieren?

In Thailand zijn enkele gevallen bekend waarbij katachtigen (tijgers) besmet zijn geraakt met het H5N1-virus door het eten van rauw vlees van zieke kippen.
Door Filou
#493075
Hier in Turkije, toen het virus net opdook, waren er opvallend veel overleden honden... dus toch maar voorzichtig wezen. Ik geef nu ook geen kip of ander gevogelte aan mn hond.

Ze zeggen hier in't nieuws 'koop verpakte kippen, want die gaan nooit naar buiten, en zitten dus constant binnen.' Ik neem het risico niet... ik eet géén kip, Filou eet dus ook géén kip.
Door Erna
#493079
Ik heb vanmorgen gebeld met Postbus 51, ministerie van volksgezondheid, de voglegrieplijn en het minsterie van landbouw natuur en visserij en niemand weet iets.

Het enige wat gezegd wordt is: op dit moment is er niets bekend over eventueel besmettingsgevaar voor honden voor deze variant van vogelgriep.

Katten worden wel genoemd omdat er in Thailand katachtigen zijn gevonden die het virus bij zich droegen.

Ik neem aan dat de kip die nu bij de slachterijen liggen allemaal vrij zijn van de griep.....en zolang dat zo is zal ik mijn vriezers blijven vullen zodat ik bij eventuele paniek 3 maanden vooruit kan.
Door Laura2004
#493097
Ik zit er over na te denken om morgen nog even flink wat kip in te slaan. Denken jullie dat dit verstandig is? Of gaan jullie voorlopig helemaal geen kip meer geven?
Door ~anna~
#493104
Ik blijf wel kip geven maar ik denk de laaste dagen eraan om morgen als er markt is dus flink in te slaan.
Heb het morgen met de poelier er wel over.
Door Laura2004
#493107
balupa schreef: Ik blijf wel kip geven maar ik denk de laaste dagen eraan om morgen als er markt is dus flink in te slaan.
Heb het morgen met de poelier er wel over.
Dat was ook mijn plan idd.
Door bloemetje
#493126
Je kan wat extra inslaan. Niemand weet of het hier nog komt of niet.
Maar nu kun je zeker weten heel veilig kip eten ;). Hier ligt echt geen besmet vlees in de schappen.

Alleen niet de zwaantjes voeren in het park ;D
Laatst gewijzigd door bloemetje op do 16 feb 2006, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#493127
bloemetje schreef: Je kan wat extra inslaan. Niemand weet of het hier nog komt of niet.
Maar nu kun je zeker weten heel veilig kip eten ;). Hier ligt echt geen besmet vlees in de schappen.
Dat de vogelgriep hier heen komt dat is zeker hoor ;)
Door bloemetje
#493128
Laura2004 schreef: Dat de vogelgriep hier heen komt dat is zeker hoor ;)
Weet jij dan hoe de vogeltjes vliegen ;D. Nee hoor geintje lau. Ik sluit niks uit, maar kan ook niks met zekerheid zeggen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#493133
bloemetje schreef: Weet jij dan hoe de vogeltjes vliegen ;D. Nee hoor geintje lau. Ik sluit niks uit, maar kan ook niks met zekerheid zeggen.
Duitsland is niet zo bar ver van Nederland vandaan en vogeltjes kennen geen grenzen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door